Gå til innhold

6 mnd garanti på batteri, lovlig?


Anbefalte innlegg

Dama kjøpte en laptop på Expert for snart et år siden. De siste måndene har batteriet var i 10-15 minutter. Da ho leverte den inn på Expert brukte de over to uker på å "finne ut" at det bare var seks måneder garanti på batteriet?! I tillegg lempa de alt ansvaret for å finne og kjøpe nytt batteri over på dama mi som ikke har peiling på data.

 

At det er elendig kundeservice er det liten tvil om, men er det lovlig å bare tilby 6mnd garanti på et laptop batteri?

 

Noen som har mer peiling enn meg på hvilke lover og regler som gjelder i slike saker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg snakket med support hos Acer for en uke tilbake, og jeg fikk akkurat samme svar. Kun 6mnd garanti på batteriet, og de ville ikke hjelpe meg. Jeg har akkurat samme problemet, batteri tiden har gått ned 1 time fra det var nytt (10 mnd siden). Og selv om han jeg snakket med synes det var litt mye ville han ikke gjøre noe...

Lenke til kommentar

Grunnen til at levetiden på batteri er så dårlig er ofte at kvaliteten på batteriene ikke alltid er best på billige pcer. Ofte blir også batteriene brukt "feil". Mange som fremdeles er i den tro at batteri skal brukes til de er helt tomme før de lades opp, det er feil siden de fleste bærbare har Lithium Ion batteri og "regelen" med å lade helt ut gjelder kun for Nikkel Cadmium batteri. For mer informasjon om batterier les her: Battery University

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar

Det er lov å bare tilby 6 måneders garanti. Verken selger eller produsent trenger å tilby garanti i det hele tatt, og dette hadde kanskje vært det beste, ettersom "garanti" stort sett gir dårligere rettigheter enn de du i alle fall har etter forbrukerkjøpsloven. På en laptop er det 5 års reklamasjonsfrist. Batteriet har muligens bare 2 års reklamasjonsfrist, men det er jo ikke noe problem her. Spørsmålet er derfor om det kan regnes som en "mangel" i kjøpsrettslig forstand at batteriet på under et år reduseres til å vare i ti-femten minutter. Jeg mener man klart har grunn til å forvente lengere levetid enn ett år på et batteri til en laptop, og at det derfor er en mangel her. Hvis selger er klar over at batteriet bare varer i ett år, er dette noe han har plikt til å opplyse om.

Endret av M-BS
Lenke til kommentar

M-BS setter fingeren på et par svært viktige poeng:

- Garanti vs reklamasjonsrett

- Selgers opplysningsplikt

 

Jeg vil være av den oppfatning at under 1års levetid på et batteri burde kunne falle inn under reklamasjonsretten kjøpsloven gir, særlig hvis ikke selger/dokumentasjon opplyste om forventet levetid. Man kan se i del bruksanvisninger at de oppgir forventet levetid til X antall oppladinger - typisk 1000+. Vil finne det noe merkelig at man har klart å "bruke opp" dette i løpet av mindre enn et år.

Det som taler litt mot en reklamasjon, er at forbrukeren selv kan ha (ganske stor) innvirkning på levetiden et batteri har.

Men hvis jeg ikke tar feil, er det selger som har bevisbyrden når det gjelder om produktet har blitt feilbrukt og at mangelen dermed skyldes forbrukeren ?

 

Et okei batteri til en laptop er jo også en "vesentlig del" av fuksjonalliteten til produktet, og det er en rimelig høy kost for å erstatte batteriet. Dette gr da litt mot det Medion nevner om "forbruksvare" som korrekt nok er "sedvane" hos bransjen i Norge.

 

Jeg håper at noen har guts nok til å kjøre en slik sak så langt det måtte være nødvendig hos forbrukerrådet/ombudet/retten - for jeg er ikke sikker på at bransjens "sedvane" ville vinne frem til slutt.

 

Edit:

Vet ikke om det treffer helt, men...

Fra http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=652&subid=0 (om markedsføringsloven):

"§ 9 c annet ledd setter som krav at det skal opplyses om vesentlige begrensninger i garantien.

