Gå til innhold

SCSI vs. IDE


wil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SCSI disker bruker noe mindre CPU og har som regel bedre access tid. De brukes stort sett i servere, da du har flere muligheter med RAID en IDE.

 

Men, scsi er idag så mye dyrere enn IDE at vanlige brukere bør holde seg langt unna. Utviklingen de siste årene har gått fortere på IDE enn SCSI, så forskjellene er ikke lenger så store. Dessuten er IDE ofte raskere på overføring av store filer, da datatettheten på platene er større. (Ser bort ifra de største SCSI diskene til over 10000,- selvfølgelig)

 

Dessuten bråker SCSI disker vesentlig mer enn IDE, da de har høyere rpm, samt at de er laget for å stå på serverrom med god kjøling.

 

Kjøp IDE.....

 

[ Denne Melding var redigert av: Signatur på 2002-10-03 12:02 ]

Lenke til kommentar

Signatur: Scsi disker er ikke så dyre..

 

Mange som velger 18gig scsi disker til OS og program.. pga søketiden er 3 ganger bedre enn de beste ide diskene så merker man fort forandring.

 

2000,- for en 15krpm seagate er da ikke allverden..

 

Samtidig som de er rask, så går det faktisk å kopiere/lese fra flere enheter in til en enhet samtidig.Ide disker har enveiskjøring av data, scsi der går datatrafikken begge veier samtidig. Dvs, du kan kopiere fra f.eks 4stk cd-rom, harddisk....whatever inn på en scsi disk samtidig, uten problemer. Gjør du dette med ide enheter, så ser du hva du har betalt for..

 

Nå er det ikke alle som har bruk for akkurat dette, men den gode søketiden er det jeg liker best..hjelper lite å ha en rask cpu osv når harddisken sliter som en hund for å finne fram filene ;)

Lenke til kommentar
Quote:


Hondaen skrev (2002-10-03 12:34):

Signatur: Scsi disker er ikke så dyre..


Mange som velger 18gig scsi disker til OS og program.. pga søketiden er 3 ganger bedre enn de beste ide diskene så merker man fort forandring.


2000,- for en 15krpm seagate er da ikke allverden..


Samtidig som de er rask, så går det faktisk å kopiere/lese fra flere enheter in til en enhet samtidig.Ide disker har enveiskjøring av data, scsi der går datatrafikken begge veier samtidig. Dvs, du kan kopiere fra f.eks 4stk cd-rom, harddisk....whatever inn på en scsi disk samtidig, uten problemer. Gjør du dette med ide enheter, så ser du hva du har betalt for..


Nå er det ikke alle som har bruk for akkurat dette, men den gode søketiden er det jeg liker best..hjelper lite å ha en rask cpu osv når harddisken sliter som en hund for å finne fram filene :wink:




Du har rett i at scsi diskene er ikke så dyre lenger. Men om du ikke har et bra scsi kontroller fra før av blir det fort penger, En ca 4-5000 om du skal ha et bra scsi kontoller + kabelen. Så ville eg si at du og eg har ikke brukt for et scsi system, Eg har scsi kort i min pc adaptec aha-2940av.
Lenke til kommentar

(15krpm SCSI HD til 2000kr + SCSI kontroller til 1000kr (nå var jeg snill))/18GB = 166,67 kr/GB

 

IDE hardisk Seagate 80GB 7200rpm (ser da bort i fra IBM) til 950kr blir 11,88 kr/GB.

 

Eller WD 120GB 8MB 7200rpm til 1495 kr blir ca 12,46kr/GB

 

Synes ikke ytelsen svarer til over 10x høyere pris...

Lenke til kommentar

Dere glemmer en av de viktikste punktene for å velge scsi.

 

Levetiden

 

Scsi disker er mye mere solide og har fremdeles 5 års garanti, noe å tenke på i disse dager når samtlige ide-produsenter setter ned garantien til 1 år på diskene.

 

Og scsi disker støyer ikke så mye som folk vil ha det til, jeg har hørt ide disker som er værre.

Lenke til kommentar
Quote:


Shepherd skrev (2002-10-04 01:27):

Dere glemmer en av de viktikste punktene for å velge scsi.


Levetiden


Scsi disker er mye mere solide og har fremdeles 5 års garanti, noe å tenke på i disse dager når samtlige ide-produsenter setter ned garantien til 1 år på diskene.


Og scsi disker støyer ikke så mye som folk vil ha det til, jeg har hørt ide disker som er værre.


