Gå til innhold

LCD-skjerm med HD-støtte


Anbefalte innlegg

Apropos dette med aspect ratio. Det er jo en kjent sak at dagens fullscreen (4:3), Widescreen (16:9) og andre aspect ratio for kinoer ikke er kommet til grunn ved hjelp av vitenskapelige undersøkelser om hva som er best for å oppfatte informasjon for oss mennesker. Mer eller mindre kom de til ved å stikke en finger i sanden og si aaah.

 

Når det gjelder PC. Er det gjort noen vitenskapelige undersøkelser, basert på kunnskap om psykologi brukbarhetstesting el. om hvilke aspect ratio som representerer en mest effektiv arbeidsflate å jobbe foran?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men da hadde de antageligvis vært nødt til å legge ved et adapter med skjermen som fordyrer...

6320281[/snapback]

HDMI-pluggen er tilpasset AV-verdenen. Den er liten og lett og ta ut og inn. Den har noe høyere jitter enn DVI-pluggen og den faller ut dersom en puster på den. Personlig ville jeg ønsket HDMI-pluggen samme sted som jeg ønsker SATA-pluggen. Merkelig at ingen tenkte på brukskvalitet når en først skulle utvikle nye standarder.

Lenke til kommentar

sata pluggen er jo ikke så ille, det fikles jo ikke så mye inni der mens pc'n er på, (man burde ialefall ikke gjøre det) og selv har jeg ikke hatt erfaring med at sata pluggene har falt ut av seg selv. jeg har nå et system med 6 sata harddisker, og en sata dvd brenner, dog ingenting IDE.

Lenke til kommentar
Apropos dette med aspect ratio. Det er jo en kjent sak at dagens fullscreen (4:3), Widescreen (16:9) og andre aspect ratio for kinoer ikke er kommet til grunn ved hjelp av vitenskapelige undersøkelser om hva som er best for å oppfatte informasjon for oss mennesker. Mer eller mindre kom de til ved å stikke en finger i sanden og si aaah.

 

Når det gjelder PC. Er det gjort noen vitenskapelige undersøkelser, basert på kunnskap om psykologi brukbarhetstesting el. om hvilke aspect ratio som representerer en mest effektiv arbeidsflate å jobbe foran?

6320414[/snapback]

 

Vet ikke om dette stemmer, men leste i PC World at grunnen til at de bruker 16:10 formatet for widescreen på pc'er er at dette passer best med 2 stk "Letter" ark ved siden av hverandre. (Letter er den amerikanske standarden for brevark, lignende A4 her i denne delen av verden.)

 

Virker jo logisk da en pc først og fremst er tenkt som et arbeidsverktøy.

Lenke til kommentar
Vet ikke om dette stemmer, men leste i PC World at grunnen til at de bruker 16:10 formatet for widescreen på pc'er er at dette passer best med 2 stk "Letter" ark ved siden av hverandre. (Letter er den amerikanske standarden for brevark, lignende A4 her i denne delen av verden.)

 

Virker jo logisk da en pc først og fremst er tenkt som et arbeidsverktøy.

6320617[/snapback]

 

Litt usikker på hvordan mer plass i høyden, gjør det bedre i bredden. Men men.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Vet ikke om dette stemmer, men leste i PC World at grunnen til at de bruker 16:10 formatet for widescreen på pc'er er at dette passer best med 2 stk "Letter" ark ved siden av hverandre. (Letter er den amerikanske standarden for brevark, lignende A4 her i denne delen av verden.)

 

Virker jo logisk da en pc først og fremst er tenkt som et arbeidsverktøy.

6320617[/snapback]

 

Litt usikker på hvordan mer plass i høyden, gjør det bedre i bredden. Men men.

6320637[/snapback]

det er jo bare å ta to ark ved siden av hverandre og se hva som passer best.

 

er det 16:10 som passer best, så blir jo selvfølgelig 16:9 enten for bredt (=dyrere) eller for lavt (= mot sin hensikt).

Lenke til kommentar

HD-Ready er en standard som stiller visse krav til som skjermen må oppfylle.

HD-klar er markedsføringsgimmick. Det er som regel en skjerm som ikke oppfyller HD-Ready merkingen, som fortsatt vil markedsføres som klar for HD.

 

HD-Ready er fortsatt ingen kvalitetstegn. Snart er jo alle skjermer HD-Ready, men få viser ekte HD oppløsninger (720p eller helst 1080p).

 

LCD er jo også tragisk på kontrast. Man blir jo stuck i en endeløs grå verden.

 

Mvh

Lenke til kommentar
sata pluggen er jo ikke så ille, det fikles jo ikke så mye inni der mens pc'n er på, (man burde ialefall ikke gjøre det) og selv har jeg ikke hatt erfaring med at sata pluggene har falt ut av seg selv. jeg har nå et system med 6 sata harddisker, og en sata dvd brenner, dog ingenting IDE.

6320473[/snapback]

 

Nei, den kritikken skjønner jeg faktisk overhodet ikke noe av. Hva slags kabler/plugger er det dere har? Mine sitter bom fast i alle fall. Det skal faktisk litt til å dra de ut også. Selvfølgelig ikke på langt nær så mye som med PATA, men likevel.

Lenke til kommentar
Jeg har sett mange TVer merket med "HD-ready" som ikke er HDTV (gjerne fra Elkjøp osv.). Noen TVer har også oppgitt oppløsning på 1024x1024. Men det må da være feil, eller så er pixelene veldig avlange??

