Gå til innhold

Hvor får man kjøpt små fly?


Nstin

Anbefalte innlegg

Jeg vil kjøpe meg et lite fly.. jeg drømte om det i natt og våknet nå for 45 min siden.

Jeg til og med lagd et lite bilde i paint av det flyet jeg drømte at jeg fløy. Finnes det? Og hvor får man kjøpt et sånt?

 

Om det er lovlig eller ikke at jeg flyr det betyr ikke noe, jeg vil bare ha det. Flyinga kan jeg tenke på senere.

 

Edit: Det er ikke modellfly, det er fly jeg kan sitte i.

post-65500-1149088480_thumb.jpg

Endret av Nstin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du har skissert i bildet ditt er et gyrokopter, også kalt autogyro.

Kun den bakre propellen er tilkoblet en motor. Propellen på toppen vil rotere av seg selv når flymaskinen er i bevegelse :)

Gyrokopter krever ikke vinger da de har den auto-roterende propellen på toppen som holder maskinen i lufta, slik som et helikopter.

Mere info i linken.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Det du har skissert i bildet ditt er et gyrokopter, også kalt autogyro.

Kun den bakre propellen er tilkoblet en motor. Propellen på toppen vil rotere av seg selv når flymaskinen er i bevegelse :)

Gyrokopter krever ikke vinger da de har den auto-roterende propellen på toppen som holder maskinen i lufta, slik som et helikopter.

Mere info i linken.

6217867[/snapback]

Aha! så det finnes hehe. takk skal du ha.

 

Det er vel det samme om jeg har serfikat eller ikke på en sånn liten sak?

Lenke til kommentar
Hvis du vil fly, anbefaler jeg deg MS Flight Simulator med joystick. Nesten det samme:)

6219429[/snapback]

hahaha, nei.

 

Det er jo ikke farlig engang. Jeg vil skaffe meg et fly jeg kan fly, selvom jeg må bygge det selv.

 

Men jeg finner ikke noe byggesett for et sånt fly. Jeg har kommet på at jeg så noe sånt på Discovery Channel engang. Det så mye mer amatørmessig ut en de som er postet her. Et sånt vil jeg ha.

Lenke til kommentar

Et slikt gyrokopter brukes også i filmen Mad Max 2. Du har ikke sett den i det siste da? :)

 

Mange av disse typene kan ihvertfall i USA flyes uten noe slags sertifikat. Dette er pga at vekten er så liten (ultralight). De kan vel sammenlignes med de som flyr micro-fly. F.eks den typen hangglider med motor..

 

Om du i norge kan fly disse uten sertifikat kan jeg ikke si.

 

Du får jo kjøpt "oppskrifter" på hvordan du bygger slike gyrochoppers på nettet for noen hundrelapper.

 

 

Selv om man ikke har noe sertifikat så kan man jo prøve seg på åkeren til nabo'n da, hvis man er av den litt mere gi-fanken typen (og villig til å risikere liv og helse)

Lenke til kommentar

Jøss. Man blir nevnt, og greier! :D

 

@Trådstarter: du har, som andre har skrevet, skissert en autogyro. Jeg har aldri fløyet en, ikke helikopter for den saks skyld, men ikke la deg stoppe av andre her som sier det er umulig.

 

For om det ikke er autogyro, kan du kikke på fly innen grenene microlight og ultralight (søk på google). Alternativt kan du lære deg å fly seilfly - alt dette er ofte rimeligere enn å fly konvensjonelle småfly eller helikoptere. Men også dette er ingen umulighet å gjøre - det finnes mange småflyklubber rundt om i Norge som gir deg muligheten til opplæring og leie. Å fly er noe man bare må gjøre; jeg anbefaler deg å prøve det ut og se om du har "basillen". Noen bare må fly, og jeg føler meg nå helt utilpass om jeg ikke får fløyet med jevne mellomrom. Man vokser på det.

