Gå til innhold

Tida går saktere når man er i bevegelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spesiell relativitetsteori. Jeg hadde uansett tenkt å utlede den formelen du snakket om i dag, så om du venter litt, så skal jeg gjøre og poste hele utledninga...

 

Btw. det er ikke tiden for den som beveger seg som går saktere - denne vil oppleve at tiden går like fort som den alltid har gått. Samme vil en person som "står stille". Men for den som "står stille" vil det se ut til at den som beveger seg sin tid går saktere. Og vise versa.

Lenke til kommentar

Der er to ting som du må lese på først:

 

- Einsteins Theory of General Relativity

- Einsteins Theory of Special Relativity

 

 

Du kan finne mange gode sider som forklarer...

 

Jeg har ingen linker nå, men det var en link som jeg prøver å finne nå, som forklare det ganske bra... ;)

 

esa

Lenke til kommentar
Der er to ting som du må lese på først:

 

- Einsteins Theory of General Relativity

- Einsteins Theory of Special Relativity

 

 

Du kan finne mange gode sider som forklarer...

 

Jeg har ingen linker nå, men det var en link som jeg prøver å finne nå, som forklare det ganske bra...  ;)

 

esa

6059742[/snapback]

 

Hint: start på spesiell relativitet. En del av den er utledet i pdf'en jeg la ved, om du kan tyde håndskriften min ;)

 

Generell relativitet er jo gøy da... Må bare se å få lært meg litt mer matte så jeg virkelig kan forstå den :p

Lenke til kommentar

Teoriene til Einstein har også blitt testet, en nesten 30 år siden og en som er i bane rundt jorda og bli testet nå...

 

Gravity Probe B er den som er i bane rundt jorda, og tester Einsteins Theory of General Relativity. Gravity Probe A testet Einsteins Theory of Special Relativity rundt 1970 tallet, og bevisst at Einsteins Theory of Special Relativity var rett :)

 

Her er LINKen som du kan lese mer om, det er ganske interessant :thumbup:

 

esa

Lenke til kommentar
Det er blitt bevist at tida går saktere dersom man beveger seg fortere enn om man står stille (har ikke no link til dette nå)

 

Men hvordan kan dette være mulig? Og kan dette brukes til noe fornuftig?

6056913[/snapback]

Vel, dette er ikke akkurat noe nytt. Relativitetsteorien kan vel slås fast som faktabeskrivelse.

Hvordan det er mulig? Godt spørsmål, men man kan like gjerne snu på det, og spørre "Hvordan ksulle det kunne være mulig at tiden kan gå likt for to personer, når den ene beveger seg raskere enn den andre".

Lenke til kommentar
Det er blitt bevist at tida går saktere dersom man beveger seg fortere enn om man står stille (har ikke no link til dette nå)

 

Men hvordan kan dette være mulig? Og kan dette brukes til noe fornuftig?

6056913[/snapback]

1) Vel, dette er ikke akkurat noe nytt.

*snipp*

2) men man kan like gjerne snu på det, og spørre "Hvordan ksulle det kunne være mulig at tiden kan gå likt for to personer, når den ene beveger seg raskere enn den andre".

6061805[/snapback]

1) Jeg vet at dette ikke akkurat er noe nytt. Det var ikke det jeg sa heller.

2) Selvom den ene personen er i bevegelse, ville det vært logisk at tida gikk likt for begge spør du meg!

 

Men jeg tror nok ikke jeg er så bevandret i fysikkens verden til å forstå meg helt på detta!

Lenke til kommentar

Litt generell relativitet:

Dersom to personer starter i ro på jorda, og så drar den ene avgårde til nermeste stjerne. Her snur personen, og kommer tilbake til jorda hvor han stopper opp. Hva skjer da? Har det skjedd en aldersforskjell? Hva dersom istedet for at han snudde, så kom den andre personen også til denne stjernen, slik at de møttes der?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
A: Personen1 som drar ut og kommer tilbake, vil oppleve at personen som sto stille på jorden har aldret mer enn person1 har opplevd å bruke på reisen.

