Gå til innhold

Tollklarering på pakker fra utlandet, lureri?


Anbefalte innlegg

Privatisering er noe skikkelig dritt.

 

Dette har da mest med reglene som er satt, ikke selve privatiseringen.

6101222[/snapback]

 

Javel? Er det noen regler som sier at de må ta så mye penger for å fortolle?

 

Ellers virker dette opplegget litt merkelig på meg, er det slik å forstå at om man får brev fra visse postlevrandører, så er det NE som fortoller?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kak: Du innrømmer jo feil i blog'en din:

Bilen med frakt og det hele kom på 280 kroner

 

Fra www.toll.no:

Toll og avgifter ved innførsel av varer

Innførsel av varer med vareverdi over 200 kroner må fortolles. Det vil si at det må betales merverdiavgift (25 prosent) og eventuell toll og særavgifter for varen. Toll og avgifter regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikrings-kostnader

 

Så da hadde jo NE 100% rett i å kreve deg for et tollklareringsgebyr + 25% mva av 280,- kr.

 

Hvorvidt størrelsen på gebyret er rimelig, er en annen sak (og det er vel i første rekke det som har vært klagene mot NE)

 

|2mmy|

Lenke til kommentar
kak: Du innrømmer jo feil i blog'en din:
Bilen med frakt og det hele kom på 280 kroner

 

Fra www.toll.no:

Toll og avgifter ved innførsel av varer

Innførsel av varer med vareverdi over 200 kroner må fortolles. Det vil si at det må betales merverdiavgift (25 prosent) og eventuell toll og særavgifter for varen. Toll og avgifter regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikrings-kostnader

 

Så da hadde jo NE 100% rett i å kreve deg for et tollklareringsgebyr + 25% mva av 280,- kr.

 

Hvorvidt størrelsen på gebyret er rimelig, er en annen sak (og det er vel i første rekke det som har vært klagene mot NE)

 

|2mmy|

6523354[/snapback]

 

Les det som står lenger opp "med vareverdi over 200 kroner", altså, om varen er verd mer en 200, må man betale moms av både varen og frakten, er varen verd under 200 må man ikke betale moms hverken på varen eller frakten.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kak skal selvsagt ikke betale noe som helst for å få pakken sin gjennom systemet. Siden den kostet under 200 kroner (14,50 Euro) kan ikke Nordic Express kreve tollklareringsgebyr. Jeg hadde ikke gitt dem en krone. Deres egen feil at de har gjort en jobb som i utgangspunktet ikke skulle gjøres. De vet utmerket godt at de ikke har krav på noe som helst. Jeg blir så forbannet på sånne frekke folk :thumbdown:

Lenke til kommentar

Det som er latterlig er at det ikke har vært noen justering av tollgrensen siden 1975. Vi kunne i 1975 ta inn varer for opptill 200kr uten å betale moms, og det er samme beløp i dag. Det er latterlig det. Dette beløpet burde etter min mening være minst 1000kr.

 

Edit. fant ut at det var 1975 og ikke 1960. men det forrandrer ingenting.

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar
Fikk en pakke fra dem nettopp...  (gjennom tyske GLS). De skulle ha mye for fortolling, men værst av alt lot de pakken min ligge å vente fra den hadde kommet inn fra fortolling i mange dager helt til jeg ringe og spurte dem hvorfor pakken hadde stoppet. Først da fikk jeg vite at jeg måtte betale inn moms til dem før de sendte pakken videre....

 

Ekspress my ass....

 

-Stigma

6087551[/snapback]

 

Dette er vel Norske tollregler som sier at en pakke ikke kan leveres bestemelsessted uten at moms og avgifter er betalt.

Lenke til kommentar
Det som er latterlig er at det ikke har vært noen justering av tollgrensen siden 1975. Vi kunne i 1975 ta inn varer for opptill 200kr uten å betale moms, og det er samme beløp i dag. Det er latterlig det. Dette beløpet burde etter min mening være minst 1000kr.