Jo da men du blir lei av disken lenge før det er gått 5 år. Men en scsi blir varme så de må ha god kjøling. Ikke ibm har satt ned garantien til et år, Det har ikke eg fått med meg at ibm har gjort ennå.
Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-04 01:27, skrev Shepherd:

Dere glemmer en av de viktikste punktene for å velge scsi.


Levetiden


Scsi disker er mye mere solide og har fremdeles 5 års garanti, noe å tenke på i disse dager når samtlige ide-produsenter setter ned garantien til 1 år på diskene.


 

Man har fremdeles reklamasjonsfrist. Har du en kilde til solidpåstanden?

Lenke til kommentar

Har tre IBM IDE-disker, to IBM LVD SCSI-disker og en Quantum LVD SCSI-disk i hoved-PC'n min.

 

Quote:


Den 2002-10-03 11:58, skrev Signatur:


Dessuten bråker SCSI disker vesentlig mer enn IDE, da de har høyere rpm, samt at de er laget for å stå på serverrom med god kjøling.



 

De to IBM LVD-diskene mine bråker ikke noe mer enn IDE-diskene. Quantum'en bråker litt mer, men ikke mer enn jeg har hørt IDE-disker gjør.

 

Quote:


Den 2002-10-03 16:12, skrev Kjetil Lura:


En ca 4-5000 om du skal ha et bra scsi kontoller + kabelen.



 

Et Adaptec Ultra160 retail (inkl. kabler) koster ca. 3000, ca. halvparten for tilsvarende Tekram retail.

 

Quote:


Den 2002-10-03 16:37, skrev Simen1:


(15krpm SCSI HD til 2000kr + SCSI kontroller til 1000kr (nå var jeg snill))/18GB = 166,67 kr/GB



 

Hvis du installerer et SCSI-system, så bruker du gjerne kortet til mer enn en disk. Jeg har tre harddisker, CD-ROM, CD-RW, CD-changer, 4 GB DAT-streamer, 8 GB DAT-streamer, 2 GB Jaz og Zip 100 tilkoblet mitt SCSI-system.

 

Quote:


Den 2002-10-04 03:09, skrev Kjetil Lura:


Jo da men du blir lei av disken lenge før det er gått 5 år. Men en scsi blir varme så de må ha god kjøling.



 

Jeg går ikke "lei av" disker, vokser bare ut av de og det har jeg IDE-disker til. Jeg har en SCSI-disk til OS+APPS, en til SWAP + smålagring (drivere o.l.) og en til prosjekt/redigering/arbeid (lyd, video osv.). SCSI-diskene har jeg hatt i mange år, fordi lagringsbehovet for OS og APPS ikke øker noe særlig over årene. Vanlig lagring/oppbevaring bruker jeg billige IDE-disker til.

 

SCSI-diskene mine er ikke noe varmere enn IDE-diskene mine å ta på. Her ikke noe ekstra kjøling på SCSI-diskene. Her ikke målt med noe instrument, men forskjellen kan ikke være stor.

 

Quote:


Den 2002-10-04 03:13, skrev LarsC:


Man har fremdeles reklamasjonsfrist. Har du en kilde til solidpåstanden?



 

Jeg kan bruke IBM disker som eksempel, siden jeg liker de best (ja, ja, ro dere WD-fans). Bruker spesifikasjonene på Deskstar 120GXP og Ultrastar 73LZX (billigste SCSI). Deskstar har en feilsituasjon på 1 av 10^13 leste bits, mens Ultrastar har en feilsituasjon på 1 av 10E14 leste bits. Ultrastar er dermed 100 ganger bedre på dette området hvis jeg ikke har regnet helt feil. Deskstar er ratet til å tåle 40.000 start/stop og Ultrastar tåler 50.000 start/stop, alså 25% bedre.

 

Deskstar har 3 års garanti, mens Ultrastar har hele 5 års garanti. Dette på tross av at det er forventet at Ultrastar vil bli utsatt for større påkjenninger enn Deskstar.

 

Du må huske at SCSI-disker er konstruert for å kunne stå i servere og kraftige arbeidsstasjoner. Det er ikke bare lavere produksjonsvolum enn IDE som gjør at de er dyrere.

Lenke til kommentar

Spesifikasjonene for en Cheetah disk her.

 

Det som er verdt å legge merke til er:

Gjennomsnittlig levetid (MTBF) = 1,200,000 timer

 

En wd ide disk ligger her.

 

MTBF = 500,000 timer.

 

Desverre er fabrikantene svært sparsomlige med tekniske data på ide diskene sine.

 

ED: Litt slurv..

 

[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-10-04 23:20 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...