Gå til innhold

Kan mobil-kameraet gi kompaktkameraet konkuranse?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en mening om at mobil aldri vil kunne ta igjen på kvaliteten ved bilder hos et vanlig kompaktkamera. Uansett hvor råe bilder en telefon vil ta har jeg mine tvil om hvorvidt det kan klare å ta igjen et digitalkamera, fordi samme hvor god opptikk og linser du har på en mobil telefon vil det altid begrense seg på plassen. Et kompaktkamera har plass til god opptikk noe en mobil telefon ikke har.

 

En normal feil folk begår er å vurdere megapixlene opp mot hverandre, antall MP har faktisk ikke noe spesielt å si, når du skal ta et bilde har delene i kameraet mye å si, Autofokusen, linsene, optikken og funksjonene ved kameraet er det som er med på a ta bildet.

 

Noe som kunne vært artig å sett er om Akam kunne testet ut de råeste mobilene du finner på markedet og da ville folk sett at bilde kvaliteten er langt ifra så god som en skulle tro. Kvaliteten er god å se på, men saumfarer du bildet ser du fult av uklare punkter og plasser, mobilen ikke har klart å fokusere på. Det er faktisk en mobiltelefon det er snakk om, ikke et digital kamera.

 

Litt bilder tatt med noen av de råeste mobilene:

 

nokia_n73_f1p_s.jpgnokia_n73_f2p_s.jpg

(Nokia N73)

http://www.amobil.no/artikkelbilder/nokia_n73_f1p_l.jpg

http://www.amobil.no/artikkelbilder/nokia_n73_f2p_l.jpg (makro)

 

 

low-640x480.jpglow-effect-01.jpg

(SonyEricsson K800i)

http://www.mobile-review.com/review/image/...o/effect-01.jpg (ute)

http://www.mobile-review.com/review/image/...80.jpg(mobiler)(mobiler)

 

Ole :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg ønsker vi skal diskuterer her er nemmelig:

  • Kvalitets forskjell
  • Vil vi få mobilkameraet som tar like gode bilder som et kompaktkamera?
  • Bilder tatt av mobiler til sammenlinging med kompaktkameraer
  • Mobilkameraer vs kompaktkameraer
  • Vil vi noen gang få mobilkameraer som tar like gode om ikke bedre bilder enn kompaktkameraer?
  • Generell diskusjon rundt mobilkameraene og deres kvalitet
  • Vil få kompaktkameraer med integrert telefunksjonalitet?
  • Hvilken løsning vil bli best?

Dere må gjerne ta egne bilder og poste de her også sammeligne deres mobilkameraer mot kompaktkameraer. Og selvsagt bør de helst være av samme objekt/landskap.

 

Men hoved spørsmålet i tråden er, Vil vi få mobilkameraer som tar igjen kompaktkameraer i bildekvalitet?

Lenke til kommentar

Enig, det burde vært gjort en god sammenligning (med samme motiv og lys selvfølgelig)

 

Noen kommentarer til bildene du har lagt ut så langt:

- Bildene tatt med Nokia N73 mangler EXIF-data

- Det siste av bildene tatt med SE K800 har en feil i slutten av URL'en

- Bildene tatt med kompaktkamera er skalert ned til 0,3 MP og dermed umulig å sammenligne med mobilbildene

 

Kode for å lage ikoner med link til de store bildene:

[url=http://galleriet.akam.no/albums/album538/aaa.sized.jpg] [img=http://galleriet.akam.no/albums/album538/aaa.thumb.jpg][/url]

Gir:

aaa.thumb.jpg

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det han mener er at du må legge ut originalfiler av kompaktkamera bildene for at kvaliteten skal kunne sammenlignes. skalerte blider slik du har linket til/viser, er verdiløse for kvalitetssammenligning når kamera f.eks. egentlig tar bilder i oppløsninger på si 3000x2000 pixler...

Lenke til kommentar

Har dere hørt at Nikon snart kommer med ett digitalt speilreflekskamera med innebygget mobiltelefon?

Da blir spørsmålet: Vil telefonfunksjonaliteten på digitale speilreflekskameraer noen gang kunne måle seg med telefonfunksjonaliteten på mobiltelefoner med innebygget digitalt kamera?

Lenke til kommentar

Godt spørsmål, jeg legger det til i min rekke av spm :)

 

Men som et lite svar, jeg vil heller tro at telefunksjonalitet kan bli kombinert med foto og ikke motsatt.

En mobil har ikke plass til opptikken et vanlig kamera har plass til.

 

Altså jeg har mest tro på den løsningen ;)

Lenke til kommentar

I framtiden vil det komme muligheter for å gjøre deler mindre, og nye vil komme til. Jeg tror at kvaliteten vil nærme seg litt etter litt, men det vil nok bli en stund til mobilkameraet møter de vanlige digitalekameraene.

 

Derimot tror jeg på at andre "dubbiditter" vil bli satt sammen, og vi vil se mange rare kombinasjoner. :p

Lenke til kommentar
I framtiden vil det komme muligheter for å gjøre deler mindre, og nye vil komme til. Jeg tror at kvaliteten vil nærme seg litt etter litt, men det vil nok bli en stund til mobilkameraet møter de vanlige digitalekameraene.

