Gå til innhold

Hvordan bør jeg pakke jobbsøknaden samt vedlegg?


Anbefalte innlegg

Jeg har nå skrevet en jobbsøknad til sommerjobb, CV og jeg har diverse attester og arbeid som jeg vil sende med.

 

Jeg tenker å sende dette over mail. Men hvordan bør jeg pakke alt?

 

Jeg har tenkt å sende jobbsøknaden som en vanlig mail og dermed legge attester og arbeid ved som et pdf dokument. Men CVen er jeg mer usikker på, bør jeg inkludere den i pdfen eller legge den ved siden av jobbsøknaden og pdfen?

 

Hva synest dere jeg bør gjøre? Noen forslag? :)

Endret av Gammelsko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes du burde ha det i word så mye som mulig.. men kanskje bare jeg som syner det er enklest? :)

 

Den burde se slik ut:

 

Søknad

CV

Vedlegg

 

Søkanden skriver du om deg selv og slikt, cv'en består av skoler og tidligere arbeidssteder, vedlegg er attester fra skoler og jobber.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg synes du burde ha det i word så mye som mulig.. men kanskje bare jeg som syner det er enklest? :)

 

Den burde se slik ut:

 

Søknad

CV

Vedlegg

 

Søkanden skriver du om deg selv og slikt, cv'en består av skoler og tidligere arbeidssteder, vedlegg er attester fra skoler og jobber.

6100259[/snapback]

 

Enig, husk at mottaker setter pris på minst mulig jobb med å få oversikt, ordne det gjerne i en sammenhengende fil med rekkefølge: søknad, cv, attester, så kan mottakeren scrolle seg gjennom den.

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Ok, da kjører jeg alt i separate pdfer.

 

Takker for svar :)

6100321[/snapback]

Et annet tips... merk på søknaden om vedlegg og hvor mange det er:

 

Vedlegg: 3

 

Du burde også prøve å følge NS (norsk standard) så langt det lar seg gjøre, det ser stort sett mye penere ut. :)

Lenke til kommentar

En annen sak..sommerjobber som er populære kan du nok slite med å få nå, så sent på året. Butikker begynner å motta søknader allerede i januar fra skoleelever. Mega har så massiv pågang fra ungdommer at de bare har laget et standardskjema alle som vil søke fyller ut. Så dumpes det inn i en stor ringperm, og de som ligger først i køen blir sannsynligvis oppringt utpå våren.

Lenke til kommentar

Tror jeg kjører alt i word jeg.

Og jeg begynner med søknaden som blir sendt som en ordinær mail. Derretter kommer alt det andre systematisk i en vedlagt word fil.

 

Slik at arbeidsgiveren kan scrolle seg gjennom hele greiene.

 

Hmmm, ja dette virker som den beste løsningen.

Lenke til kommentar
En annen sak..sommerjobber som er populære kan du nok slite med å få nå, så sent på året. Butikker begynner å motta søknader allerede i januar fra skoleelever. Mega har så massiv pågang fra ungdommer at de bare har laget et standardskjema alle som vil søke fyller ut. Så dumpes det inn i en stor ringperm, og de som ligger først i køen blir sannsynligvis oppringt utpå våren.

6100357[/snapback]

 

Jeg søker foresten hos bedrifter som arbeider med profilutvikling, grafisk design og trykking. De har ikke lyst ut stillinger.

 

Skjangsene for å få noe blir vel så som så, men det er da verdt et forsøk. Jeg satser tungt på erfaring, kunnskaper og arbeid som jeg har gjort oppgjennom årene.

 

Har en følelse av at få gjør dette. Og at alle går etter de utlyste stillingene av kassa jobber, kassebæring osv...

 

Kanskje jeg er heldig og får napp :)

Endret av Gammelsko
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
En annen sak..sommerjobber som er populære kan du nok slite med å få nå, så sent på året. Butikker begynner å motta søknader allerede i januar fra skoleelever. Mega har så massiv pågang fra ungdommer at de bare har laget et standardskjema alle som vil søke fyller ut. Så dumpes det inn i en stor ringperm, og de som ligger først i køen blir sannsynligvis oppringt utpå våren.

6100357[/snapback]

 

Jeg søker foresten hos bedrifter som arbeider med profilutvikling, grafisk design og trykking. De har ikke lyst ut stillinger.

 

Skjangsene for å få noe blir vel så som så, men det er da verdt et forsøk. Jeg satser tungt på erfaring, kunnskaper og arbeid som jeg har gjort oppgjennom årene.

 

Har en følelse av at få gjør dette. Og at alle går etter de utlyste stillingene av kassa jobber, kassebæring osv...

