Gå til innhold

Hvordan kjøpe aksjer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner med at du tenker på aksjekjøp via internett, da kan du f.eks bruke Nordnet. En ting du må huske på er at det er endel gebyrer å ta med i regnestykket, derfor vil det være VELDIG vanskelig å gå i pluss om du bare skal handle for småpenger (hundrelapper). Burde absolutt ha noen tusen å handle for, hvis du planlegger en gevinst som kan ha en nytteverdi, f.eks 10-20k. Selvfølgelig kan man starte med 1000 kroner, det er vel kanskje det som er lurest. Slik at man kan få litt erfaring og en morsom utfordring, men det blir som sagt vanskelig å tjene noe særlig på det med en slik kapital.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Nøyaktig nå, er kanskje ikke så lurt.

 

Jeg er kunde i NetFonds.no, og jeg har kjøpt fond for 20.000 i løpet av ca. et år. På det har jeg vissnok "tjent" 5.900 ca. 26%+ ligger det på, omtrent, etter hva jeg husker. Før krakket (korreksjon) var det oppe i 32%+. Det var litt over 6.000+. Men, det er aldri gevinst før man realiserer det, så...

 

Så, jeg fikk den idéen om å kjøpe aksjer forleden dag. NetFonds har et artig system om at jeg må overføre penger til en slags klientkonto, så kan jeg handle aksjer utifra det. Skal jeg kjøpe fond, så får det direkte fra kontoen min.

 

Jeg vurderer kraftig å kjøpe aksjer i Opera Software ASA. Jeg har litt tro på det selskapet. Det har et potensiale. Under 1% av nettlesermarkedet, men likevel burde den være størst. Omtrent... :)

 

Jeg vurderer også Orkla sterkt. Hardware Online AS(A?) er med i dette nettverket. Ringnes, min arbeidsplass (jeg er sommervikar), var med i Orkla, før Carlsberg kjøpte de (Ringnes) opp. Usikker på vekst av denne aksjen.

 

Andre som jeg vurderer er Statoil og Telenor. NextGenTel er jeg tydeligvis for sent ute med :hrm:

 

Forsiden på hegnar.no er Ny massakre på Oslo Børs. Men, for den som har is i magen, så er det billige aksjer som er å kjøpe for tiden. Samme forside som på hegnar.no, Hevder at aksjer kan stige 50%. (I den siste artikkelen stod det om tre aksjer...)

 

Kjøper man aksjer før krakket er ferdig, blir man med på nedturen, men også på oppturen.

Venter man til etter krakket, blir man ikke med på hele oppturen.

Lenke til kommentar

Burde ha hørt på deg :)

 

Kjøpe Opera da de var på det høyeste for to uker siden, på 29.20. Høyeste den dagen var 29.40, så kom krak*kremt* korreksjonen.

 

Tror det blir urolige tider fremover, men at Børsen på sikt (frem til jul?) går oppover, og dermed Opera også. Vi får ta investering med som long, for noe annet hadde jeg ikke tenkt meg til.

Lenke til kommentar
Burde ha hørt på deg :)

 

Kjøpe Opera da de var på det høyeste for to uker siden, på 29.20. Høyeste den dagen var 29.40, så kom krak*kremt* korreksjonen.

 

Tror det blir urolige tider fremover, men at Børsen på sikt (frem til jul?) går oppover, og dermed Opera også. Vi får ta investering med som long, for noe annet hadde jeg ikke tenkt meg til.

6184004[/snapback]

Du får vel sitte litt på dem.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Generelt sett så har Oslo Børs gått mye bedre den siste tiden enn resten av verden sett under ett. Tror ikke tiden er inne for å satse for store summer i norske selskap. Det er klare tegn i markedet at "resten av verden" vil stige mer enn den norske børsen fremover. Asia er definitivt ett marked i vekst (vær litt forsiktig med Japan...), så Kina er ett marked som kan være spennende. Å kjøpe enkeltaksjer i Kina er kanskje litt vel heavy, men det finnes mange andre spennende måter å investere i utenlandske markeder!

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Jeg er ingen ekspert på aksjer, men jeg fant denne artikkelen som handler om hvordan verdsette aksjer.

Dete fikk meg til å tenke litt.

 

Gratis med en god bump! ;)

 

Uansett så er det direkte feil hva som står i linken.

dvs at aksjekursen bestemmes av bedriften sin evaluering av framtidig inntjening i selskapet.

 

Det er ikke bedriften sin evaluering av fremtidig inntjening som bestemmer kursen, men markedet.

Forsåvidt kan bedrfiten kjøpe egne aksjer og på den måten påvirke kursen, men det vil ofte være marginalt om bedriften ikke er fundementalt uenig med resten av den gemene hop.

Derimot så er det langt viktigere hvordan bedriften kommuniserer forventningene enn hva de selv faktisk måtte tro om den.

Lenke til kommentar

Med mindre du skal trade daglig så er det ikke så veldig vits å lese seg opp om alt mulig. Jeg kjøpte mine første aksjer når jeg var 14 og har på 6 år tjent noen tresifrede prosenter på å kjøpe små selskaper og sitte rolig over lengre tid. Tomra, Petrojack, Altinex, Questerre er noen. kan hende jeg bare har vært heldig, men det virker på meg som om små selskaper er bedre å investere i enn de store for oss småsparere.

 

Risikoen er selvfølgelig større, noe jeg fikk erfart med GGS, og du må ikke bare velge selskap ved å kaste dartpil på kjermen, men lese årsrapporter og se om de har mye gjeld i fohold til inntekter f.eks. Og ikke minst se hva andre mener på f.eks hegnar o.l.

 

Men det er nå bare meg. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du bør ha grunnleggende kunnskap om hvordan aksjemarkedet fungerer før du begynner å handle. Man bør ta beslutninger baser på egne vurderinger å ikke bare stole på andre når man kjøper aksjer. Her er finner du litt nyttig informasjon hvis du vil lære litt av det grunnleggende om å kjøpe aksjer på børs

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Skal lese noe av det som blir linket til i denne tråden i morgen.

 

Men hva tror dere om kjøp av aksjer i Google? De kommer jo snart med en mobil, og utvikler Wave, samt holder på med en del andre greier som sikkert hever aksjen etterhvert.

 

Det blir muligens svindyrt? Var bare en tanke som slo meg tidligere i dag.

Lenke til kommentar

Jeg holder meg til Oslo Børs, så Google aksjer har jeg ingen formening om. Det er imidlertid gjerne litt dyrere å handle på utenlandske børser så vidt jeg vet.

 

Mine internasjonale investeringer tar jeg gjennom norske aksjefond som handler over hele verden.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...