Gå til innhold

Blu-ray-brenner fra Philips


Anbefalte innlegg

Vel, jeg oppbevarer platene mine skikkelig, men det er jo selvfølgelig ikke en garanti for at de varer.  Men jeg har plater som er 7-8 år gamle som fortsatt fungerer fint.  Kan ikke si det samme om harddisker jeg har brukt.  :p

6259892[/snapback]

 

Kan hende du har vært uheldig da, personlig har jeg aldri opplevd at en harddisk har tatt kvelden. Selv om de naturlig nok skifter seg ut selv etterhvert (begrenset hvor små disker man orker å ha i kabinettet), eldste disken i aktiv bruk er en såklat "deathstar" er vel 6 år gammel nå.

 

Moralen er vel uansett at backup er lurt i alle tilfeller.

 

AtW

6259947[/snapback]

 

Deathstar har jeg hatt, og min tok kvelden etter halvannet år. Heldigvis fikk jeg brent ut det jeg måtte før den døde helt for meg. Det var egentlig da jeg bestemte meg for å brenne backup til CD (og senere DVD) istedet for å stole på harddisker ene og alene. Nå har jeg harddisker som har levd 4-5 år og fortsatt er i tjeneste den dag i dag, men jeg har fortsatt jevnlig backup til DVD av det viktigste som ligger på den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At harddisker er billige er greit nok, men jeg ville aldri brukt magnetisk media som en permanent backup-løsning.  Har brent meg på det et par ganger:(

6259760[/snapback]

 

Deathstar har jeg hatt, og min tok kvelden etter halvannet år. Heldigvis fikk jeg brent ut det jeg måtte før den døde helt for meg. Det var egentlig da jeg bestemte meg for å brenne backup til CD (og senere DVD) istedet for å stole på harddisker ene og alene. Nå har jeg harddisker som har levd 4-5 år og fortsatt er i tjeneste den dag i dag, men jeg har fortsatt jevnlig backup til DVD av det viktigste som ligger på den.

6260328[/snapback]

Det høres ut som du ikke hadde backup på harddisk i det hele tatt når den deskstaren døde, og da er man tilbake til ATW's kloke ord:

 

Moralen er vel uansett at backup er lurt i alle tilfeller.

6259947[/snapback]

;)

Lenke til kommentar

Vel, jeg hadde brent ut en del, men ikke alt. ;) Hadde kun CD-brenner på den tiden der, og da var det vanskelig å få brent ut store mengder.

 

Edit: Uansett, det jeg egentlig prøver å si er at selv om man ikke har opplevd harddiskdødsfall, så betyr jo det ikke at det ikke kan skje. Litt surt å sitte med en halv terabyte data som plutselig går opp i røyk fordi man stolte litt for mye på teknologien. :p

 

Men jeg skal ikke pisse mer på paraden, jeg måtte bare lufte min mening.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Jeg hadde også bare CD-brenner i den tiden da deathstar regjerte. Siste gang jeg tok backup på CD var i den tida der og det var ikke noen fornøyelse å bruke rundt 2 kvelder a ca 5 timer med aktiv PC-bruk på å brenne ut de ca 70-80GB jeg hadde. Du kan trygt si at backup ble en god del lettere når jeg kjøpte meg ny disk og startet backupen med noen tastetrykk og visste at alt var trygt tatt backup av en times tid senere. Jeg angrer ikke på at jeg gikk over til harddisk som backupmedie. Det har spart meg for mange timers jobb forran skjermen. Vel verd pengene :thumbup:

Lenke til kommentar
Brenneren vil komme inn på konsumentmarkedet fra august 2006 og videre utover. Sammen med brenneren skal det følge med Nero 7 Essential. Prisen skal ligge på omtrent 850 Euro, eller drøye 6600 norske kroner.

 

Det virker som en pris jeg ikke er villig til å betale. Tror jeg venter noen år før jeg kjøper meg en slik en.

6259302[/snapback]

 

Da de første DVD-brennerne ble lansert for kommersielle markede lå disse på ca 10.000kr stk, men sank drastisk de to første åra... og nå kan man som kjent kjøpe en dvd-brenner til 300-400kr stk. Det samme vil nok skje med både blue-ray og hd-dvd.

Lenke til kommentar
Vel, jeg oppbevarer platene mine skikkelig, men det er jo selvfølgelig ikke en garanti for at de varer.   Men jeg har plater som er 7-8 år gamle som fortsatt fungerer fint.  Kan ikke si det samme om harddisker jeg har brukt.   :p

6259892[/snapback]

Ja, jeg også har så gamle som virker, men det holder at 1/10 ikke virker før det blir irriterende? Som sagt oppbevarer jeg alle backup CDer godt unna sollys, tror faktisk ikke jeg rent praktisk kunne oppbevaret disse gamle CDene bedre. Nå er det lenge siden jeg gadd å ta backup av alt jeg har, det ville vært upraktisk, men det jeg er mest redd for å miste har jeg dobbel backup av, dvs DVD og gamle HDer.

