Gå til innhold

Gokart tråden! Kjører du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei gokart folk!

 

Jeg tenkte å melde meg på "red bull kart fight" bare for morro skyld å se hvor langt jeg kommer. Er det noen som har noe erfaring med denne konkuranssen/ denne typen konkuransser, eller noen andre som skal melde seg på?

Jeg har ikke noe erfaring fra gokart miljøet selv, har bare kjørt litt her og der innimellom for morroskyld. Var på evje gokart bane i går og likte det veldig godt, og så reklamen for red bull's konkurranse, så je tenkte "kan jo prøve" ettersom det ikke er så seriøst om du ikke kommer videre :)

 

Grunnen til at jeg melder meg på er at jeg synes gokart er morro, liker å se på racing, og jeg føler meg ganske god... :p

 

Er det en god ide, eller?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Med tanke på at det er minimumsvekt, så hvis begge karter+fører ikke overskrider den, så er det den som har mest riktig vektbalanse (altså plassering av vekter) som vil ha en fordel. Det kan da gjelde begge typer baner.

Om det er regelrett vektforskjell vil min teori være at den lette har større fordel på en svingete bane (om det er mye "start og stopp") Men jo mer vekt, jo lettere har karten for å sitte bedre i asfalten. (men, lettvekter vinner alltid)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da er jeg tilbake (vel, for en uke siden egentlig :p) fra Red Bull kart fight! :D Vant desverre ikke, men kom meg nå til Norgesfinalen ihvertfall. Og til å være en som aldri har kjørt gokart før så synes jeg det var ganske bra. Leste intervjuer med noen dudes på redbull.no som var med å kjørte mot meg, at de hadde vært å kjørt 20 ganger i kvalifiseringsperioden - jeg var der 2 :p Også før der hadde jeg bare kjørt gokart fire ganger. En gang i 7 klasse (leirskolen), en gang i 8 klasse (for fun i danmark), en gang i 10 klasse (for fun i sverige) også en gang noen uker før jeg meldte meg på kart fighten (det var der jeg først hørte om den).

 

Men uansett, så må jeg si at det var UTROLIG MORRO å delta på noe sånt! Og jeg fatta virkelig interessen for gokart konkuransser! :) Derfor har jeg faktisk nå tenkt å melde meg inn i en klubb (det er vel sånn man gjør det?) og kjøpe meg en gokart.

Tenkte å vente til våren, men har allerede nå begynt å se på gokarts i utkikk etter gode tilbud. Så derfor spør jeg dere,

hva vil dere anbefale meg som gokart n00b? :p Altså hvordan kart bør jeg kjøpe, størrelse på motor, prisklasse, ny/brukt, gir/ikke-gir, merke, modell osv.

Og hvordan fungerer dette med klubber og sånt? For jeg må vel være med i en klubb for å kjøre på banene og delta på konkuranssene? Jeg vet ihvertfall at jeg ikke kan ta med min egen kart og kjøre så mye jeg vil på de utleiestedene, så da må det jo bli en av de klubbanene? Den nærmeste er NAF Gokart Kristiansand.. Et stykke unna, men jeg tror det skal gå greit så lenge jeg finner en måte å kunne ha karten min der borte slik at jeg bare kan ta bussen/ kjøre motorsykkel dit.

 

Hvordan melder man seg inn i slike klubber, hva forlanger de av forskjellig erfaring osv, hvilke priser snakker vi om, må jeg ha "gokart-lappen", kan jeg da delta på konkuransser, osv?

(Det med gokart lappen har sammenheng med red bull kart fight, da jeg vil delta neste år også. Men de enste deltagerene som kan være med er amatører UTEN "gokart-lappen". Er dette noe jeg automatisk får dersom jeg melder meg inn i en klubb?)

 

Masse spm her, men jeg er ny og vil gjerne begynne med dette så da er det en del som må besvares. Ser frem til å høre fra dere! :)

Endret av Alekplay
Lenke til kommentar

Hvordan er det i vått føre da? Med tanke på vekt.

