Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varsellampe lyser, hvilken? (AUDI 80)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp har sjekket brekket. Har forøvrig merket at det var/er bremsevæske i kontakten til føleren på bremsevæskebeholderen, vanskelig å komme til så jeg fikk den ikke helt ren. Kansje det er problemet da det ikke blir kontakt(?).

Dessuten så løftet jeg også opp flottøren i beholderen mens motoren gikk, lampa blinket fortsatt. Men det kan jo igjen skyldes kontakten.

 

Her er et utdrag (på tysk) fra manualen hvor det står beskrevet lampen:

 

post-16948-1150485507_thumb.jpg

 

EDIT: Brukte et oversettelsesprogram og fikk oversatt til engelsk, men er sikker på at begge kretser er i fin orden. Så jeg antar at væskenivået også er i orden og at feilen skyldes kontakten.

 

Brake Fluid

 

at the same time if larger free travel of the brake pedal becomes apparent, one of the two hydraulic brake circuits can have failed. One can then still carefully up to the next V.A.G operated drives on, must however to away there to higher pressure on the pedal and longer braking distances adjust itself

Endret av ViVentis
Lenke til kommentar
Vifta skal slå inn på 90 grader. Hvis den ikke gjør det så er det en føler som har takka for seg. Regner med at du også har el.vifte på din?

6319761[/snapback]

Det skal den IKKE.

Viften skal slå inn på 100 grader.

 

Men ved normal kjøring skal viften nesten aldri ha behov for å kjøres.

Blir motoren 120 grader, da er det noe galt med den.

Lenke til kommentar
Jepp har sjekket brekket. Har forøvrig merket at det var/er bremsevæske i kontakten til føleren på bremsevæskebeholderen, vanskelig å komme til så jeg fikk den ikke helt ren. Kansje det er problemet da det ikke blir kontakt(?).

Dessuten så løftet jeg også opp flottøren i beholderen mens motoren gikk, lampa blinket fortsatt. Men det kan jo igjen skyldes kontakten.

 

Her er et utdrag (på tysk) fra manualen hvor det står beskrevet lampen:

 

post-16948-1150485507_thumb.jpg

 

EDIT: Brukte et oversettelsesprogram og fikk oversatt til engelsk, men er sikker på at begge kretser er i fin orden. Så jeg antar at væskenivået også er i orden og at feilen skyldes kontakten.

 

Brake Fluid

 

at the same time if larger free travel of the brake pedal becomes apparent, one of the two hydraulic brake circuits can have failed. One can then still carefully up to the next V.A.G operated drives on, must however to away there to higher pressure on the pedal and longer braking distances adjust itself

6321482[/snapback]

 

Har ikke noe scanner her, men jeg tok et bilde av det som står i min manual om bremseanlegget

 

Tekst.jpg

 

 

Øverste lampa: Varsellampe for kjølevæske.

Nederst lampa: Varsellampe for bremseanlegget

 

Lampe.jpg

 

 

Vet ikke om det her var til så mye hjelp. Men ut ifra det du sier så virker det som at feilen ligger i kontakta. Ta å skift den å se om feilen forsvinner da :)

Lenke til kommentar
Vifta skal slå inn på 90 grader. Hvis den ikke gjør det så er det en føler som har takka for seg. Regner med at du også har el.vifte på din?

6319761[/snapback]

Det skal den IKKE.

Viften skal slå inn på 100 grader.

 

Men ved normal kjøring skal viften nesten aldri ha behov for å kjøres.

Blir motoren 120 grader, da er det noe galt med den.

6321672[/snapback]

 

Den skal ikke det nei. Merkelig at den gjør det på min da og at det er riktig da. Har nå fått beskjed om at arbeidstemperaturen er 91 grader på bilen min. Så vifta skal slå inn når den er på 92-93 grader og skal gå til temperaturen er nede på ca 88-89 grader (detta da seff når bilen står stille og ikke blir avkjølt av lufta når man kjører) Mellom der er arbeidstemperaturen. Jeg er ingen mekanikker og har ikke 110% peil på detta her, men jeg velger nå å stole på de som jobber med å reparere slike biler, altså de hos VAG.

 

Varierer nok fra bil til bil når vifta skal starte. På noen så starter den på 100 grader og på andre på 90 grader. Finnes sikkert noe midt i mellom de to også.

Lenke til kommentar

Ingen motorer tar skade av 110-120 grader i korte perioder :)

 

Det står jo i instruksjonsboka til de fleste biler, det er ufarlig selv om temperaturmåleren beveger seg opp mot rød-merkingen.

Det er ikke før varsellampen for kjølevæske begynner å blinke at man bør stoppe.

Lenke til kommentar

Motoren min, og andre, tåler fint 120 grader en liten stund ja. Så sant alt med kjøleanlegget for motoren er i orden. Men arbeidstemperaturen, den optimale, er rundt 90 grader.

