Gå til innhold

Dell tar i bruk AMD-prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så med andre ord så blir de "stuereine" ved å selge amd produkter  :hmm:

Nå har beskyldingene mot Dell haglet lenge her på forumet og at de er nesten like korrupte som Intel, er det da så enkelt at bare de tar inn "hjertebarnet" så er det greit  :ermm:

6363560[/snapback]

 

Hvem pokker liker monopol? Fatter ikke hvorfor du er så negativ på de som liker valgfrihet :hmm:

6363702[/snapback]

 

Hvor er jeg negativ til valgfrihet??

Dell har vel valgfrihet de også,før valgte de kunn Intel og det fullt lovlig, da var de "korrupte" nå velger de å innlemme amd også valgfritt, da er de plutselig stuerene.

Poenget her er at har noen drevet med korrupsjon som det ropes om så er de ikke mere stuerene om de plutselig slutter med det en annen ting er at Dell selv har valgt de valgene de har gjordt fullt lovlig . At jeg/du eller andre ikke er enige i deres valg gjør dem neppe mere korrupte enn om vi er enige med dem :hmm:

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så velger dell å implementere AMD i sine produkter som følge av at intel ble "bigamist" ved å inngå ekteskap med Apple. De vil vise Intel at de ikke kan gjøre som dem vil.

 

 

 

At dell kun tilbød maskiner med intel tidligere har nok mye med at de hadde helt sinnsyke rabatter på deres produkter, noe som gjorde at Dell kunne hevde seg mtp pris til sluttbruker og avanse (som sannsynligvis har vært mye høyere enn hos deres konkurrenter). Intel og Dell hadde sikekrt en muntlig avtale som gikk ut på at de ikke skulle innlemme konkurrentene til hverandre (nye sådan). Da Intel valgte å tilby cpuer til Apple likte ikke Dell dette, og for å ta "hevn" velger de nå å tilby AMD.

 

Så med andre ord så blir de "stuereine" ved å selge amd produkter  :hmm:

Syns Dell har fremstått som reine tidligere og. Om intel har vært det er en annen sak...ihvertfall mener AMD at de ikke har vært det.

 

Men at Dell (Verdens største PC producent) begynner å tilby produkter med både amd og intel er bare positivt, både for kunden og for konkurransen intel og amd imellom. Eneste spørsmålet jeg stiller er om AMD har kapasitet til å tilby nok cpuer for å mette etterspørselen, noe de ikke har hatt tidligere. De har vel starta produksjon ved nye fabrikker, men er det nok?

Lenke til kommentar
At dell kun tilbød maskiner med intel tidligere har nok mye med at de hadde helt sinnsyke rabatter på deres produkter, noe som gjorde at Dell kunne hevde seg mtp pris til sluttbruker og avanse (som sannsynligvis har vært mye høyere enn hos deres konkurrenter). Intel og Dell hadde sikekrt en muntlig avtale som gikk ut på at de ikke skulle innlemme konkurrentene til hverandre (nye sådan).

6365864[/snapback]

Det bør ikke være særlig tvil om at Dell historisk har hatt en lengre eksklusiv avtale med Intel. Etter søksmålet til AMD mot Intel så har søkelyset vært på slike avtaler, og resultatet ble at det beryktede "Intel Inside"-programmet ble stoppet og det som Intel erstattet det med var på langt nær like bra (for Dell). Ting tyder på at Dell nå må konkurrere på lik linje med sine konkurrenter, hovedsaklig HP og IBM/Lenovo, og ettersom sistnevnte har tilbudt AMD-løsninger i en årrekke så var Dell nødt til å gjøre det samme (for å kunne forbli konkurransedyktige).

 

Syns Dell har fremstått som reine tidligere og. Om intel har vært det er en annen sak...ihvertfall mener AMD at de ikke har vært det.

