Gå til innhold

Problemer med å dele opp harddisken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slutt med det!

 

Kjøp deg heller en disk til dersom du ønsker å splitte OS/applikasjoner/data!

 

Partisjonering er like fy som PST @ UNC :-)

 

Wintel

6138948[/snapback]

 

Jaha, dette var nytt for meg. Selv har jeg gode erfaringer med å dele opp disker til ulike saker.

Lenke til kommentar

Unnskyld at jeg sier det, men det er en typisk bastant påstand som er ganske ubrukelig. Hva er grunnen til at man ikke skal partisjonere?

 

Jeg håper at trådstarter ignorerer den kommentaren der, med mindre han skal bruke hele disken som lagringsplass for eksempelvis filmer, da er det helt kurant å kjøre hele disken som en partisjon.

 

Å ha Os, programfiler, dokumenter, og swapfil på samme disk er kanskje ikke tabu, men det er ganske nærme..

Lenke til kommentar

Jepp, det var et "noe" bastant fra wintel og "noe" tullete forslag fra jzono1.

 

Oppdeling gjøres enklest i starten av når man innstallerer windows. Da definerer man antall partisjoner, størrelsen på hver av de og filformat (FAT32 eller NTFS).

 

Det går også an å dele den opp i ettertid hvis man har OS på en annen harddisk eller setter riktig størrelse på OS-partisjonen under innstallasjonen.

 

Hvis man skal ha OS på disken og har partisjonert alt i en stor del så er ikke windows sin partisjoneringsprogramvare fleksibel nok til å kunne endre størrelsen på OS-partisjonen i ettertid. Da må man bruke 3.parts programvare for å få endret størrelsen så du får frigjort plass til å lage nye partisjoner. Windows sin disk management er ikke spesielt bra sammenlignet med 3.parts programvare. Kan godt sammenligne forskjellen med wordpad vs. OpenOffice Writer, eller med Paint vs. Photoshop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...