Gå til innhold

Skjermkort med HDCP-chip?


Anbefalte innlegg

Som tittelen beskriver, jeg er på utkikk etter nytt skjermkort og valget står mellom X1900 GT eller 7900 GT. Ser begge disse ligger i omtrent samme prisklasse (2300,- kr), og lurer da på hva som vil skiller disse to (ytelse, varmeutvikling, strømforbruk osv...)

 

Kortet skal stå i en ny maskin med en AMD AM2 CPU (muligens 3800+), 2 gb minne og Hiper 580 W PSU.

 

Noen tester som setter disse to opp mot hverandre? Vil det være lurere å se på X1800 GTO eller 7600 GT med tanke på pris/kvalitet?

 

--------------

 

Endret emnetittel for å få bedre beskrevet min problemstilling nå.

Endret av vembi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke skal klokke så ta det billigste, de er praktisk talt like, kanskje litt bedre bildekvalitet på ATi kortet.

 

Skal du klokke derimot, så er 7900GT en klar vinner! Det klokker som regel mye, særlig hvis du setter på en ny kjøler :thumbup:

Endret av MasterMind2k
Lenke til kommentar

X1900GT har nok et høyere potensiale for fremtiden mtp PS ALU og dynamic branching ytelse, men generellt vil jeg heller anbefale 7900GT i dag og heller oppgradere til et DX10 kort når mer shader intensive spill og dynamic branching kommer mer på banen.

For de mer kravstore på kvalitet kan dog X1900GT være et bedre valg mtp MSAA med FP HDR og vinkel uavhenigig AF med mindre shimmering. Med default instillinger, som de fleste testene kjører med, kjører nVidia med nokså dårlig texture filtering kvalitet og for å komme mer opp på ATi sitt nivå innebærer ytelsetap.

Lenke til kommentar

Theinquirer mener uansett at 7900GT-kortet er best, jeg synes også du bør gå for det.

 

"Based on what we've seen TUL's Radeon X1900 GT is a good card but it simply cannot keep up with Gainward's 7900 GT card."

 

"If you looking to spend around $/€300 on a card and you want the top performance in all scenarios, the Geforce 7900 GT is the better choice."

Lenke til kommentar

Har MistaPi eller andre noen eksempler på denne forskjellen i kvalitet i bildene? Synes ikke det er riktig å "jukse" på kvalitet bare for å få noe flere FPS. Hadde håpt å kunne ha god nok HW til å gå opp i kvalitet på de renderte frames, derfor kan X1900GT være aktuellt om dette er bedre på det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har enda ikke kjøpt kortm men heler litt mot ati sitt alternativ.

 

Lurer dog på en ting:

Støtter noen av disse kortene visning av HD-materiale. Da tenker jeg på de HD formatene som har DRM (Blue-Ray og HD-DVD (?), om jeg ikke bommer helt her). Krever det HDMI-utgang, eller går det uten. Hvilkene kort støtter isåfall disse?

Lenke til kommentar
Har enda ikke kjøpt kortm men heler litt mot ati sitt alternativ.

 

Lurer dog på en ting:

Støtter noen av disse kortene visning av HD-materiale. Da tenker jeg på de HD formatene som har DRM (Blue-Ray og HD-DVD (?), om jeg ikke bommer helt her). Krever det HDMI-utgang, eller går det uten. Hvilkene kort støtter isåfall disse?

6419801[/snapback]

Det er bare 7950 GX2 som har den nødvendige HDCP-chipen som standard (alle produsenter) og da brukes en DVI-kontakt.

 

Sapphire har dessuten valgt å utstyre en X1600 Pro med HDMI og naturligvis HDCP.

 

Det er egentlig uvesentlig om kortet bruker DVI eller HDMI, da begge møter HD-standarden.

 

Det kan være andre kort på markedet.

Lenke til kommentar
Så det jeg trenger er et kort med HDCP-chip altså? Hvilkene kort har det da (noen andre som ikke ble nevnt av guezz)?

