Gå til innhold

Programtips: Avant Browser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kva legg du i «markedets dårligste nettleser»? Har du testa samtlige nettlesarar, og etter nøye samanlinking på alle relevante punkter kome fram til at IE er dårligast? Kjekt å vite grunnlaget for denne typen uttalelser.

 

Hvorfor i all verden skulle han gjøre det? Det faktum at IE har langt færre funksjoner, er tregere og har flere sikkertshull enn konkurentene er grunner nok til å ikke bruke den, og det trenger man ikke teste alle nettlesere for å finne ut, det finnes nok av informajson på internet som forteller deg dette.

Det kan vere grunn nok til å ikkje bruke IE, men det er ikkje grunn nok til å hevde at IE er verdas dårlegste nettlesar.

 

 

For folk flest er det da nok at nettlesaren støtter det operativsystmet dei brukar. Eg kan ikkje sjå nokon grunn til å velje nettlesar X framfor Y bare fordi X støtter ein bunke OS eg aldri bruker (gitt at nettlesarane ellers er likeverdige).
Ehm, tror du misfortod litt, poenget er jo at vist nettleseren støtter en bunke Operativsystem er det større sjanse for at den støtter det operativsystemet du foretrekker.

6177211[/snapback]

Jepp, det er som Goz forklarer, men også det at man får muligheten til å bytte OS på et senere tidspunkt uten å måtte lære seg en ny nettleser i samme slengen. Det gjør migrering mellom OS enklere.

6177294[/snapback]

No tok eg det forbehaldet at ditt OS var støtta, derfor er det mindre relevant kva for nokre andre OS som er støtta. Klart det kan vere ein fordel visst du skal bytte OS ein gong i framtida, men eg mitt inntrykk er at folk flest stort sett holder seg til eit OS. Dette kan sjølvsagt endre seg i framtida.

 

Jeg liker mulighetene den har til å slå av Scripts, ActiveX, Java osv. Det gjør den straks mye sikrere enn IE.

6177727[/snapback]

Dette kan du vel enkelt gjere i "vanleg" IE også.

 

Nå for tiden bruker jeg Maxthon for jeg er hyppig bruker av "Groups" opsjon. Finnes det noe lignende for Firefox i form av extensions?

For dem som ikke vet hva jeg prater om:

Med Groups kan man gruppere flere sider under et navn, og åpne dem alle samtidig ved å trykke på det navnet.

På den måten åpner jeg f.eks. alle norske nettaviser med bare ett trykk.

6177782[/snapback]

 

Vet ikke hvordan det er med FF, men i opera er det bare å legge de i en folder, og åpne foldere, så åpnes bokmerkene i folderen, kanskje det er det samme i FF?

 

AtW

6177832[/snapback]

Du kan gjere det på den måten i Firefox og.

Lenke til kommentar

Har nok blitt litt "for" vant til firefox nå, så dette var ikke helt noe for meg. Men mulig noe for noen som er kjempevant til Iexplorer. Blir som fadern som ikke kan all verden om data, men etter at jeg har lært han å bruke firefox, så måtte jeg komme og installere det på jobben hans.

 

Tror egentlig dette kunne blitt litt mer til folk som han, som hadde store problemer med å bruke firefox etc. fordi det ikke lignet nok på explorer som han så fint sa. Selv om han trives rimelig godt med firefox nå da.

Lenke til kommentar
Huffda, en anbefaling av en justert utgave av markedets dårligste nettleser synes jeg høres helt feil ut. Hvorfor ikke anbefale noe som fungerer bedre, har langt færre sikkerhetshull, kortere tid mellom hullene blir oppdaget og de blir tettet, fungerer under langt flere OS, har mye bedre funksjonalitet og ikke minst fremmer en mer darwinistisk konkurranse mellom nettlesere? :)

6175032[/snapback]

 

 

Javel, trodde vel at simen1 var blant de oppegående her på forumet men kanskje jeg tok feil?

 

Makan til fundamentalisme. Dere er så utrolig ekstreme. Javel, IE basert, so what?

Det er millioner av brukere rundt om i verden som vil fortsette å bruke IE browser. Enten på grunn av de ikke kjenner godt nok til andre muligheter, eller kanskje fordi de ikke bryr seg. Mange må også benytte IE i f.eks jobbsammenheng.

 

At pubertale sutreunger da skal komme med halvreligøse utsagn som dette blir for meg helt tåpelig. Det viser bare hvor mye bransjen sliter med kvisete mammadalter som forsatt bor på gutterommet. Kanskje jeg går over streken her selv, men jeg er så utrolig lei slike debatter. Uten å tenke på at det er andre som kanskje har andre behov enn dere, så skjærer dere alle over en kam, og konkluderer nærmest med at folk som benytter IE er idioter. Halloo?

