Gå til innhold

Hva er ditt flaueste hardware-øyeblikk?


Anbefalte innlegg

Det må være for ni år siden da jeg var 13. Var avisbud og hadde sånne fine orange vesker til å sette på sykkelen.. Da jeg skulle til kamerater, var harddisken fast følgevenn, siden det alltid var noe som skulle kopieres :)

 

For å si det sånn: det ble en del sladding og røff sykling, og til slutt funka ikke turtallsbegrenseren på hdd'en.. Var en 7200rpm-disk, og måtte trekke strømmen da den gikk godt over 15 :|

til slutt døde den.

 

Flaueste var vel at mamma nevnte dette i konfirmasjonstalen min. Tok ikke lang tid før jeg hørte en del sukk og latter fra fetterne mine..;)

Endret av kloining
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aah! Må vel bli jula 02 (eller 03, husker ikke =)

 

Første juledag hadde jeg satt sammen ny pc, alt lå klart for ei heftig romjul med masse gaming. Men, det første som skjer, blåskjerm deluxe. Jeg sitter dag ut og dag inn, feilsøker ut og inn, reinstallerer ørten ganger, men får fremdeles blåskjerm i hytt og pine, noen ganger 5 i timen, noen ganger 5 timer mellom hver gang.

 

Så, etter en ødelagt romjulsuke, og massssssssssse fine ord som han vi feirer jula for ville blitt glad for, flytta jeg rambrikka 1 forbanna hakk til høyre, og vips, fjellstabilt system resten av den pcens liv....... :)

Endret av Phalanx
Lenke til kommentar

Gjor faktisk en tabbe igår, som jeg ble litt flau av :p

 

Skulle sette opp lan hos en kompis, som har inett fra uit. Så kan man ikke bruke router, så fant jeg jo ut at jeg kunne dele inetten fra min pc til hans. Så jeg veddet 200kr på at jeg skulle fikse det iløpet av 10minutter. 30minutter etterpå fant jeg ut at jeg ikke hadde innstallert 1GB nettverkskortet, og jeg hadde prøvd å lage brokopling mellom 1394-Tilkobling og Lokal Tilkobling :p

Lenke til kommentar

Har heldigvis ikke klart å ødelegge noe, eller miste skrutrekkern ned på den nye prosessoren eller noe, slevom det har vært nære en god del ganger!

 

Men jeg var på lan for 2-3 år siden. En som var på lanet fikk problemer med pcen, den skrudde seg rett og slett ikke på. Vi andre var ikke veldig interesert i hans problemer der og da, siden vi var midt inne i CS compoen. Han har lite peiling på hardware, men i ren frustrasjon over vår labre interesse begynte han å fikle med pcen. Etter en stund fant han ut at det kanskje hjalp hvis han skyv den røde skyveknappen bakpå PSUen fra 220-230V til 110V. Han skrudde på pcen, som resulterte i en liten eksplosjon fra PSUen, og strømbrudd i hele huset.

Lenke til kommentar
Men jeg var på lan for 2-3 år siden. En som var på lanet fikk problemer med pcen, den skrudde seg rett og slett ikke på. Vi andre var ikke veldig interesert i hans problemer der og da, siden vi var midt inne i CS compoen. Han har lite peiling på hardware, men i ren frustrasjon over vår labre interesse begynte han å fikle med pcen. Etter en stund fant han ut at det kanskje hjalp hvis han skyv den røde skyveknappen bakpå PSUen fra 220-230V til 110V. Han skrudde på pcen, som resulterte i en liten eksplosjon fra PSUen, og strømbrudd i hele huset.