 

Denne så jeg ikke. Beklager det. På vått føre så vil en med mer vekt ha en fordel når det kommer til feste/ikke på langt nær like stor ulempe. Samtidig vil man gjerne se at enkelte er ekstremt gode på vått føre, selvom vekten ikke er noe mer, da utstyr i teorien får mindre å si på vått føre.

Lenke til kommentar

hva vil dere anbefale meg som gokart n00b? :p Altså hvordan kart bør jeg kjøpe, størrelse på motor, prisklasse, ny/brukt, gir/ikke-gir, merke, modell osv.

Og hvordan fungerer dette med klubber og sånt? For jeg må vel være med i en klubb for å kjøre på banene og delta på konkuranssene? Jeg vet ihvertfall at jeg ikke kan ta med min egen kart og kjøre så mye jeg vil på de utleiestedene, så da må det jo bli en av de klubbanene? Den nærmeste er NAF Gokart Kristiansand.. Et stykke unna, men jeg tror det skal gå greit så lenge jeg finner en måte å kunne ha karten min der borte slik at jeg bare kan ta bussen/ kjøre motorsykkel dit.

 

Hvordan melder man seg inn i slike klubber, hva forlanger de av forskjellig erfaring osv, hvilke priser snakker vi om, må jeg ha "gokart-lappen", kan jeg da delta på konkuransser, osv?

(Det med gokart lappen har sammenheng med red bull kart fight, da jeg vil delta neste år også. Men de enste deltagerene som kan være med er amatører UTEN "gokart-lappen". Er dette noe jeg automatisk får dersom jeg melder meg inn i en klubb?)

 

Masse spm her, men jeg er ny og vil gjerne begynne med dette så da er det en del som må besvares. Ser frem til å høre fra dere! :)

 

Først og fremst. Det heter "lisens" ikke "gokart-lappen" ;p så, jeg vil bruke ordet lisens i denne posten - men da veit du hva jeg snakker om! :)

 

Du er 18 år. Da skal Yamaha 100cm eller Rotax være klassene for deg. Du vil nok oppleve å dra opp snittalderen i Yamaha, men det er en billig klasse med ekstremt mye utstyr stående rundt omkring (selv har jeg 2 karter, 2 motorer og utstyr til en 40-50 tusen liggende enda jeg ikke har kjørt siden 2008).

Brukt kart er utvilsomt det du må kjøpe når du skal starte. Hvis ikke så kan du regne med en 30-40k i utgifter på bare å komme igang med å få deg en kart.

Kjøp/Salg delen her er ett lurt sted å starte

 

Du må ha lisens for å ha lov til å kjøre løp. Du kan evt. kjøpe en engangslisens for å prøve å kjøre med egen kart på bane. Men anbefaler å ta lisens. Koster vel en 1000-ish, og 8-900kr i året om jeg ikke tar feil (litt usikker på pris, da jeg har hatt kombilisens med hastighetsløp, gokart og bilcross).

Du må også ha ett medlemskap i en klubb. Dette er 2 separate ting.

 

Klubben krever ingen erfaring fra deg. Ingen prestasjonskrav eller lignende.

Men igjen. Du får ikke lisens ved å melde deg i en klubb. Og kan således heller ikke kjøre lovlig på trening/løp før du har tatt lisensen (med unntak av engangslisens på trening).

Lenke til kommentar

Alekplay: Send meg en PM. Både jeg og min far sitter i styret i NAF Gokart Kristiansand ;)

 

(Jeg har også en kart til salgs :p )

 

Kan ordne at du kan prøve karten min på vamoen med en engangslisens, under treningen for eksempel i morgen.

Det er en X30, ganske likt som rotax, 125 ccm, 30hk, starter (så du slipper å sku igang)

 

Jeg anbefaler deg ikke girkart som nybegynner. Du vil ikke få mye ut av det, må først lære deg sporvalg og få deg en godt betalt jobb :p

 

Jeg kjørte girkart før, men gikk ned til X30 pga det kostet for mye å være med å hevde seg..

Endret av TMK9C
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...