Gå til innhold

Spørsmål angående John Bauer


Seether

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fullført grunnkurs på allmenn og vurderer å bytte skole. For øyeblikket går jeg på Fana Gymnas, men føler at jeg ikke helt passer inn og at ting er litt for gammeldags.

 

For en stund siden fikk vi brev om en ny videregående skole; John Bauer. Opplegget virket spennende og i dag var vi og besøkte skolen. Alt virker utrolig bra. Man betaler 7000 kr per år og får da en egen pc, skolebøker er inkludert og i mars skal alle dra 2-4 uker til spania og ha skole der. Skolen legger vekt på mer kreativitet og forståelse istedet for å bare pugge alt. Lærerene er yngre og det er moderne innredning. Skoledagene er litt lengre, men til gjengjeld skal man ikke få lekser.

 

Men så snakket jeg med en som har gått på John Bauer et halvt år nå. På henne virket det som om det var uproft, karakterer ble gitt ut i hytt og pine, og at det garantert ble mye lekser uansett. Generelt ble mange løfter ikke holdt og det var visst en del spesielle folk der.

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro lengre. Derfor håper jeg at noen her har erfaringer fra skolen og kan fortelle meg hva som er fakta. Er det en drittskole eller er det en flott mulighet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man skal klare seg godt på John Bauer krever det veldig god selvdisiplin og virkelig lyst til å lære.

 

Hvis du ikke er fornøyd med metodene på Fana, er det bare til å snakke med lærerene om det. De fleste er så greie at de tilpasser undervisningen hvis det er fornuftig.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Generelt ble mange løfter ikke holdt og det var visst en del spesielle folk der.

6308964[/snapback]

Vel, det er ofte forlokkende med "prosjektarbeider" osv. for alle som ikke gjør det så bra på skolen, for da er det lettere å snylte på andre.

Jeg kjenner ikke den skolen du snakker om, så jeg kan ikke uttale meg, men jeg skal si såpass at jeg merker at vi lærer ekstremt mye mindre på samme tidsrom når vi driver med "moderne" metoder fremfor den gode gammeldagse tavleundervisningen.

Lengre skoledag, men leksefri, er i og for seg en god idé for sånne som meg som sjelden gjør leksene, men da lærer man på den annen side ikke selvdisiplin og arbeidsvaner. Bob, bob.

Lenke til kommentar
Hvis man skal klare seg godt på John Bauer krever det veldig god selvdisiplin og virkelig lyst til å lære.

 

Hvis du ikke er fornøyd med metodene på Fana, er det bare til å snakke med lærerene om det. De fleste er så greie at de tilpasser undervisningen hvis det er fornuftig.

6309355[/snapback]

På fana er veldig mange av lærerene gamle og har kjørt samme opplegg i alle år. Spørsmål om endringer i planene blir sett på som frekt og blir sjelden/aldri tatt godt i mot. Ytterst få setter pris på konstruktiv kritikk..og de som gjør det er som oftest veldig gode lærere uansett.

Lenke til kommentar
Generelt ble mange løfter ikke holdt og det var visst en del spesielle folk der.

6308964[/snapback]

Vel, det er ofte forlokkende med "prosjektarbeider" osv. for alle som ikke gjør det så bra på skolen, for da er det lettere å snylte på andre.

Jeg kjenner ikke den skolen du snakker om, så jeg kan ikke uttale meg, men jeg skal si såpass at jeg merker at vi lærer ekstremt mye mindre på samme tidsrom når vi driver med "moderne" metoder fremfor den gode gammeldagse tavleundervisningen.

Lengre skoledag, men leksefri, er i og for seg en god idé for sånne som meg som sjelden gjør leksene, men da lærer man på den annen side ikke selvdisiplin og arbeidsvaner. Bob, bob.

6309572[/snapback]

Det tok rektoren opp da vi snakket med ham før i dag. Han mente at når klassene var delt inn i grupper i klasserommet så ville læreren ha god oversikt over elevene. Late elever ville fort bli oppdaget. I tillegg skulle man ha såkalte mentorer som man kunne ta opp ting og diskutere med. Selv om man ikke fikk leksearbeid så ville det bli øving til prøver og perioder hvor man uansett måtte jobbe ekstra.

Lenke til kommentar

Du har rett til tilpasset opplæring(undervisningsloven), og også ansvar for egen opplæring, men det kan hende du må kjempe litt for å faktisk få det du har rett til. Jeg har ganske greie lærere, og de synes det er greit om jeg sier at jeg ikke får noe ut av forelesningene, og leser boka i stedet. Jeg vet ikke om det er så enkle grep som kunne hjulpet deg, men du bør i alle fall ta en prat med læreren(kanskje har du en kontaktlærer kan hjelpe deg).

 

Angående John Bauer, så har jeg en i klassen som kom derfra etter at skolen hadde pågått i noen få uker i fjor høst. Han virket misfornøyd, men det var nok fordi skolen ikke var kommet så godt i gang. Det var mangel på undervisning, og de manglet litt software (medielinjen) som var nødvendig i undervisningen.

 

Personlig tror jeg nok det her er for godt til å være sant at man får laptop og gode lærere, samt nødvendig materiell for 7000kr i året av en privatskole. Privatskoler generelt koster vel litt mer uten at de gjør noe ut av å spandere laptop og bøker(jeg kan ta feil her, for jeg aner ikke hva en god privatskoleplass koster).

Endret av eirik1989
Lenke til kommentar

Tror den blir veldig lik Akademiet, Sonans og alle de andre nye kjedene. Ville i utgangspunktet satset på litt mer "etablerte" friskoler, men de nye trenger den støtten de kan få.

 

Problemet er at det er såpass få søkere at alle kommer inn, og det gjør jo at gjennomsnittet blandt elevene kan bli relativt lavt.

 

Jeg hadde plass på John Bauer frem til skolestart i fjor liksom, tror det er helt greit, med mye prosjektarbeid og sånn. Hadde egentlig ikke så grusomt lyst til å gå der, men de ville for all del holde av en plass til meg..

 

Vet bare om en som gikk der, og han dropept ut etter to måneder. Droppet helt ut. Han var intet skolelys, for å si det slik...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...