6365864[/snapback]

Jeg synes Dell har opptrått uærlig og uredelig mot AMD, og brukt dem som en bonde når de spiller sjakk med Intel. Dell er et selskap som har bygget seg opp basert på alle mulige ekslusive avtaler som alle har vært konkurransefiendlige etter min mening. Dell blir derfor ikke stuereine over natten fordi de begynner å tilby AMD-løsninger, men det er iallefall en bra start så jeg håper den tendensen fortsetter.

 

Men at Dell (Verdens største PC producent) begynner å tilby produkter med både amd og intel er bare positivt, både for kunden og for konkurransen intel og amd imellom. Eneste spørsmålet jeg stiller er om AMD har kapasitet til å tilby nok cpuer for å mette etterspørselen, noe de ikke har hatt tidligere. De har vel starta produksjon ved nye fabrikker, men er det nok?

6365864[/snapback]

AMD klarer nok fint å dekke etterspørselen, ettersom de allerede har tre fabrikker (2 stk. i Tyskland og 1 stk. i Singapore (Chartered)) og planlegger en fjerde i USA. Hvis de skulle oppleve kapasitetsproblemer så håper jeg at AMD prioriterer sine mest lojale kunder fremfor Dell som tross alt har vist dem ryggen i en årrekke og skadet AMD med sine mange irrasjonelle uttalelser.

Lenke til kommentar
Det bør ikke være særlig tvil om at Dell historisk har hatt en lengre eksklusiv avtale med Intel.

Mulig de har det,men de trenger ikke av den grunn være ulovlige.

De fleste selskaper i Norge har forskjellige avtaler med andre,noen av disse er svært så eksklusive,men ikke ulovlige av den grunn.

 

Jeg synes Dell har opptrått uærlig og uredelig mot AMD, og brukt dem som en bonde når de spiller sjakk med Intel.

 

Tja slikt spill er daglidags i de fleste firmaer, trenger ike gå lengre enn til Rema/Rimi, de dikterer jo prisene for de som ønsker sine varer i deres butikker og riset bak speilet er jo nettop "godtar du ikke vårt tilbud så står det andre utenfor som tar din plass" :hmm:

 

 

men det er iallefall en bra start så jeg håper den tendensen fortsetter.

 

Vil tro dette er bra for begge parter, folk etterspør Dell maskiner med amd prosessor og amd har fått et lenge etterlengtet innpass hos verdens største pc levrandør . :)

Lenke til kommentar
Hvis de skulle oppleve kapasitetsproblemer så håper jeg at AMD prioriterer sine mest lojale kunder fremfor Dell som tross alt har vist dem ryggen i en årrekke og skadet AMD med sine mange irrasjonelle uttalelser.

6365962[/snapback]

 

Hehe... AMD kommer ikke til å nøle med å ofre detaljmarkedet og alle andre storkunder til fordel for Dell, hvis nødvendig. Lojalitet er for fanboys :yes:

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Det er ikke korrekt at lojalitet er for fanboys, de fleste såkalte fanboys står ikke ved sin cpu i harde tider.

 

Ser bare på min vinglefant av en bror AMD fan, APPlE fanatiker, Intel hater som meg.

 

Vi var bar hærlig ening til Apple byte å bruke Intel, ja nå skuler vi bare på hverandre.

 

Men seriøst:

 

Jeg mener sterkt at det er et uklokt trekk av AMD å bevege seg inn på Intels enemerker. De bør ikke la Dell få bruke sine cpu før det har en stor overkapasitet, Dell er et aftermarket for AMD, går de i fella å svikter entusiastene så kan det faktisk koste dem dyrt, for mens tippoldemor hansen kjøper Intel PC (DVS dell) så bygger entusiaste selv, og entusiasten han selger mange maskiner, jaja, mange å mange, men jeg bygger vel snittlig en 20-30 maskiner i året, og kun AMD.