 

Edit. fant ut at det var 1975 og ikke 1960. men det forrandrer ingenting.

6523589[/snapback]

 

Hvorfor er det latterlig at man må betale moms av varer man kjøper fra utlandet, når man må det fra varer man kjøper her i norge? Hvorfor er det altterlig at utenlandske og norske butikker må konkurrere på like vilkår (en butikk må stte ned prisen med 20% for å matche en pris uten moms).

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det som er latterlig er at det ikke har vært noen justering av tollgrensen siden 1975. Vi kunne i 1975 ta inn varer for opptill 200kr uten å betale moms, og det er samme beløp i dag. Det er latterlig det. Dette beløpet burde etter min mening være minst 1000kr.

 

Edit. fant ut at det var 1975 og ikke 1960. men det forrandrer ingenting.

6523589[/snapback]

 

Hvorfor er det latterlig at man må betale moms av varer man kjøper fra utlandet, når man må det fra varer man kjøper her i norge? Hvorfor er det altterlig at utenlandske og norske butikker må konkurrere på like vilkår (en butikk må stte ned prisen med 20% for å matche en pris uten moms).

 

AtW

6523745[/snapback]

Fordi det de fleste ville handlet på nett er CD-plater og film. Dette er noe som allerede er altfor overpriset i norge i forhold til den reele kostnaden. Derfor tror jeg norske butikker som selger CD/DVD ville hatt godt av den økte konkurransen.

 

Les også denne artikkelen.

Lenke til kommentar
Privatisering er noe skikkelig dritt.

6090678[/snapback]

Rettere sagt: Kunstig markedsdeling og monopoler i hver sin del av markedet er noe skikkelig dritt. Det er dette vi har konkurranselover og konkurransetilsyn for å hindre. Hvis myndighetene feiler i sin oppgave med å hindre kunstig markedsdeling og monopolvirksomhet så er det resultater som dette med Nordic Express vi kan få.

 

Ta gjerne kontakt med både forbrukerrådet, TV2 hjelper deg og NRKs Forbrukerinspektørene (Jeg tror sistnevnte er litt mer glade i slike saker enn TV2).

 

Send epost til NE og spør hvilke ekstra tjenester de tilbyr utover det posten tilbyr siden de er dyrere. Fortell videre at du aldri har bestillt denne ekstra tjenesten og vil ha pakken levert på vanlig måte til vanlig pris. Send gjerne en epost til posten og etterlys pakken din og be de ordne opp.

Lenke til kommentar
betalte regningen med en gang, så det skulle gå litt fortgang på sakene. Fikk brev i posten i dag at de krever personnummer også. Dermed må jeg vente til mandag før det kan fikses, og da sendes ikke pakkene før tirsdag tipper jeg. Og da er de hos meg torsdag/fredag.

 

For noe idioti.

6093807[/snapback]

Personnummer er det Toll/Finansdept'et som krever (Posten har, så vidt jeg vet som eneste aktør, hatt en kontinuerlig prøveordning de siste årene der Toll og Avgifts ikke forlanger personnummer for fortollede pakker under NOK1000).

At de ikke informerte om at de trengte personnummer ved første kontakt er derimot deres eget ansvar, og dårlig kundebehandling.

 

Generell betraktning om dyrere varer hos Play vs Amazon UK:

Hvis det ikke er ting som er på spesielt salg hos Play vil som oftest Amazon være billigere, selv når du ser bort fra hvem som gjør fortollingsjobben. Husk at hvis det er ting det betales VAT (Value Added Tax, engelsk mva) i England trekkes denne fra ved forsendelse ut av EU (VAT er 17.5% på ting som DVD'er og CD'er, bøker er mva-fritt i både England og Norge).

6101199[/snapback]

 

Personnummeret kan du bare ringe inn nå f.eks..

Lenke til kommentar

Sitter her med en Faktura - Forenklet tollbehandling fra Posten. Kjøpte 1 spill med 2 CD-er som kostet GBP 19,99 (NOK 228,00) sendt fra play.com. Varene ble bestillt 18.06.06 og levert på posten 26.06.06. Toll og avgifter ble betalt ved utlevering.

