Gå til innhold

installere programmer i linux?


Anbefalte innlegg

hvordan installerer man programmer i linux? har merket at det er en god del andeledes enn windows. jeg driver å tester ut linux suse akkurat nå. jeg trenger også noen tips om hvordan programmer jeg kan bruke til å laste ned og et media spiller som kan spille div x filmer.

 

har brukt bit torrent og bear share på windows. leter etter noe tilsvarende til linux?

 

i tillegg prøver jeg å installere amarok men sliter litt siden jeg er nybegynner.

kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei, Cs Freak:

 

siden du bruker Suse, kan du bruke Yast, som olsen og drange har sagt, men hvis pakken ikke finnes under Yast, så må du faktisk kompilere programmet selv...

 

dette er ikke så vanskelig som du tror det er, det tar bare litt mer tid (det kommer ann på hvor stor programmet er)

 

se her:

 

du laster ned filen fra internet, oftest er filene komprimert i filer som slutter med "tar.gz"

bare følg disse skritt:

 

hvis filen du har lastet ned heter "program.tar.gz"

$tar -xvf program.tar.gz

deretter så veksler du inni mappen:

$cd program

kjører configure

$./configure

kjører make

$make

og instalerer && kompilerer (hvis du ikke har bestemt deg for å installere det i ~ (home) mappen så må du kjøre make under root

$sudo make install

 

drikk et glass kafee eller les mlitt på slashdot, og så er det ferdig :)

Lenke til kommentar

det kommer ann på om du har gitt de riktige rettigheter for det

 

av og til må du endre rettighetene:

 

$ chmod a+x install.sh

 

hvis du bruker bash, så kan du bare skrive:

$ ./install.sh

 

vel, jeg ahr ikke prøvd noe annet, men, jeg bruker bash og kan bare glemme p skrive sh

 

EDIT: noen ganger, så har ikke .sh filer noen 'etternav', og hater bare "install" eller noe lignende

Endret av gogodidi
Lenke til kommentar

Vis du må kompilere programmet gjør du dette:

 

Skriv dette i en terminal:

 

su -

(enter)

passordet ditt

(enter)

cd /banen/til/mappen/med/programmet/i/

(enter)

./configure

(enter)

(nå skjer det masse i terminalen, det vil komme masse tekst og noen ganger kan du bli bedt om og velge Y/N (Ja eller Nei) Velg det som virker logisk i forhold til resten)

make

(enter)

make install

(enter)

Er du riktig heldig er programmet nå ferdig kompilert og instalert.

 

HUSK: Les grundig evt feilmeldinger som kommer i terminalen, da blir det enklere og hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...