KlausNordby Skrevet 13. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2006 (endret) Jeg har nettopp kjøpt en Linksys WRT54GX Trådløs SRX Router fra Netshop Oslo -- som skulle være lett å installere, sa de. Men jeg skjønner nå ingenting -- selv om jeg kan Windows bra generelt (er grafisk designer og "lever" i Photoshop og InDesign). Jeg satte opp ADSL her selv, så såpass fikser jeg -- men bortsett fra det så vet jeg nesten _intet_ om alt det andre ved nettverk, DHCP, etc. Jeg skal ha detnne trådløse "dingsen" til å bruke mot min Asus M6 laptop, som har innebygget Centrino WiFi IEEE 802.11b. VI har ADSL fra Tele2 i huset, som funker helt fint gjennom vanlig nettverkskabel. Jeg har WinXP SP2, og alt på min Asus funker bra. Den Wizard på Linksys CD'n ledet meg gjennom "alt" så ut til å funke fint. Men Wizarden sier ikke noe om antennene, f.eks., eller NOE annet efter Wizard'en. Vel, PDF manualen på CD'n gjør jo det -- greit nok. Men i manualen får jeg beskjed om å bruke browser adresse http://192.168.1.1 og passord "admin" -- men det blir hele tiden refusert. Ved en ny gjennomkjøring med CD's Wizard så roper den nå efter et passord på siste trinn -- og nekter å godta det jeg tastet inn første gangen. Jeg skal KUN ha Linksys Wifi koblet opp mot min laptop -- det ikke noe annet nettverk i huset her. Windows Wireless Network Wizard gir meg heller ingen hjelp -- jeg skjønner ingenting av hva den gjør eller spør efter og ikke noe "skjer". Jeg finner både Linkys Wizard og deres PDF manual å være mer eller mindre totalt uforståelig: hva er vitsen med en Wizard for oss "dumme og uvitende" -- hvis den ikke går gjennom ALLE trinnene i prosessen? Hvorfor er det en masse annet i manualen man skal knote med efter den første Wizard? Jeg er sikker på at det er mye manglende informasjon in min beskrivelse her -- men jeg vet jo knapt hva jeg _burde_ beskrive. Som sagt: jeg er meget uvitende om ALLE nettverks-greier, og er takknemlig for hjelp! Takker, Klaus Nordby Endret 13. mai 2006 av KlausNordby Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 13. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2006 (endret) Foreslår at du resetter routeren og installerer den uten CD. Reset foretas ved å stikke en pennespiss inn i hullet bak (ved strømpluggen). Hold den inne til lyset foran blinker (ca 10 sek). Deretter kan du logge på 192.168.1.1 og bruke admin som passord. Det er en grei menystyring som møter deg nå. Si ifra her hvis du behøver mere info. Endret 13. mai 2006 av la7dfa-com Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 13. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2006 Hei Hold deg borte fra wizard cden. Logg deg på 192.168.1.1 og skriv kun admin i passordfeltet og ikke noe i brukernavn. Om dette fortsatt feiler kan du resette rutern ved å trykke med en liten smal sak på resett knappen. Lenke til kommentar
KlausNordby Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. mai 2006 Takk til dere begge for super-raske svar! Jeg skal prøve dette nå. Klaus Lenke til kommentar
KlausNordby Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. mai 2006 Jeg kom videre til web-konfigurasjonen nå, takker! (Jeg har alltid mislikt Wizards, og dette er et nytt bevis på hva slags herk dette ofte er.) Så jeg fulgte PDF manualen helt til jeg ble "gratulert" me å ha satt opp routeren. Internett funker nå gjennom den, efter rebooting av både modem, router og PC -- som manualen beskriver. Men jeg skjønner fortsatt ikke et gram av hvordan jeg skal få _trådløs_ kontakt med routeren. Jeg brukte WinXPs Wireless Wizard (nok en forbannet Wizard!) -- men den gir meg valg mellom USB minnepinne eller manuelt oppsett. Siden jeg ikke har noen slik USB minnepinne her, må jeg velge manuelt -- og da får jeg bare en tekst fil med diverse kryptiske Wireless Settings ting. Jeg valgte "linksys" som nettverksnavn, hvilket var Web-konfigurasjonens default navn -- men Windows lager aldri noe slikt nytt nettverk. Jeg prøvde så Win's Network Wizard (AARRRRGGHHH!) -- men noe "linkys" nettverksikon får jeg ikke, heller ikke er det noe valg in den helvedes Wizarden om trådløse alternativer. Så . . . hjelp videre, please? Klaus Lenke til kommentar
KlausNordby Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. mai 2006 Hmm, jeg ser i min Device Manager følgende underlige "gule greier" -- og finner ingen referanser i DM til mitt trådløse Centrino-dings. Jeg får ingen info om denne manglende dingsen, og heller ikke klarer Win å finne noen driver til den. Er dette relevant -- eller ei? Takker! Klaus Lenke til kommentar