6321924[/snapback]

Ja, på plasma-TV'er så er de avlange.

6321934[/snapback]

Ikke rart at de viser så dårlig bilde da. Men likevel får de "HD-ready"-merket.
Lenke til kommentar

alt de trenger for å få HD-ready merket, er å ta imot et HD signal, enten 720p, eller 1080i (kravet er begge deler) og så vise det, men det stiller ikke krav til at det skal vise det i samme kvalitet, derfor ar vi dårlige skjermer som er HD-ready, fordi det gjør ikke noe at de skalerer ned for å få HD-ready merket.

Lenke til kommentar
sata pluggen er jo ikke så ille, det fikles jo ikke så mye inni der mens pc'n er på, (man burde ialefall ikke gjøre det) og selv har jeg ikke hatt erfaring med at sata pluggene har falt ut av seg selv. jeg har nå et system med 6 sata harddisker, og en sata dvd brenner, dog ingenting IDE.

6320473[/snapback]

 

Nei, den kritikken skjønner jeg faktisk overhodet ikke noe av. Hva slags kabler/plugger er det dere har? Mine sitter bom fast i alle fall. Det skal faktisk litt til å dra de ut også. Selvfølgelig ikke på langt nær så mye som med PATA, men likevel.

6321607[/snapback]

det var kritikk til posten over min, da det var en som hadde klaget over sata pluggene, og jeg vet at mange her på forumet(iallfall noen) har hatt problemer med sata pluggene..

Lenke til kommentar
sata pluggen er jo ikke så ille, det fikles jo ikke så mye inni der mens pc'n er på, (man burde ialefall ikke gjøre det) og selv har jeg ikke hatt erfaring med at sata pluggene har falt ut av seg selv. jeg har nå et system med 6 sata harddisker, og en sata dvd brenner, dog ingenting IDE.

6320473[/snapback]

 

Nei, den kritikken skjønner jeg faktisk overhodet ikke noe av. Hva slags kabler/plugger er det dere har? Mine sitter bom fast i alle fall. Det skal faktisk litt til å dra de ut også. Selvfølgelig ikke på langt nær så mye som med PATA, men likevel.

6321607[/snapback]

det var kritikk til posten over min, da det var en som hadde klaget over sata pluggene, og jeg vet at mange her på forumet(iallfall noen) har hatt problemer med sata pluggene..

6322367[/snapback]

 

Mhm, det er derfor jeg lager innlegget som om jeg var enig med deg, og uenig med den som kom med kritikken mot SATA-kontaktene...

Lenke til kommentar
sata pluggen er jo ikke så ille, det fikles jo ikke så mye inni der mens pc'n er på, (man burde ialefall ikke gjøre det) og selv har jeg ikke hatt erfaring med at sata pluggene har falt ut av seg selv. jeg har nå et system med 6 sata harddisker, og en sata dvd brenner, dog ingenting IDE.

6320473[/snapback]

Så du mener brukskvaliteten på SATA-pluggene er et steg opp i forhold til IDE? Eller hva mener du egentlig? Er det "bra nok" at pluggene detter ut med en gang kablene er i press? Eller synes du de bare er "bra nok" fordi du selv ikke har opplevd problemer?

 

Jeg har seks disker i PC-en og har ved ett tilfelle opplevd at PC-en har vært ganske ustabil (tilfeldig restart). Ved kontroll inni PC-en viste det seg at en av SATA-pluggene lå halveis ute, pga. spenn i kabelen. På IDE-kabler er dette et ikke-problem. Der er brukskvaliteten så god at kablene ikke bare detter ut etter litt press.

 

Dette innlegget ble ganske på siden, men det var likevel i sammenheng med HDMI - hvor en har akkurat samme problem. I de fleste tilfeller går alt fint, men i noen custom-installasjoner hvor kablene kanskje havner i press eller hvor utgangene kanskje avviker noe fra standarden så får en med en gang problemer. Når en utvikler en standard SKAL en ta hensyn til brukskvalitet, og påse at små avvik på utgangene f.eks. ikke skal medføre totalhavari. Optiske utganger er et annet skrekkeksempel, mens dens brødre - coaxiale utganger - er et eksempel i positiv retning.

Lenke til kommentar

dette blir bare mer og mer OT, men jeg klarer ikke å la være å svare :p

 

nei, jeg synes ikke det har blitt et hakk opp i kvalitet, og en ting som plager meg veldig er stivheten i kablene, da jeg er redd for å knekke de.

 

men når jeg opplever at kabler står i spenn, så prøver jeg alltid å enten holde de der, eller fjerne spennet. jeg bruker alltid masse strips, og mesteparten av tiden jeg bruker på å bygge en data, går med på kabelrydding.

 

jeg har sett vinklede sata kabler på bilder, og jeg har veldig lyst til å prøve de selv, det finnes også til en av harddiskene mine, et tilbehør, som er en slags spesialkabel, den skulle minke risikoen for at kabelen datt ut, men det er ikke noe jeg gidder å bruke penger på.

 

men HDMI tror jeg er enda verre, hovedsaklig av to grunner,

 

1: det er veldig tjukk kabel i forhold til selve pluggen.

 

2: pluggen er mye mer utsatt enn det sata-pluggen er inni et kabinett hvor ting som regel sitter såpass godt at det tåler frakting av systemet uten at noe løsner.

 

så nei, jeg mener ikke at sata har bedre kontakt med tanke på at den faktisk skal holde kontakten, men jeg synes den er mye bedre med tanke på tykkelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...