Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"piping" i høytalerene ved økt turtall


Anbefalte innlegg

Hei, fikk et problem med anlegget i bilen i går. Når jeg skrur på stereoen i bilen begynner det å pipe i alle høytalerene i biilen i samme takt som turtallet, det vil også si at hvis jeg gasser på så endrer også pipinga seg, noen som vet hva dette kan være å hvordan jeg kan bli kvitt dette igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, fikk et problem med anlegget i bilen i går. Når jeg skrur på stereoen i bilen begynner det å pipe i alle høytalerene i biilen i samme takt som turtallet, det vil også si at hvis jeg gasser på så endrer også pipinga seg, noen som vet hva dette kan være å hvordan jeg kan bli kvitt dette igjen?

6193609[/snapback]

 

Hei,

 

hadde samme problem i min bil. Dro til et audio firma å forklarte saken for dem og de sa at dette var vanlig og at det skyldtes et isoleringsproblem i forhold til RCA kabelen(e). Disse var ofte ikke dobbelisolert (billige kabler er ofte ikke dobbeltisolerte) som gjorde at det oppsto sus i høytalerne i samme takt som turtallet på motoren.

 

LØSNINGEN på dette problemet var todelt. Jeg kunne enten kjøpe meg nye dobbeltisolerte kabler (da det var slått fast at jeg ikke hadde kabler med dobbel isolering), eller så kunne jeg kjøpe meg er støyfilter som jeg bare koblet mellom rca kablene og forsterker. Denne kostet meg 220,-. All støy ble borte og problemet ble løst

Lenke til kommentar

Dårlig jording.

Brente jordingsbaner.

Interferens.

 

Mulighetene er mange, her er det bare å feilsøke med annen spiller, annen signalkabel, koble høyttalerne direkte på spiller og sjekke jording på forsterkern nøye.

Utfra resultatene du får ved å teste hver eneste kombo av de nevnte tingene her på hver kanal på forsterker vil en kunne gi deg en entydig konklusjon :)

Lenke til kommentar

Dette er RCA:

 

rca_cables.jpg

 

Og ja, det er ikkje lurt å legge RCA-kablene (signalkablene) i lag med straumkabelen til forsterkaren. I straumkabelen går det ein mykje høgare straum, det blir danna eit magnetfelt rundt den som påvirker signalkabelen (RCA) og du kan høyre det i form av støy.

Lenke til kommentar
Dette er RCA:

 

rca_cables.jpg

 

Og ja, det er ikkje lurt å legge RCA-kablene (signalkablene) i lag med straumkabelen til forsterkaren. I straumkabelen går det ein mykje høgare straum, det blir danna eit magnetfelt rundt den som påvirker signalkabelen (RCA) og du kan høyre det i form av støy.

6235106[/snapback]

 

 

 

JA da er jeg med, men jeg får bare støyen når jeg bruker rca kabelen til subben, vis jeg drar ut rca fra forsterkeren blir lyden borte..

Lenke til kommentar
JA da er jeg med, men jeg får bare støyen når jeg bruker rca kabelen til subben, vis jeg drar ut rca fra forsterkeren blir lyden borte..

 

Da vil jeg tro du har brente jordingsbaner på den utgangen.

Send spillern på rep. om den er verdt det eller kjøp ny.

 

@Tails:

Trist å høre at dynamon hadde tatt kveld, men nå kan du jo se etter en som er noe større, gjerne fra en bil av samme type med turbodieselmotor.

Tipper du får en 120A - 150A for ca 700 - 1000 hos en bilslakter ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...