Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg sier hvitost. Så hvitost stemte jeg på.

6264460[/snapback]

 

Brenn :mad:

 

Men men, dette er den mest unyttige diskusjonen NOENSINNE

 

:roll:

6264745[/snapback]

Ganske enig i og med at vi VET det heter hvitost. Synd det er så mange som ikke forstår.

 

Synes synd på gulostingene. Har sikkert hatt en tøff oppvekst. Vil tippe foreldrene slo dem i hodet som små. Har sikkert gått i gulvet et par ganger også. Fikk kanskje hvitost med tiss på i barnehagen. På skolen ble de kanskje mobbet. Tipper det kommer til å gå riktig ille med de i arbeidslivet. Om de i det hele tatt får noe arbeid. Eller liv...

 

Skal ikke vi som stemmer hvitost være litt solidariske med de som ikke har skjønt det.

 

Kan gi dem en klapp på skulderen. Og en bit hvitost.

Lenke til kommentar

En liten lærdom om ost generelt:

Ost er et melkeprodukt, utviklet for å kunne konservere melk, transportere i et hendig format, ta vare på de verdifulle næringsstoffene og kunne konsumere produktet på et passende, valgt tidspunkt og sted. Osteproduksjon er kjent fra 2 000 f.Kr.

 

Ost er et konsentrert melkeprodukt – det går med ca 10 liter melk til 1 kg ost.

 

Ost fremstilles ved at melk, fløte eller en blanding som varmes opp og tilsettes løype. Løype (kymosin) er et enzym for får ostestoffet i melk til å koagulere. Løype fremstilles av løypemage (lat. abomasum) fra kalv.

 

På grunn av løypen som er et animalsk produkt, er det mange mennesker som ikke spiser ost. Årsakene er nok i de fleste tilfellene religiøse, men også mange vegetarianere unngår ost.

 

Når løypen har gjort sitt, skiller melken seg og man ender opp med to råvarer: Ostemasse og myse. Mysen er egentlig et «avfallsprodukt» fra produksjon av hvitost. Myse ble tidligere blant annet brukt til dyrefor, men foredles også videre til mat for mennesker. I Norge er spesielt brunosten som er en mysost basert på geitmelk eller blanding av geit- og kumelk populær.

 

Det finnes over 1000 sorter ost. Kvaliteten på osten avhenger av mange faktorer. For eksempel faktorer som alder på det dyret som gir melk, lagringstid, type melk, etc. Ost brukes ofte som en avslutning på et måltid, som en dessert, eller retten før desserten.

 

Frankrike er verdens største osteland. Der produseres det over 350 sorter ost. På finere resturanter, som Bagatelle i Oslo, har de egne ostekelnere og et enormt utvalg av ost.

Om Geitost:

Geitost er ost laget av geitmyse, geitfløte og geitmelk. Den kan være brun eller hvit; den brune typen, som får farge fra karamellisering av melkesukkeret, er den vanligste i Norge, og er blitt et norsk nasjonalsymbol.

 

I dagligtale brukes geitost av en del synonymt med «brunost» som et fellesbegrep på de brune ostene geitost, fløtemysost og gudbrandsdalsost. Dette er imidlertid feil, for fløtemysost inneholder f.eks. kun melk fra ku, og gudbransdalsost inneholder melk fra både ku og geit.

 

Blant de hvite geitoster er den greske feta-osten spesielt kjent; i den kan det også brukes noe fåremelk. Franske geitoster blir ofte kalt chèvre, som ganske enkelt betyr geit.

Om Brunost, en type geitost, egentlig laget av myse:

 

Ettersom ost lages av ostestoff og brunost av mysen, det som er igjen av melka etter at ostestoffet er brukt til hvitost, er brunost egentlig ikke en ost. Brunost blir stundom også kalt for geitost – selv om det finnes hvit geitost. Velkjente typer av brunost er fløtemysost og gudbrandsdalsost. Brunosten er halvfast og har smaksnyanser som sjokolade og karamell. I Sverige er ostetypen kjent som mesost.

 

For mange nordmenn er brunost også et nasjonalkulturelt ikon og ofte det første man spiser når man kommer tilbake fra utlandet. Sjømannsmisjonen har brunosten vært et fast innslag på vaflene i alle sjømannskirkene rundt omkring i verden. Rundt 30 % av all ost som spises i Norge er brunost.

