Gå til innhold

Windows Vista Beta 2 sluppet


Anbefalte innlegg

Jeg bruker Beta 1 fra februar (build 5308), og den kræsjer (blåskjerm og reboot) ca 1-2 ganger per dag ved normal bruk. Mange drivere vil ikke la seg innstallere og det er en del visuelle bugs også. Beta 2 er sikkert betydelig bedre, men vær forberedt på blåskjerm der også, og husk å lagre dokumenter etc. ofte.

Vel, betaen fra februar var den første builden av Vista som var såkalt "Feature complete". Det at du testet denne er greit nok, men da burde du ihvertfall ikke forvente at den var så stabil at det gjorde noe. Hadde du prøvd 5342 som kom ikke lenge etter, hadde du nok blitt mer fornøyd. Alt i alt kjører Vista Beta 2 svært glatt, og jeg har ikke opplevd noen svarte skjermer på rundt to uker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Anbefaler IKKE å bruke denne som hovedOS eller betale for den! Lastet den ned via torrent for noen uker siden. Dette var reaksjonen min etter å ha prøvd den i noen dager:

 

Jeg installerte vista beta 2 på laptoppen, førsteinntrykket var bra, men etterhvert klarte jeg å se forbi fint utseende. Det var tregt, gikk ikke an å slette shortcuts(selv ikke med adminkonto), shortcutsene ble lagt i papirkurven, men slettet seg ikke fra desktopen.

 

Det var mange spill som ikke fungerte og Windows Explorer(ikke IE, som faktisk var litt bra) var totalt ødelagt og "nybegynnerisert". Man ser ikke lenger hvilken harddisk man browser på, man ser ikke adressen.

Det ser sånn ut:

 

(bilde av en HD) - Program Files - Common Files - Adobe - osv

istedenfor

c:\Program Files\Common Files\Adobe\osv

 

Det går ikke engang å sette den gamle måten å se det på som standard. Dessuten er knappen for å gå opp en mappe borte. Hvis jeg f.eks åpner t:\The.Pink.Panther.Dvdrip-osvvv med open containing folder i µTorrent, kan jeg ikke gå tilbake til t:\ ved et knappetrykk.

 

Særiøst, jeg klarte ikke slette en shortcut på desktopen, selv med adminrettigheter! Etter at jeg skrev dette, fant jeg også ut at Vista slukte batteri og ikke kunne koble seg til usikrede nettverk. Etter 3 dager med (forsøk på) bruk, formaterte jeg harddisken og installerte XP igjen.

6265620[/snapback]

Seriøst, du er sånne som ikke fortjener å teste betaprodukter. Du burde seriøst klare å vente til RC1 som kommer i August. Det er greit nok at det er ting du ikke liker med Vista, men da er det kanskje lurt å si det til MS eller få noen betatestere til å sende inn en bugrapport siden du egentlig ikke har tillatelse til å teste den betaen. Merker at du ikke er så dreven i Vista, men det kommer nok. Du kan jo ikke forvente at alt skal være likt med XP, selv om Vista ikke revolusjonerer måten man bruker PCen på.

 

Adressen i Windows Explorer går an å få tak i. Hvis du trykker ved siden av ikonet av harddisken (en pil), så vil du få vite hvilken harddisk du er inne på. Denne er uthevet med bold. Det går også an å trykke på et område i adresselinjen som ikke har noen "knapper". Da kan du få tak i adressen din.

 

"Mange spill som ikke fungerte". Selvfølgelig, dette er et betaprodukt. Men det finnes også gode, nye spill som fungerer.

 

Det er altså 2 bugs du har funnet:

1) Papirkurven fungerer ikke alltid.

2) Vista Beta 2 kan ikke koble seg til usikrede nettverk.

 

Flott, det er det denne testingen er for....

 

"Etter at jeg skrev dette, fant jeg også ut at Vista slukte batteri." Du fant ut, eller du leste? Batterilevetiden på Vista på min maskin er omtrent det samme. Det er ikke snakk om mye forskjell, men heldigvis blir ikke CPU så varm som den blir i XP.

