Gå til innhold

Ikke et vanlig "hvor varm kan CPUen være" spm.


Anbefalte innlegg

Ok kanskje det er det, men på alle kilder jeg finner om dette (for det meste på diverse hardware forum slik som her) virker det som om det er kun synsing ute å går når dette spørsmålet kommer opp. f.eks. kan svarene være "Min CPU ligger på 40 grader, ville ikke likt å ha den over 50", eller "så lenge temperaturen ikke er over 60 grader så går det bra" osv. Poenget er at det er et enormt sprik i hva som sies om denne saken. Det jeg lurer på er om noen faktisk vet et no-bullshit svar på spørsmålet om hvor varm en moderne CPU kan bli før det får nevneverdige negative følger for levetid og stabilitet. Jeg regner med denne temperaturen vil være ca. samme for både AMD og Intel CPUer, men hvis det finnes forskjeller ville jo det også være greit å vite.

 

Bare så det er klart så er det her snakk om uklokkede prosessorer.

 

Jeg vet det finnes folk her på forumet som har langt bedre oversikt over CPU-design osv. enn de fleste, så hvis noen faktisk kunne komme med et svar med grunnlag i de faktiske forhold, eller enda bedre: med dokumentasjon fra gode kilder, så ville det være veldig greit.

 

Og ja, jeg har søkt på forumet. Og jeg regner med dette har blitt besvart på en skikkelig måte en eller annen gang i en eller annen tråd (av de utrolig mange gangene dette spørsmålet har blitt stilt skulle man jo tro det), men jeg fant altså ikke et slikt svar, og håper noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt forskjellige svar ja, men det betyr ikke at er feil... En god CPU kan lett tåle vel over 100 grader, men ikke over tid! Så det går på kjøling kontra levetid vil jeg tro!

 

En CPU som ligger på 35-40grader vil leve lengre enn en som ligger på 60-65, men det betyr ikke at 60-65 er farlig for CPUen, bare tar av noen år på levetiden (hvis en hadde hatt to identiske CPUer that is)...

Lenke til kommentar

Den der var jo veldig interessant, men det ser ut som om det kun er "Case Temp" som er oppgitt for de nyeste prosessorene (hva betyr denne verdien egentlig?). Får jo en viss pekepinn når man ser på de litt eldre (XP) modellene, som ligger mellom 85-100 grader celsius på max die temp i allfall. Men hvor skadelig er høye temperaturer for levetiden osv?

 

Følger man linken på den siden til Desktop Processor Quick Reference Guide på AMD sine sider så kan man finne tall for "Max Temp", men er det da snakk om max die temp, Case Temp, eller kanskje noe helt annet? Det er ikke så enkelt å tolke disse tallene uten videre definisjoner på hva de betyr...

Endret av dravisher
Lenke til kommentar
Den der var jo veldig interessant, men det ser ut som om det kun er "Case Temp" som er oppgitt for de nyeste prosessorene (hva betyr denne verdien egentlig?). Får jo en viss pekepinn når man ser på de litt eldre (XP) modellene, som ligger mellom 85-100 grader celsius på max die temp i allfall. Men hvor skadelig er høye temperaturer for levetiden osv?

 

Følger man linken på den siden til Desktop Processor Quick Reference Guide på AMD sine sider så kan man finne tall for "Max Temp", men er det da snakk om max die temp, Case Temp, eller kanskje noe helt annet? Det er ikke så enkelt å tolke disse tallene uten videre definisjoner på hva de betyr...

6194649[/snapback]

 

Det er en slags pekepinn på hvor varm prosessoren kan bli før den blir ustabil. A64 blir iallefall ustabil rundt 65 grader, men det kommer selvfølgelig også an på om en har klokket, og om den da får nok spenning. Hvor skadelig temperaturen er for levetiden tviler jeg at noen kan gi et presist svar på. Prosessorene er jo ikke så gamle.

Lenke til kommentar

en CPU har kanskje en levetid på 40år om den kjører på "anbefalt temp" (les: 30-40grader). kjører den på 60 grader senkes levetiden til 20år, (ånei, krise). det jeg prøver å fortelle er at levetid på en cpu er irrelevant for uansett temp så lenge den ikke er ekstremt høy (70+) siden levetiden er lengre enn du kommer til å bruke den uansett. ligger cpu din under 65g load vil jeg si du ikke bør tenke på temp engang. ligger den opp mot 70c load kan det være du får ustabilitetsproblemer, men sjansene er små.

 

folk som får panikk da de ser at cpu sin ligger på 50c idle og 60c load er bare tull med tanke på om det er skaldelig for cpu.

