Gå til innhold

Kulturo: Helgens anbefalinger - uke 20


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja da lure jammen meg eg og på...

Har sett eindel rare anmeldelsa på kultur delen av hw nettverket, men å anbefala ein film som får 5 av 10 er vel litt tvilsomt?

 

"Misson impossible 3" karakteren 7 av 10 (Eg har funne på bedre historia på do!)

 

V for Vendetta får 8 av 10 (eh...huh? Pompøst sjit.)

 

"Skjult" får 6 av 10 (HÆ? Prøv igjen! Der har du ein 8!)

 

The New World får 5 av 10 (? filmatisk nytelse!)

 

 

Einaste King Kong som fikk 3 av 10 eg kan vær tilbøylig å væra enig i.

 

Ein burde ha valgfag i media på ungdomskulen i da minsta for å få lov til å ytra seg om film. :hmm:

Lenke til kommentar
Ein burde ha valgfag i media på ungdomskulen i da minsta for å få lov til å ytra seg om film. :hmm:

6137931[/snapback]

Å påstå at man trenger noen som helst form for kursing eller utdannelse for å kunne ytre en mening om noe så subjektivt som film, er som å påstå at man trenger utdannelse innen helsevesenet for å bli syk. Du har naturligvis retten til å være uenig med kulturos anmeldelser (det er en god del jeg ikke er enig i selv), anbefaler at du sender inn en søknad om å få skrive for dem hvis du mener du kan gjøre en bedre jobb selv.

Lenke til kommentar
Så kommer det åpenbare spørsmålet:

 

"Hvorfor anbefale Da Vinci-Koden?"

6137317[/snapback]

På absolutt underholdning sa de at den trolig kom til å runde 100.000 seende i premiærehelga, noe som vistnok var svært mye for en film. (Jeg antar det var på verdensbasis) Så de anbefaler trolig ut fra antatt popularitet.

 

En ting jeg kom til å lure på: Hvorfor er det ikke en anbefaling over helgens TV-filmer også?

Lenke til kommentar

Anbefalinger skal komme på grunnlag av kvalitet og ikke popularitet.

 

Kaptein_S: Hahaha, valgfag i media? Det eneste man trenger for å kunne anbefale filmer er å ha sett MANGE filmer. At du er enig i Kulturos mildt sagt latterlige King Kong-anmeldelse sier det meste. Å gi 3/10 til en film som er fantastisk laget faller på sin egen urimelighet. 3/10 bør kun gis til filmer som suger på ca alle plan. Apropos plan, Plan 9 from outer Space er omtrent en 3/10-film.

Lenke til kommentar
Så kommer det åpenbare spørsmålet:

 

"Hvorfor anbefale Da Vinci-Koden?"

6137317[/snapback]

 

Jeg syns det går ganske klart fram hvorfor vi anbefaler den:

 

Denne filmen bør du ikke se fordi den er basert på et utrolig godt manus, du bør ikke se den fordi musikken er spesielt bra, du bør heller ikke se den fordi skuespillerne gjør noen utpreget bra jobb. Grunnen til at du bør se denne er fordi dette er filmen som "alle" snakker om, og filmen som preger alle typer medier både før premieren, og etter.

 

Med andre ord: denne filmen er ikke noe du ser fordi den er utrolig bra, men fordi du går glipp av noe hvis du ikke ser den. Våre anbefalinger skal i utgangspunktet gå etter kvalitet, men kvalitet skal ikke være eneste kriterium. Filmen skal også ha premiere den aktuelle helgen (og denne helgen er det strengt tatt bare tre filmer som har premiere, "Da Vinci koden" (som har fått et snitt på 2.5 i norske aviser ifølge filmweb), "Kunsten å gjøre det slutt" (2.5 i snitt) og "Lepel-koden" (3.25 i snitt)), og ha en rimelig bred apell.

 

En slik helg som dette, hvor det er en premierefilm med virkelig stor nyhetsverdi, som uavhengig av kvalitet vil være en av de store utgivelsene dette året, sier det seg nesten selv at den anbefales fremfor en OK nederlandsk barnefilm om vennskap og tilhørighet. Det må også sies at nyhetsverdi her ikke er det samme som popularitet, selv om de gjerne faller sammen i en del tilfeller. Et eksempel på en film med ekstremt høy nyhetsverdi, men uten spesiell popularitet kan være Theo van Goghs "Submission".

 

Når vi lar det gå klart frem fra anbefalingen hvorfor den anbefales, og vi i tillegg har en ganske lang anmeldelse som utdyper vårt syn på saken, synes jeg egentlig det er ganske tydelig hvorfor den anbefales.

Lenke til kommentar

Vel, eg var ganske full når eg skreiv innlegget ovenfor! :blush:

Poenget mitt var vel egentlig at eg er uenig i anmeldelsane av da mesta på kulturo! Eg forstår jo sjølsagt at å anmelda filma blir ein subjektiv ting, men da bør ha ein faglig forankring også. Ser ein REINT subjektivt på ein film i ein anmeldelse blir jo resultatet meininslaust for alle andre en anmelderen.