 

haha, nesten det samme skjedde på et lan jeg skulle på.... kunne ikke komme siden jeg var på ferie akkuratt den uka :/

 

når jeg hørte den historien holdte jeg på å dø av latter.... du kan tru han duden ble mobba i ettertid :p

Lenke til kommentar

Hadde en liten episode her tidligere...holdt på med en shuttle der vifta tok kvelden (ingen vifte høy temperatur ;)). Skulle fjerne prosessoren fra kjøleribba, og selvfølgelig måtte eg gjøre det mens eg gjekk rundt på kjøkkengulvet :p...Kjølepastaen hadde limt fast prosessoren til ribba, og eg måtte brekke løs med et skrujern...vips, forsvant prosessoren 1,5 meter ned, rett på kjøkken-parketten (amd athlon 64 3000+). Utallige pinner som ble bøyd.

 

Men, men, bøyde pinnene tilbake og klaska den inn i en ny datta, og den funka fett :D!

Lenke til kommentar

Hehe, mye morsomt her.

Glad jeg ikke hatt noen dyre tabber, men har vært nerme noen ganger.

Skulle bytte ut boxed kjølere på 3500+ cpuen min noe som i seg selv er en small sak.

Vippet av festene fra hovedkortet og begynte og dra i kjøleren for og få den løs, var klar over at den satt med termal pad og at den ville bli vrien og få løs.

Når den da endelig løsnet etter litt hard overtalese så var jeg lettet.

Hvertfall frem til jeg kikket ned på hovedkortet, der satt jo ikke prossesoren :cry:

tok en kikk på kjøleren og fant ut at den satt fortsatt "limt" til den :p

 

Så etter litt mere overtalese med skrutrekker så ga den endelig opp og lever nå så godt som den kan under en diger zalaman kjøler. :tease:

 

 

 

 

(-_(-_-(-_-)-_-)_-)

Lenke til kommentar

Okei, denne er kanskje litt OT..

 

Det gjelder en kompis av meg. Noen datanerd er han ikke, snarere tverdt imot. Han kan egentlig fint lite.

 

Han skulle sette inn en mus i USB porten. Han holdt kontakten feil vei, så den gikk selvsagt ikke inn. I stedet for å snu kontakten 180 grader rundt, fant han en hammer.. Han prøvde for harde livet å slå musen inn.. Det endte selvsagt med at både USB-Porten og musen ble ødelagt. Det som gjorde det enda værre, var at han gjorde det for å hjelpe en annen kamerat på hans maskin.. :D

Lenke til kommentar

Jeg hadde akkurat fått vannkjølingssettet mitt inn på rommet. Pakket opp, skikkelig spent. Der lå radiatoren og alt. Pakket ut radiator, med skruer, og bestemte meg for å skru skruene inn i hullene, så jeg ikke skulle miste de. Fjernet ett plagsomt klistremerke som sto over, og skrudde. Men det virket som om den første skruen hadde en dårlig gjenge. men fikk den inn. :)

 

Så leste jeg hva det stod på klistremerket: Ikke skru inn skruene uten vifte! :ermm:

 

Håpte det ikke var så viktig, men da jeg satte den inn senere, viste det seg at jeg hadde skrudd gjennom ett forbasket tynt rør :no:

 

Det lakk ut en god del, men ingenting ble skadet. :ermm:

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar

Husker jeg hadde vært ute å kjøpt meg en ny CD-Brenner. Kom hjem og åpnet pc-en, plugget ut den gamle, satte inn det nye og skrudde igjen kabinettet. Koblet opp maskinen og skrudde den på. Så gikk jeg ut for å ta meg en sigg, kommer inn etter 5-6 minutter og ser at det er blåskjerm på maskinen, løper så bort til den og skrur den av, så merker jeg at det lukter litt brent. Så jeg drar ut strømledningen i full fart og åpner sidedøren, der så jeg at jeg hadde klart å låse fast en av strømledningene fra PSU-en inn i CPU vifta :blush: .. Ble en tur på datakjeden på mandag for å kjøpe hovedkort og CPU :(

 

nAz-guL

Lenke til kommentar

Forresten, skal vi bruke den opprinnelige definisjonen på" hardware", så kommer vel mitt forsøk på å sage over en strømsatt stigeledning i huset mitt høyt opp på lista...

