Gå til innhold

TEST: Intel Pentium D 805 - del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Artikkelen har vært klar en stund i vente av ny blokk, men siden dette tok sin tid valgt vi å legge den ut nå.

 

Skal komme tilbake med en oppdatering på forumet med resultater på 4.1 når ny blokk kommer i hus.

 

Edit: Flere artikkler kommer, men det tar litt tid når pulten blir overlesset med andre ting også ;)

6320162[/snapback]

 

 

Si meg en ting; Hvordan kan det ta tid å skaffe en vannblokk til s775?

 

Lar det seg gjøre å stille multi ned på 805?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Si meg en ting; Hvordan kan det ta tid å skaffe en vannblokk til s775?

 

Lar det seg gjøre å stille multi ned på 805?

6322998[/snapback]

 

Til det første spørsmålet har jeg intet godt svar.. :) (men jeg har ihvertfalle en TDX liggende å slenge).. :)

Når det gjelder det andre spørmålet så er MP låst for alle "dødelige" (non ES) Intel "chiper"...inkludert "el-cheapo" 805D. MEN.. jeg vet at ihvertfall ett "pre-release" eksemplar "utlånt" av Intel (til en Website) hadde MP som kunne justeres ned.

Finner ikke linken i farten.. :(

 

@Teroedni:

Følg linken til "kimmer" og les svaret der...(strømforbruk klokket/uklokket)

Med høy volt/høy klokk er 805D en *versting* når det gjelder effektbehov..

Min MIST 500 klarer det ihvertfall greit (i tilleg uten støy).

 

Når det gjelder sammenlikninger med AMD single/dual .. så skal det finnes andre tester på nett som viser det.

Uklokket er selv de laveste utgavene av A64 ganske så overlegen en uklokket 805D.. spesielt i spill.

Klokket blir det noe bedre, men de rimelige nyere A64-utgavene (single core) lar seg jo også normalt klokke veldig langt.

805D er noe man anskaffer for å ha en billigst mulig dual core for multitasking.. eller bare for det er moro å klokke den lengst mulig..

:!:

Lenke til kommentar
Intereserte OC'er kan ta en tit her hos THG og se, hva dei får ut av den Pentium D805.  :thumbup:

 

Sitat fra konklusjonen hos THG:

"Those who first break this bit of news to their circles of friends can count on some surprised looks - in fact, they might even find their credibility getting questioned! But it is true: a cheap CPU that costs $130 outperforms the fastest processors from AMD (Athlon 64 FX-60) and Intel (Pentium Extreme Edition 965), each of which costs over $1,000."

 

Kimmer

6322012[/snapback]

 

 

THG har for vane å presentere CPU-tester som ikke er helt i tråd med virkeligheten. Tror nok dette er det siste stedet man burde lete etter svar ang hva som er raskest.

 

Fant en liten sak mens jeg leste litt. Dette er noe som forfatter er veldig godt klar over, og er han ikke det så har han ikke noe som tester å gjøre. Han burde heller teste musmatter.

 

we took things one step further and started the system with an FSB clock rate of 205 MHz.

 

Clock Rate      Mem              Bandwidth      % increase

4.10 GHz      DDR2-820          13.1 GB/s          54.1%

 

Med Intel sin Quad-bus gir 205Mhz FSB en båndbredde på 6560MB/s - (205*8)*4 - og ikke 13.1GB/s.

At minnet har en båndbredde på 13.1GB/s spiller ingen rolle så lenge båndbredden til FSB er 6.5GB/s.

 

Man kan kjøre minnet på 2000Mhz om man vil. Men det hjelper ikke når FSB er flaskehalsen.

Det man kan oppnå er litt lavere latency på minnet, men båndbredden forblir den samme. Med tanke på tapet man får av å kjøre minnet async, så kan det godt hende det hadde vært raskere å kjøre sync med mye lavere timings.

 

De prøver så godt de kan å hype opp 805, men hvor er Everest eller Sandra benchene?

 

Det er en veldig god grunn til at vi ikke ser noen båndbredde tester, for å si det sånn.

 

 

Dette er ikke en veldig stor sak, men det gir en liten pekepinn på hvordan THG tenker.

Endret av formann
Lenke til kommentar
Kan dere ikke prøve å fjerne HSen på denne nå når den har gjort jobben sin :p

 

Hadde vært arti å sett om det funket.

 

Litt kjedelig uten noen sammenligninger med AMD CPUer da.

6319865[/snapback]

Jeg har planer om å poppe IHS`en av en northwood (P4) litt senere i sommer, det dreier seg om en 2,4GHz som klarer 3,3GHz på luft, har desverre ikke tid akkurat nå, men tror det vil gi gode resultater!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
<snip>

De prøver så godt de kan å hype opp 805, men hvor er Everest eller Sandra benchene?