 

Angående hastighet. Alle maskinene jeg har installerte den på (4 PCer foreløpig) kjører Vista glattere enn XP. Vista kjører treigt den første gangen, og indekseringen kjører for fullt. Når du restarter PCen igjen vil låten ha en helt annen lyd. Vista er allerede mye kjappere enn XP, selv i beta.

6265722[/snapback]

 

Kan jo hende han allerede har sendt inn beskjed til MS? Og skal ikke denne versjonen være "feature complete"? (hva enn de legger i dette ordet?). Og han sa jo at det ikke var mulig å vise stasjonsbokstaven som default, jeg kan ikke se at dine løsninger endrer noe på dette?

 

Innlegget er skrevet med det forbeholdet at jeg ikke har testet VIsta, og kun forholder meg til det som er skrevet i tråden.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kan jo hende han allerede har sendt inn beskjed til MS? Og skal ikke denne versjonen være "feature complete"? (hva enn de legger i dette ordet?). Og han sa jo at det ikke var mulig å vise stasjonsbokstaven som default, jeg kan ikke se at dine løsninger endrer noe på dette?

 

Innlegget er skrevet med det forbeholdet at jeg ikke har testet VIsta, og kun forholder meg til det som er skrevet i tråden.

 

AtW

6265764[/snapback]

Og hvordan har han gjort det? Han avslutter ike innlegget sitt med at "heldigvis har jeg sendt inn en bugrapport slik at MS kan fikse dette problemet".

 

Så over til deg. Feature-complete er et ganske feil ord. Man er langt ifra ferdig med brukeropplevelsen ved det stadiet, derfor liker jeg ikke det ordet. Du kan ikke se at det løser noe av det han hadde problemer med? Var ikke problemet at han ikke kunne se hvilken mappe han var i? Vil han se adressen han er i, trykker han der jeg forklarte i innlegget mitt. Å vise adressen som default bryr jeg meg fint lite om, men han kan FORTSATT sende inn en bugrapport til MS som forklarer hvilke problemer det gir for han. Det er nettopp dette betatesting er. Gi tilbakemeldinger på forandringer MS gjør i operativsystemet. Er det mange nok som er enig med han, blir det forandret eller kommer som et valg. Hvis det allerede ikke er det.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
Thank you for your interest in Windows Vista Beta 2.

 

We are currently experiencing a high level of demand and cannot process your request at this time.

 

Please check back later for availability. We apologize for any inconvenience.

Noen andre sider man kan laste ned denne fra?

Lenke til kommentar
Kan jo hende han allerede har sendt inn beskjed til MS? Og skal ikke denne versjonen være "feature complete"? (hva enn de legger i dette ordet?). Og han sa jo at det ikke var mulig å vise stasjonsbokstaven som default, jeg kan ikke se at dine løsninger endrer noe på dette?

 

Innlegget er skrevet med det forbeholdet at jeg ikke har testet VIsta, og kun forholder meg til det som er skrevet i tråden.

 

AtW

6265764[/snapback]

Og hvordan har han gjort det? Han avslutter ike innlegget sitt med at "heldigvis har jeg sendt inn en bugrapport slik at MS kan fikse dette problemet".

 

Så over til deg. Feature-complete er et ganske feil ord. Man er langt ifra ferdig med brukeropplevelsen ved det stadiet, derfor liker jeg ikke det ordet. Du kan ikke se at det løser noe av det han hadde problemer med? Var ikke problemet at han ikke kunne se hvilken mappe han var i? Vil han se adressen han er i, trykker han der jeg forklarte i innlegget mitt. Å vise adressen som default bryr jeg meg fint lite om, men han kan FORTSATT sende inn en bugrapport til MS som forklarer hvilke problemer det gir for han. Det er nettopp dette betatesting er. Gi tilbakemeldinger på forandringer MS gjør i operativsystemet. Er det mange nok som er enig med han, blir det forandret eller kommer som et valg. Hvis det allerede ikke er det.