6420628[/snapback]

Har det ikke vært diskutert på flere forum rundt omkring at selv om disse skjermkortene har hdcp chip påmontert så har det likevel ikke støtte for fremtidige HD-DVD Blue ray filmer som er solgt med kryptering. Det sies at det mangler en chip som inneholder nøklene for å kunne spille av filmene i HD oppløsning og derfor blir spilt av med lavere oppløsning på en HD skjerm enn ønsket. Men disse kodene/chip greia får en ikke bruk for før i 2009-2012 og innen den tid så har nok de aller fleste kjøpt seg ny hardware som virkelig støtter HD formatet.

Vet ikke om det er fakta rundt dette. Iallefall noen rykter som er ute og går. Men på en annen side så er det virkelig rart at det ikke har dukket opp flere skjermkort med HDMI utgang. Kan jo tenkes at de skjermkortene som er levert med hdmi utgang likevel ikke har støtte for HD oppløsning og at det er derfor produsentene venter med å implementere hdmi for fullt siden de ikke vil lure kundene.

 

Blir kundene lurt av produsenter når de skriver at det er hdcp støtte på skjermkortene tro...

Lenke til kommentar
Så det jeg trenger er et kort med HDCP-chip altså? Hvilkene kort har det da (noen andre som ikke ble nevnt av guezz)?

6420628[/snapback]

Også MSI NX7600GT og NX7900GT støtter HDCP.

 

Etter hva jeg vet er det på dette tidspunktet bare de fire nevnte.

 

Så det jeg trenger er et kort med HDCP-chip altså? Hvilkene kort har det da (noen andre som ikke ble nevnt av guezz)?

6420628[/snapback]

Har det ikke vært diskutert på flere forum rundt omkring at selv om disse skjermkortene har hdcp chip påmontert så har det likevel ikke støtte for fremtidige HD-DVD Blue ray filmer som er solgt med kryptering. Det sies at det mangler en chip som inneholder nøklene for å kunne spille av filmene i HD oppløsning og derfor blir spilt av med lavere oppløsning på en HD skjerm enn ønsket. Men disse kodene/chip greia får en ikke bruk for før i 2009-2012 og innen den tid så har nok de aller fleste kjøpt seg ny hardware som virkelig støtter HD formatet.

Vet ikke om det er fakta rundt dette. Iallefall noen rykter som er ute og går. Men på en annen side så er det virkelig rart at det ikke har dukket opp flere skjermkort med HDMI utgang. Kan jo tenkes at de skjermkortene som er levert med hdmi utgang likevel ikke har støtte for HD oppløsning og at det er derfor produsentene venter med å implementere hdmi for fullt siden de ikke vil lure kundene.

 

Blir kundene lurt av produsenter når de skriver at det er hdcp støtte på skjermkortene tro...

6425715[/snapback]

Dette gjelder X1000-kortene (standard-utgavene er ikke HDCP-kompatibel), ikke de jeg har nevnt.

Endret av guezz
Lenke til kommentar
Så det jeg trenger er et kort med HDCP-chip altså? Hvilkene kort har det da (noen andre som ikke ble nevnt av guezz)?

6420628[/snapback]

Også MSI NX7600GT og NX7900GT støtter HDCP.

 

Etter hva jeg vet er det på dette tidspunktet bare de fire nevnte.

 

Så det jeg trenger er et kort med HDCP-chip altså? Hvilkene kort har det da (noen andre som ikke ble nevnt av guezz)?

6420628[/snapback]

Har det ikke vært diskutert på flere forum rundt omkring at selv om disse skjermkortene har hdcp chip påmontert så har det likevel ikke støtte for fremtidige HD-DVD Blue ray filmer som er solgt med kryptering. Det sies at det mangler en chip som inneholder nøklene for å kunne spille av filmene i HD oppløsning og derfor blir spilt av med lavere oppløsning på en HD skjerm enn ønsket. Men disse kodene/chip greia får en ikke bruk for før i 2009-2012 og innen den tid så har nok de aller fleste kjøpt seg ny hardware som virkelig støtter HD formatet.

Vet ikke om det er fakta rundt dette. Iallefall noen rykter som er ute og går. Men på en annen side så er det virkelig rart at det ikke har dukket opp flere skjermkort med HDMI utgang. Kan jo tenkes at de skjermkortene som er levert med hdmi utgang likevel ikke har støtte for HD oppløsning og at det er derfor produsentene venter med å implementere hdmi for fullt siden de ikke vil lure kundene.

