Gå til innhold

Intervju med Starbreeze - 360 vs PS3


Anbefalte innlegg

Eg trur dykk misforstår heilt. Å halde styr på ein mengde *komplekse* objekter krever mykje prossesorkrefter. Cell prossesoren er noko heilt anna enn PowerPC prossesoren.

6041927[/snapback]

Så langt er det lett å være enig...

 

Arkitekturen til Cell er bygd opp med god tanke på god oppgåve fordeling og den kan då håndtere MANGE objekter.

6041927[/snapback]

Og nå impliserer du samtidig at X360 sin PowerPC-prosessor ikke er god på oppgavefordeling og ikke kan håndtere mange objekter. Skulle gjerne sett kildene dine på dette, at Cell-prosessoren er så overlegen PowerPC-prosessoren som X360 bruker - at Cell banker PowerPC så hardt og brutalt som du antyder her. At Cell med sine 7 SPUer mot X360 sine 3 CPU-kjerner skal kunne håndtere 20 ganger flere objekter? Det henger ærlig talt ikke på greip. Dessuten kan man ikke foreta noen sammenligninger basert på antall SPUer mot antall CPU-kjerner, i alle fall enn så lenge ingen egentlig helt vet hvordan man best skal utnytte SPUene. Det er tross alt ikke det samme som å fordele prosesstråder utover flere CPU-kjerner.

 

Dei talla eg plukka fram var det eg meinte som i forskjell der Cell prossesoren kan styre med 20 gonger fleire objekter enn PowerPC. Om Xbox 360 greier 1000 objekter på skjermen samtidig så vil PS3 greie 20000 av dei same.

Måten Cell fordeler tråder på gjer den ekstrem på å jobbe samtideg med mange objekter.

6041927[/snapback]

Og PowerPC har botcha dette fullstendig? For det er jo det du antyder når du argumenterer for at PS3 vil håndtere 20 ganger flere objekter samtidig enn X360...

 

Eg har til enda ikkje sett ein demo av Xbox360 håndtere MANGE *KOMPLEKSE* objekter på skjermen samtidig. Kor blir det av avansert fysikk forresten?

6041927[/snapback]

Har du sett noen PS3-demoer kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder fysikk bruker vel utviklerne i stor grad Ageia's SDK Novodex, som er tilgjengelig for PC/X360/PS3. For Unreal Engine 3 f.eks bruker Epic Novodex. Tviler på at det blir de helt store forskjellene på implementasjonen på X360 og PS3.

 

Dette med fysikkprosessering er jeg ikke noen ekspert på, men nVidia/ATI hevder jo deres GPU'er er like godt egnet til det som Ageia's dedikerte PhysX prosessor så jeg klarer ikke å se hvor revolusjonerende Cell cpu'en er i forhold til dette.

 

Cell arkitekturen er uten tvil avansert, men den er jo ifølge utviklerne så komplisert å utnytte at det blir nok et spørsmål om hvor mye tid utviklerne dedikerer til å utvikle spillmotorene sin opp mot en slik spesiell arkitektur.

Lenke til kommentar
Utviklerene vil nok lære seg å utvikle/optimalisere godt opp i mot Cell med årene,slik som med alt annet :thumbup:

6042665[/snapback]

 

Tviler ikke på det og vi kommer nok til å se mange eksempler på god bruk av Cell, men er usikker på hvor lang tid det vil ta før vi får se dets fulle potensiale. Har en følelse av at X360 kommer til å nå sin topp tidligere enn PS3 grafikkmessig. Det behøver jo nødvendigvis ikke være negativt, PS2 har jo scoret bra ved å ha mye krutt igjen på oppløpet :). Som tilfelle har vært nå så tror jeg at historien gjentar seg ved at MS tidligere kommer med ny generasjon. Både fordi X360 tidligere kan gå tom for krefter og at MS hele tiden trenger å være på offensiven for å nå i kapp Sony. Men så dyrt og komplisert det har blitt å utvikle nye konsollgenerasjon kan det fort skje at det blir lengre til PS4/Xbox3 enn det vi tror. Bare løse tanker fra min side det her :)

Endret av espent
Lenke til kommentar
Eg trur dykk misforstår heilt. Å halde styr på ein mengde *komplekse* objekter krever mykje prossesorkrefter. Cell prossesoren er noko heilt anna enn PowerPC prossesoren. Arkitekturen til Cell er bygd opp med god tanke på god oppgåve fordeling og den kan då håndtere MANGE objekter. Dei talla eg plukka fram var det eg meinte som i forskjell der Cell prossesoren kan styre med 20 gonger fleire objekter enn PowerPC. Om Xbox 360 greier 1000 objekter på skjermen samtidig så vil PS3 greie 20000 av dei same.

Måten Cell fordeler tråder på gjer den ekstrem på å jobbe samtideg med mange objekter.

 

Eg har til enda ikkje sett ein demo av Xbox360 håndtere MANGE *KOMPLEKSE* objekter på skjermen samtidig. Kor blir det av avansert fysikk forresten?