 

Oi hvor det smalt, dessverre har jeg mistet sagen hvor to - tre tenner hadde forsvunnet... Tennene på sagen hadde tydeligvis en rating på under 63 A, siden hovedsikringene overlevde... Det var vel også egentlig flaks at jeg ikke kom til med sirkelsagen og måtte bruke håndsag...

 

M.

 

(Jobbet i en del av huset som var under oppussing, så alt elektrisk var fjernet, men i farten glemte jeg hvor stigeledningen lå... Det greie var at jeg vurderte å få den lagt om litt, plutselig var ikke det noe å lure på lengere...)

 

edit, leif på besøk

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

jeg har ikke akkurat gjort noe sånt (enda), men stebroren min skulle skru i fra hverandre en data. Han skrudde vel ut 20 skruer eller noe sånt, men fikke forsatt ikke av lokket, så kom faren min og trykke inn en knapp og løfta opp lokket

 

EDIT:Og for tre minutter siden holdt jeg på å ødelegge de gamle komponentene mine. Det nye er hk er defekt også gadd jeg ikke ta det ut av kabinettet så jeg koble det sammen på bordet. Var på do, kom tilbake igjen og kjente at det var en rimelig høy temp ved CPU, hadde glemt å koble til vifta

Endret av johnhah
Lenke til kommentar
Hadde nettop fått ny pc, skulle starte opp men skjermen var helt svart, sendte den inn på reperasjon og fant ut at jeg hadde kobla skjermen på hovedkortet istedet for på skjermkortet  :D

6084692[/snapback]

 

Haha. Det skjedde meg meg også, men jeg fant det ut uten å sende den inn på reperasjon :)

Lenke til kommentar
Har heldigvis ikke klart å ødelegge noe, eller miste skrutrekkern ned på den nye prosessoren eller noe, slevom det har vært nære en god del ganger!

 

Men jeg var på lan for 2-3 år siden. En som var på lanet fikk problemer med pcen, den skrudde seg rett og slett ikke på. Vi andre var ikke veldig interesert i hans problemer der og da, siden vi var midt inne i CS compoen. Han har lite peiling på hardware, men i ren frustrasjon over vår labre interesse begynte han å fikle med pcen. Etter en stund fant han ut at det kanskje hjalp hvis han skyv den røde skyveknappen bakpå PSUen fra 220-230V til 110V. Han skrudde på pcen, som resulterte i en liten eksplosjon fra PSUen, og strømbrudd i hele huset.

6088246[/snapback]

 

Det har lillesøsteren min greid å gjøre og... Da røk PSU'en i hovedcomputeren her i huset ganske fort.

Lenke til kommentar

Dere vet vel alle hvordan man finner ut hvilken vifte som bråker mest, man stikker noe inn for å stoppe den.

 

Hvis nå dette "noe" er strømledende, og man skal stoppe vifta i strømforsyninga, burde man passe på å ikke stikke den for langt inn og i sikringa.

 

I alle fall dersom man sitter på prosjektrommet på Høgskola og det er 4-5 andre prosjektgrupper som sitter i samme etasje - på samme strømkurs - og sprengjobber på prosjektet som skal leveres en uke eller to senere.

 

Just saying.

Lenke til kommentar
Dere vet vel alle hvordan man finner ut hvilken vifte som bråker mest, man stikker noe inn for å stoppe den.

 

Hvis nå dette "noe" er strømledende, og man skal stoppe vifta i strømforsyninga, burde man passe på å ikke stikke den for langt inn og i sikringa.

 

I alle fall dersom man sitter på prosjektrommet på Høgskola og det er 4-5 andre prosjektgrupper som sitter i samme etasje - på samme strømkurs - og sprengjobber på prosjektet som skal leveres en uke eller to senere.