Og noen kritiserer HW for å komme med informasjon om denne browseren. Hva slags samfunn er det dere ønsker å leve i? Det må være i forbrukerens/leserens beste interesse at HW klarer å dekke et så brett felt som mulig, og brukerne får selv vurdere hva som passer for dem.

 

For mange er pc en arbeidsverktøy, og dersom situasjonen krever at du bruker IE, eller en IE basert browser, så gjør man det. Det kan være så enkelt som å beøske partneres websider, som kanskje er utviklet med støttte kun for IE fordi de har måtte legge inn funskjonalitet som kun virker i IE.

Tenk på alle kundene til ofiice24/7, de må blant annet benytte IE for å legge inn data i sitt regnskapssystem.

 

Tenk dere om før dere kommer med slik tåpelige utsagn. Skjerpings!

Lenke til kommentar
Huffda, en anbefaling av en justert utgave av markedets dårligste nettleser synes jeg høres helt feil ut. Hvorfor ikke anbefale noe som fungerer bedre, har langt færre sikkerhetshull, kortere tid mellom hullene blir oppdaget og de blir tettet, fungerer under langt flere OS, har mye bedre funksjonalitet og ikke minst fremmer en mer darwinistisk konkurranse mellom nettlesere? :)

6175032[/snapback]

 

 

Javel, trodde vel at simen1 var blant de oppegående her på forumet men kanskje jeg tok feil?

 

Makan til fundamentalisme. Dere er så utrolig ekstreme. Javel, IE basert, so what?

Det er millioner av brukere rundt om i verden som vil fortsette å bruke IE browser. Enten på grunn av de ikke kjenner godt nok til andre muligheter, eller kanskje fordi de ikke bryr seg. Mange må også benytte IE i f.eks jobbsammenheng.

 

At pubertale sutreunger da skal komme med halvreligøse utsagn som dette blir for meg helt tåpelig. Det viser bare hvor mye bransjen sliter med kvisete mammadalter som forsatt bor på gutterommet. Kanskje jeg går over streken her selv, men jeg er så utrolig lei slike debatter. Uten å tenke på at det er andre som kanskje har andre behov enn dere, så skjærer dere alle over en kam, og konkluderer nærmest med at folk som benytter IE er idioter. Halloo?

Og noen kritiserer HW for å komme med informasjon om denne browseren. Hva slags samfunn er det dere ønsker å leve i? Det må være i forbrukerens/leserens beste interesse at HW klarer å dekke et så brett felt som mulig, og brukerne får selv vurdere hva som passer for dem.

 

For mange er pc en arbeidsverktøy, og dersom situasjonen krever at du bruker IE, eller en IE basert browser, så gjør man det. Det kan være så enkelt som å beøske partneres websider, som kanskje er utviklet med støttte kun for IE fordi de har måtte legge inn funskjonalitet som kun virker i IE.

Tenk på alle kundene til ofiice24/7, de må blant annet benytte IE for å legge inn data i sitt regnskapssystem.

 

Tenk dere om før dere kommer med slik tåpelige utsagn. Skjerpings!

6181730[/snapback]

 

Jeg synes ikke innvendingene dine er særlig gode, jeg oppfatter artikkelen og den påfølgende diskusjonen som om den handler om "generell browserbruk" ikke spesifike spesial-tilfeller. Folk påpeker (med rette) at IE ikke er noen særlig god browser, og hvorfor andre browsere er bedre. Hvorfor er dette "ekstremisme, fundamentalisme, og halvreligiøse utsagn". Hva med å faktisk argumentere litt for hvorfor disse utsagnene er feil, istedet for å slenge ut latterlige bemerkninger? Så kan det hende du finner diskusjonene litt mer stimulerende, og ikke går lei så fort også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Makan til fundamentalisme. Dere er så utrolig ekstreme. Javel, IE basert, so what?

Si Autofil har en bilreportasje der de viser frem bilen "Avant GT". Si denne bilen er bygget på en 91-modell Yugo GV (se The worst car in the world-poll), og det var klart, avklart, oppgjort, vedtatt og bekreftet av absolutt alle bil-eksperter i verden at dette var verdens mest usikre, minst driftssikre, mest vedlikeholskostbare og dårligste skrotkassa i verden; Ville det ikke da være litt merkelig om Autofil forbigikk dette faktum i stillhet og bare skrev om "Avant GT" som om den skulle være like sikker og god som en hvilken som helst annen bil?