 

Det er en veldig god grunn til at vi ikke ser noen båndbredde tester, for å si det sånn.

 

Dette er ikke en veldig stor sak, men det gir en liten pekepinn på hvordan THG tenker.

6323103[/snapback]

 

Det er virkelig ikke en stor sak nei... Tør jeg minne om forskjellene i ytelse praktisk bruk/benchmark mellom f.eks tilsvarende klokket A64 for S754/S939?

Det er kun i ren minnebåndbredde forskjellen kan se "dramatiske" ut, men de slår kun ut i noen få % ellers. Det er interessant/morsomt å se om man kan "perse" i f.eks. Everest Read med ett gitt system.. og det er det..

Jeg har forvørig tall (riktignok fra benching 3Dmarknn, PCmarknn) fra klokk/bench av min 805D mot 930D.. som bekrefter at FSB200 -> FSB266 (samme klokk CPU) ikke betyr så mye som man kunne bli forledet til å tro (Blir nokså lik score.. 3DMark01 er dog naturlig nok en bench hvor FSB slår mer ut i favør høy FSB, men ikke 33%).

 

Når det gjelder "hype" 805D.. så er det en god grunn at THG.. meg selv.. og flere andre "skryter" av denne billige dual saken..

 

Ad 805D's potensiale som overklokker:

 

805: maxxx&Alex-Ta&freezilla pctuner - 6007.95 MHz http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=85246

 

Forøvrig er det nok av folk som har rapport over klokk på godt over 4Ghz med relativt beskjeden innsats (VCore/kjøling) med 805D.

 

:thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Jeg har planer om å poppe IHS`en av en northwood (P4) litt senere i sommer, det dreier seg om en 2,4GHz som klarer 3,3GHz på luft, har desverre ikke tid akkurat nå, men tror det vil gi gode resultater!

6323113[/snapback]

 

Ja gjør for all del det. :D

 

De kjernene jeg har sett der de har fjernet IHS ser ivertfall ut som det har vært heller dårlig kontakt mellom IHS og kjernene.

Lenke til kommentar

God ytelse for en billig penge virker det som. Men så varm som den gamle smithfieldkjerne blir så blir kjøling og psu fort dyrt for å få ut god ytelse. Ville heller kjøpt en 930 for 500 kr mer. Er kaldere, har mere teknologi(speedstep, virtualisering etc),bruker mindre effekt, høyere fsb og har mye høyere stock speed enn 805. Ergo kan man klare seg med mindre kjøling og psu. 920 er bare en knapp 100 lapp billigere så den holder jeg meg unna.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Stemmer det "Onanias" skriver..

Har selv begge typer.. 805D og 930D.. 930'n er ca. 10 grader lavere mht. temp (idle og load) på samme klokk (og VCore)..i samme hk.

Men.. som sagt en del ganger nå.. 805D er ikke akkurat kostbar.. :)

Lenke til kommentar
Stemmer det "Onanias" skriver..

Har selv begge typer.. 805D og 930D.. 930'n er ca. 10 grader lavere mht. temp (idle og load) på samme klokk (og VCore)..i samme hk.

Men.. som sagt en del ganger nå.. 805D er ikke akkurat kostbar.. :)

6333278[/snapback]

Neida, helt enig. Men fra de andre hw sidene testa 805(toms etc) til denne overklokkingstesten kom på 805 her så falt jo prisen på 900 serien, og da spesiellt 920 og 930 markant. Fra 2700 på 930 i mars til 1489 i dag. 805 er rett og slett ikke så aktuell om man ikke skal ha det billigste man får tak i av cpu bare for å få tynt den maksimalt. Når jeg ser hvor varm selv en 2666 celeron d blir med vannkjøling på 3700mhz med 1.6(dropper under load til 1.5v) så vil jeg tenkte meg om to ganger før jeg skaffer meg denne. Det koster tross alt for strømmen og kjølinga også. :ermm: Tror nok det blir en 930 for meg.

Lenke til kommentar

Ang klokking av D930: Er det grei skuring å få denne opp til 4 GHz, og i så tilfelle, hvilken RAM er det optimalt å kjøre med?

 

Jeg vil tippe at D805 "maxer ut" på noe billigere RAM, slik at man ikke må grave så dypt i lommeboka for å få utnyttet maxklokk på denne. Eller er jeg helt på jordet nå? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Ang klokking av D930: Er det grei skuring å få denne opp til 4 GHz, og i så tilfelle, hvilken RAM er det optimalt å kjøre med?

 

Jeg vil tippe at D805 "maxer ut" på noe billigere RAM, slik at man ikke må grave så dypt i lommeboka for å få utnyttet maxklokk på denne. Eller er jeg helt på jordet nå?  :dontgetit:

6343537[/snapback]

Med vanlig 667Mhz klarer CPUen 4995Mhz uten å klokke minne. (667/2=333 333fsb x 15=4995mhz)

 

Og med 533Mhz ram klarer den 3990mhz uten klokking av minne.