 

ViVentis: Kjekt at det bare var kontakta det var noe galt med :) Får håpe den ikke er altfor dyr. Du kunne jo også ha hørt hvor mye manual til bilen din koster. En som er på norsk :p Bruker den jo ikke så ofte, men er veldig kjekk å ha. Kjedelig å må oversette hver gang man lurere på noe i manualen. Hehe.

Lenke til kommentar

Hehe ja du har rett i det Orihime. Skal sjekke pris på kontakt og manual. Problemet er bare at jeg trenger alle kronene jeg har nå til jeg begynner å jobbe. Er nettopp ferdig med et skoleår så jeg bader ikke akkurat i penger ;)

 

Hvilken modell er 2-litern din? Er det noe drag i den? 1.8 litern som jeg har er ikke akkurat dra-villig. Skulle kjøpt meg 2-litern jeg og, angrer litt på at jeg ikke gjorde det, men skal selge bilen snart tenker jeg til fordel for en nyere en. Men det er ikke lett siden jeg har blitt utrolig glad i bilen, utrolig god å kjøre selv om den er ganske understyrt pga fremhjulsdriften. Kommer hvertfall alltid til å ha en plass i hjertet mitt ;D

Lenke til kommentar
Hehe ja du har rett i det Orihime. Skal sjekke pris på kontakt og manual. Problemet er bare at jeg trenger alle kronene jeg har nå til jeg begynner å jobbe. Er nettopp ferdig med et skoleår så jeg bader ikke akkurat i penger ;)

 

Hvilken modell er 2-litern din? Er det noe drag i den? 1.8 litern som jeg har er ikke akkurat dra-villig. Skulle kjøpt meg 2-litern jeg og, angrer litt på at jeg ikke gjorde det, men skal selge bilen snart tenker jeg til fordel for en nyere en. Men det er ikke lett siden jeg har blitt utrolig glad i bilen, utrolig god å kjøre selv om den er ganske understyrt pga fremhjulsdriften. Kommer hvertfall alltid til å ha en plass i hjertet mitt ;D

6324867[/snapback]

 

Dyrt å være stundent ja. Kjenner til det der selv. Hehe.

 

Min bil er en 90 mod. Den går ikke like bra som det gjorde før da den begynner å bli litt sliten. Har kanskje noe med kjøringa mi å gjøre? :whistle: Hehe. Men jeg synes den går bra. Er 113 hk i den. Akkurat nå virker det som om bare 90 av dem jobber men :p Men den -var- veldig sprek. Veldig morsom motor. Husker jeg ble overraska over hvor bra den gikk når vi kjøpte den (gått 90000 km da). Føltes som om det var mere enn 113 hk. Var, og skal bli igjen, en sprek bil :) Har du 90 hk i din?

 

Jeg kommer ikke til å selge bilen min. Er altfor gla i den til det. Så når jeg har kjøpt meg en ny bil så skal jeg fikse den opp igjen. Gjøre den så god som ny.

Etter at jeg fikk på breier dekk så synes jeg ikke at den understyrer så mye lengere. Bortsett fra i rundkjøringer når det er vått på veien da. Og på vinteren. Hehe.

 

Hvis du skal kjøpe deg en ny bil så kan du kjøpe en Audi 80 B4, modellen etter den vi har. Få tak i en med 2.0E motor. 115 hk er det i dem. Den ville du nok ha blitt veldig fornøyd med :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

leste mye i tråden din om bilen du har. Nydelig. Jeg tror jeg kommer til å selge den jeg har nå til fordel for en som er litt mer strøken, og litt sprekere. Har 90hk ja. Fargen på min er mer eller mindre vin-rød, kan legge ut bilde. Tok å gnidde inn litt fargefornyer her om dagen, ble total forandring. Fargen er kjempefin men det er litt mye steinsprutmerker i front, og ekle riper ved dørene.

 

Vil ha en nyere en, men ikke B4. Husker jeg angret på at jeg ikke gikk for B4 med en gang, men nå syns jeg B3'n er mye finere i grunn. Jeg har vært litt kjapp med løsningene mine i bilen så det er mye smått her og der som kunne vært som før igjen, derfor kommer jeg sikkert til å kjøpe en ny B3 men en som er helt strøken i lakk, og god stand inni. Tenker da mest på skruefester osv. Ikke moro å skru selv når plasten knekker når du skrur ut en skrue og ikke kan få den på igjen :(

 

Hadde masse planer før om styling-kit osv, skulle bli så enormt fin, hehe skjønner ikke hvorfor. Bilen er jo sinnsykt mye finere orginal:) Kansje 90-fronten hadde tatt seg ut, men ikke noe mer enn det.

 

Gleder meg til neste Audi, selv om den jeg har alltid vil ha en stor plass i hjertet mitt! Lykke til videre med bilen din også!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...