6265795[/snapback]

 

Porblemet hans var vel at det ikke ble vist som default (noe som er ganske tett i mine øyne, ihvertfall slik windows gjør det med stasjoner), og selv om man vha en tungvint prosess kan finne det ut, så løser jo ikke det problemet, man vil jo helst kunne se det med et kjapt blikk. At du ikke bryr deg om det er jo fint for deg, men ikke særlig relevant for han.

 

AtW

Lenke til kommentar

Angående betaen så regner jeg med at de fleste skjønner risikoen ved å benytte en betautgave som hovedoperativsystem. Jeg er mest interessert i å teste systemet på en ekstra harddisk jeg har slenge, kunne ikke falle meg inn å kludre dette OS verken som en partisjon på hoveddisken eller enda dummere, som eneste OS.

 

Men altså. I iveren etter å få fingrene i første beta tilgjengelig for publikum. Hvordan i all verden laster man ned x64-versjonen? Laster jeg den ned med Firefox blir filen på rundt 130 MB. Laster jeg ned med IE blir filen på knappe 13 MB. Det anbefales visst at jeg benytter et sånn Akamai nedlastingsprogram, men hvordan i all verden får jeg tak i det? Siden til Microsoft sier gir jo bare en morsom melding om at de har kapasitetsproblemer....

Lenke til kommentar
Helt uforståelig at noen vil betale penger OG vente 1 måned på en BETAVERSJON som kan være utdatert når man får det  :nei:

6265355[/snapback]

For min del gambler jeg litt på at jeg kan få rabatt på endelig versjon når den kommer ved å bestille betaen og dessuten var det vel mer med i denne pakken enn den man laster ned dersom jeg har forstått det riktig. Jeg regner IKKE med å vente 1 mnd :) Vanligvis når jeg har bestilt fra MS, tar det 1-2 uker maks.

Lenke til kommentar
Helt uforståelig at noen vil betale penger OG vente 1 måned på en BETAVERSJON som kan være utdatert når man får det  :nei:

6265355[/snapback]

For min del gambler jeg litt på at jeg kan få rabatt på endelig versjon når den kommer ved å bestille betaen og dessuten var det vel mer med i denne pakken enn den man laster ned dersom jeg har forstått det riktig. Jeg regner IKKE med å vente 1 mnd :) Vanligvis når jeg har bestilt fra MS, tar det 1-2 uker maks.

6265855[/snapback]

I tillegg så er det noen som samler på slik DVDer også. De gis jo ikke ut i ubegrenset opplag heller. I tillegg får du også RC1 på DVD også inkludert i prisen.

Lenke til kommentar
Har tenkt å laste ned betaversjonen å innstalere den...

Men har aldri gjort noe sånt før så kan noen forklare hvordan jeg skal gjøre det?

6265922[/snapback]

Ikke at jeg har så mye peiling selv, men start med og brenn den nedlastede filen som .ISO. Andre som kan dette bedre kan vel forklare resten :) .

Lenke til kommentar

Du lager din egen partisjon på 10 gb+, 15 gb hvis du vil installere mange programmer. Når du har gjort dette, så er kanskje nedlastingen ferdig. Da har du to valg:

 

1) Mounit iso-filen med daemon tools og installer fra Windows

2) Brenn ut ISOen på DVD og installer fra Windows eller oppstart.

 

Begge metoder fungerer da første steget laster alle nødvendige filer inn på PCen før den restarter.

Lenke til kommentar
Du lager din egen partisjon på 10 gb+, 15 gb hvis du vil installere mange programmer. Når du har gjort dette, så er kanskje nedlastingen ferdig. Da har du to valg:

 

1) Mounit iso-filen med daemon tools og installer fra Windows

2) Brenn ut ISOen på DVD og installer fra Windows eller oppstart.

 

Begge metoder fungerer da første steget laster alle nødvendige filer inn på PCen før den restarter.

6265930[/snapback]

 

Ok.

Så jeg skal lage en ny partisjon og innstalere vista på den.

Å så må jeg velge vista eller xp når jeg starter pcen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...