 

Det er slik det fremstår med denne reportasjen, der en nettleser er bygget på en annen, som på sin side er erklært som den minst sikre, minst oppdaterte, minst standard-kompatible nettleseren (i særlig utbredt bruk i hvert fall) i verden, og dette faktum blir forbigått i stillhet av artikkelforfatteren. Jeg ser absolutt fordeler med å forbedre Internet Explorer (spesielt hvis den brukes i utviklingssammenheng, der arkfaner (tabs) kan være et svært nyttig tillegg), men litt mer kritisk journalistikk hadde blitt satt pris på i dette tilfellet (og andre tilsvarende, om de skulle dukke opp). Å anbefale en IE-basert nettleser så uhemmet og ukritisk er ikke bra.

 

Det er millioner av brukere rundt om i verden som vil fortsette å bruke IE browser. Enten på grunn av de ikke kjenner godt nok til andre muligheter, eller kanskje fordi de ikke bryr seg. Mange må også benytte IE i f.eks jobbsammenheng.

"A million flies can't be wrong. Shit tastes great." Første setning i dette ordtaket er viktigere enn andre. Altså ikke at IE nødvendigvis er "shit", men "a million flies". Det vil si; selv om flere millioner brukere benytter seg av et eller annet, betyr ikke dette at "et eller annet" nødvendigvis er et bra produkt. Internet Explorer er et slikt eksempel. Og grunnene du nevner for at folk bruker IE er noen, men de fleste av årsakene til at IE blir benyttet kan ikke begrunnes like godt.

 

Når nettside-utviklere sitter og utvikler utelukkende i og for Internet Explorer er det åpenbart noe galt. Det blir som å bygge biler som utelukkende kan kjøre på asfalt lagt av Statens Vegvesen fordi det er det mest brukte veidekket i Norge. Du kan dessverre ikke kjøre bilen helt opp i innkjørselen din, for der er det lagt brostein, som bilen ikke har støtte for å kjøre på. Det blir for dumt. Det blir for uprofesjonelt. Det blir så alt for dårlig.

 

At pubertale sutreunger da skal komme med halvreligøse utsagn som dette blir for meg helt tåpelig. Det viser bare hvor mye bransjen sliter med kvisete mammadalter som forsatt bor på gutterommet.

Av de som har svart så langt i denne tråden er det ingen som har sutret og fremstått som en større kvisete mammadalt enn deg. Hva med å komme med et par gode argumenter for hvorfor man ikke skal bruke Opera eller Firefox? Eller hvorfor det er gode grunner til å lage "IE only"-nettsider?

 

For mange er pc en arbeidsverktøy, og dersom situasjonen krever at du bruker IE, eller en IE basert browser, så gjør man det. Det kan være så enkelt som å beøske partneres websider, som kanskje er utviklet med støttte kun for IE fordi de har måtte legge inn funskjonalitet som kun virker i IE.

Tenk på alle kundene til ofiice24/7, de må blant annet benytte IE for å legge inn data i sitt regnskapssystem.

Jobben min er å utvikle nettsider. Med en viss yrkesstolthet kan jeg si at jeg gjør det med mål om å følge W3C sine spesifikasjoner til punkt og prikke så langt det overhodet er mulig å gjøre. Jeg lager ofte svært dynamiske, "bleeding edge"-lignende ting, der jeg bruker teknologi man tidligere bare har hatt tilgjengelig i Internet Explorer. Men i dag - i 2006 - har man denne teknologien tilgjengelig i alle andre nettlesere det er verdt å bry seg om. Så å ikke lage kryss-browser-kompatible nettsider i dag finnes det absolutt ingen unnskyldninger for. Ingen. Nada. Zip. Zilch.

 

Det er heller ikke noe problem å lage sånne nettsider slik at de fungerer både med og uten JavaScript, og dermed er tilgjengelig for blinde og folk med synshemninger. At enkelte nettsider bare fungerer i Internet Explorer kan derfor kun forklares med inkompetanse eller ignoranse, for det er ingen grunn til at en nettside i dag ikke skal fungere like godt i alle nettlesere og for alle brukere, uavhengig av operativsystem, handikap, hårfarge, hudfarge, språk og seksuell legning.

Lenke til kommentar

mrs.robinson: Det er lite tvil om at I.E. har en lang rekke ulemper og har hengt lenge etter i utviklinga (for å trekke frem det jeg mener er mest graverende: tabs), sikkerhet (hull tettes kun en gang per måned), mangelfull støtte for internasjonale standarder (W3), fungerer ikke i andre OS enn windows og sånn fortsetter lista.

