Gå til innhold

Ny formatering, nye programmer!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hallo!? Hvis dette skal være en relativt nyttig tråd, må det være litt kvalitetssjekking og nødvendighetsvurdering! Ellers kan man bare gå i All verden nyttige gratisprogrammer.

Du skriver "essensielle ved nyformatering". Er Dreamweaver og Visual Basic essensielle programmer for å ha en topp oppegående PC etter en formatering?

 

Det man trenger ved/etter en ny installasjon av operativsystem for at det skal være et topp oppegående system som kan utvides til ethvert bruk er:

- Operativsystem

- Drivere til maskinvare (skjermkort, brikkesett, lydkort, evnt. USB osv.)

- Nyeste Service Pack + oppdateringer

- Anti-virus og brannmur

- DirectX, .NET Framework, Java

- Kontorprogrammer

- Nettleser

- E-post-klient

- Mediespiller (musikk, video og DVD)

- Kodeker (lyd, video og DVD)

- Pakkeprogram

- Bildeprogram

- Chatteklient

- Skikkelig editor for ren tekst

 

Da kan maskinen brukes til alt ved få grep, og man slipper å ha mye unødvendig installert.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
det er veldig individuelt hva folk trenger av programmer nå man formaterer, noen trenger driver med programmering, og da er det essensielt med feks vb eller c#, mens andre driver med bilderedigering, og da er feks photoshop viktig

6192278[/snapback]

Men da må man lage én guide hver, og ikke samle alle slags mulige programmer i én guide som skal være "essensiell programvare ved nyinstallasjon".
Lenke til kommentar
det er veldig individuelt hva folk trenger av programmer nå man formaterer, noen trenger driver med programmering, og da er det essensielt med feks vb eller c#, mens andre driver med bilderedigering, og da er feks photoshop viktig

6192278[/snapback]

Men da må man lage én guide hver, og ikke samle alle slags mulige programmer i én guide som skal være "essensiell programvare ved nyinstallasjon".

6192380[/snapback]

hvorfor skal du være så negativ :p

det er en fin liste hvor du kan lete gjennom programmer, som stickyen bare at her er det også betalingsprogrammer!

Lenke til kommentar

Jeg kommer ALDRI til å lage en liste over drivere. Det er derimot SVÆRT individuelt fra PC til PC. Dreamweaver er SVÆRT viktig for meg når jeg reinstallerer maskinen, og dette skulle være en samling av GODE programmer. Betalvare, men også gratisvare skal tas med.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
det er veldig individuelt hva folk trenger av programmer nå man formaterer, noen trenger driver med programmering, og da er det essensielt med feks vb eller c#, mens andre driver med bilderedigering, og da er feks photoshop viktig

6192278[/snapback]

Men da må man lage én guide hver, og ikke samle alle slags mulige programmer i én guide som skal være "essensiell programvare ved nyinstallasjon".

6192380[/snapback]

 

Sorry, men jeg må si meg enig med endrebjorsvik her. Problemet med de fleste av disse guidene er at de vokser til å bli så svære (og like) at få gidder å se gjennom dem.

Når tittelen er "essensielt ved nyinstallering" ville jeg ventet å finne det 95% av oss MÅ ha for å kunne sette oss til ved maskinen, være på internett uten risiko, og kunne begynne å legge inn alle mulige ekstrating i forhold til egne interesser.

 

Med andre ord, listen endre har satt opp er helt i tråd med dette. Jeg tror faktisk jeg ville gjort den enda mer "nedkokt":

- Operativsystem

- Drivere til maskinvare (skjermkort, brikkesett, lydkort, evnt. USB osv.)

- Nyeste Service Pack + oppdateringer

- DirectX, Java

- Nettleser

- E-post-klient

- Pakkeprogram

 

Men i stedet lagt til antivirus, brannmur og evt antispyware.

Mine 50 øre. :thumbup:

Endret av zjulik
Lenke til kommentar
...og dette skulle være en samling av GODE programmer...

6192782[/snapback]

Det er ikke det som står i første posten. Der står det nemlig: "Jeg vil gjerne høre hvilke programmer dere mener er essensielle ved en nyformatering."

 

Dreamweaver er absolutt ikke essensiellt selv for en som driver med webutvikling, og det er opp til hver enkelt utvilker å bestemme hva vedkommende synes er best og nødvendig for å jobbe effektivt. Jeg storkoser meg med SciTE, GIMP, SmartFTP og Firefox når jeg lager nettsider. Da er det ikke essensiellt med Dreamweaver.

