Gå til innhold

Ta et år i USA, hvor starter jeg?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har tenkt litt i det siste å ta et år i USA, og bo hos en familie og hele den pakka. Har vært på små konferanser på skolen hvor folk fortalte om sine erfaringer, og hvordan man kunne komme i kontakt med de som gjorde alt dette mulig.. Meeen, dette har jeg såklart glemt.. Noen som vet hvor jeg kan starte? MÅ det være slik at jeg må gå på skole?

 

Kom gjerne med erfaringer om noen har vært med på liknende..

 

(Moderator: Om dette er postet helt feil, vær snill og flytt det)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kontakt et av selskapene, AFS, Aspect etc. Du er for sent ute til aa reise allerede til hosten naa, men hvis du planlegger skoleaaret 07-08 saa gaar det fint. Hvis du vil dra allerede til hosten maa du antagelig begynne aa planlegge paa egenhaand, og da ordne med familie selv osv. Anbefales vel egentlig ikke :p

Men som sagt, sjekk ut disse to:

http://www.aspect.no/default.asp

http://afs.no/

Ligger mye info her.

Reiser selv med AFS, har skrevet mer om det i en annen traad som var oppe for ikke saa lenge siden.

Lenke til kommentar

Hmm, takk for linkene!

 

Men det har seg slikt at jeg egentlig ikke har noen planer om å gå så veldig mye på skole :p

 

Er det slikt at jeg MÅ det?

 

Takk!

 

Edit: AFS ble plutselig ikke så aktuelt, når de har den regelen at deltakere ikke får lov å kjøre motorisert kjøretøy..

Endret av ThaAndre
Lenke til kommentar

De fleste selskaper sender deg ikke til USA uten at du gidder å gå på skole der, nei. Derimot trenger du ikke gjøre mye for å holde karakterene oppe; EF vil at du skal ha C i snitt for å gi et eksempel, noe som kommer omtrent automatisk hvis du gidder å ta prøver osv.

Lenke til kommentar

Det er helt sant ja, for å få være i USA mere enn 2-3 mnd må du enten ha arbeidstillatelse, gå på skole, eller være gift.

 

Ei på jobben flytta over for å være med kjæresten sin, hun kom tilbake innen 3 mnd for å ordne noen papirer så de kunne gifte seg, ellers fikk hun ikke bo der lengre.

 

Tror du kan se langt etter et rent sløkkis-år i USA på andre sin regning.

Lenke til kommentar

At det ikke er lov til å kjøre er en regel de fleste selskapene har, og drikking kan du bare glemme. Dvs. du kan ikke bli oppdaga, for da blir du arrestert/tatt av politiet. Du kan nok også glemme å finne et selskap som lar deg dra uten å gå på skole. Gjør du ikke det så vil nok ikke USA godta at du bor her. Er ganske strenge regler for sånt. De fleste selskap krever at du får C eller bedre på skolen, og det er ikke noe problem. Lånekassen gir heller ikke ut stipend hvis du ikke får skoleåret godkjent i Norge. Du kan heller ikke jobbe mens du bor her.

 

Vær klar over at de fleste der er EKSTREMT strenge og konservative i forhold til folk i Norge. Sex er så godt som bannlyst. Blir du tatt for det blir du nok sendt hjem. Glem norsk frihet. Du må regne med å måtte spørre, ikke si, at du drar til en kamerat, mange steder har lovbestemte innetider rundt 11-12 på kvelden, og massevis av andre småting du aldri tenker over hjemme. Blir du sett av politiet med ei ølflaske i Norge tar de den i verste fall fra deg. Er du utvekslingsstudent i USA blir du arrestert og sannsynligvis utvist fra landet, evt. sendt hjem av utvekslingsorganisasjonen.

 

Nå høres jeg sikkert ekstremt negativ ut, fordi jeg havna i en usannsynlig streng familie, men det er ikke uvanlig med slike forhold her. Jeg drar hjem om litt over en måned, og bare for å gjøre det klart, jeg har det helt konge og angrer ikke i det heletatt på at jeg dro. Jeg bare advarer om at ting er annerledes. Sjekk bloggen min for flere detaljer.

