Gå til innhold

TES: Morrowind verdt og spille?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg er helt ny i elder scrolls seriene.

Spillene virker veldig fasinerende og jeg har lyst til aa proeve og spille.

Jeg er ikke sikker paa om Oblivion vil fungere paa laptopen min, saa jeg har da bestilt meg morrowind.

Idag saa var jeg innom en spill butikk og jeg ble skikkelig fristet til aa kjoepe oblivion, siden da ikke morrowind har kommet i posten enda.

Spoersmaalet mitt saann i hovedsak er:

Er det verdt og spille morrowind? Er det egentlig bare grafikken som blir downside idag?

Jeg skal ogsaa liste opp spesifikasjonene mine paa laptopen, saa hvis noen har lignende eller vet om det vil fungere er jeg takknemlig. (Snakker da om oblivion)

Intel Pentium M 740. 1.7GHz tror jeg.

1024 MB RAM

Geforce Go 6400 (256 MB Minne, det er da 64 selve skjermkortet er paa men det tar 192 fra minne paa laptopen. Jeg har egentlig 1.2GB RAM paa laptop saa derfor jeg lista 1GB der.)

MVH

Joergen Groendal

EDIT; Litt tilleggs info

Endret av jgrondal
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sagt at Morrowind er et bedre spill hvis du ser bort ifra grafikken, det er et spill mye mere rollespillaktig enn Oblivion, så hvis du likr rollespill så kjøp det!

Men husk og lase ned Grafikk "forbedrende" mods.. siden det ut som SUper Mario i 3d..

Skrevet

Personlig synes jeg The Elder Scrolls III: Morrowind er det mest fantastiske spillet så langt i TES serien, så dersom du liker denne typen spill vil du sannsynligvis ikke bli skuffet.

Den artistiske siden av grafikken i Morrowind er helt utrolig, men det er klart at den tekniske biten har kommet seg en del på 4 år.

Jeg verdsetter grafikken i Morrowind veldig høyt, og dersom du klarer deg uten en plastikk-finish på alle overflater, vil du forhåpentligvis ikke ha noe i mot grafikken.

Dersom du finner serien innterresant kan du alltids prøve de tidligere spillene i serien, samt det nyeste tilskuddet i rekken av TES spill, The Elder Scrolls IV: Oblivion.

Skrevet

Først og fremst er det jo grafikken i MW som er veldig dårlig. Naturen som jeg vet, er stort sett veldig mørk og ensformig. Nesten hele tiden skodde. Mens i Oblivion så er det forskjellig, veldig mye grønt og vakkert!

Slåssingen er også bedre på Oblivion. I alle fall i starten. På MW så bommer du veldig mye, spesielt med buen.

Til slutt vil jeg si at MW spilte jeg ikke så veldig mye. Mens Oblivion er trolig det beste spillet jeg har spillt. Ihvertfall en av de.

Skrevet

Til slutt vil jeg si at MW spilte jeg ikke så veldig mye.

6010177[/snapback]

Det er nok forklaringen på din beskrivelse av Morrowind. Jeg kjenner ikke igjen spillet etter dine beskrivelser. Etter min subjektive mening, så er Morrowind et must for de som vil bli kjent med TES. Flott spill, på alle måter. :)

Skrevet
Først og fremst er det jo grafikken i MW som er veldig dårlig. Naturen som jeg vet, er stort sett veldig mørk og ensformig. Nesten hele tiden skodde. Mens i Oblivion så er det forskjellig, veldig mye grønt og vakkert!

Slåssingen er også bedre på Oblivion. I alle fall i starten. På MW så bommer du veldig mye, spesielt med buen.

Til slutt vil jeg si at MW spilte jeg ikke så veldig mye. Mens Oblivion er trolig det beste spillet jeg har spillt. Ihvertfall en av de.

6010177[/snapback]

Grafikken i MW er fullt "oppgraderbar" og er slettes ikke så dårlig som du sier, prøvd tweaks i INI filen osv? Heller ikke ensformig. Og du sier: "Oblivion er det forskjellig, vedlig mye grønt" , der måtte jeg le :tease:

SLåssingen i Oblivion er mye mere action preget hvor det er mere dine "skills" som spiller som gjelder mer enn "skills" i spillet.

SLåssingen i Morrowind er mye mer rollespill preget, men litt frustrerende de 3 første timene :no:

Og til slutt sier du at du ikke spilte Morrowind så veldig mye? Det sier vel sitt, det er ett spill som ikke kan spilles på noen timer og så si at det er dårlig, for å se hele sammenhengen og se hvor fantastisk spillet er må man spille en stund!

Grafikken lager ikke spillet!

Kjøp Morrowind, det er ett fantastisk spill....