 

Og typer som meg det fins det mange av, så foreløbig mener jeg seriøst at det er et stort feilsteg av AMD å la sitt navn forbindes med Dell, dette kan de gjøre når de har kapasitet til å ta 35-40 % markedsandel.

Lenke til kommentar
så foreløbig mener jeg seriøst at det er et stort feilsteg av AMD å la sitt navn forbindes med Dell

 

Tror faktisk ikke det er amd som avgjør det, de har vel sittet på trappa og dundret på døra i lange tider. Så når endelig Dell åpnet den var de neppe vanskelige å få inn :)

Lenke til kommentar

Hvem pokker liker monopol? Fatter ikke hvorfor du er så negativ på de som liker valgfrihet :hmm:

6363702[/snapback]

Hvor er jeg negativ til valgfrihet?? (...)

6365003[/snapback]

Om man liker valgfrihet velger man ikke en ferdig Dell-maskin - men bygger selv.

Syntes det bare var litt merkelig at akkurat dette ble tatt opp i en Dell-tråd.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Du snekkern skjønner du ikke hvorfor de har dundra på døre til Dell, får dell til å høres ut som et kvinnfolk, hehe jaja.

 

Det er markedstragi, det at dell ikke tar in AMD skaper god følelser blant entusiaster og forståsegpåere, og er i så måte en god markedstrategi, "la nå kjærringer værer kjærringer, kontorrotter og kjørringer bruker dell og intel, manfolk bruker AMD"

 

og akkurat denne fantastiske gimmiken rissikerer vi hvis kjærringa (dell/intel) åpner holle for mannfolket (AMD) at ja AMD også bare blir ei surpompa kjærring. Edit her skulle det stå TØFFELHELT

 

må være nordnork for å forstå dette glimrende resonmanget mitt.

 

Men det er et gammelt ord som sier , det er ofter bedre å være stor fisk i en liten dam , en liten dam i stor fisk, noe sånt :hmm:

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Amd har "hamret" på døren til Dell av akkurat samme grunn som feks mange produsenter hamrer på døren til Rema/Rimi, de vil ha solgt sine produkter gjennom de største kjedene7levrandørene.

Det er tross alt der hovedsalget ligger og ikke til oss entusiaster.

Faktisk ser jeg det som positivt for oss entusiaster at slikt skjer,da det sannsyneligvis fører til større markedsanndeler og økt konkuranse, som igjen fører til nye/bedre produkter for oss alle :cool:

Lenke til kommentar

Dell-sjef Kevin Rollins kommenterer denne saken i et intervju med The Financial Times (FT) her:

http://www.ft.com/cms/s/cfeb3d92-06b9-11db...00779e2340.html

FT: The last time we met, you said Dell needed to be “bolder”. Since then, we’ve seen Dell embrace AMD in its high-end servers, you’re installing Google search software on your PCs, and you’ve bought Alienware. Is that what you were talking about, and is there more to come? What other “bold” actions to you have up your sleeve?

 

ROLLINS: Well there are bold actions taken internally that we do not communicate because they’re triple double top secret. Those are certainly some external examples, although I think the case of Alienware is very small. Google is bigger, and AMD has fantastic implications, but at this point all we’ve announced is the use of AMD in our high-end multi-processor sever line. But we’re going to be studying all the products where we can use best technology. It’s our commitment to our customers.

 

I have no more to announce there, just to be very clear, but AMD was a fairly big move for us, and it has fairly large implications for us, AMD, and Intel. So I would consider that to be in the range of the types of things you’d see continuing on.

 

FT: It’s been rumoured that you are thinking about rolling out AMD PCs later this year. Does that fall under the same umbrella of bold action?

 

ROLLINS: I think it’s correct that there is a rumour. I confirm that I have heard a rumour as well.

