Gå til innhold

Ny opteron144 holder minne tilbake overklokkingen?


Anbefalte innlegg

er ny i dette med overklokking:

 

Min nye opteron 144 1,8Ghz kommer i posten i morgen denne skal brukes i min nye pc

 

har 2gb ram liggende og 4 ram slots på hovedkortet

 

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

 

og en litt dyrere og bedre ram

 

Corsair twinx PC3200 two matched 512mb brikker 2-2-2-5 (hvet ikke helt hva det betyr men tror det egner seg bedre til overklokking av ram)

 

spørsmålet mitt er om Value rammen vil trekke ned hvor mye prossesoren kan overklokkes, i følge kommentarer på value rammen sies det at den ikke passer for overklokke.

 

må man klokke ram hvis man klokker cpu?

 

gjerne det høres litt nooby ut, -whatevva :D

Endret av Furyfox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valuerammen har nok veldig lite å gå på, de andre brikkene har nok mye mer å gi. Det vil si, bruker du valuebrikkene må du sette divider, så minnet er på ca eller under 200MHz. På de andre brikkene må du kjøre divider da også, siden 144'n krever mye fsb for å komme langt, men brikkene er mer fleksible. Vet ikke hvor langt de brikkene kommer, men tipper du kan få dem opp mot 250 med slakke timings.

 

2-2-2-5 er tilgangstidene til minnet. Lavere er bedre, men jo lavere de er strammer det inn overklokkingsegenskapene. Mine OCZ-brikker klarer 215MHz på 2.5-2-3-5-T1, men 240MHz på 3-3-3-7-T1. Det er bare å ta seg god tid, og kose seg for å finne den beste konfigurasjonen for dine brikker på ditt system.

 

Har du begge ram-typene i pcen samtidig, vil de være like raske som de dårligste brikkene, altså må du ta hensyn til valuebrikkene, selvom de andre er bedre.

 

Prosessoren er FSB*Multiplier, minnet er FSB/200*Divider, og man klokker FSB, altså klokker man minnet og prosessoren samtidig. Men man kan sette forskjellige dividere på minnet, så du holder minnet under spesifisert hastighet.

 

Du kan bruke denne, for å holde kontrollen for deg selv. Hold HT mellom ca 800 og 1000 MHz.

 

Hvordan hovedkort har du forresten? Har du et veldig godt hovedkort, men få divider muligheter på rammen, og får en god stepping av 144'n kan rammen hindre deg.

Endret av mr_lf
Lenke til kommentar

Har et MSI K8N NEO4 serien...

 

og forresten.. har fått med boxed viften og

jeg har en Zalman ultra quiet Cnps7000B-cu

 

har lyst på mest mulig stillegående, men ikke miste kjøling. noen tanker om hva som egner seg best der?

 

edit: tok boxed viften... den andre veide et tonn og det er ikke gunstig hvis jeg skal flytte pc'en mye på lan etc.

Endret av Furyfox
Lenke til kommentar

ok dette er faktisk ganske kjekt... sitter å overklokker nå... har klokket 600mhz opp og har ikke gått opp i temperatur ligger pent på 28C

 

edit: har klokket op ytterligere 200mhz og har nå en prossesor på 2.6Ghz, en romslig temperatur 28 grader og en herlig følelse av at jeg har spart MASSE MASSE penger!! :D:D:D:D:D

Endret av Furyfox
Lenke til kommentar

Prime95 og Superpi er fine programmer som er egnet til stresstesting av cpu.. noen runder med 3dmark skader heller ikke :)

 

SuperPI burde du kjøre i 32M for og sjekke 100% stabilitet.. vil nok ta deg en tja.. 45 minutters tid, alt ettersom.

 

jeg har en socket a 3200+ og brukte 40 min med en del kjørende.

Lenke til kommentar
det surrer og går...

så hvis denne superpi testen går fint uten at den stopper vil det si at maskina er stabil?

6285783[/snapback]

Ja, det vil jeg si. Men pass på at RAM ikke er noe særlig overklokket (helst ikke i det hele tatt) da det kan føre til at Super PI blir ustabil.

Lenke til kommentar
tok ut value rammen .. da kunne jeg klokke mer og det ble ikke ustabilt... ligger på 2,745ghz nå og det er mer enn nok for meg.;)

6292778[/snapback]

Sett RAM divider til 133MHz eller 166MHz alt etter hvor høyt rammen kan klokkes. Om du setter den til 133MHz kan du stille FSB opp til 267MHz, mens RAM vil ligge på 200MHz. Om rammen din klokker langt har du da massevis å gå på. Hva er temperaturen på prosessoren etter en stund med super pi?

Lenke til kommentar
tok ut value rammen .. da kunne jeg klokke mer og det ble ikke ustabilt... ligger på 2,745ghz nå og det er mer enn nok for meg.;)

6292778[/snapback]

Sett RAM divider til 133MHz eller 166MHz alt etter hvor høyt rammen kan klokkes. Om du setter den til 133MHz kan du stille FSB opp til 267MHz, mens RAM vil ligge på 200MHz. Om rammen din klokker langt har du da massevis å gå på. Hva er temperaturen på prosessoren etter en stund med super pi?

6293557[/snapback]

 

 

var dette jeg mumla om over :yes:

Lenke til kommentar
tok ut value rammen .. da kunne jeg klokke mer og det ble ikke ustabilt... ligger på 2,745ghz nå og det er mer enn nok for meg.;)

6292778[/snapback]

Sett RAM divider til 133MHz eller 166MHz alt etter hvor høyt rammen kan klokkes. Om du setter den til 133MHz kan du stille FSB opp til 267MHz, mens RAM vil ligge på 200MHz. Om rammen din klokker langt har du da massevis å gå på. Hva er temperaturen på prosessoren etter en stund med super pi?

6293557[/snapback]

 

 

var dette jeg mumla om over :yes:

6296102[/snapback]

Jess, men gode råd kan ikke gjentas for ofte :p

Lenke til kommentar
under strasstesten lå tempen på ca 46 grader.. men helt vanlige idle (surfining, liignende) ligger tempen på 33-35grader

 

ps. leifeinar du skal få æren :)

6298612[/snapback]

 

Da skal du ha en del å gå på :)

Men jeg ville holdt meg under 60-65 grader for 24/7 bruk.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
hvor langt tror du det er mulig å gå hvis jeg er heldig med brikka osv..

6309328[/snapback]

Det kommer mye an på hvor høyt du kommer uten å måtte ty til høye spenninger. Høy frekvens + høy spenning betyr en del mer varmetap enn høy frekvens + lavere spenning.

Du har jo kommet rimelig langt allerede, og temperaturen er fortsatt ikke for høye til å fortsette å klokke som sagt tidligere. For en lengre stabilitetstest enn super-pi kan du bruke Prime 95 (søk på google.)

 

1=veldig heldig, 4=mindre heldig

1. 3GHz+ med luft og lav nok temp/stabilitet nok til å kjøre 24/7

2. 3GHz+ med luft, men med så høy temp at den er ustabil

3. ->3GHz med luft og lav temp

4. ->3GHz med luft, men høy temp

osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...