 

Just saying.

6119130[/snapback]

 

Høgskolen i Tromsø? En pc på datarommet som bråker så JÆVLA mye :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har et par historier selv også, og de er begge knyttet til oppgradering av en gammal holk av en maskin til en venn av meg (IBM Aptiva 100 mhz) en gang i begynnelsen av dette årtusen. Hadde i allefall fått tak i noen gamle deler (RAM og HDD - 8 mb RAM var litt lite, ble mye bedre med 24 eller var det 32 :) ) på skolen etter et naturfagseksperiment som vi skulle sette inn. Først var problemet det å få av "lokket". Vi bente, dro, og lette, men fant ingen skruer. Holdt sikkert på et par timer - helt til en av oss så en liten, godt skjult knapp som fikk hele kabinettet til å "slide" opp. Faktisk en av de beste løsningene på dette jeg noensinne har set :blush:

 

Siden skulle vi sette i RAM'en. Det gikk fint, ingen problemer, men når vi skulle sette inn den ene disken, hadde vi en strømkabel for lite. Ut på elkjøp og kjøpe en Y-split, som selvfølgelig hadde en løs kopling. Anyway, det var lørdag, og vi ville bare bli ferdig, så vi limte på plass den løse ledningen. Ittn'o problem, den funka flotters. Problemet var at denne limingen ble gjort (ikke av meg) over chasiet, som lå åpent med HK i bånn...

 

I allefall - pc'n ble svært, svært ustabil etterpå, greide nesten aldri starte opp etc. Spratt av lokket, tittet, og ja da - på bånn, over hele den ene RAM-brikka (men ingen andre steder! phew!) lå en tjukk limklase... Ut med brikken, og den startet flott. Problemet var at dette var den største brikken (8MB - de andre to var på 4MB hver). Søren. Suttern. Æsj. Men - du tror kansje historien er slutt nå du - å neida...

 

I allefall vi (rettere sagt jeg) fant ut at RAM tåler ferskvann. Lim blir mykere av varmt vann. Så vi kokte opp vann, og slapp brikken oppi. Skrapte av det meste limet (og det meste av lakk, kretser, jordestriper etc...), og prøvde på nytt. Litt bedre, men ikke perfekt.

 

Løsning - smiske med naturfagslæreren som gav oss brikken, og vi fikk 3 "nye" 8MB brikker :) Tror han har den (limte) brikken liggende ennå et sted :p

 

En annen stor tabbe - denne er software-relatert, men den er likevel morsom, og jeg er sikkert ikke alene om den: Hadde en 386 med litt liten harddiskplass, men jeg var overlykkelig - det var min pc (bortsett fra når foreldre fjernet mus/tastatur/skjermkabel/whatever for å få meg ut og vekk fra den - ser ikke ut som om det virka...). I allefall var disken liten, og jeg ville legge inn et par spill jeg hadde fått fatt i. Så jeg rydda litt - blant annet i windows-mappa (win3.1). Og maskinen putra av gårde. Helt til jeg skulle starte på nytt - da var den ikke fullt så fornøyd. Ikke at det hadde så veldig mye å si - spillene mine var i DOS uansett, og word.. blæh. Jeg lærte nå en gang DOS. Fikk seinere inn win3.11 workgroups - noe som gikk treeeigggt...

 

En annen tabbe på den maskinen var når jeg hadde lånt et supermorsomt "trillekule" spill (husker ikke hva det het) av en venn med Amiga. Putta inn disketten og skrudde på pc'n, sånn som vi gjorde hos han. Resultat? Ødelagt diskett og diskettstasjon som måtte "reinstalleres" av en datakyndig onkel :p, pluss en venn som var dritsur fordi jeg hadde ødelagt spillet hans, jeg burde jo selvfølgelig vist at det ikke kunne gå bra (sa han da...)

 

Masse masse gøy har man alltids hatt det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...