 

Imidlertid er det ikke alltid så lurt å drive på med ulovligheter. De fleste land har bestemmelser om hva du har lov å gjøre og ikke - og utgifter til trening er uansett en god investering. Det skal ikke så mye til, og instruksjon er vel verdt kronene hvis du ikke vil drepe deg. Det er ikke vanskelig å fly - når du vet hvordan. Du vil bare unngå å finne deg i en situasjon du ikke vet hvordan du kommer ut av. Dessuten har du, akkurat som på veien og i alle andre situasjoner, et ansvar overfor andre såvel som deg selv. Ansvarsforsikring må man ha (om man ha det vet jeg ikke, men jeg vet at jeg ville aldri fløyet/kjørt bil uten), og det blir vanskelig å få uten sertifikat. Sertifikatreglene er ikke ute etter å "ta" deg, de er ute etter å sørge for at du kan et lite minimum for å holde deg og andre trygge.

 

Ta i bruk internett og søk etter microlight, ultralight, autogyro, småfly, helikoptere, seilfly, seilflyklubber og flyklubber. Å fly er en relativt dyr hobby, men så er det heller ingenting over og ingentid ved siden. Du kan også ta kontakt med brukeren aleksr, han vet mer om småflymiljøet i Norge enn det jeg kan; jeg holder til i USA for tiden, og her foregår ting litt annerledes.

 

Men bottom line: FLY! Ikke gå vekk fra tanken uten å ha prøvd det i det minste - ta en introduksjonstur i seilfly eller småfly for å se hvordan det. Så skjønner du hvorfor fuglene synger.

Lenke til kommentar

Fint og inspirerende innlegg bfisk.

 

Jeg har faktisk prøvd seilfly. Og det var grisefett, helt til han tok en loop og no greier, vi hadde visst 3g på det verste. Men det var fordi jeg var fyllesjuk det ikke var no særlig.

 

Men å fly alene, det skal jeg. Jeg er ikke så veldig nøye på min egen sikkerhet. Jeg er ikke redd døden som folk flest er. Jeg er redd for å bli invalid.

 

Men andres sikkerhet er jeg redd for. Det siste jeg vil er å skade noen alvorlig og komme ut av det selv fint. Heller skade meg selv.

 

Men uansett så skal jeg sjekke ut det du nevnte. Og hvis jeg skal fly, så skal jeg fly et sted der jeg ikke kan skade noen andre en meg selv.

Lenke til kommentar

Så bra å høre at du har oppdaget gleden ved å fly. Du skriver at du ble litt dårlig av noen manøvere, og det er helt normalt i begynnelsen. I begynnelsen er alt uvant og spesiellt, men etter bare noen få timer begynner man å få en følelse med flyet. Man flyr flyet, i steden for å la det fly deg.

 

Du skriver også at du vil fly et sted du ikke kan skade noen andre enn deg selv. Men jeg er sikker på at du har mennesker rundt deg, venner og familie, som nok ville ta det tungt hvis du forulykket. En ulykker rammer ofte bredere enn det vi tenker over.

 

For å fly handler ikke om å være fryktesløs og modig. Å fly, og også å fly alene, er trygt så lenge man vet hva man driver med. Og for å være helt ærlig: jeg vil ikke dø, jeg er redd for å dø, og jeg er livredd for å bli invalid. Men jeg er ikke redd for å miste motoren, jeg er ikke redd for å fly i mye vind eller i skyer - fordi jeg vet hvordan man takler slike situasjoner. Men jeg fant ikke ut av det helt på egenhånd. Det skal så lite til for å lære så mye, i allefall i begynnelsen.

 

I beste fall gjør det at du spaserer vekk fra en ulykke (som ikke trenger å være din feil engang), heller enn at du blir kjørt vekk i ambulanse. I værste fall gjør instruksjon deg tryggere på deg selv og dine evner, slik at du blir roligere og får mer ut av gleden det er å fly.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...