Gå til innhold

Tråden om DELL 2007FP/2007FPW


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Riktig og som jeg skrev lengre opp på siden.

 

Der står det følgende : LPL WSXGA

 

Dette er et LG/Phillips panel som er et S-IPS panel og skal være det beste.

6956949[/snapback]

 

 

Nei. WSXGA betyr bare at det er et widescreen XGA panel, i likhet med de fleste (alle?) andre PC LCD-skjermer.

 

Hvis det er et LG/Phillips S-IPS panel er koden LM201W01 eller LM201WE2. Er det et Samsung S-PVA panel starter koden med LTM eller kanskje også SAM LTM (med tall bak)

 

Dessuten er ikke S-IPS nødvendigvis "det beste". Det kommer an på hvilke kvaliteter du vektlegger. Begge typer (altså S-IPS og S-PVA) har sine fordeler og ulemper. De fleste er vel dog enige i at de begge er "bedre" enn TN-paneler, til allround bruk.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Det ryktes nå at Dell er i ferd med å gå over fra LG/Phillips S-IPS panel til Samsung S-PVA panel på 2007wfp  :hmm:Link (Det er linker videre til andre forumer om samme tema i denne tråden)

 

Noen hevder allerede å ha fått S-PVA paneler tilbake når de byttet inn sitt S-IPS panel pga. reklamasjon ved andre feil.

 

Vet ikke helt hva jeg skal synes om dette - jeg får min 2007 i løpet av et par dager, så får jeg se hva slags panel jeg får. Det jeg vil si er at dersom dette er riktig, er det ikke holdbart at Dell ikke informerer sine kunder om hva som foregår. Skal ta en telefon senere i dag og fortelle dem hva jeg synes om den saken.

 

En annen ting er at jeg ikke er helt negativ hvis dette faktisk er tilfelle - S-PVA har noen fordeler framfor S-IPS, det gjelder f.eks, enda bedre (dypere) farver, spesiellt i begge endene av farvespekteret, bedre sortnivå og detaljer i mørke partier, bedre kontrast...  - ulempen i forhold til S-IPS er først og fremst litt dårligere vinkler, men likevel klart bedre enn TN-paneler. S-PVA er litt  rimeligere å produsere enn S-IPS, men det trenger ikke å bety at de er "dårligere" - bare annerledes på visse punkter. Begge paneltyper er uansett "bedre" enn TN, hvis man vektlegger farger og detaljer framfor hyperrask respons. (og pris  :D  )

Hvis Dell 2007wfp nå begynner å komme med S-PVA paneler, bør man kanskje heller sammenligne den med Samsung 215tw-skjermen, som jo slettes ikke er noen dårlig skjerm...

 

Vel, vi får se.

6955808[/snapback]

 

 

Men leste at det var noen som merket at Dell skjermen med S-PVA panel var plaget av "input lag".

Det samme som noen også sier at Samsungen er plaget av.

 

Så det er jo ikke bra hvis det er slik :no:

Lenke til kommentar

Det kan godt være at Samsung S-PVA panelet er plaget av input lag, men jeg har nå også lest innlegg av andre som mener at dette "problemet" og kritikken av Samsung 215TW er betydelig overdrevet. Noen mener at 1 millisekund forsinkelse er plagsomt når man spiller hurtige skytespill, andre legger ikke merke til det i det hele tatt

(1 millisekund er her tatt ut fra luften, som et eksempel - jeg aner ikke hvor stor denne forsinkelsen er i virkeligheten)

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Her er en bedre link angående S-IPS/S-PVA diskusjonen.

 

Det første bildet viser også koden hvis det dreier seg om et Samsung S-PVA panel.

6957277[/snapback]

 

Rikti,det var det jeg også fikk oppgitt ,nemmelig at var det snakk om et Samsung panel på disse skjermene så stod det SAM foran,noe det ikke gjør på min.

 

Og for ordens skyld så står det følgende hos meg.

 

LPL WSXGA LM201W01

 

Der LPL forteller at dette er et LG/Phillips panel.