 

Diverse organisasjoner:

AFS, Aspect, Youth for Understanding (YFU) og Rotary.

 

Lykke til. Et utvekslingsår anbefales absolutt!

Endret av Th0mas
Lenke til kommentar

Jobb som au pair, da er du påkrevd å ha lappen, og får kjøre så mye bil du vil.

 

... Men du må jo like å passe unger da, og jobbe 45 timer i uka. Ellers er det topp. Ikke er det dyrt heller, faktisk tjener jeg penger på å være her (hvis jeg hadde vært flink til å spare, that is).

 

Jeg er her på student-visa forresten. Så man må ta noen fag for å få 6 credits, eller 60 timer. Det er enklere og billigere å få 60 timer. Jeg tar malekurs, så det blir jo ikke helt skole i den forstand.

Lenke til kommentar

Man tenker ofte bare på folk som BOR der fra før, som har vokst opp i USA.

Kan ikke sammenlignes tror jeg. Du flyr ikke rundt og røyker hasj med hasjkompiser og

goofer rundt når du bare er "på besøk" i landet. Vertsfamilien har strenge krav å forholde seg til, og opprettholder dem helt sikkert til punkt og prikke.

 

De har langt fra samme reglene som utvekslingsstudenter og au pair'er.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Alltid vert fristenes med noe slikt...

Nå har jeg ikke fått sett på de sidene enda, men er det slik at en får litt forskjellige regler ettersom hvor en bor henn? slik som det ble sagt her at en ikke har lov til å drikke, eller komme hjem etter 11-12?

Lenke til kommentar
Alltid vert fristenes med noe slikt...

Nå har jeg ikke fått sett på de sidene enda, men er det slik at en får litt forskjellige regler ettersom hvor en bor henn? slik som det ble sagt her at en ikke har lov til å drikke, eller komme hjem etter 11-12?

6124183[/snapback]

 

Det er kjempeforskjellige regler, men det finner man først ut når man er kommet.

Alt ettersom hvordan familie og naboer ser på ting

Lenke til kommentar

Nå har det seg slikt at jeg ville jobbe.. Skulle ikke bare slække nei :p Men var ikke helt klar over at firmaene har så strenge regler. Men bitex, du skrev:

 

"Tror du kan se langt etter et rent sløkkis-år i USA på andre sin regning."

 

Det er jo strengt tatt vi som må betale.. Er jo endel penger inne i bilde fra vår side og.. :p

Lenke til kommentar

Problemet, Andre, er visum. Du får ikke noe visum for å jobbe med hva som helst akkurat, da skal du være professor eller ha en sær mastergrad minst. De visumene(visaene - usikker på bøyingen) du får som skoleelev gjennom disse programmene krever at du deltar på skolen og har "holder høyt nivå". Sistnevnte er det visst ulik oppfølging på, men du skal ikke droppe under C ihvertfall.

 

I tillegg må organisasjonen granterere relativt store beløp i forbindelse med at du søker visum. Det er en grunn til at man reiser gjennom dem.

 

Er ganske billig et år for deg på offentlig amerikansk skole - ca 50 000 i rene utgifter til året(rundt 40 000 i stipend som IKKE er behovsprøvet) og en del "lommepenger" som du uansett ville brukt. Så synes ikke synd på deg, er ikke snakk om så store utgifter..

Lenke til kommentar

Ja, begynner å bli klar over det.. Men er ikke ute etter å bli syns synd på :) Det som kreves av penger fra min side, er greit, det må til, og er ikke noe problem. Og ja, det er veldig billig.

 

Men jeg innser at det er litt forsent å tenke på det nå, hvertfall om jeg skal til høsten. Men takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Her i Hordaland er det to videregående skoler som arrangerer skoleår i utlandet. Øystese VGS driver i USA og Knarvik VGS driver i Wales.

Hvis du bor i Hordaland, søker du deg da inn på skolene og utvekslingslinjen de har der.

Hele oppholdet osv. blir da dekket av fylker/Lånekassen, og det er norske lærere der som driver norskundervisning.

 

Har de liknende tilbud i andre fylker også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...