 

når det gjelder overklokking er saken en annen, da kan det være greit å ha en bra kjøler som holder temp lav, en cpu har lettere for å bli ustabil ved høy temp dersom den er overklokket.

 

slutt å vær så forbanna fiksert på temp, temp spiller ingen rolle så lenge den er under 65 grader. tenk heller på om cpu din får jevn kjøling over hele arealet. jeg hadde en kjøler som var ujevn, temp i bios viste 40grader men pc nektet å boote ved høy vcore. jeg hadde ikke kjølepasta på, men siden temp var kun 40grader tenkte jeg det ikke spilte noen rolle. prøvde med kjølepasta og vips, når var alt mye mer stabilt og pc bootet på høy vcore.

 

 

Om pc din ikke har noen ustabilitetsproblemer eller noe, hvorfor bry seg om temp?

 

 

 

ps: levetiden er ren gjetting for å få fram et poeng

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg snakker utifra egen erfaring.

 

Min P4 ( Uklokket da den ble varm ) Fungerte stabilt opp til 85c Over 85 så startet FPS i spill og bli delt og systemet ble veldig ustabilt.

 

Men levetid?

Tja, skal siifra når den tar kvelden=) 540j p4 3.2 775 prescott

Lenke til kommentar
Og her har du enda mere info:

 

http://users.erols.com/chare/elec.htm

6198269[/snapback]

Takk så mye for den linken :) Den gir ikke bare informasjonen, den definerer også hva verdiene betyr. Da kan jeg bare se at to spørsmål gjenstår:

 

1. Finnes det noen som helst grunn for å ta sikte på en lavere temperatur enn oppgitt maks (Max Case Temp)? (helst med dokumentasjon eller forklaringer, er så alt for mye synsing generelt på dette området).

 

2. Er temperaturen som måles på moderne CPUer fra AMD / Intel målt av kretser på CPUen? Er denne temperaturen nøyaktig eller unøyaktig? Samsvarer denne temperaturen med Max Case Temp, eller blir denne litt høyere siden den måles internt i CPU, ikke på utsiden som er hva Max Case Temp refererer til?

 

Takker for gode svar så langt i allfall. Ville vært så hyggelig å komme til buns i dette :)

Lenke til kommentar

Temperaturmåleren er unøyaktig - ihvertfall etter at den har vært gjennom diverse software som ikke nødvendigvis henter den ut riktig. Det er ikke uvanlig at forskjellen på en cpu med to forskjellige hk bioser ligger på 20 grader.

 

Stort sett så har ikke temperaturen noe særlig å si utenom hvis du overklokker maskinen. Høyere temperatur gjør at signalene går tregere gjennom prosessoren, hvis temperaturen blir for høy vil ikke signalene komme fram, i tillegg så kan matrialene prosessoren er laget av ta skade.

 

 

La oss si at en prosessor X er klokket til Y, den tåler opptil 70 grader celsius.

 

La oss si at du overklokker prosessor X til Y+500MHz, max temperaturen e nok ikke 70 grader lenger, men kanskje 60 grader.

 

Max Case temp må vel ha noe med boxed viften å gjøre, la oss si at det er 50 grader i et kabinett (case) og prosessoren ikke takler mer enn 70 grader. CPU kjøleren er dårlig og klarer ikke å kjøle prosessoren lavere ned enn 70 grader og maskinen vil kræsje. (Produsenten sier da gjerne at max case temp er 40 grader hvis boxedkjøleren da klarer å få prosessoren ned til 60 grader).

 

Btw, et par småting:

a) varmeutviklingen fra prosessoren øker linært med frekvensøkningen

b) varmeutviklingen fra prosessoren øker kvadratisk med voltøkningen

c) Etter hva jeg kan skjønne så vil en varm prosessor (dårlig avkjølt) utvikle mer varme enn en kald prosessor (godt avkjølt) hvis alt annet er likt, ettersom prosessoren har høyere motstand når den er varm.

 

Et vanlig overklokkingstriks er å øke volten når man overklokker, men da må man samtidig ta hensyn til c) og sørge for god kjøling.

 

Økningen i volt hjelper forresten fordi signalene i prosessoren optimalt skal være firkantete, men i virkligheten er buete, og forskjellen på 1 og 0 er terskelverdier, f.eks 0,2v og 1,2v. Under 0,2v så er den 0 og over 1,2v så er den 1. Når man da øker volten så gjør man kurven brattere og man kommer fortere opp eller ned til terskelverdiene. (Se for deg en graf som ser ut som en sinus kurve - når du øker volten strekker du grafen vertikalt)

 

PS: alle tall her er tatt ut av luften, der kun ment som eksempler.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...