Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lov med data på skriftlig avgangseksamen?


Anbefalte innlegg

Vet om noen skoler man får lov til å skrive eksamen og tentamen og all den driten på data. Altså at hele klassen får lov til det. Har jeg aldri hørt om før, her er det bare de med litt vanskeligheter som får lov til det.. Er det i det hele tatt lov!? Kan jeg klage på at vi ikke får lov til å bruke det? :ermm: Ikke at jeg trenger det, men ja. :roll:

Endret av ErlendRU
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer egentlig litt på dette her selv. For det er jo helt klart mye lettere å skrive en stil på PC du slipper å stresse deg over at du snart må bli ferdig med kladden og hvert øyeblikk må gå i gang på innføringen. Og hjemme skriver jo sikkert over 75% på PC hver gang det ellers er en innlevering.

 

Men jeg tror med 99% sikkerhet i alle fall at det ikke er noe som kan kreves, men om det er lov for skoler å gjøre det slik at alle elever tar eksamen på PC'n vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er lov, men det er ikke ett krav du har som elev å få bruke PC (så lenge du ikke har lese/skrive vansker o.l.). På Ålesund VGS foregår eksamen i Brukersystemer, Sos.øk, Systemutvikkling og Reiseliv digitalt (kan hende jeg har glemt noen, mistenker at engelsk også er digitalt)

Lenke til kommentar
SÅ urettferdig er det nok ikke, nynorsk rettingen hjelper faktisk ikke så voldsomt mye. Men det med håndskriften var ikke så dumt, jeg fikk nylig trekk i karakter pga dårlig håndskrift på forgie stil :p

6194504[/snapback]

 

Det hjelper faktisk litt ^^ I allefall for meg, er helt grei i nynorsk, får 4+

 

Fikk faktisk PC fra Hjelpemiddelsentralen til 9k. Mange som er litt sure på meg for det:)

Endret av deleder
Lenke til kommentar
SÅ urettferdig er det nok ikke, nynorsk rettingen hjelper faktisk ikke så voldsomt mye. Men det med håndskriften var ikke så dumt, jeg fikk nylig trekk i karakter pga dårlig håndskrift på forgie stil :p

6194504[/snapback]

 

heehh, har du prøvd nyno ? Genialt nynorsk/bokmål rettings program!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Vi hadde begge norskeksamenene på PC i tredjeklasse på videregående og det var veldig greit :) men det er ingen steder der det sier at du har rett på det uten f.eks. lese- og skrivevansker. Men vi fikk ha alt på PC ja, så det er lov, så lenge skolen sørger for at det ikke går an å jukse :)

Lenke til kommentar

Utfordringen for de fleste skoler er at det er mye arbeid som skal til for å sikre rutiner for innlevering/lagring av besvarelser og ikke minst for å sikre mot mulig juks. Det er få skoler som har it-drift som har kompetanse nok til enkelt å håndtere dette. Resultatet er at få skoler legger til rette for at alle elever i ett fag får bruke datamaskiner med mindre det er en rettighet for eleven, eller nødvendig for gjennomføring av eksamen.

 

Ø.

Lenke til kommentar

Pc bruken på eksamen blir bestemmt av skolen. På vår skole er det slik at alle elevene på allmenfag har egen bærbar pc, som vi gjennom 3 år nå har brukt som en del av undervisningen. Når vi nå skal opp til eksamen i år så har skolen i sammarbeid med utdanningsdirektoratet laget ett forsøk hvor vi får bruke våre egen pcer og allt vi har lagret på dem under eksamen. Dette er meget fint for oss elever, men det fører selvsagt også til at vi vil få en strengere bedømmelse en de som ikke bruker pc med den samme tilgangen på kilder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg søkte. Sa at jeg ble veldig trett i fingrene av å skrive langt og fort. Det funket. Skrev alle mine heldagsprøver, i tillegg til mine to avgangseksamener på vgs, på laptop. Fint å ha autokorreksjon på nynorsk-eksamen.

Lenke til kommentar

Samme her. Har ei grusom håndskrift, følte at jeg ble trukket for håndskrifta, så jeg snakka med rådgiver og fikk det fiksa:) Nå skrives alle tentamener, eksamener og noen prøver (der jeg orker) på PC, får låne på skolen..står en PC klar fiksa til meg i hvert hjørrne hver gang:)

 

Det er virkelig en sinnssyk fordel. MYE bedre tid, kan redigere hele tiden, bare gå tilbake og skifte ut avsnitt :) masse lettere å se feil, auto korrektur (tar abs. ikke alt, men en del) samt det grafiske da.

Lenke til kommentar
Jeg søkte. Sa at jeg ble veldig trett i fingrene av å skrive langt og fort. Det funket. Skrev alle mine heldagsprøver, i tillegg til mine to avgangseksamener på vgs, på laptop. Fint å ha autokorreksjon på nynorsk-eksamen.

6214016[/snapback]

 

Fikk du laptop av Hjelpemiddelsentralen, eller bare låner du når det er prøver?

Lenke til kommentar
Du kan få attest av fastlege at du ikke kan skrive? hehe

6225464[/snapback]

 

Da må det være noe mer elementært fysisk galt med hånda di. Da jeg søkte om laptop så fikk jeg avslag av Hjelpemiddelsentralen den første gangen, de mente at jeg ikke hadde grunnlag for en laptop, selv om jeg ikke klarer å skrive mer enn i 2 minutter uten at det blir stygt. Fikk avslag delvis pga jeg ikke hadde lege-erklæring, men hvem er spesialisten på det; legen, eller fysioterapeuten? Jeg klagde, og sammen med sterk anbefalling fikk jeg 9000 kr til innkjøp av en laptop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...