Gå til innhold

Kjøling av datarommet


deviant

Anbefalte innlegg

Nå er sommeren her, og det er enda varmere enn i fjor i allefall på datarommet.

 

Med to vinduer på vidt gap kommer temperaturen likevel opp i godt over 30 grader. Etter tre kræsj på to ulike maskiner den siste uken, har jeg innsett at her må noe gjøres - men hva?

 

Vanlig aircondition til stuebruk?

Noe fancy kjøleanlegg?

Vifter inn/ut av rommet/huset?

Vifter inne i rommet?

 

Noen som har måttet gjøre noe med klimaet på datarom/serverrom og funnet en fiffig og rimelig løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinene står allerede på gulvet, med vinduer låst på gløtt 24/7.

 

Maskinene har en fornuftig mengde kjøling, eks 6 x 120 mm i filserveren (samt kurante kjølere til chipset, vga og cpu) . Strengt tatt er det ikke plass til så mye mer. Dessuten er det PSU'et i denne maskinen som ikke klarer å levere i varmen (Delta 500w med 1 stk 120 mm vifte).

 

Er dessuten bekymret for diskene - med "ambient" temperatur på nærmere 40 grader blir de interne diskene gjerne 45 grader. De eksterne Maxtor diskene tør jeg knapt tenke på ..

 

De andre boksene holder seg innenfor grensen, takket være mindre hardware og god kjøling. Dog skal det ikke mye støv til før CPU viftene på min trauste Athlon XP 2500 ikke klarer å holde tritt.

 

Nei, her må det nok gjøres "noe"

 

Tenkte kanskje på en billig air condition fra Wilfa, som kommer i prisklasse 2.500-3.000, men aner ikke i hvilken grad det vil fungere.

Lenke til kommentar

Er dette et rom du selv sitter i, eller et "rent" datarom? Vil ha litt å si for hvor "levelig" det skal være. Feks å lage gjennomtrekk ved å ha vifter på ett eller begge vinduene osv...

 

Vil ikke anbefale det om det skal sitte noen i rommet, da dette lett fikser en fin forkjølelse selv om temp ikke går under 20 grader, men kan være billigere enn AC (aircondition).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Når jeg ser at PC-tempen (CPU og/eller system-tempen) blir "faretruende høy" (da nærmer den seg 40 grader, i værste tilfelle helt oppe i svimlende 41 grader!) er det opp med alle vinduer og ut av alle programmer som er krevende.

Jeg løper også ned til fryseren og henter noen kjøleelementer som jeg har lagret der til en "emergency". Disse plasserer jeg inne i kabinettet.

Lysene i taket på rommet slås også av, da disse lager varme. Alle ting på rommet som er svart dekkes til med hvit tape fordi da ledes varmen fortere vekk.

Når alt dette er gjort går jeg ut av rommet slik at min egen kropsvarme ikke skal påvirke PC-temperaturen...

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Når jeg ser at PC-tempen (CPU og/eller system-tempen) blir "faretruende høy" (da nærmer den seg 40 grader, i værste tilfelle helt oppe i svimlende 41 grader!) er det opp med alle vinduer og ut av alle programmer som er krevende.

Jeg løper også ned til fryseren og henter noen kjøleelementer som jeg har lagret der til en "emergency". Disse plasserer jeg inne i kabinettet.

Lysene i taket på rommet slås også av, da disse lager varme. Alle ting på rommet som er svart dekkes til med hvit tape fordi da ledes varmen fortere vekk.

Når alt dette er gjort går jeg ut av rommet slik at min egen kropsvarme ikke skal påvirke PC-temperaturen...

6324383[/snapback]

 

 

 

Smart!! :w00t: hvorfor har jeg ikke tenkt på det før... da skulle problemene mine være løst..

Lenke til kommentar

Du kan forsøke å skape bedre luftsirkulasjon i rommet; Pass på at lufta fra det ene åpne vinduet ikke går rett ut av det andre.. det har lett for å blir en sånn løkke og da er vindusluftinga lite effektiv..

 

Hvis det er mulig kan du jo rote litt rundt slik det blir ett vindu for luft inn og et for luft ut. Dessuten er det greit å ha nok plass mellom boksene for å forsikre at varm 'brukt' luft ikke dras inn på ny.

 

Billige kjøleløsninger kan være å skyggelegge vinduene utenifra for å hindre innstrålingen fra sola.. dette kan ha ganske stor innvirkning, avhengig av hvilken retning vinduene har (N,S,Ø,V...). eksterne persienner eller lignende fungerer mye bedre enn interne :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Større arbeidsplasser har som regel så mye utstyr ( servere, switcher, backup løsninger)

at det vil generere mye varme utansett årstid. For å kontrollere temperaturen må man ha

en form for kjølesystem. Aircondition er ofte brukt. Bordvifter duger ikke i slike

sammenhenger.

 

Ideell dataromtemperatur er rundt 20 grader celsius. Kritisk driftstemperatur er

30 grader celsius og over. Høye temperaturer kan i beste fall halvere levetiden

på datautstyr, og i værste fall føre til datakræsj.

 

Kostnadene ved å anskaffe seg ett godt kjølingsystem er liten i forhold til å måtte

bytte ut dyrt data og nettverksutstyr på grunn av datakræsj.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...