Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Påfylling av kjølevæske


Anbefalte innlegg

Lampa for kjølevæske lyset i dag. I følge manualen skal da påfylles kjølevæske. Husker en som en gang bare fylte på med vann. Men det er vel ikke helt bra? Det skal vel være noe forhold der, dog er vel det til vinteren så det ikke fryser. Forrige huseier her har lagt igjen noe kjølevæske i kjelleren. Sikkert ikke helt nytt, men det må vel være greit å bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis blander man vann og frostvæske 50/50. Har motoren topp i aluminium er det best å bruke en silikat-fri frostvæske, ofte rød. Blander du flere typer frostvæske må du være sikker på at de er beregnet for dette.

 

VAG sin silikat-frie frostvæske, G12Plus kan blandes. Beste blandingsforhold skal visst være 60% frostvæske.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det finnes, i hovedsak, to typer kjølevæske: Rød og blå. DISSE MÅ IKKE BLANDES!

 

Tapp av mest mulig fra radiatoren og spyl deretter igjennom kjølesystemet med rent vann fra en vanlig vannslange. Koble f.eks vannslangen din på en av slangene på påfyllingsboksen og ta av slangen nederst på radiatoren i tillegg. Spyl så igjennom til det bare kommer ut vanlig vann fra radiatorslangen.

 

Når du har fått all kjølevæsken ut av systemet, så lar du vannet som ligger i igjen i kjølesystemet renne ut av radiatorslangen til det er tilsynelatende tomt og fyller deretter på RØD kjølevæske (rent konsentrat), som er det som er beregnet på din bil!

 

I og med at det ligger såpass mye vann igjen i kjølesystemet som du ikke får ut, vil du få en ok blanding som vil holde.

 

Skulle kjølevæsken likevel være veldig lys rosa (uttynnet) etter at du har kjørt en dag eller to (slik at den har fått blandet seg ordentlig), så kan du jo tappe av en liter til og fylle på mer konsentrat. Kjølevæsken din skal være sterk rød-rosa!

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Det finnes, i hovedsak, to typer kjølevæske: Rød og blå. DISSE MÅ IKKE BLANDES!

 

Tapp av mest mulig fra radiatoren og spyl deretter igjennom kjølesystemet med rent vann fra en vanlig vannslange. Koble f.eks vannslangen din på en av slangene på påfyllingsboksen og ta av slangen nederst på radiatoren i tillegg. Spyl så igjennom til det bare kommer ut vanlig vann fra radiatorslangen.

 

Når du har fått all kjølevæsken ut av systemet, så lar du vannet som ligger i igjen i kjølesystemet renne ut av radiatorslangen til det er tilsynelatende tomt og fyller deretter på RØD kjølevæske (rent konsentrat), som er det som er beregnet på din bil!

 

I og med at det ligger såpass mye vann igjen i kjølesystemet som du ikke får ut, vil du få en ok blanding som vil holde.

 

Skulle kjølevæsken likevel være veldig lys rosa (uttynnet) etter at du har kjørt en dag eller to (slik at den har fått blandet seg ordentlig), så kan du jo tappe av en liter til og fylle på mer konsentrat. Kjølevæsken din skal være sterk rød-rosa!

 

Lykke til!  :)

6972770[/snapback]

Må man ikke fjerne termostaten også for å klare å skylle gjennom. Den åpner jo bare når vannet er varmt?

Lenke til kommentar
Må man ikke fjerne termostaten også for å klare å skylle gjennom. Den åpner jo bare når vannet er varmt?

6974957[/snapback]

 

Oooopppsss! Der sa du noe, ja! Det glemte jeg faktisk helt! :blush:

 

Det må jo bli rett, ja! :!:

 

Da blir det vel å sette vannslangen på termostat-huset (etter å ha fjernet termostaten)!

 

Takker for rettelsen! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...