 

B: Om begge reisende brukte like lang tid, ville de ha aldret synkront.

6159780[/snapback]

 

Men hvordan kan definere hvem som har stått stille og hvem som har reist? Den spesielle rel. teorien kan i allefall ikke dette.

 

Så du må over på akserelasjon og gen. rel. teori. Noen som har noen likninger å vise fram? :p

Lenke til kommentar
Hvor anerkjent er den spesielle relativitetsteorien i forhold til den ordinære?

6160338[/snapback]

De virker på hvert sitt fenomen. Den spesielle relativitetsteorien sier at en bil som kjører forbi meg i stor fart (f.eks. 0,99c), vil for meg se ut til å ha en tidsdilatasjon. For sjåføren av bilen, er det jeg som er påvirket av tidsdilatasjonen.

 

Den generelle relativiteten beskriver hvordan ting endrer når de er akselerert bl.a., og som kjent er det ingen forskjell på å være i et tyngdefelt eller det å være akselerert.

Lenke til kommentar

Dersom du står i en heis (lukket en) midt ute i rommet og denne akselerer i 9,81 m/s^2 oppover, så gir jeg deg noen minutter til å kjenne hvordan det føles. Deretter plasserer vi denne heisen på jordens overflate, og ser hvordan ting arter seg inni der mens den står i ro. Ville en person i heisen ha noen som helst måte å finne ut om han var i ro i et tyngdefelt med akselerasjon 9,81m/s^2 eller om han var utenfor ethvert tyngdefelt men akselerert med 9,81m/s^2 ? I følge Einstein ville han ikke kunne vite forskjell ;)

Lenke til kommentar
Hvordan jeg kan definere det? Nei, si det. Relativt sett så satte du et kriterie om at Person 1 beveger seg raskere i forhold til person 2. Raskere i forhold til det å stå stille på jordkloden.

 

Hvor anerkjent er den spesielle relativitetsteorien i forhold til den ordinære?

6160338[/snapback]

 

Ettersom den spesielle er et spesialtifelle av den genrelle, så... :p

 

Hvor anerkjent er den spesielle relativitetsteorien i forhold til den ordinære?

6160338[/snapback]

De virker på hvert sitt fenomen. Den spesielle relativitetsteorien sier at en bil som kjører forbi meg i stor fart (f.eks. 0,99c), vil for meg se ut til å ha en tidsdilatasjon. For sjåføren av bilen, er det jeg som er påvirket av tidsdilatasjonen.

 

Den generelle relativiteten beskriver hvordan ting endrer når de er akselerert bl.a., og som kjent er det ingen forskjell på å være i et tyngdefelt eller det å være akselerert.

6161437[/snapback]

 

Den spesielle gjeller intertialsystemer, dvs. ting som beveger seg med konstant fart og retning i forhold til hverandre. Dette er da selvsagt bare et spesialtilfelle av at ting er akselerert.

 

En annen viktig ting i den generelle (grunnpostulat) er vel at det ikke går å skille mellom akserelasjon skapt av endring i hastighet, og akserelasjon skapt av gravitasjon.

Lenke til kommentar
En annen viktig ting i den generelle (grunnpostulat) er vel at det ikke går å skille mellom akserelasjon skapt av endring i hastighet, og akserelasjon skapt av gravitasjon.

6163945[/snapback]

Den der har jeg litt trøbbel med å skjønne hva som menes med. Slik jeg har oppfattet det er vel akselerasjon definert for å være endring i hastighet, ikke at akselerasjon "blir skapt" av endring av hastighet.

Gravitasjon, slik jeg opererer med det som en 3FY-elev, er en måte å akselerere et legeme på (altså en måte å bruke krefter på et legeme). Da kan jeg være med på at gravitasjon "skaper" akselerasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...