Gå til innhold

Tida går saktere når man er i bevegelse


Anbefalte innlegg

Men i gen. rel. så sier man at siden det ikke er noen måte å se forskjell på akserelasjon av "koordinatsystemet" og gravitasjon, så vil det være det samme for eksperimentene du utfører inne i systemet om "den falske kraften" skyldes ak systemet er akselerert, eller om den skyldes at det virker gravitasjon. Altså er de to det samme. Dermed, tidsforskyvende effekter etc. pga. akserelasjon i akserelererte systemer vil kunne gjennfinnes i gravitasjonsfelt.

 

Sånn ca det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men i gen. rel. så sier man at siden det ikke er noen måte å se forskjell på akserelasjon av "koordinatsystemet" og gravitasjon, så vil det være det samme for eksperimentene du utfører inne i systemet om "den falske kraften" skyldes ak systemet er akselerert, eller om den skyldes at det virker gravitasjon. Altså er de to det samme. Dermed, tidsforskyvende effekter etc. pga. akserelasjon i akserelererte systemer vil kunne gjennfinnes i gravitasjonsfelt.

 

Sånn ca det.

6165476[/snapback]

Ja, at det er liten (ingen) forskjell på at du er akselerert i forhold til "rammeverket" eller at rammeverket er akselerert i forhold til deg (frame dragging) kan jeg være enig i :yes:

Gravitasjon er jo også helt likt som annen gravitasjon, det bør jeg være enig i, siden jeg selv skrev det litt lengre opp på sida.

 

Det jeg ikke forstår hva du mener med er "akserelasjon skapt av endring i hastighet".

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Hva skjer dersom man befinner seg i en rakett, og styrer rett imot en stjerne med en sinnsyk fart? Stjernen vil lengdekontraheres og bli til en diger, flat skive. Men hva skjer når man treffer denne? Si at egenlengden til raketten er 200 meter, og den måte tykkelsen til stjernen er 10 meter - altså mye mindre enn raketten. Raketten vil i tillegg ha en helt vill bevegelsesmengde og energi.

 

Hva skjer? Sklir raketten rett igjennom? Eller får den "bank" pga. stjernens ekstreme målte tetthet?

 

I tillegg - målt fra stjernen så er det raketten som er flat...

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Vel, den ER ikke 10 meter tykk. Den observeres 10 meter tykk (og mye, mye bredere :p).

 

Men pussig at du skulle nevne det der med hvit dverg - dersom tettheten er enorm sett fra romskipets synspunkt, og naturlovene skal være like gyldige i enhver "frame of reference" - vil ikke stjernens atomer (el.) ha en annen form i et koordinatsystem enn i et annet?

Lenke til kommentar

Nei ikke bare visuellt sett. Objektet (sola) ER for de som er i ro i forhold til raketten 10 meter tykk, og det gjelder alle fysiske lover.

 

I sitt eget system er den IKKE 10 meter tykk, men temmelig kuleformet.

 

Nei, relativitetsteorien har det med å riste folks virkelighetsoppfattning, og når de tror de har blitt ristet nok, så vrir den dem opp...

Lenke til kommentar
haha, det er nesten det samme som å gjøre matte i 4 dimensjoner eller mer...  :p

hm... hvordan er det å gjøre matte i 4d eller mer?  :hmm:

 

esa

6172770[/snapback]

 

Nå har jeg stort sett holdt på med flerdimensjonal matte i lineær algebra, men det er dønn likt. Litt værre å forestille seg kansje - men det går faktisk... Ikke spør, jeg klarer ikke forklare.

Lenke til kommentar
haha, det er nesten det samme som å gjøre matte i 4 dimensjoner eller mer...  :p

hm... hvordan er det å gjøre matte i 4d eller mer?  :hmm:

 

esa

6172770[/snapback]

 

Nå har jeg stort sett holdt på med flerdimensjonal matte i lineær algebra, men det er dønn likt. Litt værre å forestille seg kansje - men det går faktisk... Ikke spør, jeg klarer ikke forklare.

6172851[/snapback]

 

hmm... men er det dimensjonal geometri som du gjer? som figurer?

 

det er ihvertfall vanskelig å tenke i 4d :tease:

 

esa

Lenke til kommentar
Men den har jo en sinnsyk energi... Når v -> inf, så vil L -> 0 (L er stjernas "tykkelse"). Dersom den blir tynn nok, kan vi kansje se kvantemekaniske fenomener som tunnell-effekt etc?

6175093[/snapback]

Vi må hvertfall si når v->c fremfor v->inf. At romskipet i seg selv har en stor kinetisk energi har ikke stort å si i denne saken. Jeg vet ikke hvordan ting utarter seg dersom L går under lengden av en liten atomkjerne, men jeg vil tro at man uansett ikke vil behøve å regne med kvante-tunnellering fordi romskipet i seg selv er såpass stort at det er usannsynlig at det skjer. (tror jeg)

Lenke til kommentar
Det er blitt bevist at tida går saktere dersom man beveger seg fortere enn om man står stille (har ikke no link til dette nå)

 

Men hvordan kan dette være mulig? Og kan dette brukes til noe fornuftig?

6056913[/snapback]

 

En astronaut tar av med 8/10 av c iforhold til jorda. etter 30 år har gått i romskipet, har det det gått 50år på jorden

 

30år/ √ 1-(0,8)^2/c^2= 30år/0,6= 50 år har på jorden

Lenke til kommentar
Det er blitt bevist at tida går saktere dersom man beveger seg fortere enn om man står stille (har ikke no link til dette nå)

 

Men hvordan kan dette være mulig? Og kan dette brukes til noe fornuftig?

6056913[/snapback]

 

En astronaut tar av med 8/10 av c iforhold til jorda. etter 30 år har gått i romskipet, har det det gått 50år på jorden

 

30år/ √ 1-(0,8)^2/c^2= 30år/0,6= 50 år har på jorden

6175336[/snapback]

 

Rettelse: Når det fra jorden ser ut til å ha gått 30 år på romskipet, har det på jorden gått 50 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...