Gå til innhold

Hvilket operativsystem krever minst ressurser?


Anbefalte innlegg

Har en 5 år gammel pc, som jeg tenkte jeg kunne lage en HTPC av. Den har Windows Xp instalert ra før, men pc blir jo kjempetreg og har så vidt minne og sånt. Jeg har egentlig 256mb, men trykker jeg ctrl+alt+delte ser jeg at den bare har 50mb minne ledig. Pc'en starter tregt og det tar lang tid før jeg kan både starte og bruke programmer. Så tenkte jeg at linux er et gratis og fint alternativ og jeg lurer på om det finnes et system som krever lite minne, HD-plass og er lett å bruke for en som aldri har brukt linux før. Den må kunne brukes til avspilling av film og musikk, msn?, internett og nedlastning.

 

Finnes dette? HVis ikke hva er det beste alternativet. Jeg setter stor pris på hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en 5 år gammel pc, som jeg tenkte jeg kunne lage en HTPC av. Den har Windows Xp instalert ra før, men pc blir jo kjempetreg og har så vidt minne og sånt. Jeg har egentlig 256mb, men trykker jeg ctrl+alt+delte ser jeg at den bare har 50mb minne ledig. Pc'en starter tregt og det tar lang tid før jeg kan både starte og bruke programmer. Så tenkte jeg at linux er et gratis og fint alternativ og jeg lurer på om det finnes et system som krever lite minne, HD-plass og er lett å bruke for en som aldri har brukt linux før. Den må kunne brukes til avspilling av film og musikk, msn?, internett og nedlastning.

 

Finnes dette? HVis ikke hva er det beste alternativet. Jeg setter stor pris på hjelp.

6237357[/snapback]

Det kjem velldig ann på Maskinvara di

256 mb med minne er bra nok til å kjøre Ubuntu på vis du har ein P2 350 eller Høyere

Ubuntu vil bruke sånt 100 megabyte I Default og erlett å Bruke

 

Du kan også prøve Xubuntu. Dette er Ubuntu utan Gnome men med Xfce istedenfor. Det kan vere vanskligare å Bruke Xubuntu, men Xubuntu bruker mindre minne;)

 

Men vis du kan overleve uten Eyecandy anbefaler eg Damn Small Linux. Denne er basert på KNoppix og bruke Velldig lite minne. Har kjørt Damn Small Linux på Pcer med 32 mb og det Funker fint :thumbup:

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar
Skjønner meg ikke helt på alle disse linux-begrepene, hva er GNOME, Xfce og KNoppix?

 

Finnes det noen p2p-programmer som bruker gnutella-nettverket som fungere til linux?

6237515[/snapback]

 

I linux trenger du et "program" (Window manager) til å lage det kjente GUIet du alltid har i Windows. Fordelen er at du kan besteme alt.

 

Linux i seg selv har ikke komandolinje en gang. Du trenger et shell for å få den.

Lese stoff:

http://www.linuxguiden.no/index.php/Window_manager

http://www.linuxguiden.no/index.php/X

 

http://www.linuxguiden.no/index.php/GNU (Programmer)

http://www.linuxguiden.no/index.php/Linux (Kernel)

= http://www.linuxguiden.no/index.php/GNU/Linux (Oprativsystemet)

Lenke til kommentar
Skjønner meg ikke helt på alle disse linux-begrepene, hva er GNOME, Xfce og KNoppix?

 

Finnes det noen p2p-programmer som bruker gnutella-nettverket som fungere til linux?

6237515[/snapback]

 

Blir litt vanskeleg og forklare dette, men eg får prøve:)

 

Gnome er ein Grafisk brukargrensessnitt som sitt oppå Linux. I gnome følger det med ein heil del Programmer. Ubuntu Brukar Gnome. Info om Ubuntu her med Bilder:)Ubuntu

 

Xfce Er også eit Grafikk Brukargrensesnitt. Xfce bruker lettare Program som bruker Mindre ressurser. Xubuntu Brukar Xfce

Xubuntu info Xubuntu

 

Knoppix er eit Linux system som er kjent for å være velldig sparsommelig på ressurser

Damn Small Linux er basert på denne . bilde av Damn Small Linux Bilde

Dam small Linux Informasjon

 

Når det gjeld p2p programmer eksisterer det eit Program som heiter Gtk-Gnutella og det funker fint:)

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar
Skjønner meg ikke helt på alle disse linux-begrepene, hva er GNOME, Xfce og KNoppix?

 

Finnes det noen p2p-programmer som bruker gnutella-nettverket som fungere til linux?

6237515[/snapback]

 

Gnome er et skrivebordsmiljø, det bestemmer hvordan det meste ser ut.

Xfce er også et skrivebordsmiljø som er bra for eldre pc'r siden det bruker lite ressurser. Knoppix er en distro(variant) som kan boote rett fra cd. Men damn small linux kan du installere.

Frostwire er ett helt greit p2p program.

 

Edit:Teroedni kom før meg :cry:

Endret av BigFatty
Lenke til kommentar

Så den endelig konklusjonen er at der anbefaler ubuntu med fluxbox, conky og andre programmer til mine behov (surfing, msn? film, musikk og nedlastning)

 

Burde jeg bruke den nyeste ubuntu? eller er noen av de eldre versjonene bedre?

Endret av St.Matias
Lenke til kommentar
Kan si at jeg har intel celern 1ghz, 256mb minne, 40gb hd og integrert skjermkort.

 

Tok en test og den kom fram til at jeg burde bruke SUSE 10 eller noe sånt.

6237469[/snapback]

 

Nåh ?

Burde ikke være noe problem å kjøre XP i redusert modus(best ytelse) uten problemer i det hele tatt...

Klart en minnebrikke på 256MB til hadde gjordt en underverk, seff...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...