Gå til innhold

S.T.A.L.K.E.R. uten biler? (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skjønner for øvrig ikke helt motstanden mot denne måten å gjøre ting på. Det ble brukt med vanvittig godt hell i f eks System Shock 2. Noen som vil utdype motstanden litt for meg? :)

6227330[/snapback]

 

 

Fordi vi i flere år nå har forventet at spillet skulle bli slik og slik, men så forandrer de utrolig sent i utviklingen vitale deler i spillet.

 

Etter de siste nyhetene var jeg veldig skeptisk til å fortsette å følge opp STALKER, nå er jeg sikker, hvis det blir slik som dette har de definitivt mistet en kunde.

Lenke til kommentar
Må innrømme at jeg ikke har fulgt godt nok med i timene. Hva var den opprinnelige planen for å fortelle historien? Altså alternativet til å la den bli fortalt via PDA og tilsvarende ting?

 

Skjønner for øvrig ikke helt motstanden mot denne måten å gjøre ting på. Det ble brukt med vanvittig godt hell i f eks System Shock 2. Noen som vil utdype motstanden litt for meg? :)

6227330[/snapback]

 

Ein skulle visstnok vera fri til å gjera historien sjølv eller ikkje, mens ein kjempa med/mot andre datastyrte stalkere som kunne gjera dei tingene som førte historien vidare i sanntid på eigen hånd uavhengig av deg. Korleis ein skulle få med seg historien når ein ikkje gjorde den sjølv er eg neimen ikkje sikker på. Det spennande var vel at spelet virka å skulle vera heilt opent, på ein måte som Oblivion i moderne tid.

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar

Joda, men oblivion kan vel ikke akkurat påstås å være helt åpent? Det er i høyeste grad mye historier og skriptede forhåndsdefinerte historier der.

 

Jeg ser heller ikke hvordan det faktum at en historie / bakrunnsstoff blir fortalt gjennom spor (pda, maskiner, ...) kan bidra til å redusere åpenheten? De to tingene er vel relativt uavhengige av hverandre? Det er vel ikke sagt noe om at disse pda-historiene skal være som en oppdragsbriefing?

Lenke til kommentar
Joda, men oblivion kan vel ikke akkurat påstås å være helt åpent? Det er i høyeste grad mye historier og skriptede forhåndsdefinerte historier der.

 

Jeg ser heller ikke hvordan det faktum at en historie / bakrunnsstoff blir fortalt gjennom spor (pda, maskiner, ...) kan bidra til å redusere åpenheten? De to tingene er vel relativt uavhengige av hverandre? Det er vel ikke sagt noe om at disse pda-historiene skal være som en oppdragsbriefing?

6227992[/snapback]

 

Motstanden her er at vi fra utviklerne har blitt lovet et system som aldri før er sett i et FPS spill før. En helt ny måte å legge frem historien på, helt ny måte å spille på og med andre ord nesten bare nye, inovative tinger.

 

Så kommer denne kisen vandrene inn på kontorene deres, og gjør spillet om til noe som er akkurat det samme som alle andre FPS spill. Sterkt skripted historie er første steg, og en historie fortalt via PDA oser Doom 3 lookalike (og er ikke akkurat inovativ).

 

Det som irriterer meg, og kanskje folket og, er at vi er blitt lovet et helt totalt inovativt og nyskapende system som vi så lenge har lengtet etter i et FPS spill, et system vi garantert ikke kommer til å se noe av når denne kisen har forandret på alt.

 

Det er det som er irriterene :)

Lenke til kommentar

litt usikker på om jeg vil savne bilene så mye, men istede for å fjerne de helt, så hadde kanskje bare en liten redusering i antallet vært bedre?

 

og dette som ble spekulert i med såkaldt fasttravel, det er ikke interessant i dette spillet. jeg kan godta det i oblivion og guild wars, fordi det er fantasispill. men i et spill som stalker der naturen ser ut som den utafor huset ditt, og våpna er ekte også, altså realistisk/naturlig, så blir det feil å legge inn fast travel.

 

kommer vel til å savne bilene litt om de forsvinner, men fasttravel er no møkk i denne type spill.

 

angeånde scriptinga, så er det greit, så lenge spillet blir åpent utover main story.

Lenke til kommentar

Fasttravel i Oblivion er strengt tatt ikke en magisk måte å reise på, det er bare en mekanisme som abstraherer vekk traskingen når du først har oppsøkt et sted. Innenfor rammene av spillet beveger avataren seg faktisk gjennom landskapet, tiden går omtrent som den ville gått dersom du beveget deg manuelt. Det eneste som man kan savne, er tilfeldige hendelser under reisen. Ved Fasttravel slipper du garantert å treffe på tilfeldige fiender som angriper deg. Men det er et designvalg.

