Gå til innhold

Død WD2500, kan ibas fikse den på garantien?


Anbefalte innlegg

Hei, min første (av 3) WD2500JB - 00FUA0 produsert 16 Jan 2004 (250GB) døde i dag.

 

Har prøvd den i en annen maskin og den prøver å spinne opp, men så slår den seg av og bios finner den ikke. Linux venter veldig lenge på oppstarten før den gir opp (timeout?). Den har stått på så og si kontinuerlig sammen med 1 annen disk (produsert i mars 2004, så den ryker vel snart den og...) i raid0 (linux software raid). 99% av det som er på disken er uviktig (filmer og tvserier jeg aldri får tid til å se likevel), men jeg hadde også /home dir på den og der var det en del hjemmelagde programmer, scripts og en ny webside jeg ikke har backup av... :cry:

 

Så nå lurer jeg litt på å sende den til Ibas for å bli fikset, og jeg lurte på om det har kommet noen avklaring på om man får sånt dekket av garanti?

 

I følge disse artiklene mener forbrukerrådet at reparasjon skal dekkes av garanti:

http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article515821.ece

http://www.nesteklikk.no/20060306/85906.html

 

Men jeg finner ikke ut om det er endelig avklart eller hva jeg bør gjøre for å kreve det dekket av garanti. Jeg tør ikke sende reklamasjon direkte til de jeg kjøpte disken av enda, for de kaster vel bare den gamle og sender bare en ny og så er dataene tapt for alltid og jeg har egentlig ikke råd til å bruke nesten 10k av egen lomme for å få disken fikset.

 

Noen gode idéer om hva jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig enig med Insanity.. man kan rett å slett ikke ta backup ofte nok.. sitter selv med en backup på en annen disk, en på en ekstern disk og en på en annen maskin,

 

Noe jeg er veldig glad for i dag, da jeg i går natt fikk noe utøy på maskinen som gikk igjennom zonealarm og nod32 som om de ikke eksisterte.. ble låst ute fra alt av admin rettigheter og kontoten min var vekk etter en reboot.. fikk ikke engang til gang til sikkerhetsmodus.. nå en reinstallasjon senere har jeg snart fått alt tilbake.. det eneste jeg mistet var noen linker og en endring i et dokument.. lenge leve backup..

Lenke til kommentar

Personlig har jeg den meningen at garanti ikke skal dekke tap av data, desverre har forbrukerrådet en annen mening.

Nå skal det vel opp til vurdering hvordan man skal tolke loven, så frem til det er kommet en beslutning på dette vil jeg ikke tro at du har rett til at IBAS skal hente tilbake dine data (... om de i det hele tatt klarer det)

Lenke til kommentar

Det er jo egentlig helt sykt bare å tenke på at butikken der du kjøpte denne skal dekke tap av data. nye disk bør du få men ikke dataene på disken. du har jo brukt denne til ulovlige ting. kan jo ikke kreve at butikken skal dekke dine kriminale handlinger. hvis du mener at alt på disken er ditt og ikke noe du har hentet fra nettet er det greit, men jeg tror ikke det er saken her ( filmer og tv-serier) hvis butikkene skal dekke tap av data vil prisene på harddisker øke med noen 1000%.

Lenke til kommentar

Det vil sende et veldig dårlig signal til forbrukerne om forbrukerrådets forslag går igjennom. Da vil backup bli nedprioritert av veldig mange, og kostnadene ved obligatorisk gjenoppretning av data vil smitte over på de av oss som er smarte nok til å passe på våre egne ting

 

I trådstarters tilfelle vil vel kanskje et bytte av kretskort hjelpe, om man finner akkurat samme batch-nummer på en annen disk. Med mindre disken lager ulyder i den korte stunden den spinner rundt, er det vel heller en elektronisk svikt i kretskortet, og ikke i selve motoren.

 

Hvis du vil leke med ilden og finner en identisk disk, kan du jo prøve dette selv, ellers er det vel bare proffere folk som Ibas eller Phalanx som kan gjøre noe særlig med det.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Jeg fikk en ide...

 

Problemstillingen er vel egentlig - hvordan få IBAS til å fikse disken din uten at du går konkurs?