 

Tilbake til topic, så vil det nok gå NOE tid før jeg investerer i BD eller liknende. 6-7000 for brenner og noen hundrelapper pr plate er for dyrt, selv om man kanskje kan regne seg frem til at kr/GB ikke er særlg høy.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Til denne prisen pr/MB så vil jeg ikke nøle med å kjøpe HDer i stede for en slik brenner...

 

Og en annen stor ting....

 

Jeg husker da CDen ble lansert hadde den en kapasitet som langt overskred de fleste HDer.... man viste faktisk ikke helt hva man skulle med all denne kapasiteten! Dengang gikk vi fra Floppy på 1,44MB til 650MB. Man må ha 452 floppyer for å fylle en CD!

 

Det er jo derfor faktisk lite praktisk helt fra starten av. BD-platene er i beste fall på 50GB altså min 20 plater på 1TB.... Man sliter jo ut både skuffen på spilleren og døren på kabinettet! (hehe!) Jeg er ikke imponert! Plater på 250GB og 500GB hadde passet bedre med tid og tilhøve...

 

La oss si at vi i dag hadde brukt DVD-DL (selv om de fleste ikke gjør det fordi det er dyrt) så er det kun en 6 dobbling av kapasiteten å gå over til BD 50GB plater!

 

Og når BD plater og brenner blir løselig i pris en gang i 2008 og vi sitter der med våre 3 - 5TB hva da? (jeg ville i alle fall ikke kjøpt kabinett med dør, da denne i så fall må veldig mye opp og igjen de neste årene!)

 

Jeg tror at mange med meg ønsker en backupløsning som fungerer på en hensiktsmessig, effektiv og økonomisk måte. Har hørt om disker på 1TB om noen år. Inntil da er vel svaret HD på 250GB til 595kr i Raid, vanvittige mengder DVD+-R og e.v. bankbokser til å stue alt sammen ned i, for de som er paranoide! :yes:

Lenke til kommentar
Da de første DVD-brennerne ble lansert  for kommersielle markede lå disse på ca 10.000kr stk, men sank drastisk de to første åra... og nå kan man som kjent kjøpe en dvd-brenner til 300-400kr stk. Det samme vil nok skje med både blue-ray og hd-dvd.

6260553[/snapback]

DVD-brenner kostet rundt 2500 kr i midten av 2003. 1,5-2 år tidligere, høsten 2001 kostet de få som var tilgjengelige rundt 10.000 kr. Hvsi vi antar samme prisutvikling for Blueray-brennere så vil de koste ca 2500kr til jul 2007 og rundt 3-400kr jula 2010.

 

Lurer på hvor store og billige harddiskene er da? :hmm:

Lenke til kommentar
Tilbake til topic, så vil det nok gå NOE tid før jeg investerer i BD eller liknende. 6-7000 for brenner og noen hundrelapper pr plate er for dyrt, selv om man kanskje kan regne seg frem til at kr/GB ikke er særlg høy.

6260565[/snapback]

Hmm.. jeg ble ikke klok på den setninga der. Poenget er nettopp at prisen per GB er høy på blueray.

 

Pris for backup av 250GB: brenner 6600kr + 10 plater a 25GB 10*200kr = 8.600 kr (34 kr/GB)

Pris for backup av 2500GB: brenner 6600kr + 100 plater a 25GB 100*200kr = 26.600 kr (11 kr/GB)

 

Tilsvarende priser for harddisker er:

250GB = 595kr (2,4 kr/GB)

2500GB = 5950kr (2,4 kr/GB)

Lenke til kommentar

Jeg må da ha verdensrekord med flaks på harddisker, har kun mistet en disk på 14 år! :cool: Og den disken gikk jeg med i jakkelomma i halvt år først. Har også en deathstar disk, som fremdeles er i bruk.

 

Men syns det er synd hvordan utviklingen har gått siden cden kom, fikk faktisk tatt backup av alle diskene mine på tre cd'er den gangen, noe sånt kan man se langt etter med dagens optiske enheter.

Lenke til kommentar
Men syns det er synd hvordan utviklingen har gått siden cden kom, fikk faktisk tatt backup av alle diskene mine på tre cd'er den gangen, noe sånt kan man se langt etter med dagens optiske enheter.

 

Helt enig! BD blir for meg aldri noe reelt alternativ til diskspeil, uansett pris, da jeg i allerede i dag hadde brukt 30 stk 50GB plater.... :nei:

 

Det må i så fall komme en eller annen form for brenner med magasin! :)

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med mange her i tråden om at kapasitetutviklingen på den optiske fronten har vært altfor treg de siste årene. Å ta backup med CD/DVD (eller sågar HD-DVD og Blu-ray) er i hvert fall fullstendig uaktelt for meg.

 

RAID er mer en tilfrestillende, men det er mulig jeg bytter den dagen holografiske medier blir introdusert på markedet. Det er helt klart den teknologien kommer - spørsmålet er bare når, og hvorvidt kapasiteten blir adekvat når den blir lansert.

