Gå til innhold

Stille PC og iPod til å spele lyd i mono.


Anbefalte innlegg

Eg skulle gjere kunne setja datamaskina mi til å spele av lyd i mono. Er dette mogleg på ein enkel måte? Eg har Windows XP, og eit SB Audigy kort. Lyden går via ein reciever, til AKG 271S hodetelefoner, når det er aktuelt med mono.

 

Det same hadde eg tenkt meg til å gjere på iPoden (30 GB Photo).

 

Dette skal ikkje vere permanent, berre ved behov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På datan dersom eg sitt med hodetelefoner, men treng å ha eit øyra fritt til å høyre på andre ting rundt meg. Det skjer at eg har bruk for det.

 

På iPoden treng eg det når eg sitt på skulen i forelesing, eller anna aktivitet, og det vert gjeve info som eg kan tenke meg å få med meg.

 

Og jada, klar ein kan droppe å ha lyd på øyra til ei kvar tid, men kvar er moroa i det?

Lenke til kommentar
Mono??

 

Joda, det går ann å stille inn lydkortet ditt til å mixe sammen til mono lyd, men hva i alle dager har du bruk for det for? Det er vel ingen i 2006 som breuker mono-lyd i noen sammenheng. Hva er det du trenger det til?

 

-Stigma

6180494[/snapback]

 

Det finnes enkelte tilfeller, jeg har f.eks en kamerat som er døv på det ene øret. Da er det greitt med en monomiks på hodetelefoner.

Lenke til kommentar

I lydinspillinger med mikrofon så blir det best lyd om man bruker mono. Men da holder det ikke med en stereo - til - mono -jack. Blir ikke helt ekte monolyd av det.

Du kan bruke div. lydredigeringsprogram til å mikse sammen til mono.

 

http://www.unrelatedinventions.com/Audioto...tereotomono.htm <- Der er hvordan du gjør det

http://www.unrelatedinventions.com/Audiotools/ <- Og der er programmet.

Lenke til kommentar

Jeg hører musikk på Foobar2000. Gratis.

http://www.foobar2000.org/

 

Dette programmet har DSP-er innebygd som kan mikse stereo til parallell mono, byttte venstre til høyre og så videre.

 

Windows Media Player og andre spillere har også absolutt muilghet for dette, men da må noen faktisk skrive en plug-in som kan gjøre dette. Det kan jo være at det finnes?

 

Litt dyrere lydkort, som de fra Echo, har hardware-miksere som kan gjøre slikt på maskinvarenivå. Har du undersøkt mikseren på soundblasteren din? Jeg kjenner ikke ditt kort, men noen av Creative sine software-miksere er ganske avanserte.

 

Ellers er en stereo til mono omformer fra claser'n en grei løsning, spesielt siden du antakelig får problemer med å gjøre dette fra software i mp3-spilleren.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Hvis du bare skal ha lyd på ett øre... kan du jo bare dra balansen på pcen til den siden du vil høre på? er ikke det greiest? :hmm:

6185382[/snapback]

Nei, for lyden blir ikke mikset sammen. Altså hvis du drar den til høyre, så får du bare høyrelyd i bare høyre side. Det han her er ute etter er å få både venstre og høyre i samme side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...