 

Og hvor nødvendig er det med CCleaner når PC'en faktisk er nyformatert?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Drivere kan dere bare glemme. DirectX installeres automatisk, det samme gjør som oftest Java når du er inne på sider eller installerer f.eks Limewire. Det dere snakker om er mer en guide for å få en PC oppe og gå. Det jeg vil ha er en samling av gode programmer som dere ikke klarer dere uten når dere reinstallerer operativsystemet. For meg er Sibelius uvurdelig da jeg bruker det i skolesammenheng, andre som lurer på hvilket notasjonsprogram som er bra kan komme til denne tråden og få en rask titt på valgene han har. Han får også vite hvilke programmer forumbrukere her bruker.

 

Jeg må dere om å være selektive ved valg av programmer og ikke nevne "all verdens nyttige gratisprogram". Hovedvekten skal være på god betalvare, men med gode gratisalternativer.

Lenke til kommentar
...og dette skulle være en samling av GODE programmer...

6192782[/snapback]

Det er ikke det som står i første posten. Der står det nemlig: "Jeg vil gjerne høre hvilke programmer dere mener er essensielle ved en nyformatering."

6193877[/snapback]

Legg merke til "hvilke programmer dere mener er essensielle ved en nyformatering". Jeg mener Sibelius er essensielt, hvis man holder på med notasjonssystemer.

 

Jeg har et forslag: Jeg kan dele denne opp i to deler. En del hvor de viktigste programmene ved en nyformatering, slik som antivirus etc., er listet. Den andre delen kunne tatt med programmer som derimot er mer individuelle fra bruker til bruker.

 

Edit: Når jeg mener et program er essensielt for maskinen min, sier jeg at programmet er bra da? Ja! :roll:

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar

Jeg forstår poenget deres. Derfor har jeg lyst til å komme med en løsning,

 

Hvis noen kunne ha laget en guide over forskjellen på antivirus-, brannmur- og spywareprogrammer hadde det vært flott. Da vet folk hva de er på utkikk etter for å sikre maskinen sin. Jeg skal prøve å lage en avbalansert sammenlikning mellom forskjellige musikkavspillingsprogram. Da gjør vi denne listen litt mer ekslusiv og mer nyttig enn kun en oppramsing av forskjellige programmer.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
Edit: Når jeg mener et program er  essensielt for maskinen min, sier jeg at programmet er bra da? Ja! :roll:

6193908[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Når du sier at det er essensiellt, sier du at det er nødvendig. F.eks trenger ikke en driver å være god selv om den er nødvendig. Selv om SonicStage er/var essensiellt for å kommunisere med Sony-dingser, så er/var det ikke et godt program.

Men vi er ferdig med dette nå. :love:

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Sikkerhet:

Spywareblaster

- Legger lokk på steder der spyware/skadelige skript legger seg. Skal ikke kjøre, bare oppdateres en gang i mellom.

Windows Defender (beta)

- Veldig bra brannmur og spyware-sjekker.

Spybot Search & Destroy

- Ingen informasjon

Avast

- Ingen informasjon

NOD32

- Ingen informasjon

Symantec Antivirus (Corp. edition)

- Utrolig lettkjørt og kraftig antivirusprogram

 

Generelt om virus

Datavirus

Datavirus eller virus er et type program som har en evne til å reprodusere seg selv. Virus kan ikke spre seg uten at den bringes med en vert. Den sprer seg ved å kopiere programkoden inn i eksekverbare filer, "boot" sektorer på disketter og harddisker og i dokumentmakroer. Datavirus sprer seg typisk over flere faser.

 

Ormer

En variant av virus er ormer, som ikke trenger noen vert for spredning. Den har de mekanismer selv som trengs for spredning, men opptrer forøvrig på samme måte som virus.

 

I tillegg til reproduksjon, kan både virus og ormer ha andre funksjoner. De kan være harmløse, og ikke ha annen funksjon enn spredning, til svært destruktive ved å slette alle data på harddisk og alle lagringsmedia som senere settes inn i maskinen. De kan være tidsbomber som går av på en gitt tid, eller logiske bomber som går av under en gitt forutsetning eller handling. Ofte er ormer benyttet for å avlytte brukeres passord og for å skaffe kontroll, og ta over maskinen. Ofte spres de gjennom e-post, og sender seg selv videre til alle på adresselista i e-postprogrammet.

 

Det minste kjente dataviruset er på 13 byte.

 

Trojansk hest

En annen variant er Trojansk hest. Dette er uønsket programvare som utgir seg for noe annet, et produkt som folk gjerne vil ha. Jo mer populært, jo større vil sannsynligheten være for at programvaren blir lastet ned. Trojanske hester kan også ha funksjoner som gir brukeren inntrykk av at programvaren som er lastet er reell, og den skjulte programvaren kan opere fritt. Ofte inneholder Trojanske hester spionprogramvare, men kan også inneholde virus som starter å spre seg etter nedlasting.

 

 

Kan dette fungere? Kun en test altså. Kan også legge til nyttige lenker inni den spoileren.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...