Eksempelvis må det opplyses i markedsføringen dersom garantien ikke gjelder sentrale deler av varen, eksempelvis hvis batteriet til en mobiltelefon eller spesielle deler av en bil ikke omfattes av garantien for henholdsvis mobiltelefonen eller bilen."

 

|2mmy|

Endret av 2mmy
Lenke til kommentar

Spartan: Og hvor langt kommer du med å gå til sak tror du? Batterier ER ferskvare og varer ikke evig! Selv om du bare har ett batteri liggende å slenge uten å noensinne ha brukt det, vil dette etter noen år være helt ubrukelig.

 

Hvis jeg selger en vare kan jeg fraskrive meg alt som heter garanti, så lenge dette kommer klart frem. Garanti er det produsent som bestemmer, reklamasjonsrett er noe annet.

Lenke til kommentar
Spartan: Og hvor langt kommer du med å gå til sak tror du? Batterier ER ferskvare og varer ikke evig! Selv om du bare har ett batteri liggende å slenge uten å noensinne ha brukt det, vil dette etter noen år være helt ubrukelig.

 

Hvis jeg selger en vare kan jeg fraskrive meg alt som heter garanti, så lenge dette kommer klart frem. Garanti er det produsent som bestemmer, reklamasjonsrett er noe annet.

6265259[/snapback]

 

Et eksempel: Jeg har en elektrisk tannbørste (Braun) som jeg har hatt i 10 år !! og det går som en klokke ennå (byttet selvfølgelig "hodene" med jevne mellomrom).

Tilsvarende har min mors nye Braun tannbørste stoppet etter knape 7-8 mnd.

Hva er fasitsvare her ? Har min gått for "lenge" eller har min mors gått for "kort" ?

Min mistanke er at den produsenten selger idag billigere tannbørste med mye dårlige batterier. Det er derfor selgerens ansvar å bevise at min mor bruker børsten feil.

Lenke til kommentar
Spartan: Og hvor langt kommer du med å gå til sak tror du? Batterier ER ferskvare og varer ikke evig! Selv om du bare har ett batteri liggende å slenge uten å noensinne ha brukt det, vil dette etter noen år være helt ubrukelig.

6265259[/snapback]

 

Jeg tror man får medhold i FTU. Det er ingen som forventer at batteriet skal vare evig. Det er noe annet at batteriet reduseres til ubrukelig på under et år. Men selger kunne jo enkelt unngå hele problemstillingen ved å opplyse om at batteriet bare varer i ett år.

Lenke til kommentar
Noen som har mer peiling enn meg på hvilke lover og regler som gjelder i slike saker?

Ja. Det som gjelder er Forbrukerkjøpsloven, som er ufravikelig i Norge. Den gir deg minimum 2 års reklamasjonsrett på ting, og har ikke noe unntak for batterier eller slitasjedeler, så du har altså minimum 2 års reklamasjonsrett på batterier. Dette ser du her:

 

§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

 

 

Men for å vinne fram med en reklamasjon så må det være en mangel ved tingen. forbrukerloven sier da:

 

§ 15. Tingens egenskaper

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

...

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

 

Med andre ord så er det reklamasjonsrett hvis batteriet ikke har samme holdbarhet som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting. Dette er noe vagt, men 10-15 min. levetid på et ett-års gammelt batteri er utvilsomt en mangel.

 

Ta kontakt med butikken igjen og si til dem at du vil reklamere på mangelen. Hvis de igjen begynner å snakke om garanti, så si at du ikke bryr deg om den, men om den lovpålagte og ufravikelige reklamasjonsretten, og vis gjerne til de to paragrafene jeg siterte.

 

Merk også at forbrukerkjøpsloven sier: "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.".

 

 

Hvis butikken da ikke godtar dette, anbefaler jeg deg å ta kontakt med forbrukerrådet via telefon eller epost, da de gir gratis hjelp i slike tilfeller.

Lenke til kommentar

Hei har skrevet denne beskjeden til forbrukerrådet.

 

    Reklamasjonsrett på slitedeler

    Hei. Jeg og mange flere lurer på hvordan det er med reklamasjon på "slitedeler". Dvs. pumper i vaskemaskiner, termostater i kjøleskap, batterier på bærbare osv. Er denne på 2 år eller er det andre regler for det man kaller slitedeler. Presisser gjerne om det er hevet utenom tvil(gjennomført rettsaker) eller om det er deres tolkning som kommer fram i svaret.

