Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-10-05 00:09, skrev karalvs:

Rødsprit legger igjenn fettbelegg, bruk Kondensfjerner denne inneholler (isopropanol,2-propanol,denaturent 60-100%) denne legger ikkje igjenn fettbelegg...


 

Here we go again...Det du sier er fullstendig galt! Jeg sender deg en PM, for jeg gidder ikke drite deg ut offentlig :roll:

Lenke til kommentar

Jeg har sagt mitt i denne saken for lenge siden. At ren isopropanol teoretisk er renere en rødsprit, er fakta. Men det vil si du må på et apotek for og kjøpe dette. Dit er det bare et fåtall som går. Derfor står valget mellom rødsprit og kondensfjerner som står i boden. Av disse to stoffene mener jeg rødsprit er bedre da den legger igjen mindre farge/brekningsmiddel en kondensfjerner gjør. Men begge deler er fullt brukbart. Det er ikke celleforskning vi driver med!

Verken rødsprit eller kondensfjerner inneholder fett.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-10 09:35, skrev kjeholth:

isopropanol er det beste. det er så godt som det samme som rein alkohol, bare at det har et litt mer "kjemisk" navn. Derfor går det også veldig godt ann å bruke sprek hjemmelaga alkohol. bør da helst holde godt over 90%... :wink:


 

Et litt mer "kjemisk" navn? *oppgitt*

Isopropanol er propanol, et alkohol, men ikke det samme som etanol, som er det samme som vodka....

 

I disse metanol-tider kan jeg kanskje sette ting litt i sammenheng.....

 

Metanol CH3-OH aka. tresprit -DØDELIG

Etanol C2H5-OH aka. vodka -GIFTIG

Propanol C3H7-OH aka. isopropanol -GIFTIG

butanol C4H9-OH

pentanol C5H11-OH

osv. osv. osv.

 

Legg merke remsen med navn. Dette er alle alkoholer, men hvert alkohol har forskjellige egenskaper. Legg også merke til at den kjemiske formelen forandrer seg. Prefiksene; -Met, -Et, -Prop, -But, Pent betyr rett og slett 1,2,3,4,5. Foreksempel angir prefikset -PROP at det gitte alkoholet inneholder 3 karbon atomer. Endingen -ol angir den kjemiske gruppen dette stoffet tilhører => alkoholer.

 

 

-an som etterfølger -PROP prefikset forteller oss at stoffet vi snakker om bare har enkeltbindiner, eller er hydrogenmettet som man også kan si. -an forteller kjemikere noe om den kjemiske strukturen til stoffet.

 

Alle oppmerksomme leserne har sikkert lagt merke til at ordet Metanol slett ikke ble til ved en tilfeldighet.

-Met ,sier oss at stoffet innholder 1 karbon atom

-an ,stoffet har bare enkeltbindinger

-ol ,stoffet er et alkohol

Lenke til kommentar

Fant ordene "propanol aka isopropanol" for å være sterkt misvisende, så her er litt småinfo om isotoper.

 

Isopropanol er vel en isotop av propanol, mer en bare et annen navn for propanol. Dvs. at isotop-kjernen er forskjellig fra den originale kjernen ved at noen nøytroner eller protoner har blitt lagt til eller trukket fra.

 

Det bør også bemerkes at isotoper kan ha _helt_ forskjellige egenskaper sammenlignet med det "originale" stoffet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...