Gå til innhold

Hvordan lage en elektrisk gnist?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom på en jævlig god idé som vil funke, demonter noe gammelt som inneholder en stor kondensator på noen hundre volt. Ta gjerne flere å parrallell koble for å øke antall volt (kondensatorer er det motsatt av reaktiv motstand i serie).

 

Du må ha en likeretter, de tar kun DC.

 

Men når de er lada ( tar to sek), har de nok "juice" til å sveise fast ledningene til en metall plate.. og ja gnister slår..

 

:dribble:

Lenke til kommentar
Kommer annpå hvor du A du har på lager.  :D

Stålull og et bilbatteri er mer enn nok.  ;)

6235467[/snapback]

Da snakker vi ikke om elektrisk gnist, men gløding/forbrenning. Men det gjør helt sikkert nytten, hvis dette ikke er en sak som skal brukes om og om igjen. Blir litt kjipt å bytte stålulldotten for mange ganger...

:p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg har en gammel PSU på lager. Hvordan kan jeg lage en knist med denne? (NEI, den er ikke en Q-tec) Det skal være på den måten at det går en kabel fra PSU og til den tingen jeg vil "avfyre". feks. Tennveske på grillen. Dårlig eksempel. Så jumpstarter jeg PSU og tingen jeg har koblet kabelen til går til helvette! HVORDAN?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
finn en gammel koil fra en bil, en tennplugg og en krets som pulserer spennigen til koilen. For eks en 555 krets og ett relé....

6236039[/snapback]

For å si det sånn: Jeg kan nesten ingen ting om elektronikk så du må forklare dette nærmere. Finnes det ikke en lettere måte. Feks ta to kabler fra PSU (vet ikke hvilke) og legge dem inn i noe stålull og sett på strømen. Da burde det vel ta fyr?

Lenke til kommentar

Ingen som har tengt på kortslutningsmetoden?

En kontaktor hvor spolespenninga er kobla over en NC kontakt med en trykknapp som aktivator.

La kontaktoren kortslutte 12 volten når den legger inn, skulle bli et bra gnistregn om strømforsyninga greier å levere varene, og skulle den ikke greie å levere varene så må man koble på litt last i serie.

En harhendt metode som skulle gi bra med gnister så lenge utstyret holder.

Lenke til kommentar

Hva med å bare bruke en ultratynn leder, som en slags sikringstråd. Når du kjører kortslutningsstrøm gjennom denne, vil tråden "pilveriseres" og sannsynligvis lage en slags gnist. Det er dette prinsippet som brukes på elektronisk aktiverte hobbyraketter... burde være den minst kompliserte måten å gjøre det på.

 

EDIT: Tråden kan du skru fast i en "sukkerbit", og så monterer du en bryter på tilførselsledningen. Ny tråd kan da lett monteres igjen etter bruk.

Endret av Snublefot
Lenke til kommentar
Hva med å bare bruke en ultratynn leder, som en slags sikringstråd. Når du kjører kortslutningsstrøm gjennom denne, vil tråden "pilveriseres" og sannsynligvis lage en slags gnist. Det er dette prinsippet som brukes på elektronisk aktiverte hobbyraketter... burde være den minst kompliserte måten å gjøre det på.

 

EDIT: Tråden kan du skru fast i en "sukkerbit", og så monterer du en bryter på tilførselsledningen. Ny tråd kan da lett monteres igjen etter bruk.

6265694[/snapback]

Dette har jeg hatt en del morro med på skolen.

jeg tok en koaksial kabel, og tok av skjermen på den, dro ut en av de tynne tynne trådene i skjermen, og satte på 230V faktisk.

det smeller og gnistrer som bare faen! :w00t:

Lenke til kommentar
Hva med å bare bruke en ultratynn leder, som en slags sikringstråd. Når du kjører kortslutningsstrøm gjennom denne, vil tråden "pilveriseres" og sannsynligvis lage en slags gnist. Det er dette prinsippet som brukes på elektronisk aktiverte hobbyraketter... burde være den minst kompliserte måten å gjøre det på.

 

EDIT: Tråden kan du skru fast i en "sukkerbit", og så monterer du en bryter på tilførselsledningen. Ny tråd kan da lett monteres igjen etter bruk.

6265694[/snapback]

Dette har jeg hatt en del morro med på skolen.

jeg tok en koaksial kabel, og tok av skjermen på den, dro ut en av de tynne tynne trådene i skjermen, og satte på 230V faktisk.

det smeller og gnistrer som bare faen! :w00t:

6266478[/snapback]

 

da tenker jeg du var populær etterpå :!:

Lenke til kommentar
Hva med å bare bruke en ultratynn leder, som en slags sikringstråd. Når du kjører kortslutningsstrøm gjennom denne, vil tråden "pilveriseres" og sannsynligvis lage en slags gnist. Det er dette prinsippet som brukes på elektronisk aktiverte hobbyraketter... burde være den minst kompliserte måten å gjøre det på.

 

EDIT: Tråden kan du skru fast i en "sukkerbit", og så monterer du en bryter på tilførselsledningen. Ny tråd kan da lett monteres igjen etter bruk.

6265694[/snapback]

Dette har jeg hatt en del morro med på skolen.

jeg tok en koaksial kabel, og tok av skjermen på den, dro ut en av de tynne tynne trådene i skjermen, og satte på 230V faktisk.

det smeller og gnistrer som bare faen! :w00t:

6266478[/snapback]

 

da tenker jeg du var populær etterpå :!:

6266566[/snapback]

jepp

og andre ting som smeller bra, er og parallell koble 20-40 holdere for 12V - 5W, og sette 230V på dette etterpå (med 12V pærer i alle holderne). "KAPOFF" sier det!

:tease:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Mange snakker om kondensatorer som gnistrer men jeg ikke sikker på om alle vet at i microbølgeovner finnes det STORE kondensatorer på ca 1000v. Disse kan man finne lett i gamle,brukte microbølge ovner som kastes.

 

OBS OBS : før du jobber med disse ta ut strømmen og vent noen timer før du tar dem ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Med en coil fra bil kan du få spenninger på over 20.000 volt og gnister på rundt 1 cm - dette vil nok duge  :)

6299447[/snapback]

Hva er en " c o i l"?

Lenke til kommentar

En coil er i korte trekk en transformator som transformerer bilens 12 volt opp til rundt 20.000 volt for å antenne bensin/luft-blandingen som sprøytes inn i forbrenningskammeret/sylinderen. Coilen er koblet til tennpluggene, hvor gnisten slår mellom to eller flere poler.

Den høye spenningen oppstår når strømmen inn til coilen (12 volt) blir brutt - derfor må strømmen settes på og brytes mange ganger i sekundet for å oppnå en "konstant" gnist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...