 

Så får vi se hva de svarer. Er klar over at de ikker er en rettslig instans, men veldig ofte har de rett, så vi får se om jeg får noe fornuftig svar.

Lenke til kommentar

Nå er ikke dette med "slitedel" noe tvilsspørsmål, og det kommer derfor sannsynligvis aldri til å komme for retten, og i alle fall aldri for høyesterett. Forbrukerkjøpsloven gjelder etter § 1 (2) ved salg av "ting", og dette omfatter også klart såkalte slitedeler, bananer, sopp, marsvin, iskrem osv. På alle disse tingene er det 2 års reklamasjonsfrist.

 

Men denne fristen er bare en frist for å gjøre en "mangel" gjeldende. Hvis man klarer å forstå dette, forstår man også hvorfor dette med slitedeler ikke er noe tvilsspørsmål.

Lenke til kommentar

Li-po og Li-ion batterier har en begrenset levetid. Et par 100 oppladninger er alt man kan forvente egentlig. Teknologien er rett og slett ikke bedre. Ønsker man batterier som varer lenger må man benytte Ni-Cd eller Nimh. Disse tåler mer, men har mindre kapasitet per vektenhet og er også fysisk større.

Endret av Signatur
Lenke til kommentar
Hei har skrevet denne beskjeden til forbrukerrådet.

 

    Reklamasjonsrett på slitedeler

    Hei. Jeg og mange flere lurer på hvordan det er med reklamasjon på "slitedeler". Dvs. pumper i vaskemaskiner, termostater i kjøleskap, batterier på bærbare osv. Er denne på 2 år eller er det andre regler for det man kaller slitedeler. Presisser gjerne om det er hevet utenom tvil(gjennomført rettsaker) eller om det er deres tolkning som kommer fram i svaret.

 

Så får vi se hva de svarer. Er klar over at de ikker er en rettslig instans, men veldig ofte har de rett, så vi får se om jeg får noe fornuftig svar.

6265420[/snapback]

 

Blir meningsløst å sammenligne vaskemaskinpumper med batterier, men ellers er jeg enig i at det burde settes noen standarder for levetid på oppladbare batterier. Det ser forøvrig ut til at selv forbrukerombudet ikke har noe godt svar på problemstillingen.

 

Olav

Endret av olav1974
Lenke til kommentar
De aller fleste som får dårlig batterikapasitet vil uansett ikke få dekt dette fordi de har brukt batteriet feil!

 

Mange lar strømmen stå i hele tiden, selvom når batteriet er oppladet osv... da kan de ikke vente noe annet.

6265633[/snapback]

 

Uhm.. Dagens li-ion/polymer batterier i laptoper har en smart-chip som stenger av strømmen til batteriet når det er fullt. Så det er samme om manh ar strømmen i eller ikke. Varmeutviklingen kan vel slite på batteriet, men den er der uansett, da varmen ikke forårsakes av batteriet.

Lenke til kommentar

Uansett blir batteriet sett på som en slite del, likt som feks børster i en vaskemaskinmotor, og derav vil ikke garantien gjelde lenger enn 6md (mener det er standard), hva garanti angår... Ifg. Markedsføringsloven (Maf) er det forskjell på garanti, som produsent tilbyr kjøper, og reklamasjon, som er lovpålagt. MEN, alltid et men, som nevnt over er batterier en slitedel som skal behandles på en gitt måte, les: lading, at det er vanskelig å motbevise/bevise noe, noe som medfører at det ikke blir sett på som en reklamasjons del med tunge reklamasjonsrettigheter. Det samme gjelder for vaskemaskiner etc...

 

Desverre, intil det finnes bedre batterier, må vi leve med dette. Har opplevd dette selv, og jeg er til og med ansatt i en bedrift som selger batterier. Jeg endte opp med å måtte kjøpe et nytt batteri.

 

Hva FTU mener er egentlig revnende likegyldig om produsent setter seg på bakbena. Det finnes svært få muligheter FTU kan med loven i hånd KREVE en erstattning...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...