Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trafikkspørsmål på oppkjøring?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal ha oppkjøring på mandag, og kom til tenke på noe jeg hadde hørt, nemlig at man kanskje kan få teorispørsmål før oppkjøring. Stemmer dette? Kjørelærer har ikke fortalt meg dette/gitt meg noe å øve på...

 

Kan noen bekrefte dette, evnt. gi meg link til hva jeg bør øve på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal være et kapittel om dette i teoriboka. Selv fikk jeg i oppgave å sjekke om servostyringa var i orden. Da vrir man rattet en vei mens motoren er av og starter så opp. Man kjenner da at rattet med ett blir mye lettere å vri på og servoen funker som den skal.

 

Et annet aktuelt spørsmål er å sjekke om bremsekraftforsterkeren virker. Pumpebrems noen ganger mens motoren er av - du vil da kjenne at bremsepedalen blir hard å presse inn. Start opp mens du fortsatt presser bremsepedalen inn, og pedalen vil skli nn idet du starter.

 

Å sjekke mønsterdybden i dekkene er også et klassisk spørsmål. Husk at mønsterdybden skal være minst 1,6 mm på sommerdekk og 3 mm på vinterdekk.

 

Ta en titt i teoriboka eller ring kjørelæreren din og spør hvis du er usikker. Du betaler tross alt tusenvis av kroner for dette, så det skulle bare mangle om ikke du fikk spørre om noe du lurte på.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Det heter sikkerhetskontrol og det er vel rundt 15 +- spørsmål.... Ingen av dem er spesielt vanskelig. F.eks, sjekke felger og dekk, å påvise eventuele skader eller "ikke skader"

 

Sjekke bremsevæske, og forklare hvilke grunner det er til at bremsevæsken forsvinner.

Sjekke spylervæske, vise at den funker på bilen

Dødgang på ratt?

Dragning til noen sider? 20km/t slippe ratt.

Vise ved hjelp av vognkort, Mange personer? Nyttelast? Dekkdimensjon

Sjekke "merkepådøra" om lufttrykk, sjekke i dekk

Sjekke hovedpæra er rett innstilt...

 

Der er en del flere men husker ikke alt nå i farten.. lykke til å husk å gi beskjed hvordan det går! :tease:

Lenke til kommentar
Det heter sikkerhetskontrol og det er vel rundt 15 +- spørsmål.... Ingen av dem er spesielt vanskelig. F.eks, sjekke felger og dekk, å påvise eventuele skader eller "ikke skader"

 

Sjekke bremsevæske, og forklare hvilke grunner det er til at bremsevæsken forsvinner.

Sjekke spylervæske, vise at den funker på bilen

Dødgang på ratt?

Dragning til noen sider? 20km/t slippe ratt.

Vise ved hjelp av vognkort, Mange personer? Nyttelast? Dekkdimensjon

Sjekke "merkepådøra" om lufttrykk, sjekke i dekk

Sjekke hovedpæra er rett innstilt...

 

Der er en del flere men husker ikke alt nå i farten.. lykke til å husk å gi beskjed hvordan det går!  :tease:

6097686[/snapback]

 

Skal jeg gjøre, men du, kan du gjøre meg en kjempetjeneste? Forklare åssen man gjør det du har skrevet? :innocent:

Lenke til kommentar

jeg hadde 8 spm. sensoren hadde 8 plastkort med hvert spm på og jeg skulle trekke ut ett av dem og svare på. man kan også drite i å svare, men da må man kjøre bra på oppkjøring (ikke til å anbefale). du burde høre med kjørelæreren din om de spm der, kan vær avgjørende for deg om du får sensorer som har hatt en dårlig dag.

Lenke til kommentar

Da var oppkjøring bestått uten større feil! Fikk spørsmål om bremsevæske, skulle vise beholder samt forklare årsaker til at nivået på bremsevæske kunne gå ned! Kjørelærer gikk gjennom dette med meg rett før oppkjøring, gikk derfor ganske flott! Takker alle som har svart her, nå er bilen jeg skal kjøpe på vei! Må ut og kjøre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...