Skrevet

MW er et fantastisk bra spill, syns personlig at det er bedre enn Oblivion, men har en del mangler, som Oblivion har rettet opp på.

Landskapet er som sagt tidligere grått og trist mange steder, og hva kan man vel vente at det skal se ut når det er en vulkan midt på øya?

Personlig liker jeg questene, byene og folkene bedre enn i Oblivion, så hvis du har sjangsen, spill det først!

Skrevet

Begge spillene er fantastiske spill, men personlig mener jeg at det er enkelte elementer i Oblivion som gjør spillet til en ekstremt bra opplevelse. For eksempel er combat-systemet mye bedre og varierende, omgivelsene er mer varierte og har bedre stemning og ikke minst slipper du å lese alle questene og dialogene, noe som for min del forbedrer spillopplevlesen kraftig.

Skrevet (endret)

Du kommer til få mange gode timer med morrowind , spillet er ikke dårlig i det heletatt. les diverse reviewer så skjønner du hva jeg mener. oblivion kan kansje spilles på din laptop, bare skru av alt av skygger osv, er fin grafikk uansett. det som gjør en god del av stemningen i oblivion er HDR lightning , som er helt rått. hvis du kan la vær å sku det av uten for mye hakking så ikke gjør det.

Endret av uberdogleg
Skrevet

Okey, jeg har allrede bestilt MW, saa jeg setter meg med det i foerste omgang. Jeg har allerede lest igjennom nybegynner guiden for morrowind, men er det noen andre ting man burde ta ekstra hensyn til i starten? Jeg har ogsaa faatt inntrykket av at man fort kan bli lei det om man ikke spiller fem timer ut i spillet?

Faar heller se om det blir oblivion senere. :) Tusen takk for mange bra svar her.

Skrevet

Jeg misunner deg å spille Morrowind for første gang jgrondal. Du har mange timer med super underholding foran deg. Vær tolmodig i starten av spillet, så vil du få det enklere etter hvert. Meld deg inn i guilds, utfør quests etc., og ikke minst fullfør mainquest. :)

Skrevet
Jeg misunner deg å spille Morrowind for første gang jgrondal. Du har mange timer med super underholding foran deg. Vær tolmodig i starten av spillet, så vil du få det enklere etter hvert. Meld deg inn i guilds, utfør quests etc., og ikke minst fullfør mainquest.  :)

6012053[/snapback]

Enig, Morrowind var et utrolig underholdene spill.. Spilte det lenge, var så mye å gjøre, så mye å utforske, så mange skjulte skatter og oppdrag og så mange skrudde personligheter å finne (Sjekk spoileren)

Som f.eks talking mudcrab som kjøpte ting for veldig mye penger om jeg ikke husker feil, og han orc'n som trodde han var en kajiit og han litt sære guild lederen som ville ha av deg klærne før du fikk gå videre opp i rank.

Skrevet

Morrowind er så absolutt verdt en kikk, som de fleste andre allerede har sagt. Det begynner å trekke på årene, men så ille er det da ikke. Og RP-faktoren er betydelig høyere enn i Oblivion.

Skrevet

Spørs hvor mye du liker å sette deg inn i spill. I Morrowind kreves det en god del mer av deg som spiller spillet enn det gjør i Oblivion. Bl.a. er quest-journalen håpløs (eller ble den fiksa med en patch?), du har ikke noe kompass som forteller deg hvor ting er, den enkle måten å bruke fast travel på finnes ikke, og alt som blir sagt av NPCer må leses, i motsetning til at NPCene snakker, som i Oblivion.

I tillegg merkes også mer av "hardcore" rollespillselementer i Morrowind - for eksempel at hvis du slår en fiende med et sverd, er det ikke sikkert at du treffer - det blir kalkulert ut i fra hvor trøtt du er, hvor god du er med den sverdtypen du bruker, hvor mye hell du ahr, og hvor mye hell motstanderen har. Blokke kan du heller ikke gjøre selv.

Kort sagt er Oblivion mye mer actionorientert enn Morrowind, og retter seg også derfor mot et mye større publikum enn Morrowind, med en viss fare for å fremmedgjøre de mest hardbarka rollespilltilhengerne. Derfor bør du egentlig være forberedt på at Morrowind vil ta mer tid å komme inn i - men når du først gjør det, vil du finne et spill som er utrolig mye mer særegent og unikt enn Oblivion :)

Skrevet

jeg gikk tilbake til morrowind forgie uke, (må bli ferdig med bloodmoon for tredie gang) etter ca. 100 timer med oblivion, og må si jeg liker morrowind bedre... uten at jeg kan sette helt ord på det, må vel kanskje vente til det har kommet 2 ekspantions til OB før jeg kan si noe helt sikkert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...