 

 

 

 

Kanskje jeg er heldig og får napp :)

6100478[/snapback]

 

 

Hvis du ønsker jobber som ikke er utlyste, er det kanskje fornuftig å ta kontakt direkte og uformellt. Ta en telefon først og undersøke med vedkommende som har ansvar for rekrutteringen. Da vil du også få klarhet i om det er noen vits å søke til disse. Det kan hende at du ikke får napp med en gang, men kan lønne seg å følge opp og holde kontakt. Ikke vær redd for å "mase", det kan gi et fordelaktig inntrykk fordi det sier noe om hvor interessert du nettopp er.

 

Jeg tror noe sånt som 40% av nyansettelser foregår på den uformelle måten.

 

Lykke til! :thumbup:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
En annen sak..sommerjobber som er populære kan du nok slite med å få nå, så sent på året. Butikker begynner å motta søknader allerede i januar fra skoleelever. Mega har så massiv pågang fra ungdommer at de bare har laget et standardskjema alle som vil søke fyller ut. Så dumpes det inn i en stor ringperm, og de som ligger først i køen blir sannsynligvis oppringt utpå våren.

6100357[/snapback]

 

Jeg søker foresten hos bedrifter som arbeider med profilutvikling, grafisk design og trykking. De har ikke lyst ut stillinger.

 

Skjangsene for å få noe blir vel så som så, men det er da verdt et forsøk. Jeg satser tungt på erfaring, kunnskaper og arbeid som jeg har gjort oppgjennom årene.

 

Har en følelse av at få gjør dette. Og at alle går etter de utlyste stillingene av kassa jobber, kassebæring osv...

 

Kanskje jeg er heldig og får napp :)

6100478[/snapback]

 

I såfall ser jeg ikke noe galt i at du sender det i en pdf-fil. Det kan fort se mye mer profft ut med en pdf-fil. Som en annen sa, ring først. Så skriver du i søknaden: "Henviser til telefonsamtale med fornavn etternavn, og oversender med dette søknad som avtalt".

Lenke til kommentar
En annen sak..sommerjobber som er populære kan du nok slite med å få nå, så sent på året. Butikker begynner å motta søknader allerede i januar fra skoleelever. Mega har så massiv pågang fra ungdommer at de bare har laget et standardskjema alle som vil søke fyller ut. Så dumpes det inn i en stor ringperm, og de som ligger først i køen blir sannsynligvis oppringt utpå våren.

6100357[/snapback]

 

Jeg søker foresten hos bedrifter som arbeider med profilutvikling, grafisk design og trykking. De har ikke lyst ut stillinger.

 

Skjangsene for å få noe blir vel så som så, men det er da verdt et forsøk. Jeg satser tungt på erfaring, kunnskaper og arbeid som jeg har gjort oppgjennom årene.

 

Har en følelse av at få gjør dette. Og at alle går etter de utlyste stillingene av kassa jobber, kassebæring osv...

 

Kanskje jeg er heldig og får napp :)

6100478[/snapback]

 

I såfall ser jeg ikke noe galt i at du sender det i en pdf-fil. Det kan fort se mye mer profft ut med en pdf-fil. Som en annen sa, ring først. Så skriver du i søknaden: "Henviser til telefonsamtale med fornavn etternavn, og oversender med dette søknad som avtalt".

6101211[/snapback]

 

Jepp, jeg forsøkte å lage noe greier i word her i sted og det så heller lusent ut. Tror jeg går tilbake å satser på pdf med flott grafikk og høyoppløslige bilder. Da ser det mer profft og elegant ut.

 

Kommer nok til å ringe først ja og så ettersende nødvendige dokumenter.

 

Takker mye for hyggelige og nyttige svar :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg søker foresten hos bedrifter som arbeider med profilutvikling, grafisk design og trykking. De har ikke lyst ut stillinger.

 

Leser at du har forsøkt å lage et oppsett i word uten å bli tilfreds. Det er godt mulig at du har rett i å lage noe mere "fancy" vil være det beste for dine valg.

Husk bare at ofte er "det enkle" bedre enn det avanserte, kan hende at arbeidsgiver ser mere på hvem du "er" enn hva du kan. Jeg har ihvertfall erfart at personlige egenskaper har vært mest iteressante for arbeidsgiveren, og dessuten kan det jo hende3 at mottakeren er fargeblind.

 

:)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Et enkelt oppsett med bold-skrift i overskrifter og bullets nedover er det beste. Det værste tante vet å få (hun er sjef på en flyplass) er søknader som er fulle av farger, forskjellige fonter, og fancy grafiske ting. Lett og oversiktlig. Husk at personen ofte gjennomgår 100 søknader før lunsj. Da er det greit at de er mest mulig oversiktlig og enkle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...