holvik Skrevet 13. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2006 Ser ut som at du mangler drivere til den trådløse Centrino "dings'en" din. Disse driverne ligger sikkert på en CD du fikk med laptopen. Du vil også finne drivere på Asus sine web sider. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 13. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2006 Ditt trådløse nettverkskort er ikke installert, så din bærbare PC aner ikke hva den skal gjøre når du vil være trådløst på Internett. Sjekk i manualen til laptopene, eller på hjemmesidene for å finne ut hva det trådløse kortet heter. Hvis det er en Centrino-laptop heter det sannsynligvis Intel Pro Wireless og så et eller annet. "2200BG" er nok navnet hvis laptopen er kjøpt innen et halvt års tid. HER finner du trådløse drivere som vil passe ditt WLAN-kort, så fremt det er laget av Intel. Men tilbake til konfigurering av din trådløse ruter. Jeg støtter andres forslag til å droppe installasjons-CD helt, de gangene jeg har vært borti de har de bare rotet til forstanden til folk som ikke er helt vant med slike oppsett. Fjern alt Linksys-programvare på din stasjonære PC der du er direkte koblet til din WRT54GX med kabel. Sørg for at PCen er satt opp til å motta IP-adresse automatisk, og at det ikke ligger noen påloggings-tjenester inne og forstyrrer. Eksempelvis hvis du tidligere har hatt Telenor ADSL der du måtte logge inn med brukernavn og passord for å komme på Internett. Alt slikt må fjernes. Jeg vet ikke helt hva Tele2 har levert av modem til deg, om det er kun et modem, eller om de leverer modem med ruterfunksjon. Dersom du har fått det siste, bør det settes til bridge-funksjon, så din WRT54GX tar seg av ruting og fordeling av IP-adresser. Sjekk HER hvilket modem/(ruter) du har, og for eventuelle manualer. Reset din WRT54GX, ved å holde en penn eller lignende inne i reset-hullet så du kjenner at den trykkes inn. Holdes inne 3-5-10 sekunder mens strøm er koblet til, og du skal se at lysene på din WRT54GX vil endre seg, idét ruteren starter opp på nytt i resatt tilstand. Åpne en nettleser som Internet Explorer, FireFox eller Opera, skriv inn "192.168.1.1" i adressefeltet, og trykk Enter brukernavn skal være tomt, og default passord er "admin". (Dette er ihvertfall vediene min WRT54GS har, kanskje din har 192.168.0.1 og et annet passord, sjekk manual) Dersom alle punkt er gjennomgått, og du eventuelt har satt opp ditt Tele2-modem/ruter til bridge, kan din WRT54GX settes opp med tilnærmet like default-verdier, deriblant DHCP (ikke PPPoE eller PPPoA eller noe i den duren.) Lenke til kommentar
KlausNordby Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. mai 2006 Takk til dere begge! Skal prøve å få fatt i riktige drivere og sjekke de andre sakene dere snakker om. Takker igjen! Klaus Lenke til kommentar
KlausNordby Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. mai 2006 Fjern alt Linksys-programvare på din stasjonære PC der du er direkte koblet til din WRT54GX med kabel. Hmmm? Jeg har ingen stasjonær PC involvert her, kun min Asus laptop. Sier du at ruteren skal først "innom" en stasjonær PC -- før jeg kan bruke min laptop trådløst? Det er ikke slikt jeg har tenkt meg at dette skal funker -- det krever jo både en hel PC og strøm til den hele tiden? Takker ellers for dine gode råd! Jeg fant drivere til mitt manglende Intel WLAN -- og den er nå synlig i Device Manager. Jeg har også fått et Wireless Network Conn. ikon i nedre høyre hjørne -- hvilket er HELT nytt for meg -- men "Connect" funksjonen har ikke funket for meg enda. Men jeg er vel på god vei nå? Takker! Klaus Lenke til kommentar
holvik Skrevet 13. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2006 Fjern alt Linksys-programvare på din stasjonære PC der du er direkte koblet til din WRT54GX med kabel. Hmmm? Jeg har ingen stasjonær PC involvert her, kun min Asus laptop. Sier du at ruteren skal først "innom" en stasjonær PC -- før jeg kan bruke min laptop trådløst? Det er ikke slikt jeg har tenkt meg at dette skal funker -- det krever jo både en hel PC og strøm til den hele tiden? Takker ellers for dine gode råd! Jeg fant drivere til mitt manglende Intel WLAN -- og den er nå synlig i Device Manager. Jeg har også fått et Wireless Network Conn. ikon i nedre høyre hjørne -- hvilket er HELT nytt for meg -- men "Connect" funksjonen har ikke funket for meg enda. Men jeg er vel på god vei nå? Takker! Klaus 6097325[/snapback] Routeren skal ikke "innom" noen stasjonær PC. Hva skjer når du prøver å koble til ? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 13. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2006 (endret) Vær obs på at det som regel er en knapp som må trykkes på før nettverket blir aktivert i en bærbar PC. (Har med strømsparing å gjøre) Endret 13. mai 2006 av la7dfa-com Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 13. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2006 Nei, ruteren må ikke innom en stasjonær PC. Men den må innom en PC med nettverkskort tilkoblet med kabel første gang. På mange rutere er ikke trådløst aktivert som default, og da må man bruke nettverkskabel for å konfigurere. Om du har en kabel tilkoblet din Asus-laptop er det helt greit, jeg bare antok at du hadde en stasjonær PC som sto i nærheten av din ruter, og at du derfor hadde en kablet nettverksforbindelse der. Hvis du bare forsøker å komme deg inn på "192.168.1.1" via trådløs forbindelse kommer du nok ikke langt. Trådløst er default deaktivert på de fleste trådløse rutere, slik at det ikke skal være et usikret trådløst nettverk fra starten av. Man må selv konfigurere via en nettverkskabel og skru på det trådløse samt kryptering. Lenke til kommentar
KlausNordby Skrevet 14. mai 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. mai 2006 Man må selv konfigurere via en nettverkskabel og skru på det trådløse samt kryptering. OK, takk til dere alle tre! Jeg kommer fint inn på 192.168.1.1 med kabel mellom laptop og router, og kan bruke routerens web-kontrollpanel i MSIE (funker ikke i Opera). Og Wireless NC programmet "lukter" mitt Linksys trådløse nett og ett som jeg tror må være naboens også. Men "Connect" knappen kobler dem aldri sammen. Der står jeg altså nå. Klaus Lenke til kommentar
KlausNordby Skrevet 14. mai 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. mai 2006 Jeg får aldri noe kontakt med mitt trådløse -- og skjønner fortsatt ikke bæret av mesteparten av disse forbannede nettverks-greien. Jeg trok ikke jeg klater å fikse dette på egen hånd. Bor noen av dere i Oslo og kunne tenke dere en support-oppdrag hos meg? Jeg bor på Grefsen og jeg betaler selvsagt en fornuftig pris. Eller -- hvor i Oslo skulle jeg henvende meg for å få hjemme-support? (Det gjør nok knapt Netshop.) Mvh, Klaus Lenke til kommentar
holvik Skrevet 14. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 14. mai 2006 Hvis du har mulighet ,prøv med en annen PC for å utelukke att det er PC'en som lager krøll. Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 14. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 14. mai 2006 Hvilken M6 er det du har? Dette er hva jeg foreslår: Finn ut akkurat hvilken modell du har -> gå på www.asus.no -> velg nedlasting -> velg den modellen du har -> gå til drivere -> finn driverene for intel wireless -> last ned og installer.. enjoy Lenke til kommentar
zxni Skrevet 14. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 14. mai 2006 Hvilken M6 er det du har? Dette er hva jeg foreslår: Finn ut akkurat hvilken modell du har -> gå på www.asus.no -> velg nedlasting -> velg den modellen du har -> gå til drivere -> finn driverene for intel wireless -> last ned og installer.. enjoy 6100403[/snapback] For å få kontakt med ruteren, må alt være likt i oppsettet både i Windows og i ruteren. Åpent, sikret, passord, navn (=ID) Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 14. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 14. mai 2006 Hvilken M6 er det du har? Dette er hva jeg foreslår: Finn ut akkurat hvilken modell du har -> gå på www.asus.no -> velg nedlasting -> velg den modellen du har -> gå til drivere -> finn driverene for intel wireless -> last ned og installer.. enjoy 6100403[/snapback] For å få kontakt med ruteren, må alt være likt i oppsettet både i Windows og i ruteren. Åpent, sikret, passord, navn (=ID) 6100620[/snapback] Som du ser i device manager lengre opp på siden, har han ikke installert driverne til det trådløse nettverkskortet.. Lenke til kommentar
KlausNordby Skrevet 14. mai 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. mai 2006 Hvis du har mulighet ,prøv med en annen PC for å utelukke att det er PC'en som lager krøll. 6100355[/snapback] Jeg har dessverre kun en trådløse PC, min desktop er nettverk-kabel basert. Og det er også laptoppen -- det er slik jeg poster her. ADSL'n funker helt fint med kabel "gjeonnom" routeren. Så det er ikke så lett å variere varibale i dette eksperimentet! K Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå