Gå til innhold

Tida går saktere når man er i bevegelse


Anbefalte innlegg

Think of this, say if I got a speeding ticket for going 10 km/h over the speed limit (say 60 km/h). What does this actually mean? 60 km/h to what? It must be relative to earth's "frame". In the actual car I could move my hand forward 5 km/h relative to the car's "frame", but it would be moving 75 km/h in relative to earth's frame if I were driving 10 km/h over the speed limit (60km/h). How but the sun's "frame"? I would be going 107 340 km/h (107 280 km/h + 60 km/h).

I could argue to the cop that the sign that shows the speed limit 60 km/h didn't say what "frame" it was relative to...

So you can try that excuse when you get pulled over for speeding :thumbup::p

*(doubt it would work though) :hrm:

 

esa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Person 2 vil se at person 1 vinker fortere.

6200633[/snapback]

Nei ?

Person 2 kan hevde at han er i ro i forhold til person 1, og dermed vil tidsdilatasjonen tilsi at han ser at person 1 vinker saktere?

 

Eller roter jeg nå?

6202208[/snapback]

 

Nei, Person 2 vil se at person 1 vinker fortere (neitakk har rett)...

Det er litt forvirrende da :hmm::p

 

esa

Lenke til kommentar
Think of this, say if I got a speeding ticket for going 10 km/h over the speed limit (say 60 km/h). What does this actually mean? 60 km/h to what? It must be relative to earth's "frame". In the actual car I could move my hand forward 5 km/h relative to the car's "frame", but it would be moving 75 km/h in relative to earth's frame if I were driving 10 km/h over the speed limit (60km/h). How but the sun's "frame"? I would be going 107 340 km/h (107 280 km/h + 60 km/h).

I could argue to the cop that the sign that shows the speed limit 60 km/h didn't say what "frame" it was relative to...

So you can try that excuse when you get pulled over for speeding  :thumbup:  :p

*(doubt it would work though)  :hrm:

 

esa

6202721[/snapback]

 

Unnkyldningen for "det røde lyset så gult ut" pga. doplereffekten er kulere :p

Lenke til kommentar
Nei, Person 2 vil se at person 1 vinker fortere (neitakk har rett)...

6202749[/snapback]

Hvem av dem står i ro? ;) Det er derfor jeg enda ikke er overbevist.

6211855[/snapback]

 

Everything that is "measured", is just "compared" with something else. So I guess both Person 1 and Person 2 would see the other move "faster" in their relative "frame".

:thumbup:

 

esa

Lenke til kommentar

Og i denne sammenhengen er det vel det å stå stille på jordas overflate som er utgangspunktet for sammenligning med objekter i bevegelse. Altså måles både person 1 og person 2 i forhold til dette punktet, og vi vil finn ut at person 2 tidsforskyves mer i forhold til punktet (i negativ retning) enn person 1.

Lenke til kommentar
Og i denne sammenhengen er det vel det å stå stille på jordas overflate som er utgangspunktet for sammenligning med objekter i bevegelse. Altså måles både person 1 og person 2 i forhold til dette punktet, og vi vil finn ut at person 2 tidsforskyves mer i forhold til punktet (i negativ retning) enn person 1.

6216369[/snapback]

Når vi tenker hvordan en som flyr forbi en annen person ser denne, tror jeg han gir blanke f* i hvordan jordas overflate befinner seg. En som ser noe annet passere forbi seg vil se at prosesser på dette 'fartøyet', 'romskipet' eller liknende går saktere, uansett om man er på jordas overflate eller om man er på vei forbi andromedagalaksen.

Lenke til kommentar
Nei, da har jeg misforstått deg. Det bare virket slik på meg som om du mente at relativitetsteorien virket forskjellig en vei kontra den andre.

6217420[/snapback]

Hmmm, jeg har da vitterlig prøvd å si det stikk motsatte hele tiden. Det var noen, husker ikke hvem, som sa at person 1 observerte person 2 som saktere, og person 2 observerte person 1 som saktere... Dette mener jeg ikke er i tråd med relativitetsteorien, da person 2 vil observere person 1 som raskere enn seg selv.

Lenke til kommentar
Nei, da har jeg misforstått deg. Det bare virket slik på meg som om du mente at relativitetsteorien virket forskjellig en vei kontra den andre.

6217420[/snapback]

Hmmm, jeg har da vitterlig prøvd å si det stikk motsatte hele tiden. Det var noen, husker ikke hvem, som sa at person 1 observerte person 2 som saktere, og person 2 observerte person 1 som saktere... Dette mener jeg ikke er i tråd med relativitetsteorien, da person 2 vil observere person 1 som raskere enn seg selv.

6218983[/snapback]

Det er der jeg faller fullstendig av :/

 

La oss ta to eksempler:

 

Person 1 sier at han står i ro, og vil da observere at Person 2 vinker saktere.

Person 2 sier at han står i ro, og vil da ovservere at Person 1 vinker saktere.

 

Hvilke av disse er feil?

Lenke til kommentar
Nei, da har jeg misforstått deg. Det bare virket slik på meg som om du mente at relativitetsteorien virket forskjellig en vei kontra den andre.

6217420[/snapback]

Hmmm, jeg har da vitterlig prøvd å si det stikk motsatte hele tiden. Det var noen, husker ikke hvem, som sa at person 1 observerte person 2 som saktere, og person 2 observerte person 1 som saktere... Dette mener jeg ikke er i tråd med relativitetsteorien, da person 2 vil observere person 1 som raskere enn seg selv.

6218983[/snapback]

Det er der jeg faller fullstendig av :/

 

La oss ta to eksempler:

 

Person 1 sier at han står i ro, og vil da observere at Person 2 vinker saktere.

Person 2 sier at han står i ro, og vil da ovservere at Person 1 vinker saktere.

 

Hvilke av disse er feil?

6219150[/snapback]

 

This is what relativity is all about! Measuring something is actually comparing 2 objects. How fast is the Earth moving? You would have to say, "moving to what?". So it depends what "frame" you want to measure/compare from, thats why you can't say which is wrong with your example.

In a way it is irrelevant unless you compare it in some "frame"...

 

esa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...