 

Hvis FSB og Minne er 1/1.

Endret av 2 Fast 4 Biltema
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Men hva er vanlig å oppnå på D930 med vanlig (god) luftkjøling?

6343883[/snapback]

 

Jeg oppfattet "2 fast 4 biltema" som å vise hvilket minne du kunne benytte for ren "teoretisk" overklokk.

Utifra deg lille jeg har sett.. så virker det som om 4Ghz er noe mange oppnår med god luftkjøling (da mener jeg *stabil* 24/7 klokk.. som tåler "noen timer" med Prime/stresstest).

Det som er viktig å være klar over i disse sommertider.. er at Netburst CPU'er i mye større grad enn f.eks. A64/Pentium M blir påvirket av omgivelsestemperatur.

Så derfor er det litt vanskelig å bastant si at f.eks. en 930D vil glatt klare 4Ghz ved en gitt VCore.. og en gitt heatpipe-kjøler (glem stock kjøler.. det er for dårlig til "luftklokking")..

 

PS.

Jeg har ett lite kjellerrom der jeg "tester" systemene mine..(ligger slik til at ettermiddagssola steker mot rommet) og der vil alle mine "Netburst-systemer" varme opp rommet til godt over 30grader ved stresstesting.

Min X2 vil knapt øke romtemp med ett par grader..

Så derfor burde det være innlysende at "sommerklokken" nok kan være betraktelig under "vinterklokken"... :D..

OBS: Dette gjelder også vannkjøling... Vannet blir *varmt*.. og radiatorer sprer varmen enda raskere enn luftkjøling (på ett lite rom).

Det er en grunn til at man har kraftig aircondition-anlegg på større "data/server-rom" (datasentraler)..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Ang klokking av D930: Er det grei skuring å få denne opp til 4 GHz, og i så tilfelle, hvilken RAM er det optimalt å kjøre med?

 

Jeg vil tippe at D805 "maxer ut" på noe billigere RAM, slik at man ikke må grave så dypt i lommeboka for å få utnyttet maxklokk på denne. Eller er jeg helt på jordet nå?  :dontgetit:

6343537[/snapback]

Man MÅ heller ikke ha 1:1 på minne/FSB. ;) Det er bare snakk om noen få prosent (om ikke under 1%) ytelsetap ved bruk av ulik hastighet på FSB og minne. Noe som fint veies opp hvis man får klokket opp CPU'en noen prosent ekstra.

Lenke til kommentar
Ang klokking av D930: Er det grei skuring å få denne opp til 4 GHz, og i så tilfelle, hvilken RAM er det optimalt å kjøre med?

 

Jeg vil tippe at D805 "maxer ut" på noe billigere RAM, slik at man ikke må grave så dypt i lommeboka for å få utnyttet maxklokk på denne. Eller er jeg helt på jordet nå?  :dontgetit:

6343537[/snapback]

Man MÅ heller ikke ha 1:1 på minne/FSB. ;) Det er bare snakk om noen få prosent (om ikke under 1%) ytelsetap ved bruk av ulik hastighet på FSB og minne. Noe som fint veies opp hvis man får klokket opp CPU'en noen prosent ekstra.

6348675[/snapback]

Er det noen DDR2 hovedkort som støtter lavere minne hastighet enn FSB?

Jeg har sett at de fleste DDR1 hovedkortene gjør det.

Lenke til kommentar
Ang klokking av D930: Er det grei skuring å få denne opp til 4 GHz, og i så tilfelle, hvilken RAM er det optimalt å kjøre med?

 

Jeg vil tippe at D805 "maxer ut" på noe billigere RAM, slik at man ikke må grave så dypt i lommeboka for å få utnyttet maxklokk på denne. Eller er jeg helt på jordet nå?  :dontgetit:

6343537[/snapback]

Man MÅ heller ikke ha 1:1 på minne/FSB. ;) Det er bare snakk om noen få prosent (om ikke under 1%) ytelsetap ved bruk av ulik hastighet på FSB og minne. Noe som fint veies opp hvis man får klokket opp CPU'en noen prosent ekstra.

6348675[/snapback]

Jeg er purist. ;) Så jeg tror jeg hadde ligget og kastet meg fra side til side om natta dersom jeg ikke kjørte minne/FSB synkront. :p

Lenke til kommentar
Er det noen DDR2 hovedkort som støtter lavere minne hastighet enn FSB? Jeg har sett at de fleste DDR1 hovedkortene gjør det.

6350487[/snapback]

Jeg tror de fleste kortene kan det. F.eks dette som jeg plukket ut som stikkprøve fra prisguiden.

 

HilRam: Du er unnskylt ;) Jeg er bare glad til for at jeg ikke er fullt så hardt rammet av det syndromet. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...