Gå til innhold

DVD brennere og alle de 1000 formater :)


raysv

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg driver og skal gå til innkjøp av en DVD brenner, men stanger nok hue litt i veggen her.

 

Titta litt runt, og det er jo en god del standarder og velge mellom.

 

-R +R -RW +RW DVD-RAM osv.

 

Hvilken standard er det man bør gå for? Litt kjedlig å handle og finne ut om et halvt år at den standarden er på vei ut.

 

Jeg har ingen anelse om hvem som er mest brukt.

 

Tar i mot all hjelp jeg kan få her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er litt tålmodig, så kommer Sony med en brenner som støtter -r/w og +r/w - tipper den er i salg i løpet av få uker.

 

Er du litt mer tålmodig så kommer NEC med en brenner som også støtter de samme formatene, men er litt raskere enn sony - det kan vel for gå et par mnd før den er ute for salg.

 

Prisene på disse ser også merkelig nok ut til å bli lavere enn dagens modeller.

Lenke til kommentar

+r/w er støttet av Phillips og Sony og har bakover- kompabilitet med eksisterende DVD-video spillere. Spillere av nyere typer hvertfall. De har fått massiv støtte for sin standard siste halve året. DVD-RAM er egentlig utfordreren, som bl.a. er frontet hardt av Panasonic. Her finnes overhode ingen bakoverkompabilitet med eksisterende spillere og platene er avhengig av caddy.

 

Jeg er ikke i tvil, sats på DVD+R/+RW.

 

Det siste formatet, DVD-R/-RW er et standard utviklet av Pinoneer. Rettet mer mot det professonelle markedet og vil sansynligvis leve sitt liv på siden av det standarden som går av med seieren.

Lenke til kommentar

Quote:


jeg er ikke i tvil, sats på DVD+R/+RW.


 

samme med meg jeg er ikke i tvil om at dvd-r /-rw

er det enste rette :wink:

har en pioneer a04 billigst og best :wink:

brenner 4X med flash oppgradering

 

ps kan jo nevne at +r/+rw takler ikke å brenne en ps2 backup

 

så er du i tvil med valg av format så velg en brenner som takler begge fomater , begge har fordeler ulemper ,

 

dvd ram er jo helt ut kan jo glømme det :wink:

 

og siste opition du kan vente på blueray dvd som tar 27 gb :wink: masse valg her

 

[ Denne Melding var redigert av: Slk på 2002-10-08 16:27 ]

Lenke til kommentar

DVD-R/DVD-RW ville jeg satset på. Funker i PC, i standalone DVD-spillere, Xbox, PS2 f.eks.

 

DVD+R/RW dør nok ut skal du se. (?!)

 

Sony sin kombibrenner hadde de på Spaceworld til litt over 5000,- så jeg.

 

Venter forøvrig på neste generasjons brennere (4x), slik at jeg kan kjøpe en 2x til redusert pris...

 

noen som vet når disse kommer ?

Lenke til kommentar

Lurer på om det var et norsk nettsted som testet de vanligste DVD spillerne på markedet. Alle som ble testet hadde støtte for DVD-R, mange hadde støtte for DVD+R, mens godt under halvparten støttet noen av de overskrivbare plater (RW). DVD-RAM støttes så vidt jeg vet IKKE av noen stasjonære DVD spillere på markedet, og kommer sansynligvis aldri til å gjøre det heller. Dette er format som i utgangspunkt var ment for datalagring, da det kan ovskrives mange flere ganger enn DVD-RW/+RW. DVD-RAM kommer dessuten i kasetter.

 

- Judaz -

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-08 14:28, skrev hezzi:

Jeg er ikke i tvil, sats på DVD+R/+RW.


Det siste formatet, DVD-R/-RW er et standard utviklet av Pinoneer. Rettet mer mot det professonelle markedet og vil sansynligvis leve sitt liv på siden av det standarden som går av med seieren.


 

Dette er direkte FEIL "-" er STANDARDEN, + og RAM varianten er avhoppere som ikke er fornøyd med det som ble satt som standard.

 

Forøvrig har jeg mest tro på + formatet, men jeg tør ikke gamble derfor kommer jeg til å kjøpe en brenner som støtter både + og -

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-08 14:53, skrev Slk:


samme med meg jeg er ikke i tvil om at dvd-r /-rw

er det enste rette :wink:

har en pioneer a04 billigst og best :wink:

brenner 4X med flash oppgradering


 

har sett du har skrevet dette i flere posteringer..leita rundt uten å finne noe....trodde først det bare var pisspreik, så gikk det opp for meg hva du prata om og at du bare ikke vet bedre..