6041927[/snapback]

Det du sier er uansett noe tull. Enn hvis Ps3 er så mye kraftigere enn 360 som du tror, så betyr jo det bare at 360 sine 1000 *komplekse* objekter må bli bittelitt mindre komplekse enn Ps3 sine.

 

Dead Rising viser allerede hundrevis av zombier på skjermen på en gang. Samme med Kameo. Og Half-Life 2 på Xbox1 hadde rimelig avansert fysikk. Så hva du babler om aner jeg ikke.

 

For meg høres du bare ut som en Ps3 fanboy som nedvurderer 360 på det groveste. Og det sier jeg selvom jeg synes at 360 ble rushet til markedet og tror MS tabbet seg skikkelig ut med hele lanseringen.

 

Uansett.... Alle utviklere som jobber på begge maskinene sier at de er mer eller mindre like gode. Hvis Cell har et overtak så ligger det i at den er vanskeligere å programmere for, og at det kanskje kan tynes bittelitt mer kraft ut av den når programmererne lærer seg å håndtere den ordentlig. Og det kommer ikke til å skje de første 3-4 årene. Så hvorfor lage større sak ut av det enn det er?

Lenke til kommentar
Kilder er henta her ifrå

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2379&p=1

 

Det er tungt lesestoff som er gjort enklast mogleg. Cell prossesoren er designa for å takle mange objekter men det spørs om nokon greier å utnytte dette sidan arkitekturen er så annerledes frå vanleg PowerPC og x86

6042934[/snapback]

 

Du er klar over at denne er over et år gammel og handler ikke spesifikt om utgaven av Cell prosessoren som finnes i PS3. Cell utgaven i PS3 bruker blant annet ikke like mange kjerner som det står her.

Endret av espent
Lenke til kommentar
Kilder er henta her ifrå

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2379&p=1

 

Det er tungt lesestoff som er gjort enklast mogleg. Cell prossesoren er designa for å takle mange objekter men det spørs om nokon greier å utnytte dette sidan arkitekturen er så annerledes frå vanleg PowerPC og x86

6042934[/snapback]

Slik jeg forstår det så står det der at multi-core teknologien er laget for multi-tasking(altså kjøre mange forskjellige programmer på en gang), og derfor også god til AI og fysikk. Hvordan det skiller seg fra Xbox360 sin multicore teknologi aner jeg ikke, for den er jo designet for akkurat samme formål: Multi-tasking.
Lenke til kommentar

Alltså, diskusjonen 360 vs PS3 er tåpelig.

In the end så man velge den av konsollene som har den spillkatalogen som passer deg.

 

Xbox 360 på meg, jeg elsker bland annet Halo.

 

Det var vel ikke så vanskelig?

 

Edit: Glemte å nevne att jeg også liker Xbox Live veldig godt. Sony har ikke en like etablert tjeneste å tilby. Og det tok tid å bygge opp Xbox live, det vil ta en stund før Sony kan konkurere med en like bra tjeneste.

Endret av Co[]V[]bster
Lenke til kommentar
Alltså, diskusjonen 360 vs PS3 er tåpelig.

In the end så man velge den av konsollene som har den spillkatalogen som passer deg.

 

Xbox 360 på meg, jeg elsker bland annet Halo.

 

Det var vel ikke så vanskelig?

 

Edit: Glemte å nevne att jeg også liker Xbox Live veldig godt. Sony har ikke en like etablert tjeneste å tilby. Og det tok tid å bygge opp Xbox live, det vil ta en stund før Sony kan konkurere med en like bra tjeneste.

6050045[/snapback]

 

Eller man kan velge alle. :) Det planlegger iallfall jeg å gjøre.

Det med live er jeg litt usikker på. Sony har hatt god tid å studere hvordan MS har gjort det. Og japsene er jo kjent for å være en smule innovative, så jeg tror nok de stiller med noe tilsvarende live fra dag en.

Hvor mange som bruker tjenesten kommer jo helt ann på hvor mange som kjøper konsollen. Dersom denne generasjonen går som forrige generasjon skal vi ikke se bort ifra at sony sin online tjeneste er den største.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke har kjøpt 360, men venter på PS3 er ikke på grunn av den påståtte bedre grafikken. Det er heller at man får mulighet til å installere Linux, noe som igjen åpner for tusenvis av andre muligheter som blandt annet en fullgod HTPC. Bluray er også viktig. Tror også PS3 får best spill. Dessuten blir onlinetjenesten til PS3 gratis og WLAN er innebygd.

Endret av Kris R
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ
Sånn, da skulle alt maset om PS3/360 være over. De er ganske identiske.

Aldri mer fanboy krangling nå, takk og lov.

Hadde det bare vært så vel. Jeg antok egentlig at dette ville være tilfelle, for Xbox 360 og Playstation 3 er jo relativt like konsoller - dvs. de er veldig på det med teknisk ytelse, mens Wii stiller i en liga for seg selv, hvor det er innovasjon som står i sentrum, mer eller mindre.

Selv tror jeg at jeg skal ha meg en Wii når den kommer ut, får håpe vi får et lass mer info om den på E3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...