 

Blir kundene lurt av produsenter når de skriver at det er hdcp støtte på skjermkortene tro...

6425715[/snapback]

Dette gjelder X1000-kortene (standard-utgavene er ikke HDCP-kompatibel), ikke de jeg har nevnt.

6429887[/snapback]

 

Men så er jo da spørsmålet om skjermkortet er HD ready selv om det står at det er hdcp chip på disse kortene.....

Lenke til kommentar
Så det jeg trenger er et kort med HDCP-chip altså? Hvilkene kort har det da (noen andre som ikke ble nevnt av guezz)?

6420628[/snapback]

Også MSI NX7600GT og NX7900GT støtter HDCP.

 

Etter hva jeg vet er det på dette tidspunktet bare de fire nevnte.

 

Så det jeg trenger er et kort med HDCP-chip altså? Hvilkene kort har det da (noen andre som ikke ble nevnt av guezz)?

6420628[/snapback]

Har det ikke vært diskutert på flere forum rundt omkring at selv om disse skjermkortene har hdcp chip påmontert så har det likevel ikke støtte for fremtidige HD-DVD Blue ray filmer som er solgt med kryptering. Det sies at det mangler en chip som inneholder nøklene for å kunne spille av filmene i HD oppløsning og derfor blir spilt av med lavere oppløsning på en HD skjerm enn ønsket. Men disse kodene/chip greia får en ikke bruk for før i 2009-2012 og innen den tid så har nok de aller fleste kjøpt seg ny hardware som virkelig støtter HD formatet.

Vet ikke om det er fakta rundt dette. Iallefall noen rykter som er ute og går. Men på en annen side så er det virkelig rart at det ikke har dukket opp flere skjermkort med HDMI utgang. Kan jo tenkes at de skjermkortene som er levert med hdmi utgang likevel ikke har støtte for HD oppløsning og at det er derfor produsentene venter med å implementere hdmi for fullt siden de ikke vil lure kundene.

 

Blir kundene lurt av produsenter når de skriver at det er hdcp støtte på skjermkortene tro...

6425715[/snapback]

Dette gjelder X1000-kortene (standard-utgavene er ikke HDCP-kompatibel), ikke de jeg har nevnt.

6429887[/snapback]

 

Men så er jo da spørsmålet om skjermkortet er HD ready selv om det står at det er hdcp chip på disse kortene.....

6430358[/snapback]

 

ATI korta er HD ready :)

Valgte x1900gt selv, og angerer ikke. er 3d viktig, så har jeg klokket litt på maskinen min og fikk da 9232poeng i 3dmark 2005. har forresten 3200+ prossesor og 1gb ram bare :) så det yter bra og componen ut virker bra på ati kortet :) det har oxo video inn hvis du trenger det. f.eks bilde fra parabolen :)

Lenke til kommentar
ATI korta er HD ready :)

Valgte x1900gt selv, og angerer ikke. er 3d viktig, så har jeg klokket litt på maskinen min og fikk da 9232poeng i 3dmark 2005. har forresten 3200+ prossesor og 1gb ram bare :) så det yter bra og componen ut virker bra på ati kortet :) det har oxo video inn hvis du trenger det. f.eks bilde fra parabolen :)

6430579[/snapback]

Denne tråden handler vel om kort som er klare for Buray og HD DVD?

X1900GT har så vidt jeg vet ikke HDCP brikken, og kan ikke brukes her.

 

Kortet er klart for HDPC, men det hjelper lite når de ikke har selve brikken.

Lenke til kommentar
ATI korta er HD ready :)

Valgte x1900gt selv, og angerer ikke. er 3d viktig, så har jeg klokket litt på maskinen min og fikk da 9232poeng i 3dmark 2005. har forresten 3200+ prossesor og 1gb ram bare :) så det yter bra og componen ut virker bra på ati kortet :) det har oxo video inn hvis du trenger det. f.eks bilde fra parabolen :)

6430579[/snapback]

Denne tråden handler vel om kort som er klare for Buray og HD DVD?

X1900GT har så vidt jeg vet ikke HDCP brikken, og kan ikke brukes her.

 

Kortet er klart for HDPC, men det hjelper lite når de ikke har selve brikken.

6430686[/snapback]

 

Du får sagt det ja :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...