Gå til innhold

fele-stryker til gitar?


Anbefalte innlegg

Har sett noen artister har brukt noe som ser ut som en stryker fra fele på gitar(sigur ros, thomas dybdahl), og lurte på om dette er noe spesiell stryker? Har veldig lyst til å få tak i sånn selv. Og er det dyrt?

 

sigur-ros-3.jpg

 

Fant dette bildet. En slik er det jeg mener.

Endret av Gakkakk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er en vanlig fiolinbue. Ideen er selvsagt inspirert av Jimmy Page sin liveversjon av Dazed and Confused. (Han begynte med det alt i Yarbirds.) Men heller ikke Page var visstnok førstemann til å gjøre det.

 

Det er ikke helt lett å få til, men øvelse gjør mester. Stolen på en fiolin er mye mer buet enn på en gitar, slik at du ska komme til de enkelte strengene. I tillegg virker ikke buen så godt på glatte strenger, fordi de gir mindre friksjon. (Og antagelig er tynne e-strenger skarpe nok til å "skjære" i hårene/trådene i buen.

 

Det finnes andre patenter som gir samme effekten på en gitar, for eksempel denne: The Piranha Guitar Bow. Den er buet motsatt vei av stolen, for å gjøre det lettere å komme til enkeltstrenger. (Takk til Google.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Har sett noen artister har brukt noe som ser ut som en stryker fra fele på gitar(sigur ros, thomas dybdahl), og lurte på om dette er noe spesiell stryker? Har veldig lyst til å få tak i sånn selv. Og er det dyrt?

 

sigur-ros-3.jpg

 

Fant dette bildet. En slik er det jeg mener.

6167754[/snapback]

 

Jeg sjekket litt opp i dette her for noen år siden, og konklusjonen min er som følger:

 

En god bue ment for strykeinstrumenter er mildt sagt jævlig dyr. Man snakker gjerne om tusenvis av kroner, og i titusenkronersklassen om det skal være en skikkelig god en. Men de er ment for fiolin, cello, etc., og ikke elektrisk gitar. Siden gitaren ikke er et akustisk instrument og derfor ikke har reson, så har ikke kvaliteten SÅ mye å si. Jeg ville tatt en tur til en forhandler av strykeinstrumenter og forhørt meg litt. Bare sørg for at forhandleren er litt åpen i sinnet, ellers risikerer du å fornærme vedkommende med spørsmålet alene.

Lenke til kommentar

Hvos mye koster en ebow?

 

Du kan få en "skolebue" til fiolin fra en 500 kroner. For eksempel her: Link.. Ellers koster gode buer mange tusenlapper. Rett under den til 500 på siden jeg linker til står det en til 40 tusen...! :cool:

 

Ellers så er det mange små håpefulle som begynner med fiolin og gir opp, (det er et meget krevende instrument med høy "terskel"), så man kan sikkert få tak i noe brukt om man følger med på dertil egnede bruktmarkeder...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Cellobue funker mye bedre enn fiolinbue, og det er det Jonsi i sigur ros bruker.

 

Som sagt, harpiks er viktig, hvis ikke får du rett og slett ikke ordentlig lyd. Jeg kjøpte meg en cellobue på ebay før jul en gang (før dette lånte jeg av en cellist), den kosta 7$ pluss shipping. Når man skal bruke den på gitar trenger man ikke en bue til 10 000.

 

Hvis du liker lyden bør du sjekke ut lampshade - treasure is. Herlig låt.

 

(Får jeg anbefale en låt av bandet mitt og? Med cellobue altså. I så fall; Krast - Magnet.)

Lenke til kommentar

Når det gjelder den e-bow´en syns jeg den ble litt kjedelig, det ser jo tusen ganger kulere ut med den lange bua! :) Men siden morfaren min spiller cello skal jeg få tak i en billig en av han.

 

Men hva mener dere med harpiks? Hva er det?

 

forresten, likte sangen Nytrøa!

Endret av Gakkakk
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...