 

Så jeg forstår ikke hvorfor det også kan innføres i spill som Stalker. Det kommer helt an på måten det blir implementert og hvilke mekanismer som styrer det. Hvis landskapet er uoverkommelig stort å bevege seg i til fots, ser jeg på en eller annen mekanisme for fasttravel som et gode. Gjerne på samme måte som det ble implementert i Fallout, at du beveger deg på et oversiktskart i aksellerert tid.

Lenke til kommentar
Joda, men oblivion kan vel ikke akkurat påstås å være helt åpent? Det er i høyeste grad mye historier og skriptede forhåndsdefinerte historier der.

 

Jeg ser heller ikke hvordan det faktum at en historie / bakrunnsstoff blir fortalt gjennom spor (pda, maskiner, ...) kan bidra til å redusere åpenheten? De to tingene er vel relativt uavhengige av hverandre? Det er vel ikke sagt noe om at disse pda-historiene skal være som en oppdragsbriefing?

6227992[/snapback]

 

Tenkte at når ein er ferdig med introen i Oblivion og ute i det fri kan ein finne på kva faen ein vil, og det var slik eg forespeila meg at Stalker skulle vere òg.

 

Meiner å hugsa at ein skulle få veta ting som hadde skjedd i sonen etterkvart med 'word of mouth'. Viss til dømes ein annan stalker hadde gjort noko som førte historien vidare kunne ein få veta det av npc-ar som fortalte det til deg i ettertid. Slik eg hadde forstått det skulle alt dette styrast av AI, ikkje script. Bruk av PDA (forresten upersonleg og kjedeleg) er berre den samme copycat framgangsmåten som omtrent samtlege utviklarar av fps ser ut til å vere forpesta av. Om det reduserer openheiten eller ei får du diskutera med nokon andre. :)

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar
Så kommer denne kisen vandrene inn på kontorene deres, og gjør spillet om til noe som er akkurat det samme som alle andre FPS spill. Sterkt skripted historie er første steg, og en historie fortalt via PDA oser Doom 3 lookalike (og er ikke akkurat inovativ).

6228128[/snapback]

Nå kan det faktisk tenkes at det opprinnelige crewet faktisk ikke har klart å lage så mye av det de lovet. Den 'kisen' som kom inn har kanskje et mer realistisk syn på ting og kan få ting til å funke i stedet for å love noe som aldri kan holdes.

 

Det er forresten en vesentlig forskjell på 'sterkt scriptet historie' og 'scriptede sekvenser'.

Lenke til kommentar

Vel, så langt jeg kan skjønne er det fint lite i artikkelen her på Gamer som tilsier at de tingene du (Fenris) beskriver her *ikke* kan være inkludert i den endelige utgaven :)

 

Og som Mozze sier, vi har ingen forsikringer om at utviklerne i det hele tatt har vært i nærheten av å klare å utvikle alt de har lovet. Det er godt mulig at grepene er nødvendige for å i det hele tatt få produktet på markedet i en ferdig tilstand.

Endret av cetram
Lenke til kommentar
Det er forresten en vesentlig forskjell på 'sterkt scriptet historie' og 'scriptede sekvenser'.

6230012[/snapback]

 

fra artikkelen:

"nå får spillerne med jevne mellomrom oppleve tungt skriptede actionsekvenser som tar historien videre"

 

Jeg hadde forsåvidt foretrekket at dette spillet ble et nytt DNF(nei, ikke 'did not finish' men Duke Nukem Forever) enn at det kommer ut som enda et skytespill likt allt det andre på markedet.

 

Og for å fortsette å være negativ synes jeg ikke helt pda'er passer inn i settinge, muligens noen high tech spesial stalkers kan ha det, men ikke alle bounty/treasure-hunters som raver rundt inne i sonen. Batteri skal brukes til lommelykta, ikke å se filmer om kvelden og høre på musikk når man skyter mutanter(hva skal de bruke PDA'en til anyways?)

 

Men har forståelse for at noen investorer snart begynner å ønske litt valuta for pengene sine, bare så synd at det ikke er plass for ambisjoner i spillbransjen.

Lenke til kommentar

Det er helt klart plass ti lambisjoner i spillbransjen. Mn du må da være enig i at det skal littt til å lønne en gjeng som aldri levere? Hjelper lite med ambisjoner, men må ha et produkt etterhvert også . STALKER-gjengen har hatt sin sjanse og det gikk visst ikke så bra..

Lenke til kommentar
Det er forresten en vesentlig forskjell på 'sterkt scriptet historie' og 'scriptede sekvenser'.

6230012[/snapback]

 

fra artikkelen:

"nå får spillerne med jevne mellomrom oppleve tungt skriptede actionsekvenser som tar historien videre"

 

Jeg hadde forsåvidt foretrekket at dette spillet ble et nytt DNF(nei, ikke 'did not finish' men Duke Nukem Forever) enn at det kommer ut som enda et skytespill likt allt det andre på markedet.