 

Selv om jeg noe bastat påsto at det ikke finnes dårligere nettlesere så er det ikke langt unna sannheten hvis man rettferdig nok ikke sammenligner I.E. anno 2006 med f.eks Netscape anno 1998 eller Mosaic anno 1994.

 

Ellers så ser jeg du strør på mes stråmenn som "og konkluderer nærmest med at folk som benytter IE er idioter. Halloo?" noe jeg selvsagt ikke har påstått. og krydrer det hele med personangrep om kviser, gutterom, mammadilter osv. Jeg vil tipse om at hvis man ikke har gode argumenter benytter personangrep som svar så vil man: A. dumme seg ut og B. trolig få en advarsel.

 

Når det gjelder krav om I.E. for å legge inn regnskap i Office så visste jeg ikke om, det men kan forsikre deg om at det ikke setter I.E. i noe bedre lys. Da er vi tilbake til argumentet mitt om at Microsoft aktivt ødelegger for konkurransen i markedet, ikke ved å tilby ekstra funksjonalitet og kvalitet, men ved å spenne ben på konkurrentene ved å hindre de å legge til samme funksjonalitet. (se f.eks ActiveX og microsofts såkalte "HTML-format") Slike taktikker virker mot darwinistisk konkurranse i markedet (den beste overlever). Hvis de hadde benyttet åpne standarder som alle kunne tatt i bruk så ville alle nettleserene stillt likt i konkurransen om å tilby den beste løsningen. Folk kunne valgt ut i fra kvalitet i stedet for ut fra hva som kommer servert på sølvfat og i alle kopper og glass når man innstallerer windows og hva som presses på en gjennom konkurransehindrende tiltak.

 

Jeg skal ikke begi meg ut på å si hva som er den aller beste nettleseren, men vil si at vi har to kvalitetsmessig meget sterke konkurrenter til I.E. og at jeg tror de aller fleste som har prøvd både I.E og minst en av disse foretrekker å legge I.E. bak seg. Men som du har sagt, det er ikke enkelt å legge det bak seg når Microsoft tvinger det på oss via windows, ActiveX, oppdateringer til windows og tydeligvis via microsofts egen office også.

 

Man kan jo spørre seg hvorfor I.E. fortsatt har så store markedsandeler, og det er nok konkurransemetodene til microsoft som er hovedårsaken til det, ikke kvaliteten.

Lenke til kommentar
Firefox og Opera er meget bra nettlesere. Jeg bruker selv Firefox, men jeg kommer til stadighet tilbake til å bruke Internet Explorer. Nettopp fordi som tidligere nevnt at veldig mange nettsider kun virker i denne.

 

Og når det gjelder sikkerhet, så er dere vel ikke så naive og tror at FF og Opera ikke inneholder masse sikkerhetshull?

 

Og jeg observerer også at MS faktisk gjør en god jobb med å patche disse sikkerhetshullene, selv om de ikke kommer med mange nye features.

 

PS. En interessant link om dette er følgende (endel må kanske tas med en klype salt...):

http://mywebpages.comcast.net/SupportCD/FirefoxMyths.html

6175800[/snapback]

Det er en grunn til at ff og opera trenger å få flere brukere eller at browsere kan klare å sammarbeide så sider vises likt.

 

Ff og Opera inneholder sikkerhetsfeil også, men ff kommer som regel ut med patch i løpet av noen timer.

 

MS er latterlig dårlig til å komme med sikkerhetsoppdateringer.

Lenke til kommentar

Simen1, ja jeg gikk vel noe langt her, jeg gjorde nok det. Og ja, jeg la vel noen ord i munnen på folk her også. Nåvel, det er gjort, og jeg har rygg til bære det. Vil nå likevel si beklager. Nå var ikke alt jeg skrev rettet direkte til deg, simen1. Innlegget var vel også ment som en generell kommentar på størsteparten av debatten her.

Men jeg skal nå også si at det alltid er en glede å lese innleggene dine, simon1, for de er stort sett gjennomtenkte, og du argumenterer bra. Kanskje derfor jeg steilet litt da jeg leste dagnes innlegg fra deg?

 

Det som var det egentlige poenget mitt, som nok forsvant under all personhetsen :-)) var at det fortsatt finnes mange brukere som benytter IE, og er nødt til benytte IE pga krav fra kunder/leverandører/legacy-systemer og liknende. For disse brukerne mener nå jeg at browsere som denne og maxthon vil gjøre bruken av en IE basert browser enklere, og det gir brukerne noen av de fordelene mange andre browsere allerede har, les FF, opera etc.