 

Hentet fra Wikipedia.

Endret av onyX
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dette er jo det glade vannvidd! Verve intetanende, tenk på hvilke senskader disse uskyldige kan påføres. Gulostingene burde snarest finne et egnet sted for selstrangulering, gjerne kollektivt. Jeg stiller opp med fargerike transparenter og oppildnende hurrarop. :thumbup:

Lenke til kommentar

Dotten: Kan du rette opp de flerfoldige faktafeilene du har i listen du linker til i signaturen din? Jeg har kommentert dette tidligere, men jeg ser at de stadig er der.

 

Skal man først sette sammen en liste med fakta/argumenter, bør man i det minste sørge for å få det riktig. :roll:

 

Her har du en link til posten hvor jeg kommenterte dette første gangen.

Lenke til kommentar

Vel for å svare deg;

 

- For det første har Opplysningskontoret for Meieriprodukter så vidt jeg vet aldri sagt at det IKKE heter gulost.

 

Og hvor har jeg hevdet motsatt? At du leser mer mellom linjene får stå for din egen regning.

 

- Det står at man ikke finner ordet "gulost" i nynorskordboka, noe som heller ikke stemmer!

Jeg må ha skrevet feil når jeg selv prøvde. Skal fikse det.

 

 

- Videre står det at "gulost" er dialekt, noe som heller ikke stemmer i og med at ordet er med i både bokmålsordboken og nynorskordboken. Representanten fra Tine tar med andre ord feil.

Ehh, er nok av dialektord som står i en ordbok. At du må mene annet enn fagfolk får stå for din egen regning. Men fra nå av skal jeg påstå at "kor" (fremfor hvor/hvordan) ikke er dialekt f.eks., siden det står i ordboken :roll:

 

- Ingen (ok da, NOEN, men veldig få) har prøvd å endre på at Norvegia faktisk ER en hvitost.

 

Noen? Unnskyld, er uttallige mennesker som hevder annet her inne.

 

 

Var dette dette du refererer til som "flerfoldige faktafeil"? :no: Gjerne utdyp en slik beskyldning litt bedre. Jeg finner påstanden din både som ufin og som uriktig da jeg makter å telle opp en faktafeil. Ubegrunnede påstander er det like greit å ignorere ;)

 

Men jeg må huske å ta med i oppdateringen av bloggen at norges fremste språkforsker Finn Erik Vinje sier hvitost er det riktige, selv om en gulosting prøvde å påstå annet.

Lenke til kommentar
Vel for å svare deg;

 

- For det første har Opplysningskontoret for Meieriprodukter så vidt jeg vet aldri sagt at det IKKE heter gulost.

 

Og hvor har jeg hevdet motsatt? At du leser mer mellom linjene får stå for din egen regning.

 

- Det står at man ikke finner ordet "gulost" i nynorskordboka, noe som heller ikke stemmer!

Jeg må ha skrevet feil når jeg selv prøvde. Skal fikse det.

 

 

- Videre står det at "gulost" er dialekt, noe som heller ikke stemmer i og med at ordet er med i både bokmålsordboken og nynorskordboken. Representanten fra Tine tar med andre ord feil.

Ehh, er nok av dialektord som står i en ordbok. At du må mene annet enn fagfolk får stå for din egen regning. Men fra nå av skal jeg påstå at "kor" (fremfor hvor/hvordan) ikke er dialekt f.eks., siden det står i ordboken :roll:

 

- Ingen (ok da, NOEN, men veldig få) har prøvd å endre på at Norvegia faktisk ER en hvitost.

 

Noen? Unnskyld, er uttallige mennesker som hevder annet her inne.

 

 

Var dette dette du refererer til som "flerfoldige faktafeil"? :no: Gjerne utdyp en slik beskyldning litt bedre. Jeg finner påstanden din både som ufin og som uriktig da jeg makter å telle opp en faktafeil. Ubegrunnede påstander er det like greit å ignorere ;)

 

Men jeg må huske å ta med i oppdateringen av bloggen at norges fremste språkforsker Finn Erik Vinje sier hvitost er det riktige, selv om en gulosting prøvde å påstå annet.

