Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Justere tilbake kilometerstand?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en Audi A4 (B5), med digitalt kilometerteller....

 

Jeg har skiftet motor i den, da den gamle gikk til helvete :p

 

 

Så det jeg lurer på siden det er digitalt kilometerstand, er det mulig å stille den tilbake så mye som den nye motoren er kjørt?... Jeg har hørt med et par folk, de sier det er lovlig så lenge det blir varslet til forsikrings selskap etc.

 

Det er datakabel tilkobling i bilen, så er det mulig å kjøpe datakabel og stille inn selv.... eller blir det altfor vanskelig og at jeg burde levere inn til verksted?...

 

Har helst lyst til å få det til, på verksted blir det dyrt som bare det..... billigere å skaffe utstyret selv tror jeg....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner tankegangen din, men dette er regelrett svindel da du sikkert kommer til å selge denne bilen videre.

Selv om motoren har gått kortere, har selve bilen gått det samme som det står på speedometeret nå!

Det er tross alt atskillig med bevegelige deler på en bil også, ikke bare motoren!

 

Edit: Jeg tviler på at du skal ha denne bilen selv, for da hadde du ikke hatt noen som helst interesse av å justere tilbake km-standen! :roll:

Endret av kremt
Lenke til kommentar
Det er slike som nokia4life som gjør bilbransjen råtten :mad:

6178351[/snapback]

 

Hehe...ikke sant....bare sånne som meg ;P

 

Jeg har hørt med flere har hørt til og med forsikrings selskapet de sa, så lenge det blir varslet til dem så har det ikke noe å si for dem.... Og tilbake til hvis jeg skal selge den videre.....?..: Man ser på pedaler og alt annet at hvor slitt bilen er forhold til km standen, så tro meg eller ei, men har ikke tenkt å selge den videre... Denne bilen har jeg brukt mye penger på... MEN for å følge serviceheftet for den nye motoren min, og at den varsler automatisk om servicer så MÅ jeg stille den tilbake forhold til motoren!!

Lenke til kommentar

Man skal i hovedregel ADLRI stille noe på kilometerstanden til bilen. Det er dessverre for mange som gjør akkurat det. Det blir jo akkurat det samme som å si at PCen er mindre brukt fordi den har nettopp fått nytt grafikkort.

EDIT: Skrivefeil.

Endret av TMH
Lenke til kommentar

Det som er vanlig praksis i slike tilfeller er at man har pappirer fra verksted (der motoren ble satt inn) hva killometerstanden på den nye motoren var når den ble satt inn, kontra hva kilometertelleren viste da motoren ble satt inn. Slik at både forsikringsselskapet og dem du eventuelt skulle selge bilen til vet at det er en ny motor i bilen og hva den er gått i forhold til selve bilen. :)

Endret av OpterCop
Lenke til kommentar
Dette er som sagt over ulovlig.

 

Selv om motroren er bytta så er ikke det hele saken på kilometer med bilen. Selv om en bytter større slitedeler så er det forstatt den samme kilometerstanden den skal ha.

6178343[/snapback]

 

Siter gjerne til en § i en lov. Tviler på at det er ulovlig, men uetisk skal jeg være enig i.

Lenke til kommentar
Fordi det skal følge serviceintervallet?

Sorry, den var for dårlig.

Du tror at instrumentet ikke varsler når du skal på service om du ikke tilbakestiller km-stand? :hrm:

6179322[/snapback]

 

Jeg VET at den varsler ved service intervaller hvis jeg stiller tilbake, fordi når motoren ble satt inn var alt av service gjort + overhalt, så da starter den telleren fra den km standen og varsler ved riktig service intervall.. Står ingen paragraf i loven som sier det er ulovlig, men uansett hvis jeg hadde vurdert å selge, så hadde jeg selfølgelig lagt ved papirer ved salg, siden det sier bare at det er ny motor, betyr bare at motoren ikke kan få så mange problemer, selvom andre slitedeler kan få problemer videre.... Blir som mer verdi når jeg kan bevise at motoren er ganske ny...!..

 

Dere bare misforstår dere.... fleste av dere!

Endret av nokia4life
Lenke til kommentar
Om du har tatt service, så er det jo bare og tilbakstille service-indikatoren?

Justering av km-stand gjør ikke noe godt i dette henseende.

Bilens km-stand skal fortelle hvor langt en bil har rullet.

6179417[/snapback]

 

Jeg tror jeg skal la være å diskutere her jeg azz....

 

Tar kontakt med noen andre isteden....sikkert mye lettere å få svar, enn at alle skal si sin mening om akkurat det jeg skal....!!

Lenke til kommentar
Gi en god grunn for at du skal justere km-standen.

Høyere pris ved salg er vel nesten den eneste grunnen :hmm:

6179531[/snapback]

 

Jaja seff du har rett ;) Flink gutt :)

 

DET ER IKKE GRUNNEN, jeg har prøvd å forklare deg og alle andre... eneste jeg vet er at du ikke forstår det.... Så jeg gir faen....

 

Moderatoren kan stenge tråden.... Bare offtopic her.... spørte ikke om meningene deres...

Lenke til kommentar

Her var det mye saklig info...Selvfølgelig har han lov til å få justert tilbake km stand...så lenge det blir meldt inn til rette instanser.Ved erfaring på kjøp av bil,så er det som regel motoren du er interesert i å vite hvor langt den har gått.Så lenge kjøper for vite at motor er skiftet,og kmstand er justert etter denne.Men som han sier,er ikke bilen ment for salg(ikke enda i hvertfall)

 

Nå må det bli en slutt på alle disse negative innleggene her,,er så mange forståsegpåere her...blitt for mye fjortiss mentalitet.La nå gutten få lov til å gjøre det han vil.

 

just my 2c's

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...