Det er tydelig at AMD-avtalen satt langt inne, og at nå som de først har hoppet på toget har planer om å ta den helt ut. Isåfall lover det bra for bedre konkurranse i IT-bransjen, for hvis Dell også kan snu så bør det fortsatt være håp i hengende snøre? :)

Lenke til kommentar

Snorreh du gjør meg rett og slett fortvilet, vel drep ikke budbringere, men alikevel, liker virkelig ikke dette, overhode ikke.

 

Joda Snekkern korrekt at industrien banker på døra til de store hele tiden, men det er nå engang slik at AMD såvidt meg bekjent ikke har særlig større produksjonskapasitet, dette, tar Dell opp en stor del av AMD sin kapasitet, ja så går det forsvingende ut over prisen på cpu'er i løsvekt.

 

Dette er helt standard bedriftsøkomi, er det knapphet på en vare så øker prisen, øker AMD prisen for cpu i løsvekt, ja så gjør da Intel det og, hrmf.

 

Vi er rett og slett og nå snakker jeg om oss entusiaster , ikke tjent med at AMD ikke må konkurere så hardt på det nåværende markede, ting vil stille seg anneledes dersom aMD hadde fri prodoksjonskapasitet så det monnet.

Lenke til kommentar
Snorreh du gjør meg rett og slett fortvilet, vel drep ikke budbringere, men alikevel, liker virkelig ikke dette, overhode ikke.

 

Joda Snekkern korrekt at industrien banker på døra til de store hele tiden, men det er nå engang slik at AMD såvidt meg bekjent ikke har særlig større produksjonskapasitet, dette, tar Dell opp en stor del av AMD sin kapasitet, ja så går det forsvingende ut over prisen på cpu'er i løsvekt.

 

Dette er helt standard bedriftsøkomi, er det knapphet på en vare så øker prisen, øker AMD prisen for cpu i løsvekt, ja så gjør da Intel det og, hrmf.

 

Vi er rett og slett og nå snakker jeg om oss entusiaster , ikke tjent med at AMD ikke må konkurere så hardt på det nåværende markede, ting vil stille seg anneledes dersom aMD hadde fri prodoksjonskapasitet så det monnet.

6434764[/snapback]

Hvis AMD sin fremtidige produksjonskapasitet bekymrer deg så kan du trøste deg med å lese denne saken fra The Business Review:

 

AMD, UAlbany chip away at Intel's lead

Advanced Micro Devices Inc.'s plan to site a multibillion-dollar computer-chip plant in Saratoga County puts the region squarely in the middle of a global competition.

[...]

Dan Hutchinson, CEO of VLSI Research Inc. in Santa Clara, Calif., said siting the plant in Malta takes a weapon out of Intel's arsenal.

 

"It systematically is taking away one of the biggest arguments for AMD's lack of competitiveness," he said. "[AMD] historically only had one processing fab in Dresden."

 

That made AMD vulnerable to concerns that if anything ever happened to that plant, customers would not receive their products. "This puts [AMD] more on equal footing with Intel when it comes to having a virtual second source," Hutchinson said.

Ganske lang sak, men absolutt verdt å få med seg :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er bra at AMD ekspanderer, men denne fabrikken er neppe ferdig med det første dersom den fremdeles kun er på planleggingsstadiet? Tipper det kan ta 2-3 år å fullføre den og mye kan skje på ett par år. På dette tidspunktet er det en sjanse for at denne fabrikken ikke gjør mer enn å tilfredstille økt etterspørsel etter CPUer generelt sett og dermed ikke kan bidra i særlig stor grad med å gi AMD større markedsandeler(noe jeg regner med er målet). Og tro meg; AMD investerer ikke i betydelig høyere kapasitet enn det konservative prediksjoner tilsier, til har generelt sett aksjonærer og investorer ikke mage.... dvs med mindre AMD har spesielt tøffe investorer.

Lenke til kommentar
Dette er helt standard bedriftsøkomi, er det knapphet på en vare så øker prisen, øker AMD prisen for cpu i løsvekt, ja så gjør da Intel det og, hrmf.