 

Mere info finner dere HER

 

Here are the two 2007WFP next to each other. The S-IPS on the left and the S-PVA on the right:

032007wfpx2tb7.jpg

 

Det skulle vel være liten tvil om at det er S-IPS panelet som er best her.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Det kan godt være at Samsung S-PVA panelet er plaget av input lag, men jeg har nå også lest innlegg av andre som mener at dette "problemet" og kritikken av Samsung 215TW er betydelig overdrevet. Noen mener at 1 millisekund forsinkelse er plagsomt når man spiller hurtige skytespill, andre legger ikke merke til det i det hele tatt

(1 millisekund er her tatt ut fra luften, som et eksempel  - jeg aner ikke hvor stor denne forsinkelsen er i virkeligheten)

6957118[/snapback]

 

Såvidt jeg har skjønt, så kommer denne laggen av at man bufrer et bilde, for å kunne se på to bilder etterhverandre, slik at man kan hindre så mye synlig etterslep. Om det er tilfellet, så er laggen minst 1/60 s dvs 17 ms.

 

AtW

Lenke til kommentar

Snekker'n - vi er enige om at S-IPS har bedre innsynsvinkler, som bildet viser - jeg har allerede sagt det :yes: Men det hadde sett værre ut hvis det var et TN-panel.

Dessuten lyver bildet litt, den skjermen som står lengst fra kamera får jo atskillige flere grader vinkel i forhold til kameraet enn den nærmeste.

I tillegg har vi ingen garanti for at skjermene er justert likt eller optimalt i forhold til hverandre når det gjelder farver, lysstyrke osv.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Det kan godt være at Samsung S-PVA panelet er plaget av input lag, men jeg har nå også lest innlegg av andre som mener at dette "problemet" og kritikken av Samsung 215TW er betydelig overdrevet. Noen mener at 1 millisekund forsinkelse er plagsomt når man spiller hurtige skytespill, andre legger ikke merke til det i det hele tatt

(1 millisekund er her tatt ut fra luften, som et eksempel  - jeg aner ikke hvor stor denne forsinkelsen er i virkeligheten)

6957118[/snapback]

 

Såvidt jeg har skjønt, så kommer denne laggen av at man bufrer et bilde, for å kunne se på to bilder etterhverandre, slik at man kan hindre så mye synlig etterslep. Om det er tilfellet, så er laggen minst 1/60 s dvs 17 ms.

 

AtW

6957359[/snapback]

 

Takk for opplysningen :) 1/60 sekund høres ikke så ille ut for meg da - men så spiller jeg heller ikke noen sånne skytespill, jeg klarer meg med Football Manager og litt Oblivion.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Snekker'n - vi er enige om at S-IPS har bedre innsynsvinkler, som bildet viser - jeg har allerede sagt det  :yes: Men det hadde sett værre ut hvis det var et TN-panel.

Dessuten lyver bildet litt, den skjermen som står lengst fra kamera får jo atskillige flere grader vinkel i forhold til kameraet enn den nærmeste.

6957383[/snapback]

 

Er klar over det,jeg har heller ikke nevnt TN panel her :)

Og kan opplyse at siden jeg selger en god del pcer og dertil skjermer så vet jeg at S-PVA paneler kan være meget bra, jeg har spes erfaring med samsungskjermer med disse og aldrig kunne utsette noe på disse.

Når det så gjelder akkurat denne Dellskjermen har jeg kunn erfaring fra min egen og den har S-IPS , nettop derfor støtter jeg meg til det flere forum og dets lesere skriver :)

Det jeg har satt fingeren på er at jeg på denne skjermen syntes overflaten var for "ruglete" dette har dog ikke noe med om det er et S-IPS panel eller ei,men har vel mere med at jeg har sittet foran en skjerm med glanset overflate lenge.

Dette er noe en venner seg til og det er kun synelig på hvite felter, fordelen er at en slipper gjennskinn fra lyskilder i rommet.

Lenke til kommentar

:D Ja, jeg skjønte ikke helt hva du mente med "ruglete" til å begynne med, men har det klart nå. Det er nok en vanesak, ja.