 

Det er fullstendig galt det du sier, Brenneren din brenner ikke i 4X hastighet med den Firmware oppgraderingen, det eneste den gjør er at du kan bruke plater beregnt for 4X, men brenneren din brenner dem fremdeles i 2X !!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-08 21:57, skrev Erra:


Det er fullstendig galt det du sier, Brenneren din brenner ikke i 4X hastighet med den Firmware oppgraderingen, det eneste den gjør er at du kan bruke plater beregnt for 4X, men brenneren din brenner dem fremdeles i 2X !!



 

Ja han stusset sikkert litt over at den fortsatt brukte like lang tid på å brenne en DVD :grin:

Lenke til kommentar

Hmmm, skal vi se om jeg har forstått det riktig her.

 

1. Dagens "standard" er dvd-rw som pioneer bruker

2. DVD-RAM er på vei ut?

3. DVD+RW er standarden til div andre som har hoppet av da de ikke var helt enig i sånn som dvd-rw funket.

 

Det anbefales å kjøpe pioneer sin standard dvd-rw ? eller en som eventuelt støtter både -rw og +rw ? :smile:

Noe som sony og nec kommer med nå i november.

Lenke til kommentar

mulig jeg rota litt med pioneer A04 takler 4x speed :/ er A05 som gjør det

men 2X (30min på 4,5 gb) kan jeg jo leve med :wink:

men er du i tvil hvilket format du skal velge så velger du en brenner som støtter begge formatene :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Slk på 2002-10-09 11:14 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-09 10:52, skrev warelf:

Hmmm, skal vi se om jeg har forstått det riktig her.


1. Dagens "standard" er dvd-rw som pioneer bruker

2. DVD-RAM er på vei ut?

3. DVD+RW er standarden til div andre som har hoppet av da de ikke var helt enig i sånn som dvd-rw funket.


Det anbefales å kjøpe pioneer sin standard dvd-rw ? eller en som eventuelt støtter både -rw og +rw ? :smile:

Noe som sony og nec kommer med nå i november.


 

Jeg hadde skrevet et langt svar, men det kom ikke frem, og jeg gidder ikke skrive på nytt!!

 

1. "minus" er den første standarden.

2. dvd-ram er ikke på vei ut, men i mine øyne lite aktuell da den har null kompabilitet med dagens spillere.

3. ganske riktig, merk at avhopperne er Sony og Philips - 2 relativt store aktører

 

Hva du burde kjøpe er avhengig av dine behov og hva du skal bruke den til. Selv venter jeg på Sony eller Nec

Lenke til kommentar

Det er jo ganske klart at DVD+rw kommer til å ta over markedet. For det første vil etterfølgeren til Windows XP gi full integrert støtte til DVD+RW.

 

http://www.itavisen.no/art/1298530.html

 

For det andr: Opptak som gjøres på en DVD+RW opptaker kan redigeres, ved å endre direkte i dataene på DVD+RW platen!

 

Du vil kunne fjerne f.eks. reklamepauser, legge inn egne kapittelmerker osv, uten å måtte overføre alle data til PCen, redigere og brenne på nytt.

 

Dette er DVD+RW-formatet alene om, og gjør at det peker seg ut som et overlegent format for de brede lag av brukere.

 

Det er greit at DVD-RW "leder" krigen akkurat nå men kjøperne kommer til å forstå at de har mange flere muligheter med DVD+RW.

 

Tenk bare tilbake noen år på laserdiscen. Et produkt som kan virke godt til å begynne med kan bli avleggs når et bedre dukker opp.

Lenke til kommentar

Tenkte på å kjøpe meg en dvd-brenner eg og, men det eg lurte på var om dvd-spilleren min kan spille av platene? (philips dvd-722) eller er det kun nye spillere som kan avspille formatene?

 

Kan eg f.eks putte en DVD inn i DVD-ROMen min, en blank DVD-/+r(w) i DVD-brenneren, starte opp NERO, velge DVD som mediet eg vil brenne og kopiere "on-the-fly"? Uten å først legge dvden inn på maskina?

 

Kor er det billegast å kjøpe DVD og DVD-/+r(w)?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...