Gå til innhold

"Før brukte vi Hardisker"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eneste problemet sånn som jeg ser det er at minnebrikker generelt tåler færre overskrivninger enn harddisker. Tror det var 100 eller så var det 500 en brikke tåler å bli helt overskrevet i snitt før det begynner å dukke opp feil.

 

Tenker da spesielt på swap-fila, hvis den skulle være lokalisert på minnebrikke istedet for harddisk.

Lenke til kommentar
Eneste problemet sånn som jeg ser det er at minnebrikker generelt tåler færre overskrivninger enn harddisker. Tror det var 100 eller så var det 500 en brikke tåler å bli helt overskrevet i snitt før det begynner å dukke opp feil.

 

Tenker da spesielt på swap-fila, hvis den skulle være lokalisert på minnebrikke istedet for harddisk.

6244334[/snapback]

 

 

Det går fint. Det er sant at SSD har begrensninger og at hver sektor bare kan skrivest et visst antall ganger - men det er snakk om 10k -> 100k overskrivinger av _1_ sektor. Dersom du nå anser hele disken og alle sektorene så kommer det til å ta en "evighet" å overskrive - snakker 10-100 år (for å være litt raus med tallene).

Lenke til kommentar

Ja, men det er lenge før hver eneste celle er utkjørt disken er ubrukelig. Det er når den aller første cellen har fått sine 100 000 overskrivinger som er 'begynnelsen på slutten'. Dersom disken/OS ikke har implementert en omflyttingsrutine (som medfører overhead) vil noe det skje relativt fort.

 

Selv syntes jeg artikkelen var dårlig reflektert mot hvilken fremtid vi har forran oss og likte ikke maset om piratkopiering og at 'store disker er bare for tyver og mordere'... vel, det siste ble kanskje ikke skrevet, men det var rett før.

 

Det er nevnt en gang her i det siste at flash koster omtrent 200-250 kroner per gigabyte for tiden og at det trolig blir halvert i løpet av omtrent et år. Å erstatte all disk i en normal maskin med flash vil altså lett koste 25-50 000,- og vil koste meg noe under en halv million å erstatte mine disker. For å kjempe med harddisker må flash trolig falle ned til omtrent 1% av dagens pris i løpet av ~2 års tid. Noe jeg rett og slett ikke ser på som realistisk.

SSD på et par gigabyte (8-16) vil nok komme mer og mer i bærbare maskiner og også et par premium slike til desktop, men det er nok enda en del år til dette er standard og harddisker vil nok være med oss enda lengre i form av hybriddisker.

 

EDIT: Jeg fant akkurat en side som selger en Adtron 2.5 S-ATA SSD på 8GB til ~$3000. Ikke akkurat noe de fleste av oss vil betale.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...