Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Feste nettverksledning med spikerpistol


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du får egne stiftepistoler som er beregnet for kabelmontering.

 

Disse får du avrundede stifter til som legger seg rundt kabelen, og de stopper

ca 50mm fra veggen(som regel passende for en cat5-6 kabel).

 

Eg vet at clas ohlson har disse.

6273823[/snapback]

 

Var litt skeptisk til at kabelen ble ødelagt. Men har du noen link til den du mener på Clas?

Lenke til kommentar

når vi la opp nett her på jobben var det behov for å stifte noen korte lengder utenfor kanal systemet, gutta som la kabelen sa at en skulle være forsiktig med det og hadde visstnok kjørt en test på det som viste at en gbit linje ble tregere etter å ha blitt stiftet..

 

Hvor mye tiltro jeg gir de gutta er en helt annen sak... :)

 

men det kan nok være en fordel å være litt forsiktig, kanskje limpistol heller er tingen? eller en søt liten kanal?

Lenke til kommentar

Her tenk på det med kanal, men jeg tror det vil se litt teit ut i stua, så lenge den blir liggende oppå gulvlista.

 

Hvis det ikke lar seg gjøre å stifte (med en noe billigere pistol en 800kr) så får jeg heller spikre klammer bortover, selv om det er et h.... for knærne.

Lenke til kommentar
5mm ja! :p

 

Eg har selv kabelkanal i min stue. Det er av den minste typen(1x1cm) og er lite synlig på lys vegg. Hvertfall langt mindre synlig en 2 nettverkskabler, 2 høytalerkabler og 1 lampettledning.

6274492[/snapback]

 

Hvor kan jeg få tak i en sånn liten kanal da?

Lenke til kommentar
De to stiftepistolene jeg har fra Rapid, R28 og R36 har justerbart tilslag og har aldri hatt problemer med de kablene jeg har stiftet fast, om det er telefoni, kabel-TV, nettverk (10/100/1000) eller annet.

 

enig med "Pingla".... skal du legge mange kabler i fremtiden, så kjøp RAPID. du har også noe lignende på BILTEMA, men sikkert ikke så lang så bra som RAPID verktøy:

http://www.biltema.no/products/product.asp...9&iItemId=86278

tror faktisk at Bravida/Telenor montører bruker RAPID verktøy.....

Endret av no_viking_no
Lenke til kommentar
Her tenk på det med kanal, men jeg tror det vil se litt teit ut i stua, så lenge den blir liggende oppå gulvlista.

 

Hvis det ikke lar seg gjøre å stifte (med en noe billigere pistol en 800kr) så får jeg heller spikre klammer bortover, selv om det er et h.... for knærne.

6274374[/snapback]

 

Hvorfor legger du ikke kabelen bak fotlistene? Det er trolig det peneste og enkleste.

Endret av perjohan
Lenke til kommentar
Hvorfor legger du ikke kabelen bak fotlistene? Det er trolig det peneste og enkleste.
UTP-nettverkskabler skal ikke ha en bøyeradius mindre enn minimum 4x kabeldiameteren når kabelen ligger fritt, uten strekk. Dette i henhold til EIA-568-standarden. Er ikke så lett å få det til bak fotlistene.
Lenke til kommentar
Her tenk på det med kanal, men jeg tror det vil se litt teit ut i stua, så lenge den blir liggende oppå gulvlista.

 

Hvis det ikke lar seg gjøre å stifte (med en noe billigere pistol en 800kr) så får jeg heller spikre klammer bortover, selv om det er et h.... for knærne.

6274374[/snapback]

 

Hvorfor legger du ikke kabelen bak fotlistene? Det er trolig det peneste og enkleste.

6277133[/snapback]

 

Mulig eg missforstår, men det er langt i fra enkelt å legge kabler bak fotlistene(gulvlister?).

 

Eg har sett en eldre enebolig/villa hvor det var påkostet ganske mye tid/penger i å frese ut kabelkanaler bak de orginale listene(tak/gulv). Resultatet var et imponerende pent skjult montering.

 

Det enkleste og peneste resultatet(om man kan) er å bruke eksisterende rør i veggene, eventuelt få en elektriker til å legge opp ekstra(ikke helt gratis men ikke så dyrt som man skulle tro) rør i veggen. Det greieste i forhold til utseende og pris er kabelkanaler. Det enkleste er stifter/klemmer.

Lenke til kommentar
Det enkleste og peneste resultatet(om man kan) er å bruke eksisterende rør i veggene, eventuelt få en elektriker til å legge opp ekstra(ikke helt gratis men ikke så dyrt som man skulle tro) rør i veggen. Det greieste i forhold til utseende og pris er kabelkanaler. Det enkleste er stifter/klemmer.

6278305[/snapback]

 

et annet system som er mer og mer brukbær: nett over strømnett. du trenger bare noen få adapteret. da trenger du ikke kable hele leiligheten.....

 

annet forslag, vi reiser til "PowerZone" og river noen vegger :whistle:

Lenke til kommentar

Denne foreksempel: http://www.biltema.no/products/product.asp...9&iItemId=82348

 

Noen som har erfaring? Meninger?

6273757[/snapback]

 

hei.....

brukte den selv noen ganger til å legge både CAT 5 og telekabel. selvfølgelig den presser kabel ned men hadde aldri problem (brudd/kortslutting). og som noen sa her, så kjøper du avrundet stifter.....

6274836[/snapback]

 

Da tror jeg at jeg kommer til å prøve denne... Pistolen kan jo også brukes til mye annet. Jeg skal ikke legge opp mer enn 15-20 meter kabel hjemme hos meg selv så derfor gidder jeg ikke å koste på så mye til en spesialstifter.

Kommer til å teste dette så fort jeg får feriepenger (2 uker til), så skal jeg komme med tilbakemelding...

 

Men uansett folks, takk for alle svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...