Gå til innhold

Koble sammen flash-brikker og få rask disk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hm merkelig. det som i teorien er ganske simpelt er visst ikke så enkelt likevell....

6558669[/snapback]

Velkommen til HW-verden, sånn er det jo gjerne.

 

Spennende å se om noen tør å satse på CF/IDE-adaptere som selges i norske butikker, så ikke alt kommer fra eBay. Jeg hadde foretrukket å kunne ha reklamering mot en norsk butikk hvis jeg hadde hatt adaptere og ørten minnekort. Kjedelig å vente på postgang til utlandet.

6559376[/snapback]

 

Jeg handlet fra komplett:

SDM IDE CompactFlash Adapter

TwinMOS CF Card 2048MB, 140X, Type I, Ultra-X, 16.2/21MB Write/read

 

hdtach3.jpg

Lenke til kommentar
Har du sjekket i bios hva kortet støtter? ut i fra dataarket til kortet så skal de støtte UDMA2 mode, du kan jo prøve å sette den i UDMA2 i bios å se hva som skjer.

6578955[/snapback]

 

Fikk ikke helt til å sette til UDMA2 mode, fant kun en meny der jeg kunne enable/disable UDMA mode. :hmm:

Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg har liggende et par CF til IDE adaptere etter at jeg planla å koble to brikker i raid0 for et par år siden. Men på den tiden var brikkene for dyre, så jeg droppet hele prosjektet...

 

Tenkte å kjøpe meg en eller kanskje to brikker nå for å gjøre en test. Noen anbefalinger? Må ha en type med rundt 20MB/s reell hastighet + 2 eller 4 GB størrelse...

Lenke til kommentar
Hmm.. Jeg har liggende et par CF til IDE adaptere etter at jeg planla å koble to brikker i raid0 for et par år siden. Men på den tiden var brikkene for dyre, så jeg droppet hele prosjektet...

 

Tenkte å kjøpe meg en eller kanskje to brikker nå for å gjøre en test. Noen anbefalinger? Må ha en type med rundt 20MB/s reell hastighet + 2 eller 4 GB størrelse...

6598716[/snapback]

 

Hvilke adaptere er det snakk om ? :)

Lenke til kommentar
Hmm.. Jeg har liggende et par CF til IDE adaptere etter at jeg planla å koble to brikker i raid0 for et par år siden. Men på den tiden var brikkene for dyre, så jeg droppet hele prosjektet...

 

Tenkte å kjøpe meg en eller kanskje to brikker nå for å gjøre en test. Noen anbefalinger? Må ha en type med rundt 20MB/s reell hastighet + 2 eller 4 GB størrelse...

6598716[/snapback]

 

Hvilke adaptere er det snakk om ? :)

6598965[/snapback]

Det er jeg ikke sikker på... Men dem er ikke spesielt fancy. Kjøpt på komplett tror jeg. Bare å sette dem i en ledig plass bak på maskinen, og koble til IDE kontakt. Det er kun et par passive komponenter på kretskortet, de fleste banene er rutet direkte fra kortet til IDE.

 

Edit:

Denne er det faktisk.

Endret av krislarsen
Lenke til kommentar
Hmm.. Jeg har liggende et par CF til IDE adaptere etter at jeg planla å koble to brikker i raid0 for et par år siden. Men på den tiden var brikkene for dyre, så jeg droppet hele prosjektet...

 

Tenkte å kjøpe meg en eller kanskje to brikker nå for å gjøre en test. Noen anbefalinger? Må ha en type med rundt 20MB/s reell hastighet + 2 eller 4 GB størrelse...

6598716[/snapback]

 

Hvilke adaptere er det snakk om ? :)

6598965[/snapback]

Det er jeg ikke sikker på... Men dem er ikke spesielt fancy. Kjøpt på komplett tror jeg. Bare å sette dem i en ledig plass bak på maskinen, og koble til IDE kontakt. Det er kun et par passive komponenter på kretskortet, de fleste banene er rutet direkte fra kortet til IDE.

 

Edit:

Denne er det faktisk.

6599196[/snapback]

 

Okei, jeg kjøpte meg dette jeg, men hastighetene er ikke noe særlig. HDTach 3 Resultat!

Lenke til kommentar
Okei, jeg kjøpte meg dette jeg, men hastighetene er ikke noe særlig. HDTach 3 Resultat!

6599378[/snapback]

Det så ikke så bra ut nei... Er det ingen som har fått gode resultater med en CF>>IDE adapter? Det kan jo kanskje stå på innstillinger og sånt?

 

Ser ikke helt hvorfor ikke en slik adapter skal kunne utnytte maksimal hastighet... Iallfall dersom man unngår å koble den sammen med harddisk etc. på samme IDEkabel.

Lenke til kommentar

Jeg har testa dette kortet, veldig billige kort som støtter multiword dma2.

hdtach1gbemart.jpg

Men om 2 og 4GB utgavene yter likt er jo usikkert.

Du trenger ikke være redd for å betale moms, han legger dem bare i en konvolutt som du får rett i postkassa, men det er jo en viss fare for at de kan "forsvinne".

Denne CF-IDE adapteren ble brukt til å teste med.

Endret av eggi
Lenke til kommentar
Jeg har testa dette kortet, veldig billige kort som støtter multiword dma2.

hdtach1gbemart.jpg

Men om 2 og 4GB utgavene yter likt er jo usikkert.

Du trenger ikke være redd for å betale moms, han legger dem bare i en konvolutt som du får rett i postkassa, men det er jo en viss fare for at de kan "forsvinne".

Denne CF-IDE adapteren ble brukt til å teste med.

6602032[/snapback]

Jeg prøver først med et billig TwinMOS 4GB 20MB/s kort og leseren jeg har fra før. Så får jeg eventuelt kjøpe nye kortlesere av typen du bruker på ebay hvis det ikke funker. Siste utvei blir å kjøpe et dyrt kort, men dersom ingen andre har fått det til å funke med 4GB vet jeg ikke helt.

 

En ting er iallfall sikkert.. Den dagen det funker bra med 4GB kort til en god pris skal jeg kjøpe dobbelt sett og raide dem :)

 

Edit:

Faktisk bare en drøy tusenlapp for 8GB kortene fra Samsung... Lurer på hvor god kvalitet dette er.

Endret av krislarsen
Lenke til kommentar
Denne CF-IDE adapteren ble brukt til å teste med.

6602032[/snapback]

Er denne laget for å kobles direkte på hovedkortet uten kabel siden den er female?

6602302[/snapback]

Ja den går rett i hovedkortet

 

@ Eggi:

 

Fikk du opp hastigheten igjen?

6602526[/snapback]

Ja, nå ser det ut som dem har stabilisert seg

Lenke til kommentar
nei. kabelen er Male mens hovedkortet og adapteret er female. (kabelen går INNI kontakten på hovekortet\adapteren)

6602519[/snapback]

Sånn sett ja... Hvis man ser stort på det blir det kabelen som er male. Men for de individuelle lederne blir det motsatt :cool:Kjøper et par slike jeg da.

6602567[/snapback]

 

Jeg kjøper gjerne ett av deg, viss du er lysten. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...