 

Prøv forsikringsselskap da? Husholdningen din har muligens innboforsikring, ring dem og hør med dem, er faktisk en mulighet for at "feil på det elektriske anlegget" eller andre sprø paragrafer kan gjøre at du har rett på å få hjelp.

 

Eventuellt bør du vurdere hvor mye innholdet på disken er verdt. Høre med IBAS hvor mye de skal ha (få et anbud) for å fikse disken din.

Lenke til kommentar
Hvorfor koster det egentlig så mye? Er utstyret så dyrt?

6310498[/snapback]

 

Er avanserte greier de driver med der nede, det er sikkert.

 

Men en annen sak er jo at de faktisk KAN ta så mye penger for det. De leverer jo et ganske unikt "produkt" og har inntrykk av de har veldig få (om noen) konkurrenter.

Lenke til kommentar
Hvorfor koster det egentlig så mye? Er utstyret så dyrt?

6310498[/snapback]

 

Er avanserte greier de driver med der nede, det er sikkert.

 

Men en annen sak er jo at de faktisk KAN ta så mye penger for det. De leverer jo et ganske unikt "produkt" og har inntrykk av de har veldig få (om noen) konkurrenter.

6310596[/snapback]

Tilnærmet monopol altså? (det jeg tenkte)
Lenke til kommentar

Gjennom jobben har jeg erfaring fra et firma som heter Phalanx. De satser mer på forbrukerne enn Ibas. En harddisk koster 2500,- å gjenopprette, og et minnekort 8-900,- eller noe.

MEN! Det forutsetter at disken snurrer rundt, og ikke har betydelige mekaniske feil. Dette gjelder ved tapte partisjonstabeller og andre konfigurasjonsfeil som GetDataBack og lignende ikke klarer å fange opp, og sannsynligvis ved noe ødelagt elektronikk/kontroller.

Har den mekaniske feil må de gå tyngre til verks, eller videresende disken, og da kan det bli en god del dyrere. Men her har jeg hørt rundt 9000,- uten å kunne bekrefte dette. Sannsynligvis en god del billigere enn Ibas.

Lenke til kommentar

Ifølge IBAS-mannen jeg pratet med for kanskje et års tid siden så kostet gjenoppretting hos dem fra MINIMUM 10 000 og oppover, alt ettersom. Som nevnt tidligere skal de ha flere lapper bare for å se på disken.

 

Dette skal du nok jobbe hardt for å få dekket av noen garanti...

Endret av N_B
Lenke til kommentar

Hei og takk for all responsen, her var det en del å tenke på.

 

Først vil jeg påpeke at det ikke er ulovlig i Norge å laste ned filmer og tvserier til eget forbruk (les f.eks dette). Så jeg vil ikke bli stemplet som "kriminell", takk.

 

Dessuten (som jeg nevnte) er ikke filmene så viktig, men jeg antar at Ibas gir meg alt eller ingenting dersom det blir til at de fikser disken.

 

1. Jeg skal sende en email til forbrukerrådet og spørre om råd.

 

2. Jeg har 2 slike disker til jeg kan ta og prøve å bytte kretskort med, men dette vil vel strengt tatt ødelegge garantien på begge/alle diskene?

 

3. Ja, jeg skal ta hyppigere backup heretter!

 

4. Skal vurdere Phalanx som er nevnt, men uansett bare hvis jeg får det dekket av garantien.

 

Disken lå nederst i maskinen og neste disk lå tett oppå den, så jeg tror varmen tok knekken på den. Hva er mest sannsynlig har dødd pga varmen? Platene, motoren eller kretskortet?

Lenke til kommentar
Hei og takk for all responsen, her var det en del å tenke på.

 

Først vil jeg påpeke at det ikke er ulovlig i Norge å laste ned filmer og tvserier til eget forbruk (les f.eks dette). Så jeg vil ikke bli stemplet som "kriminell", takk.

 

Hvis du ser på datoen på artikkelen, så stiller det vel seg litt annerledes, men jeg skal ikke begynne å kaste sten ;)

 

Som nevnt er nok Ibas muligheten din, men dersom du kun har data du (forholdsvis) lett kan skaffe igjen, så ville jeg bare droppet hele saken med gjenoppretting, og bare gått for å få ny disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...