 

Forenklet tollgebyr: 85,- og MVA: 57,-. Det vil si at spillet kostet kr 360,- tilsammen. Jeg begynner snart å forstå de som laster ned slike spill på nettet. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Det som er latterlig er at det ikke har vært noen justering av tollgrensen siden 1975. Vi kunne i 1975 ta inn varer for opptill 200kr uten å betale moms, og det er samme beløp i dag. Det er latterlig det. Dette beløpet burde etter min mening være minst 1000kr.

 

Edit. fant ut at det var 1975 og ikke 1960. men det forrandrer ingenting.

6523589[/snapback]

 

Hvorfor er det latterlig at man må betale moms av varer man kjøper fra utlandet, når man må det fra varer man kjøper her i norge? Hvorfor er det altterlig at utenlandske og norske butikker må konkurrere på like vilkår (en butikk må stte ned prisen med 20% for å matche en pris uten moms).

 

AtW

6523745[/snapback]

Fordi det de fleste ville handlet på nett er CD-plater og film. Dette er noe som allerede er altfor overpriset i norge i forhold til den reele kostnaden. Derfor tror jeg norske butikker som selger CD/DVD ville hatt godt av den økte konkurransen.

 

Les også denne artikkelen.

6523800[/snapback]

 

Problemet er som sagt at norske CD-butikker da må selge CDene sin 20% billigere enn de i utlandet, er det rettferdig? Er det engang mulig? Har butikkene 20% eller mer i profittmargin?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fordi det de fleste ville handlet på nett er CD-plater og film. Dette er noe som allerede er altfor overpriset i norge i forhold til den reele kostnaden. Derfor tror jeg norske butikker som selger CD/DVD ville hatt godt av den økte konkurransen.

 

Les også denne artikkelen.

6523800[/snapback]

Så du tror ikke at handelslekkasjene vil øke dersom tollgrensa heves til 1000kr. Tenk deg om. Se på hvor sterkt dette ønskes av forbrukere over hele landet (ikke bare her på forumet).

 

En annen ting er at økt tollgrense ikke vil bedre konkurransen, men forværre den fordi konkurrentene får vesentlig forskjellige konkurransevilkår. Dette vil være svært urettferdig ut for norske butikker og nettbutikker.

 

Prøv å se det på en litt annen måte ved tenke over dette hypotetiske eksemplet: Staten innfører tollfrihet på varer under 1000kr fra kommuner som heter noe som begynner på en vokal. Hva tror du det ville gjort med konkurransevilkårene mellom butikker i kommuner som begynner på en konsonant og de som begynner på en vokal? Jo, butikker i kommuner som begynner på en konsonant må presse sine priser til det blir nesten ulønnsomt mens de som har butikk i en kommune som begynner med en vokal kan ta en fet avanse. Prisene vil dermed ikke ha en forskjell på 25% (som er momsdifferansen) Etter hvert finner kjedene og butikkene ut at det er meningsløst å ha butikker i konsonantkommuner og flytter sine virksomheter til vokalkommuner. Konsonantkommunene utarmes for arbeidsgivere og medfører høyere arbeidsløshet og fraflytting. Dette er bare et hypotetisk eksempel, men bytt ut ordet konsonantkommuner med norge og ordet vokalkommuner med utlandet så ser man situasjonen forkjemperene av økt tollgrense ønsker seg.

 

Hele hensikten med tollgrensa på 200kr slik jeg ser det er at det skal redusere kostbart byråkrati for å behandle tollsaker som bare gir noen vekslemynter i inntekt for staten og dermed blir en større utgift enn inntekt. Den er rett og slett til for å gjøre det bedre og billigere for både staten og kjøper. Personlig mener jeg tollgrensa ble satt alt for høyt den gang den ble innført (1974?) etter datidens pengeverdi, men at den passer langt bedre med dagens pengeverdi og dagens kostnader med behandling av tollsaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fordi det de fleste ville handlet på nett er CD-plater og film. Dette er noe som allerede er altfor overpriset i norge i forhold til den reele kostnaden. Derfor tror jeg norske butikker som selger CD/DVD ville hatt godt av den økte konkurransen.