Lenke til kommentar
Jeg må da ha verdensrekord med flaks på harddisker, har kun mistet en disk på 14 år!  :cool: Og den disken gikk jeg med i jakkelomma i halvt år først. Har også en deathstar disk, som fremdeles er i bruk.

6262783[/snapback]

 

Jeg tror ikke det er noen verdensrekord for det virker som harddisker sin usikkerhet er litt oppskrytt, av alle de jeg kjenner, så er det få som noensinne har mistet en harddisk, avogtil er det brukere her inne som mister veldg mange, men da tror jeg nesten det er en ekstern faktor som spiller inn. (eller at de har verdensrekord i uflaks :))

 

AtW

Lenke til kommentar

Ang platestørrelse:

Husk nå at primært er utviklingen av høykapasitetsplater drevet av kravet til bedre bilde på film(og spill), og ikke backup av feriefilmer og linux distroer lastet ned vha Bittorrent!

 

De stakkarene som kun hatt hatt NTSC de siste 50 årene er sulteforet på et et skarpere bilde enn denne signaltypen kan tilby. Det er ikke uten grunn at HDTV'er blir solgt som varmt hvetebrød i USA, men vi som tilhører PAL land er litt treigene med å omfavne den nye standarden. Det er jo ikke mer enn 2-3 år siden at DVD ble allemannseie her på berget!

En HDTV film får lett plass på en 15-25GB plate, og det vil være denne størrelsen som pga produksjonsvolumet vil gi best pris pr GB.

 

Jeg støtter Simen1!

Blueray (og HD-DVD) kommer IKKE i overskuelig framtid til å bli en backupløsning som "monner" i forhold til hardisker.

Kjøp flere hardisker :-)

 

Geir

Lenke til kommentar
Tilbake til topic, så vil det nok gå NOE tid før jeg investerer i BD eller liknende. 6-7000 for brenner og noen hundrelapper pr plate er for dyrt, selv om man kanskje kan regne seg frem til at kr/GB ikke er særlg høy.

6260565[/snapback]

Hmm.. jeg ble ikke klok på den setninga der. Poenget er nettopp at prisen per GB er høy på blueray.

 

Pris for backup av 250GB: brenner 6600kr + 10 plater a 25GB 10*200kr = 8.600 kr (34 kr/GB)

Pris for backup av 2500GB: brenner 6600kr + 100 plater a 25GB 100*200kr = 26.600 kr (11 kr/GB)

 

Tilsvarende priser for harddisker er:

250GB = 595kr (2,4 kr/GB)

2500GB = 5950kr (2,4 kr/GB)

6260873[/snapback]

Jo, var det jeg siktet til. Dvs at kr/GB avhenger av hvor mye du brenner, hva platene koster og hvilke plater du brenner(CDer og DVDer er billige).

 

Nå tipper jeg vel at prisen på selve brennerne synker til under 2k de nærmeste 2 årene og at platene kanskje kryper under 50 lappen i samme periode. Jeg er villig til å betale noe mer pr GB enn de prisene du oppgir for HDer, da 25GB backup høres ganske praktisk ut.

Lenke til kommentar

menge som drar konklusjoner av egene erfaringer på stabilitet av hardisker mot dvd/cd'er, det blir vel ikke helt representativt, "ingen av mine hd'er har kresja" eller "mine 8år gammle cd'er funker enda", fins vel garantert tester på dette som er over litt større antal.

ps: ingen av mine hd'er eller eldre cd'er dvd'er har slutta funka :)

Lenke til kommentar
25GB backup høres ganske praktisk ut.

 

Tja, bedre enn i dag....

....men man man må jo sitte oppe en hel natt å bytte plater for å få en komplett backup. Kom igjen folkens! Selv en tapestreamer er i dag et bedre alternativ til backup...

 

...har du penger kan du faktisk få 2TB på en kasett!... That's more like it! :thumbup:

 

Men det er nok ikke noe alternativ ettersom de fleste av oss ikke er lottomilionærer! (eller vanlige millionærer for den saks skyld)

 

ps: ingen av mine hd'er eller eldre cd'er dvd'er har slutta funka

Faktisk så er jeg enig med deg der! Jeg stoppet nylig en gammel apple server på jobben. Den hadde gått i ett siden 1991! med en gedigen UPS tror jeg ikke den har vært mye nede! Det har aldri vært et feilskjær! SCSI disk, men likevel!!

 

Eneste disken jeg har drept, var en ekstern som falt ned fra skrivebordet mens den var i drift.... (derfor skepsis til eksterne disker)

Lenke til kommentar
...har du penger kan du faktisk få 2TB på en kasett!... That's more like it! :thumbup:

 

På ett tidspunkt hadde jeg faktisk tapestreamer, men driften var noe klussete(lite brukervennlig), men så tok den faktisk hele HDen jeg hadde dengangen også da :)

 

Edit: jeg har faktisk liggende denne enda, men med DVDer og CDer som er større, så blir den bare liggende og støve ned.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...