 

Vi er rett og slett og nå snakker jeg om oss entusiaster , ikke tjent med at AMD ikke må konkurere så hardt på det nåværende markede, ting vil stille seg anneledes dersom aMD hadde fri prodoksjonskapasitet så det monnet.

6434764[/snapback]

Nja, riktig så enkelt er det vel ikke. Nå skal ikke jeg skryte på med kunnskaper om Intels strategier, men jeg ser dette på en annen måte.

 

Intel ville bare sette sine priser opp dersom markedet som sådan ikke var prissensitivt. Men det er det selvsagt, ellers ville alle kunder kjøpt toppmodellene fra hver av leverandørene.

 

Og selv om det ikke var det, ville ikke Intel sette prisene sine opp med mindre markedsandelene var statiske. Slik vi så det i duopolet mellom SAS og Braathens i sin tid, hvor staten bestemte hvilke ruter hver av dem fikk fly på.

 

Slik er det ikke her. Den eventuelle knappheten til AMD kompenseres ved et tilsvarende overskudd (eller eventuell reduksjon i underskuddet) i Intels produksjonskapasitet, og tillater dem å sette sine priser ned for å vinne tilbake de markedandeler AMD stjeler ved en avtale med Dell.

 

Dersom Intel mot formodning også setter opp prisene, ville AMD ha "vunnet" Dell-salget "ustraffet", det vil si uten noe mottrekk fra Intel. Det kunne man tenke seg dersom Intel verdsatte kortsiktig profitt over markedsandeler. Det tviler jeg på.

 

Jeg tror Intel vil svare med mer aggressiv konkurranse, ikke mindre. Dermed kan vi få i pose og sekk: AMD hos Dell og lavere priser. :thumbup:

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Intel har vel allerede lagt opp til en aggressiv konkurranse, mener å ha sett at de skal ha en større oppgradering av arkitektur hvert andre år. Hva som skjer i mellomtiden vet vi jo ikke, men ting tyder vel på at Intel ikke kommer til å bli sittende på gjæret og se på at AMD ta markedsandeler og så langt har de vært ganske så aggressive i sin prising av dual-core CPUer.

Lenke til kommentar

Tom , vi har jo sedd at under A64 tidens "totale" ytelsesmessige dominans over "lang" tid, ja så har AMD solgt det de greier å produsere, dette har medført en reltivt høy pris pa AMD cpu'er, i forhold til da de hadde ledigeg kapasitet (socket A og tiden før)

 

Enhver bedrift tar max pris av det markede vil gi for produktet, vel i dette tilfellet er det intel som vil være prispresseren og ikke AMD som tidligere, og som den Intel hateren jeg er så fnyser jeg og tror ikke en skit på det firmaet.

 

Men ok skal ærlig innrømme at jeg missliker Dell nesten like ille som jeg missliker Intel.

 

Og at det nok er en av hovedgrunnene til at jeg ikke liker dette :!:

 

Begrunnelse: Føler meg vel bare jeg kan rakke ned på et stort firma. :D

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

På Oracle OpenWorld igår ble det skrevet datahistorie da AMDs sjef Hector Ruiz og Michael Dell inntok scenen sammen (flash video):

http://zdnet.com.com/1606-2-6128546.html

At the San Francisco event on Oct. 23, AMD's chief executive, Hector Ruiz, got ready to announce the chipmaker's new deal with Dell. Then Michael Dell stepped in.

 

Mer om dette her:

 

OracleWorld: Dell and AMD getting cozy

 

"Real choice should empower you," Ruiz said. "As CEO of company that wants your business, I bear the responsibility to ensure that you are offered real choice, have honest information and a free and open marketplace in which we can complete for business based on price and merit, based on substance not on style."

 

Positivt å se at Dell endelig har tatt til fornuften og tilbyr flere valgmuligheter til kundene sine de også.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...