6027547[/snapback]

Jeg tror at mobil og kompakt aldri vil møtes kvalitetsmessig eller at mobilkameraene overgår digitalkameraene. (I samme prisklasse og størrelseklasse selvsagt)

 

Men spørsmålet for min del er ikke om mobiler får så bra kamera at det blir like bra som kompaktkameraene, men om mobiler noen gang får så bra kamera at jeg vil bruke mobilen som nr2-kamera. Altså at jeg tar med meg mobilkameraet når jeg ikke gidder å drasse på speilrefleksen, men likevel ønsker å ta bilder. Per i dag er det helt uakutellt for meg å ta f.eks fyllaturbilder, eller på-sparket-bilder når jeg sykler, går tur osv med mobilen. Speilrefleksen tar jeg ikke med på sånt uansett, både fordi den er for stor men også fordi jeg er redd for den. Så da blir det kompaktkamera eller ingen bildet i det hele tatt. Spørsmålet er når mobilkameraene blir bra nok til å ta ok bilder med.

Lenke til kommentar

Jonkybonky: Selv om dlene bilr mindre vil det da være store deler som er bedre, uansett hvor godt det blir i lite format vil det altid finnes større og bedre.

 

Hverken bildemessing eller kvalitets messig er det mulig for et mobilkamera for å tå igjen et kompaktkamera.

 

Simen1: Jeg vil nok tro at mobil kameraet en gang i tiden blir så bra det tar "ok" bilder, men mer enn det er nok ikke mulig. Så jeg må si meg litt uening i det sier.

 

Ole :)

Lenke til kommentar

Jeg er nokså sikker på at mobiler kommer frem til det kompakt kameraer Har i dag.

 

Men jeg tror nok at de vanlige kameraene alltid kommer til å være bedre. Men en gang tror jeg nok at den vanlige bruker dropper kameraet, og den som trenger bedre enn det en mobil kan tilby, kjøper et vanlig kamera.

Lenke til kommentar

Helg klart kommer mobil-kameraet til å bli så bra at d kan erstatte kompaktkameraet. Det er no ikke noe å lure på. Det er bare et spørmål om når. Jeg tror ikke at d kommer til å skje i nærmeste framtid i norge, men tror ikke d er så lenge til det skjer i de mer teknologiske landene. Men et kompaktkamera kommer nok alltid til å være bedre enn et mobilkamera, men når kvaliteten på mobil - kamera er godt nok for den vanlige mann og kvinnen i gata, vil nok de fleste bruke mobilen framfor et kompaktkamera. Mer praktiskt også har man alltid med seg mobilen. Og det er begrenset hvor bra kvalitet en vanlig forbruker trenger på bildet.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg dypt uenig i det der, men ja. Et mobil-kamera kan bli så bra som et kompakt kamera er idag, men det vil aldri kunne ta over for kompaktkameraet. Det vil altid være bedre da det ikke krever så små deler som en mobil gjør. En mobil som har en anelse kvalitet må jo opp til N73 størrelsen og det er rett og slett for stort å drasse rundt på i lomma. Jeg vil selv foretrekke en mobil fremfor komopaktkameraet, men foretrekker kvalitet framfor latskap og da er det inget valg. Kompakt kameraet har mer plass og bedre opptikk, linser og lukkertid ikek minst enn hva en mobil har. Jeg lurer litt når du tror at mannen og kvinnen i gaten vil foretrekke mobilen fremfor kompaktkameraet. Det vil nok aldri skje tror jeg.

 

Ole :)

Lenke til kommentar

Hmm. Interessante innlegg her.

 

Bilder tatt med mobilkamera kan være av god kvalitet noen ganger, men ikke alltid.

 

F.eks lysforhold medvirker til kvaliteten på bildet. Har selv testet litt med min sony ericsson k700i, og ser at jo mer lys, jo større er sjansen for at bildet skal bli bra.

Lenke til kommentar
Men spørsmålet for min del er ikke om mobiler får så bra kamera at det blir like bra som kompaktkameraene, men om mobiler noen gang får så bra kamera at jeg vil bruke mobilen som nr2-kamera.

6027664[/snapback]

Det er akkurat dette jeg ønsker av mobilkameraene. Jeg kunne tenkt meg en mobiltelefon med nr 2-kamera, jeg har den jo tross alt alltid med meg, og et ordentlig kamera til litt "viktigere" ting. Pr i dag har jeg et kompaktkamera som er dårlig og et mobilkamera som er fullstendig ubrukelig.

Lenke til kommentar

Har så langt aldri hatt et eget digitalkamera (kan hende jeg husker feil, men tror ikke det) og tviler på at jeg noen sinne vil få særlig bruk for det i hverdagen.

 

Kommer sikkert til å kjøpe et kompaktkamera for hobby-bruk og for å ta utrolig gode bilder, men med dagens kjappe utvikling tror jeg det blir _dagens_ kompaktkamerakvalitet på mobiler om noen år.

 

edit:

 

Et mobil-kamera kan bli så bra som et kompakt kamera er idag, men det vil aldri kunne ta over for kompaktkameraet.

Jeg tror mange folk kunne klart seg med dagens kompaktkamerakvalitet som hovedkamera om de fikk ha dette i mobilen.

 

En mobil som har en anelse kvalitet må jo opp til N73 størrelsen og det er rett og slett for stort å drasse rundt på i lomma.

Se på salgstallene så ser du at telefoner på den størrelsen tydeligvis ikke er for stort for å drasse rundt i lomma. Prøv videre størrelsen av en mobiltelefon (som man har med seg uansett) uten kamera + et kompaktkamera. Dette blir vel enda større? :)

Endret av arehei
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...