 

Spesielt ble jeg irritert på de som mente HW ikke skulle publisert denne artikkelen. I min verden blir slikt bare for dumt. Det finnes verktøy for de fleste jobber, og nå er nå den virkelige verden desverre slik at det fortsatt er mange brukere som må benytte seg av IE ennå en stund, så hvorfor ikke da skrive om browsere som kan gi dem en enklere hverdag?

 

Bare for å nevne det, så er det fortsatt flere nettbanker, tror det spesielt gjelder noen sparebanker som ennå ikke støtter FF. Slik at privatpersoner også vil komme i situasjoner hvor enn fortsatt må støtte seg til MS produkter.

 

Personlig har jeg benyttet opera i mange år, og er svært fornøyd. Det siste året har FF vært min default browser, og for det meste benytter jeg FF. Og bare for å ha sagt det, ja jeg støtter også standarder, og da jeg jobbet med webutvikling var det alltid målet å gjøre innholdet cross-broser vennlig.

 

Skal ikke debattere IE's funksjonalitet, eller mangel på dette, ei heller alle flaws den har. Det er noe jeg regner med at leserne her vet alt om likevel. Vil avslutte med å si at det hjelper lite om det finnes 1000 bedre browsere dersom din forretnings situasjon krever at du må benytte IE. I dagens globaliserte verden er det haugevis av store og små selskaper som daglig trenger tilgang til partneres systemer, og for mange betyr det IE.

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder krav om I.E. for å legge inn regnskap i Office så visste jeg ikke om, det men kan forsikre deg om at det ikke setter I.E. i noe bedre lys. Da er vi tilbake til argumentet mitt om at Microsoft aktivt ødelegger for konkurransen i markedet, ikke ved å tilby ekstra funksjonalitet og kvalitet, men ved å spenne ben på konkurrentene ved å hindre de å legge til samme funksjonalitet. (se f.eks ActiveX og microsofts såkalte "HTML-format") Slike taktikker virker mot darwinistisk konkurranse i markedet (den beste overlever). Hvis de hadde benyttet åpne standarder som alle kunne tatt i bruk så ville alle nettleserene stillt likt i konkurransen om å tilby den beste løsningen. Folk kunne valgt ut i fra kvalitet i stedet for ut fra hva som kommer servert på sølvfat og i alle kopper og glass når man innstallerer windows og hva som presses på en gjennom konkurransehindrende tiltak.

 

 

Man kan jo spørre seg hvorfor I.E. fortsatt har så store markedsandeler, og det er nok konkurransemetodene til microsoft som er hovedårsaken til det, ikke kvaliteten.

6182334[/snapback]

 

Gjør oppmerksom på at dette ikke er relatert til MS Office, men forskjellige web-baserte regnskaps løsninger, og ja det gjelder også en norsk leverandør av slike tjenester. Dette er kanskje ikke det størstet problemet, da en alltids kan benytte andre løsninger dersom en absolutt ikke vil bruke IE.

Men det jeg opplever ofte, som jo er et større problem, er når vi skal ha tilgang til backoffice systemene til våre partnere. Dersom en eller flere av våre partnere krever IE for å få tilgang, ja da er det ikke så mye vi kan gjøre. Annet enn å bukke pent og si ja. Store mulit-nasjonale selskaper som har brukt millionbeløp (ofte i $)

på å utvikle en custom løsning for å håndtere sine datawarehouse, legacy systemer og liknende bryr seg døyten om hva en liten partner i et kaldt land som heter Norge sier. Dersom vi ikke liker måten de gjør ting på, kan vi velge å ikke være med å leke. Så enkelt. Det er faktisk utrolig hvor mange store internasjonale selskaper som fortsatt kjører systemer utviklet på 80 tallet. Lappet og utbedret i 20 + år.

 

Dette vil nok endre seg i løpet av de næmeste årene, men inntil da så er det bare å innse at verden er ikke alltid slik vi ønsker.

Lenke til kommentar

Finnes virkelig bedre alternativer enn Avant Browser om man først skal bruke noe annet enn IE. Den fungerer kanskje bra nok for folk med lav datakompetanse, men de kan like gjerne tilvenne seg bedre programvare med en gang. Avant Browser er dessuten håpløs tung å drive.. byttet til Mozilla Firefox i stedet på en treg maskin på en nettkafe i Østen, og hele maskinen ble langt raskere (altfor mye grafikk og dilldall i Avant).

 

Avant Browser :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...