 

Les også denne artikkelen.

6523800[/snapback]

Så du tror ikke at handelslekkasjene vil øke dersom tollgrensa heves til 1000kr. Tenk deg om. Se på hvor sterkt dette ønskes av forbrukere over hele landet (ikke bare her på forumet).

 

En annen ting er at økt tollgrense ikke vil bedre konkurransen, men forværre den fordi konkurrentene får vesentlig forskjellige konkurransevilkår. Dette vil være svært urettferdig ut for norske butikker og nettbutikker.

 

Prøv å se det på en litt annen måte ved tenke over dette hypotetiske eksemplet: Staten innfører tollfrihet på varer under 1000kr fra kommuner som heter noe som begynner på en vokal. Hva tror du det ville gjort med konkurransevilkårene mellom butikker i kommuner som begynner på en konsonant og de som begynner på en vokal? Jo, butikker i kommuner som begynner på en konsonant må presse sine priser til det blir nesten ulønnsomt mens de som har butikk i en kommune som begynner med en vokal kan ta en fet avanse. Prisene vil dermed ikke ha en forskjell på 25% (som er momsdifferansen) Etter hvert finner kjedene og butikkene ut at det er meningsløst å ha butikker i konsonantkommuner og flytter sine virksomheter til vokalkommuner. Konsonantkommunene utarmes for arbeidsgivere og medfører høyere arbeidsløshet og fraflytting. Dette er bare et hypotetisk eksempel, men bytt ut ordet konsonantkommuner med norge og ordet vokalkommuner med utlandet så ser man situasjonen forkjemperene av økt tollgrense ønsker seg.

 

Hele hensikten med tollgrensa på 200kr slik jeg ser det er at det skal redusere kostbart byråkrati for å behandle tollsaker som bare gir noen vekslemynter i inntekt for staten og dermed blir en større utgift enn inntekt. Den er rett og slett til for å gjøre det bedre og billigere for både staten og kjøper. Personlig mener jeg tollgrensa ble satt alt for høyt den gang den ble innført (1974?) etter datidens pengeverdi, men at den passer langt bedre med dagens pengeverdi og dagens kostnader med behandling av tollsaker.

6523981[/snapback]

Ok, og med din logikk så burde sverige vært fraflyttet og konkurs nå? Men har det skjedd? For innen EU er det ingen tollgrenser for varer som sendes mellom EU-landene.

 

fant denne artikkelen som gir et godt triks til de som bor nærme sverige.

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar

Hvis dette Nordic Express-faenskapet har kommet på banen nå i senere tid etter noe fravær, kan kanskje dette forklare hvorfor det plutselig tar to uker å få selv momsfrie varer fra Play? Bestilte nettopp en noe kostbar DVD-burk fra Amazon og er ikke interessert i å betale til noe møkkafirma som gjør samme jobben som det offentlige, bare dårligere og tregere.

 

EDIT: Når det gjelder momsfritaksgrensen vil jeg tro at et mye bedre tiltak enn å heve grensen for utenlandskjøp ville vært å frita alle åndsverk for moms på lik linje med bøker. Da ville norske butikker blitt mye mer konkurransedyktige ovenfor utlander, i tillegg til at man kunne bestilt av hjertens lyst fra utlandet.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Ok, og med din logikk så burde sverige vært fraflyttet og konkurs nå? Men har det skjedd? For innen EU er det ingen tollgrenser for varer som sendes mellom EU-landene.

 

fant denne artikkelen som gir et godt triks til de som bor nærme sverige.

6524101[/snapback]

 

Du må betale moms når du er et EU-land som handler fra et annet EU-lands, det er bare det at momsen betales direkte til kjøpslandet, når du bestiller fra utlandet i norge, trekkes kjøpslandets moms fra, før den kommer til norges grenser.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...