Jeg har egentlig ikke noen oppfatning om Dell-skjermen ennå, i og med at jeg ennå ikke har fått den - det er derfor jeg ikke er så veldig bekymret om det blir en S-IPS eller S-PVA - som sagt, de har begge sine fordeler og ulemper. Jeg hadde derimot blitt rasende på Dell hvis jeg hadde fått en TN-skjerm i stedet :cry:

Lenke til kommentar
:D  Ja, jeg skjønte ikke helt hva du mente med "ruglete" til å begynne med, men har det klart nå. Det er nok en vanesak, ja.

Jeg har egentlig ikke noen oppfatning om Dell-skjermen ennå, i og med at jeg ennå ikke har fått den - det er derfor jeg ikke er så veldig bekymret om det blir en S-IPS eller S-PVA - som sagt, de har begge sine fordeler og ulemper. Jeg hadde derimot blitt rasende på Dell hvis jeg hadde fått en TN-skjerm i stedet  :cry:

6957487[/snapback]

 

Selv om forskjellen kanskje ikke er så stor, så har jeg lite til overs for Dells politikk om å skifte paneler uten å si ifra eller endre modellnummer. Man burde kunne forvente å vite hva slags panel man får.

 

AtW

Lenke til kommentar
:D  Ja, jeg skjønte ikke helt hva du mente med "ruglete" til å begynne med, men har det klart nå. Det er nok en vanesak, ja.

Jeg har egentlig ikke noen oppfatning om Dell-skjermen ennå, i og med at jeg ennå ikke har fått den - det er derfor jeg ikke er så veldig bekymret om det blir en S-IPS eller S-PVA - som sagt, de har begge sine fordeler og ulemper. Jeg hadde derimot blitt rasende på Dell hvis jeg hadde fått en TN-skjerm i stedet  :cry:

6957487[/snapback]

 

Selv om forskjellen kanskje ikke er så stor, så har jeg lite til overs for Dells politikk om å skifte paneler uten å si ifra eller endre modellnummer. Man burde kunne forvente å vite hva slags panel man får.

 

AtW

6957497[/snapback]

 

 

Helt enig

Lenke til kommentar

På det bildet som Snekker'n la ved - hvis dette er representativt for den reelle forskjellen mellom de to paneltypene; Man kan se at det hvite i bildet (skyene) får et gulskjær på den borteste - dette kommer sannsynligvis av den litt dårligere innsynsvinkelen - til gjengjeld synes jeg at jeg kan se flere detaljer i de mørke partiene (fjellene) + at blå- og grønnfarven virker et lite hakk mer naturlig. I så fall stemmer det jo godt med det som i teoretisk er de vesentlige forskjellene på disse panelene, eller hva?

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Snakket forresten nettopp med en selger på Dell Norge - dette er - ikke helt uventet - helt nytt for dem/ham. Er vel nødt til å ta kontakt med Dell USA eller Irland for klart svar (om mulig).

 

Men jeg fikk nå i hvert fall sagt i fra om hva jeg synes om en slik policy fra Dell, og at dersom den skjermen som er underveis ikke svarer til forventningene, så blir det kjapp retur.

Lenke til kommentar
siden de har tilbud på denne skjermen nå så kom jeg til å titte på den..

 

http://accessories.euro.dell.com/sna/Produ...&l=no&sku=59236

 

Hvordan funker den i forhold til spill ect? Mange gamere velger jo skjermer med 8ms og mindre.. denne har 16ms, har det mye å si?

- IPS-panel er noe av det beste per dags dato. 16ms er det som står på papiret og i praksis leverer denne skjermen helt noe annet! Vi må ikke alltid gå etter det som står på papiret, det er hvordan skjermen er i praksis som teller.

 

Jeg har enda ikke klart å provosere frem noe som helst form for etterslep. CS:S går som det skal, samme gjelder BF:2. Bilspill går som hånd i hanske og filmer er helt fabelaktige på denne skjermen. Null etterslep i scener med raske bevegelser, mer eller mindre man har satt i effekter så klart.

 

Dette er i alle min erfaring. HW.no kommenterer også hvordan IPS-panel er i praksis og at man ikke hele tiden kan gå etter det som står på papiret. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...