 

Og for å fortsette å være negativ synes jeg ikke helt pda'er passer inn i settinge, muligens noen high tech spesial stalkers kan ha det, men ikke alle bounty/treasure-hunters som raver rundt inne i sonen. Batteri skal brukes til lommelykta, ikke å se filmer om kvelden og høre på musikk når man skyter mutanter(hva skal de bruke PDA'en til anyways?)

 

Men har forståelse for at noen investorer snart begynner å ønske litt valuta for pengene sine, bare så synd at det ikke er plass for ambisjoner i spillbransjen.

6230166[/snapback]

er desverre enig her. PDA's blir feil i dette spillet, spesielt når det er brukt for å fortelle en historie. hadde de valgt å ta med et fåtal for å fortelle om enkelt ting som ikke har noe med main storyen å gjøre. f.eks. at en person hadde funnet et spesielt bra sted og notert det, så ville det blitt mye bedre med en gang.

 

PDA's for bruk i main story var bra en gang. og jeg pleier vanligvis ikke bry meg med at ting blir kopiert så lenge det funker. men her gjør det sannsynligvis ikke :(

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som han bare gikk inn på kontora av seg selv. Kanskje det de ville skulle fungere ikke fungerte og alt ble bare rot og hvordan fikser vi det? jo, det kan sikkert fikses med litt skripting her og der.

 

Men hva vet vel jeg, som sagt så har jeg ikke spillt spillet og vet ikke hvordan standen var på det når de ringt mr.Dean

Endret av Hawkn
Lenke til kommentar

PDA funka egentlig ikke i Doom 3 (min mening). Jeg for min del gad ikke lese gjennom tonnevis meg uinteresang mail bare for å stifte sammen en syltynn historie som er tynnere enn en gjennomsnittlig modell i dag.

 

Jeg synes ikke at PDA historie fungerer noe serligt. Den innvolverer ikke spilleren noe serlig i historien og blir fort repetivt og kjedelig, uansett hvor mange action sekvenser som trenges for å få fatt på den PDAen.

 

Jeg tror neppe STALKER blir så bra som vi hadde sett for oss, og tror nok det kan bli alla samme som vi har fått servert før.

Lenke til kommentar

GSC har tatt vatn over hovudet, enkelt og greit. THQ måtte nok gjere noko med situasjonen.

 

Dei som ikkje liker det som skjer med Stalker, får heller vente på Stalker 2. Det er venta at GSC kjem til å gi ut dette sjølv.

 

neste blir vel at de fjerner rollespill elementet.

6222379[/snapback]

Dette var det første som vart fjerna. I alle fall ein god del av rollespel elementa.

 

[negativ modus]

Med tanke på at de nå har lagt til scriptede sekvenser tør jeg tippe at COOP ikke lengre er støttet i hovedstoryen...

[/negativ modus]

6223644[/snapback]

No skulle ikkje Stalker støtte COOP i utgangspunktet.

 

litt usikker på om jeg vil savne bilene så mye, men istede for å fjerne de helt, så hadde kanskje bare en liten redusering i antallet vært bedre?

Eg trur nok ikkje at dette hjelper. Skal dei først ha biler i spelet er det ikkje så stor forskjell om dei har 3 eller 20.

Lenke til kommentar

Har mine tvil på at STALKER blir så bra som jeg trodde, men det blir nok greit nok tror jeg. At det ikke blir det "perfekte" spill er greit nok, de sa jo bare positive ting om spillet først, noe jeg tvilte på at spillet kunne leve opp til.

 

Men at de fjerner biler irriterer meg litt, da blir jo spillet mer som Morrowind. Må gå rundt i de evige tider. Hadde et minimalistisk håp om at de tok med helikopter i spillet, når jeg først håpet hvor stort det var.

Lenke til kommentar

Hmm jeg må si at jeg er litt skremt over om at dette spillet kommer seg fra drømmenes verden og hjem til meg. Scriptede sekvenser kan være greit å ha så lenge du samtidig har en viss mulighet til å bevege deg fritt. Her er det bare å finne balansepunktet.

 

Storyen på PDA behøver IKKE bety at den blir kjedelig. The Suffering hadde f.eks. stor suksess med questboken de utviklet til spillet. Jeg skal ikke konstatere at det blir bra eller dårlig, men jeg håper utviklerne har såpass med vett at de klarer å se det ;)

Lenke til kommentar

De kan jo ikke fjerne bilene! Jeg skjønner ikke hvordan denne Sharpe-fyren har fått for seg at det er en god ide?

Opprinnelig måtte du vel skaffe bensin og saker for å få bilene til å gå, men kunne bruke bilen til å få med flere artifacts ut fra området. Å ta vekk bilene blir jo som å fjerne en ekstra dimensjon med spillet.

 

Ingen stor fan av scriptede sekvenser heller, med mindre det blir som i HL2 hvor du har full kontroll over personen din i mellomtiden.

 

Gleder meg fremdeles til S.T.A.L.K.E.R, men håper ikke de ødelegger alle de unike tingene med spillet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...