6265703[/snapback]

 

Skal spørre Norsk læreren min, men tror nok Finn E. Vinja har rett, at det faktisk heter Hvitost, men selv støtter jeg hvitost, for jeg vet det er riktig.

Lenke til kommentar

Hmm... dette blir en lang post. :whistle:

 

Og hvor har jeg hevdet motsatt? At du leser mer mellom linjene får stå for din egen regning.

6265703[/snapback]

Her er det du har skrevet:
Så har man også opplysningskontoret for Meieriprodukter. Tung av ostekompetanse som de er så påpeker de her at det er hvitost, ikke gulost.
De har aldri sagt at det ikke heter gulost, det er det som er poenget. Setningen din indikerer noe helt annet.

 

Ehh, er nok av dialektord som står i en ordbok. At du må mene annet enn fagfolk får stå for din egen regning. Men fra nå av skal jeg påstå at "kor" (fremfor hvor/hvordan) ikke er dialekt f.eks., siden det står i ordboken  :roll:
Du skrev:
Gulost er faktisk intet annet enn dialekt.
Siden dette ordet står i både bokmålsordboken og nynorskordboken er det feil å si at det ikke er noe annet enn dialekt, er du virkelig ikke enig i dette?
Noen? Unnskyld, er uttallige mennesker som hevder annet her inne.
Kan godt være enig i at det nok er flere enn setningen min ga inntrykk av. Poenget er uansett at Norvegia teknisk sett er en hvitost, uansett hva folk måtte påstå her, men det kalles like fullt også for "gulost", noe som har blitt bekreftet fra flere hold så langt, blant annet fra Tine selv + boken herr Vinje refererte til. At ordet også befinner seg i ordbøkene bekrefter dette ytterligere.

 

Jeg finner påstanden din både som ufin og som uriktig da jeg makter å telle opp en faktafeil. Ubegrunnede påstander er det like greit å ignorere ;)
Da beklager jeg, det var ikke meningen å være ufin. Men at det bare var EN faktafeil der stemmer ikke, noe jeg nå har påpekt nok en gang gjennom denne posten, påstanden min er med andre ord ikke ubegrunnet. Forøvrig bør ikke du snakke så høyt om hvorvidt folk kommer med ufine påstander eller ikke, med tanke på hvordan du omtaler oss gulostinger i bloggen din. ;)

 

Men jeg må huske å ta med i oppdateringen av bloggen at norges fremste språkforsker  Finn Erik Vinje sier hvitost er det riktige, selv om en gulosting prøvde å påstå annet.

6265703[/snapback]

Han har aldri påpekt at gulost er feil, men at det LATER TIL at "hvitost" bør gå av med seieren. Ikke en særlig skråsikker konklusjon fra Vinje med tanke på hvordan han ordlegger seg, i allefall ikke slik jeg ser det. Det virker rett og slett som om dette er hans personlige mening. Han påpeker jo at "Norsk ordbok med 1000 illustrasjoner" mener at "gulost" er mer dagligspråklig enn "hvitost", og det vi diskuterer her er jo hva folk kaller de aktuelle ostetypene, det er jo i bunn og grunn det hele "Sier du gulost eller hvitost?"-tråden dreier seg om.

 

Og at begrepet gulost er et reelt begrep støttes altså av "norsk ordbok med 1000 illustrasjoner", som herr Vinje altså bruker som referanse, samt av ordbøkene på både bokmål og nynorsk. :)

 

Jeg mener ikke å starte noen krangel her, jeg synes faktisk det er fint at noen prøver å summere opp argumentene som har kommet så langt, selv om jeg godt kunne tenkt meg en mer nøytral fremstilling av listen. Uansett er det bra du retter opp den ene feilen du er enig i om ikke annet, så får du heller vurdere selv hva du vil gjøre basert på resten av kommentarene mine i denne posten.

Lenke til kommentar
...og det vi diskuterer her er jo hva folk kaller de aktuelle ostetypene, det er jo i bunn og grunn det hele "Sier du gulost eller hvitost?"-tråden dreier seg om.

I pollen står det "heter det hvitost eller gulost?"

6267229[/snapback]

Navnet på denne tråden er som følger:

Sier du gulost eller hvitost?
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...