 

Kort sagt:

Eindel sjitbra filma som har fått katastorofalt dårlige karaktera synst eg! :mad:

Lenke til kommentar
Eg forstår jo sjølsagt at å anmelda filma blir ein subjektiv ting, men da bør ha ein faglig forankring også. Ser ein REINT subjektivt på ein film i ein anmeldelse blir jo resultatet meininslaust for alle andre en anmelderen.

6139264[/snapback]

Selvsagt, men man trenger ingen utdannelse for å kunne uttale seg "faglig om film".

Lenke til kommentar
Ja da lure jammen meg eg og på...

Har sett eindel rare anmeldelsa på kultur delen av hw nettverket, men å anbefala ein film som får 5 av 10 er vel litt tvilsomt? 

 

"Misson impossible 3" karakteren 7 av 10 (Eg har funne på bedre historia på do!)

 

V for Vendetta får 8 av 10 (eh...huh? Pompøst sjit.)

 

"Skjult" får 6 av 10 (HÆ? Prøv igjen! Der har du ein 8!)

 

The New World får 5 av 10 (? filmatisk nytelse!)

 

 

Einaste King Kong som fikk 3 av 10 eg kan vær tilbøylig å væra enig i.

 

Ein burde ha valgfag i media på ungdomskulen i da minsta for å få lov til å ytra seg om film. :hmm:

6137931[/snapback]

 

Ellers må jeg jo påpeke at alle anmeldelsene du peker på her er skrevet av folk som har eller studerer bachelorgrad i journalistikk (noe som jeg vil påstå er hakket over valgfag media), bortsett fra "Skjult". Skribenten som står bak den anmeldelsen tar for tiden en bachelorgrad i film- og tv-produksjon ved UiB. Så kompetansen burde det vel ikke stå på?

 

En annen ting er at folk gjerne kan være uenige. Jeg synes dessuten det er bittelitt urettferdig å bare bruke karakteren som mal her, siden anmeldelsesteksten er minst like viktig, og også gir rom for de nyansene vi trenger. Karakteren blir satt ut ifra journalistens inntrykk av filmen (og da skal journalisten bestrebe å legge fra seg personlige kjepphester), men vi har også innsett at det er umulig og meningsløst å være nøytrale eller objektive. Derfor prøver vi alltid å sannsynliggjøre for leseren i teksten om leseren vil være enig eller uenig med skribenten, og at dermed leseren kan gjøre seg opp en mening om dette er en film som han eller hun vil like, uavhengig av hvilken karakter vi har gitt den.

Lenke til kommentar

Hva med å bare gi en god faen i karakter? Skriv utfyllende om filmens generelle handling og dens sterke og svake sider, la resten å forumet avgjøre om de vil se filmen ut ifra det. I hele denne delen av forumet diskuteres karakterene for mye og filmene for lite IMO.

Lenke til kommentar
Selvsagt, men man trenger ingen utdannelse for å kunne uttale seg "faglig om film".

6140783[/snapback]

 

Og med hvilken tyngde kan du hevde dette?

 

*sukk*

6142927[/snapback]

At man kan tilegne seg mye mer kunnskap om man er oppriktig interessert i hobbyen sin fremfor å daffe noen år på folkehøyskole eller trave rundt i korridorene på Dragvoll. Etter et par vorspiel med diverse filmstudenter så kan jeg med hånda på hjertet si at jeg, den uskolerte vet mer om film enn disse fantastiske studentene.

Lenke til kommentar
Hva med å bare gi en god faen i karakter? Skriv utfyllende om filmens generelle handling og dens sterke og svake sider, la resten å forumet avgjøre om de vil se filmen ut ifra det. I hele denne delen av forumet diskuteres karakterene for mye og filmene for lite IMO.

6143293[/snapback]

 

Vi ønsker ikke å være et nettsted bare for de mest entusiastiske filmkjennere, derfor oppsumerer vi også med karakter. Vi skal være litt "tabloide" (i mangel på bedre ord) i tilleg til å levere stoff med tyngde.

 

Du behøver jo ikke å bite deg merke i karakteren (selv om det lett blir sånn ja, kjenner meg igjen)

Lenke til kommentar
Så kommer det åpenbare spørsmålet:

 

"Hvorfor anbefale Da Vinci-Koden?"

6137317[/snapback]

På absolutt underholdning sa de at den trolig kom til å runde 100.000 seende i premiærehelga, noe som vistnok var svært mye for en film. (Jeg antar det var på verdensbasis) Så de anbefaler trolig ut fra antatt popularitet.

 

En ting jeg kom til å lure på: Hvorfor er det ikke en anbefaling over helgens TV-filmer også?

6138060[/snapback]

 

det var ca 114.000 som så denne filmen første helga, og det var kun i Norge. Vet ikke hvor mange som så den på verdensbasis, men det var visstnok tidenes nest beste premiere, spillte inn rundt 1.4 milliarder kroner på verdensbasis, kun slått av star wars...

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=117117

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...